Hur bra koll bör man ha på sin egna hund om man är instruktör?

Samma sak med hund - en hundinstruktör som har en hund som inte är så följsam och lyhörd som du vill ha den - man kan ifrågasätta om instruktörens metoder leder till att man får en hund som är liknande instruktörens. Vilket kanske inte är det mål man själv är ute efter.

Fast va? Det blir ju en jättemärklig jämförelse. Antalet hästtyper med olika mentalitet och temperament är inte i närheten av den variation som finns inom hundraser. Att instruktören inte har en lika följsam och lyhörd hund som en själv kan ju till exempel bero på att instruktören dyker upp med en bullmastiff och du själv med en papillon... :meh:

När jag var hjälpis på en valpkurs i höstas för första gången var jag hela tiden noga med att poängtera att kursdeltagarna inte ska hålla på med att jämföra sig med varandra, eller med oss instruktörer/hjälpisar (hej prestationsångest). Det var 15 deltagare med 15 olika raser. Den skotska hjorthunden har inte samma förutsättningar som howavarten, helt enkelt. Det blir en väldigt märklig jämförelse, oavsett om det är en instruktör eller kursdeltagare som håller i kopplet.

Däremot önskar jag att instruktörer har kunskap om olika hundtyper och hur de fungerar, inlärning samt att instruktören kan värdera sin egen kunskap gentemot det ekipage den har framför sig och ge vettiga tips samt skicka ekipaget till annan instruktör om så krävs.

Håller med, det är jätteviktigt! Instruktören jag tränar för har ägt, tränat och tävlat hundar av flera olika raser(ur minst tre olika rasgrupper) och det är nog supernyttigt.

Jag vet att det är så
(Jag har blivit totalt helförbannad på folk också)
Vad finns det för alternativ, hundar måste kunna hantera det?
Vi hundägare väljer att ta ansvar för ett (många ggr) livsfarlig rovdjur.
Då måste vi också ta det ansvaret.
Inga alternativ finns.

Ärligt talat tycker jag att folk istället behöver lära sig att respektera hundar. Att det är okej att de säger till. Att de inte är allmän egendom som ska kladdas på, klängas på, barn ska sitta på och sen är det hundens fel när den biter ifrån.

Absolut, är det så att man har en hund som biter folk som joggar mot den så är det ett stort ansvar.

Men i övriga situationer när det är folk som beter sig illa åt hade jag önskat att man stod på hundens sida mer och sa: "Så kan det gå." Som med alla andra djur. Betyder inte att jag anser att hundar ska bita sönder folk, men någon förståelse måste finnas att även dom har känslor.

Anser det mycket väsentligt. Får inte förtroende för att en person ska lära mig fostra min hund rätt när personen uppenbarligen inte klarar av att fostra sin egen.

Ärligt talat tycker jag att folk istället behöver lära sig att respektera hundar. Att det är okej att de säger till. Att de inte är allmän egendom som ska kladdas på, klängas på, barn ska sitta på och sen är det hundens fel när den biter ifrån.

Absolut, är det så att man har en hund som biter folk som joggar mot den så är det ett stort ansvar.

Men i övriga situationer när det är folk som beter sig illa åt hade jag önskat att man stod på hundens sida mer och sa: "Så kan det gå." Som med alla andra djur. Betyder inte att jag anser att hundar ska bita sönder folk, men någon förståelse måste finnas att även dom har känslor.
Visst ska människor lära sig respektera hundar.
Det är okey att en hund säger till med morr och visade tänder Bett är inte okey enligt mig.
Det är hundägarens ansvar att skydda sin hund från idioter.
Om hundar främst hade vistats på hundgårdar och hundtävlingar om dom inte haft så stor kontakt med andra än hundägare. Då hade säkert respekten och kunskapen varit större. (Som med hästar)

Jag önskar verkligen att folk i allmänhet hade större förståelse för djurlivet, djur och natur i allmänhet.
Många verkar ha märkliga idéer om djurs reaktioner numer.
För längre sedan reagerade inte människor lika starkt på att djur reagerade som djur. Kanske för att det tillhörde vardagen på ett annat sätt. Oavsett anledning så är det en trist utveckling.

Visst ska människor lära sig respektera hundar.
Det är okey att en hund säger till med morr och visade tänder Bett är inte okey enligt mig.
Det är hundägarens ansvar att skydda sin hund från idioter.
Om hundar främst hade vistats på hundgårdar och hundtävlingar om dom inte haft så stor kontakt med andra än hundägare. Då hade säkert respekten och kunskapen varit större. (Som med hästar)

Fast nej. Bara för att hunden vistas bland folk innebär det inte att de ska tolerera att man gör vad som helst med dom. Det är ett djur.

Och det där med att skydda sin hund från idioter. Hade jag gjort det i fallet med barnet som hoppade fram så hade jag snabbt fått putta bort ungen, vad tror du föräldrarna hade sagt då? Mamman skrattade nämligen bara och förstod inte alls allvaret. För att inte tala om att jag inte hade hunnit.

Den gången en idiot flög på Viggo som jag berättade om innan så gick det så snabbt att jag inte hann.
Lite eget ansvar för sina handlingar mot andra varelser, djur eller människor får man allt ha. Varför är det okej att börja ta på en hund utan att fråga om man inte skulle göra det på en människa? Och dessutom anta att djuret tycker det är okej.

Fast nej. Bara för att hunden vistas bland folk innebär det inte att de ska tolerera att man gör vad som helst med dom. Det är ett djur.

Och det där med att skydda sin hund från idioter. Hade jag gjort det i fallet med barnet som hoppade fram så hade jag snabbt fått putta bort ungen, vad tror du föräldrarna hade sagt då? Mamman skrattade nämligen bara och förstod inte alls allvaret. För att inte tala om att jag inte hade hunnit.

Den gången en idiot flög på Viggo som jag berättade om innan så gick det så snabbt att jag inte hann.
Lite eget ansvar för sina handlingar mot andra varelser, djur eller människor får man allt ha. Varför är det okej att börja ta på en hund utan att fråga om man inte skulle göra det på en människa? Och dessutom anta att djuret tycker det är okej.
Tycker du det är okey att hundar biter framhoppande barn?

Tycker du det är okey att hundar biter framhoppande barn?

Om dom hoppar fram och skriker ett par decimeter från hundens ansikte så anser jag att det inte är konstigt alls om dom nafsar. De kan bli överraskade precis som vi. Vet man med sig att man är ute med en hund som tuggar sönder någon är det en annan sak, då får man ju ha korg.

Precis som att om någon hoppar fram och skrämmer mig får de skylla sig själva om jag puttar bort dom när jag blir rädd. Det är inte mitt fel. Precis som det inte är hundens fel.

Om dom hoppar fram och skriker ett par decimeter från hundens ansikte så anser jag att det inte är konstigt alls om dom nafsar. De kan bli överraskade precis som vi. Vet man med sig att man är ute med en hund som tuggar sönder någon är det en annan sak, då får man ju ha korg.

Precis som att om någon hoppar fram och skrämmer mig får de skylla sig själva om jag puttar bort dom när jag blir rädd. Det är inte mitt fel. Precis som det inte är hundens fel.
Ja, ett "nyp" är fullt förståeligt om hunden blir överraskad och skrämd. Det tycker jag också.

Spelar det någon roll hur en instruktörs egna hundar är för er?

Skulle ni gå till en problemhundskonsult, vars egna hund biter främmande människor ibland?

Skulle ni gå vardagslydnad hos någon vars hund drar i kopplet, eller struntar i inkallning t.ex.?

Jag tycker inte en instruktör behöver ha perfekta hundar, men grunderna bör finnas i alla fall. Om jag ska gå till en problemhundskonsult och betala massor, så kommer jag inte välja den som själv har en hund som biter om främmande människor vill klappa.

Jag tänker då att hunden/hundarna är vuxna hundar som instruktören/konsulten haft sedan de var valpar.

Ja hur tänker ni? Kollar ni på instruktörens egna hundar eller är det oväsentligt?

Nu har jag aldrig gått hundkurs. Men jag tänker samma som med hästeriet.
Det finns ju individer som kräver specialanpassade liv pga olika skäl. Vet man med sig det och ser till att andra vet om det behöver inte det vara något som gör att jag avstår träning.
Men ser jag att man tränar fel backar jag.

Jag jobbar ju som hästtränare. Och mina egna är inte de bästa jobben jag gjort. På fritiden kan man ibland vilja flamsa mer än man under arbetstid gör.

Spelar det någon roll hur en instruktörs egna hundar är för er?

Skulle ni gå till en problemhundskonsult, vars egna hund biter främmande människor ibland?

Skulle ni gå vardagslydnad hos någon vars hund drar i kopplet, eller struntar i inkallning t.ex.?

Jag tycker inte en instruktör behöver ha perfekta hundar, men grunderna bör finnas i alla fall. Om jag ska gå till en problemhundskonsult och betala massor, så kommer jag inte välja den som själv har en hund som biter om främmande människor vill klappa.

Jag tänker då att hunden/hundarna är vuxna hundar som instruktören/konsulten haft sedan de var valpar.

Ja hur tänker ni? Kollar ni på instruktörens egna hundar eller är det oväsentligt?
Den som har lärt mig mest om hundträning har mycket sämre pli på sina hundar än vad jag har. Det betyder inte att hen inte är duktig på att lära ut. Vi har 1) olika hundtyper (mina är mycket lättare att få lydiga), 2) olika behov av god lydnad (jag behöver ha hundar som lyder min mamma, det behöver inte hen) och 3) olika sätt att se på hunden. Jag driver igenom min vilja mycket längre än vad hen gör, jag har inte samma tålamod att vänta ut utan gör inte hunden som jag säger när jag säger det, så får den "hjälp". Personen jag tränar med vill hellre jobba med problemet för att eventuellt få resultat på sikt.

Men utan en hund som går att få superlydig så blir det nog svårt att glänsa i vardagslydnaden om man samtidigt vill ha ett gott samarbete på tävlingsplanen. De flesta hundar går nog att få kadaverdisciplin på, men till vilket pris?

Eller det kortare svaret; nej, jag bryr mig inte om hur instruktören håller sina egna hundar.

En annan aspekt är ju att jag som instruktör "utsätter" mina hundar för min egen inlärning och utveckling, dvs de får testa utbilningsvägar och övningar som jag håller på att utveckla och därför inte vet exakt vilket resultat de ger. Ales delningsträning har sett helt annorlunda ut än vad jag gör med elevernas hundar, just för att jag med min egen kan unna mig lyxen att misslyckas och sen själv får stå med reparationerna. Ofta leder sånt till att jag hittar nya bra sätt att träna fler hundar, ibland kommer jag på hur jag inte ska göra igen ;)

Det innebär ju att min tvååring kanske inte har så 100%iga delningar som hon hade kunnat ha. Det betyder inte att jag inte kan lära hundarna dela...

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 489
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 020
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka