Hur bra koll bör man ha på sin egna hund om man är instruktör?

Men du har ju ingen aning om deras historia med sina hundar. Dina påhittade förutsättningar är helt orealistiska i situationen. Och det är en himla skillnad på att "dra som en dåre" och "spänning i kopplet". Det spelar ju förstås ingen roll för mig eftersom jag, om jag inte redan känner ekipaget, återigen inte har en aning om vad de har i bagaget. Alltså blir det omöjligt för mig att bedöma dem efter hur de äntrar appellplanen. Men att kopplet inte ens skulle sträckas är en utopi.

Flera av oss som håller på med kurserna kan ha våra hundar lösa på plan. De som inte kan det, har sina anledningar. Att en flatte är lös är inte något jag höjer ögonbrynet åt. Det är ju en flatte? En följsam och samarbetsvillig ras. Det säger ju egentligen inte så mycket, liksom min corgi inte säger mycket om det heller.

Min erfarenhet av hundar och hundträning gör att dina förväntningar blir helt orimliga. Du har självklart rätt till din åsikt, men jag tror att du dömer ut väldigt många superduktiga instruktörer för att deras hundar skulle dra i kopplet. Och det är nog tråkigt för båda parter.

Att du lyckats med din egen hund säger ingenting om andras förutsättningar eller möjligheter.
Nej, min parentes var bara för att visa att det handlade om intresse om att träna eller inte. Som åskådare vet jag såklart inte det, men det var info till tråden. Det handlar inte om att den ena fått en omplacering, den ena är i värsta slyngelåldern eller liknande förutsättningar. Varför är förutsättningarna orealistiska? Att två instruktörer, som har vuxna hundar som de haft sen valp, har olika intresse av att lära sin hund att dra eller inte dra i kopplet? Det borde väl finnas därute?

Jag vet inte om du vill misstolka eller bara gör det. Du borde nog fatta vad jag menar med en hund som drar och hänger i kopplet, jämfört med en som går "normalt" Klart det kan bli spänning i kopplet, men inte hela tiden. Är det så hela tiden så drar hunden i kopplet.

Om det enda jag har att gå på är första intrycket så är det så jag kommer döma dom. Så mycket annat finns ju inte just då.

Jag bryr mig väldigt lite om hur hunden uppför sig precis det ögonblick jag ser en eventuell tränare och hens hund, jag tittar mer på hur relationen mellan hund och förare ser ut, jag drar åt mig öronen mer för en tränare där hunden går slickad mot föraren och ser ut att förvänta sig att få stryk än den tränare som har en hund som är glad och studsig och föraren har en bra kontakt med hunden.
.
Där håller jag med totalt. En hund som är glad och studsig, men går okej i kopplet ser jag inte som en nackdel. En hund som hänger framåt i kopplet anser jag inte har någon kontakt med sin förare heller. Omvärlden är ju mer intressant då. En hund som har total lydnad 100 % av tiden är lite tråkigt, jag tycker inte en hund är en robot.

Gällande hunden i skogen har man ju hittat en lösning och kan hantera det.

Hehe.

När folk ser mig med Floyd tror de nog att jag är grym på att träna hund. En valp som redan är så väluppfostrad! Går fint fot, bra stadga, tyst och lugn.

När folk ser mig med Otis tänker de nog att jag inte tränat alls :angel: han flänger i kopplet, skäller omotiverat och har sällan mer än två tassar i marken samtidigt.

Jag har lagt betydligt fler timmar på Otis :D

Det är sjukt stor skillnad, beroende på vilken hund man har. Jag vill träna för en tränare som kan få mig och min hund att ta oss framåt. Vissa är bättre på att lära ut saker än vad de är på att utföra dem själva och det är helt okej för mig.
Är det en tävlingskurs vill jag dock att tränaren ska ha tävlat själv, är det en jaktkurs vill jag att tränaren ska jaga själv med sin hund.

Jag tycker inte att alla tävlingslydnadskurser kräver att man tävlat, men att instruktörens hund kan alla moment som under tävling. Är det en tävlingsförberedande kurs tycker jag de ska ha tävlat. Men själva momenten, träningen och lydnaden, kan ju vara intressant även om man inte just vill tävla. Personen kanske helt enkelt är för nervös eller inte har intresse av tävling. Men då håller man kurser som lär ut hur man tränar in momenten, men som steg 1 i processen på väg till tävling. Skulle jag sen vilja tävla och träna mer seriöst så skulle jag vilja ha en person med erfarenhet av tävling. Likadant tycker jag man kan hålla agitilykurs utan att ha tävlat eller har intresse av tävling, men likadant där, blir kursen inriktad mot tävling så bör man ha meriter.
Jag gick tävlingslydnad med min hund utan en tanke på att tävla, jag tyckte bara träningsformen var rolig.

Gällande jakt kan jag tänka mig att "skarpt läge" är såpass annorlunda än bara träning så där är det viktigt att man vet vad det innebär att jaga.

Gällande jakt kan jag tänka mig att "skarpt läge" är såpass annorlunda än bara träning så där är det viktigt att man vet vad det innebär att jaga.

Ja, det är annorlunda. Det är ju framförallt apporteringen man tränar på wachtel, och det är ju samma för retriever, men på en betydligt högre nivå för retrievern.
Där handlar det så mycket om t ex hur man behöver skicka hunden i förhållande till vind, hur man kan tänka att fåglarna landar beroende på hur skytten träffat, hur man ser om fågeln är skammad eller död vid träff och därmed kan räkna ut vilket arbete hunden kommer behöva göra. T ex om det blir en markering för hunden eftersom fågeln är död och ligger där den landat, eller om den skammad och hunden kanske tar en löpa och sticker iväg 40m för att fågeln rusat iväg. Tror man att fågeln är död så kanske man stoppar hunden när den går iväg för att man tror att den fått något annat i näsan, vilket kan få konsekvensen att man inte hittar fågeln senare.

Det går liksom inte få erfarenhet av det där utan att ha varit med på många jakter :)

Jag tycker aggressivt beteende hos hund bortförklara och nästan "accepteras" lite för ofta i vårt samhälle idag
Kanske är det därför hundatackerna verkar ha ökat.
"Buster är bara hundagressiv och bet därför ihjäl den lilla pudeln som smet och kom fram för att hälsa"
"Buster har en del rädslor vi jobbar ned att få bort, han blev rädd för mannen i svart regn kappa därför bet han honom"
Etc etc
Som jag ser det är det inte Okey, vi kommer inte att se någon förbättring heller. Dom som främst blir lidande är andra hundar och deras ägare.
Du pratar om något helt annat än vad jag upplever att andra pratar om, skulle hunden som jag referade till idag ha huggit mig när vi hälsade på varandra ute på stan så hade jag sagt att det är något fel på hunden, men i det läget vi var idag med ett bytesdjur så var det upp till mig att läsa hunden rätt och göra mig tydlig nog för hunden att jag inte var ett hot utan bara en förlängning av hundföraren.

Jag tycker aggressivt beteende hos hund bortförklara och nästan "accepteras" lite för ofta i vårt samhälle idag
"Buster är bara hundagressiv och bet därför ihjäl den lilla pudeln som smet och kom fram för att hälsa"
"Buster har en del rädslor vi jobbar ned att få bort, han blev rädd för mannen i svart regn kappa därför bet han honom"
Etc etc
Som jag ser det är det inte Okey, vi kommer inte att se någon förbättring heller. Dom som främst blir lidande är andra hundar och deras ägare.

Jag tror snarare det handlar om all okontrollerad avel och alla som ska ha hund bara för att ha, som dessutom skaffar dessa hundar från okontrollerad avel eller efter ett utseende de tycker om.

Att få en hund rädd för män i regnkappa utan att det sitter i genetiken är ju ganska svårt. Och rädslor som sitter i genetiken är väldigt svårt att träna bort.

Nej, min parentes var bara för att visa att det handlade om intresse om att träna eller inte. Som åskådare vet jag såklart inte det, men det var info till tråden. Det handlar inte om att den ena fått en omplacering, den ena är i värsta slyngelåldern eller liknande förutsättningar. Varför är förutsättningarna orealistiska? Att två instruktörer, som har vuxna hundar som de haft sen valp, har olika intresse av att lära sin hund att dra eller inte dra i kopplet? Det borde väl finnas därute?

Jag vet inte om du vill misstolka eller bara gör det. Du borde nog fatta vad jag menar med en hund som drar och hänger i kopplet, jämfört med en som går "normalt" Klart det kan bli spänning i kopplet, men inte hela tiden. Är det så hela tiden så drar hunden i kopplet.

Om det enda jag har att gå på är första intrycket så är det så jag kommer döma dom. Så mycket annat finns ju inte just då.

Du menar att du t.ex skulle döma ut min hunds uppfödare som tränare om du såg henne iom att hennes hund drar i koppel när de bara rastas? Hennes hundar sitter typ i knät på folk med när man äter och skäms inte för att försöka sno mat om de får chansen.
Samtidigt är ena hunden på SM listan i IPO, tjänstehund, kan vara lös utan problem och går fot vid behov. Hon har bara inte samma intresse att träna vissa moment bara - det betyder inte att hon snabbt kan lära ut det om man ber henne.

Så länge intresset är att träna hund skiter jag i om instruktören tycker koppelgående är intressant att lära sina hundar så länge de kan visa mig hur man gör (om jag vill lära mig).

Du pratar om något helt annat än vad jag upplever att andra pratar om, skulle hunden som jag referade till idag ha huggit mig när vi hälsade på varandra ute på stan så hade jag sagt att det är något fel på hunden, men i det läget vi var idag med ett bytesdjur så var det upp till mig att läsa hunden rätt och göra mig tydlig nog för hunden att jag inte var ett hot utan bara en förlängning av hundföraren.
Jag pratar inte om ditt inlägg alls, jag har inte läst ditt inlägg
Jag diskutera det som står i huvudinlägget

För tycker jag inte att det är Okey att en hund biter människa oavsett (direkt angrepp borträknad)
Människor (även andra hundägare) beter sig ofta väldigt dumt åt

Men i lös hund scenariot har ju antagligen min hund signalerat att den lösa pudeln inte är välkommen fram (bara det att vi kanske har missat det) men pudeln ignorerat signalerna.
Min hund skulle nog kunna klippa en liten hanhund som kom framspringande lös om han fick chansen - det betyder inte att det är oprovocerat - det är bara att han reagerar så jäkla mycket fortare än de flesta andra.
Jag vet det så jag hissar upp honom i halsbandet om det kommer fram småhundar som är lösa, men jag tycker eg inte att han gör fel.

Jag tror snarare det handlar om all okontrollerad avel och alla som ska ha hund bara för att ha, som dessutom skaffar dessa hundar från okontrollerad avel eller efter ett utseende de tycker om.

Att få en hund rädd för män i regnkappa utan att det sitter i genetiken är ju ganska svårt. Och rädslor som sitter i genetiken är väldigt svårt att träna bort.
Jag läser ofta på forum
"Min hund har rädslor som vi försöker jobba bort"
Rädslor som yttrar sig i aggressivitet.
(Säkert är det inte bara "den oseriösa blandrasaveln som ligger till skuld för det)
Nej, det är ursäkter och bortförklaringar

Jag brukar tänka:
Ja, jobba du jävligt fort eller håll 100 % koll på din hund.

Lite halvt offtopic har jag nog aldrig sett en tråd där det framförs som en sådan extrem svårighet att få hundar att gå i koppel. Jag har sett min beskärda del av "problemhundar", ouppfostrade hundar, allmänt halvgalna hundar med nerverna på utsidan, men jag har aldrig stött på nån som inte alls går att ha i koppel om man nu vill lära dem det och har lite koll på vad man gör. (Undantag valpar, hundar man just fått i träning etc.) Så nej, jag personligen hade aldrig haft förtroende för en instruktör om den velat träna sin hund att gå i koppel men inte klarat det, då kan jag mer själv.

Jag går bara kurser om det är för tävlingsnivå och där hade jag inte gått för någon som inte själv tävlat/är domare etc, det är dyra kurser här omkring och jag vill lära mig sådant som bara aktiva eller åtminstone fd aktiva har koll på. Likadant går jag på ringträning om min hund behöver miljöträningen MEN då helst för en domare eller riktigt duktig handler, för kan inte människan själv visa en hund, hur ska den då kunna lära ut de extra knepen jag tycker vore kul att lära mig för just min hund? Men för att svara på frågan så jo om jag ser att hunden är i träning och jag tycker att det sätt den hanteras på är ett sätt som tilltalar mig, då kan jag gärna träna för nån även om den hund de själva har med inte är på topp. Även tränare måste ju träna så att säga. Men om de skulle hantera sin hund på ett sätt jag inte köper, eller vara allmänt oansvariga tex ha en hund lös som kan få för sig att attackera, då hade jag dragit på studs.

Jag läser ofta på forum
"Min hund har rädslor som vi försöker jobba bort"
Rädslor som yttrar sig i aggressivitet.
(Säkert är det inte bara "den oseriösa blandrasaveln som ligger till skuld för det)
Nej, det är ursäkter och bortförklaringar

Jag brukar tänka:
Ja, jobba du jävligt fort eller håll 100 % koll på din hund.

Ja, aggressiva hundar är ofta rädda. Väldigt svårt att jobba med.

Och jo, de allra flesta incidenter har skett med blandrashundar som man hört om det senaste. Sen finns de oseriös avel på renrasiga hundar också.

Ursäkter och bortförklaringar på vadå? Vad tycker du att ägarna ska göra istället för att jobba på problemen?O_o

Jag anser som så att om folk hade haft lite respekt för andra och inte ansett att hundar är allmän egendom så hade många utav de tråkiga situationer som händer aldrig hänt.

Men i lös hund scenariot har ju antagligen min hund signalerat att den lösa pudeln inte är välkommen fram (bara det att vi kanske har missat det) men pudeln ignorerat signalerna.
Min hund skulle nog kunna klippa en liten hanhund som kom framspringande lös om han fick chansen - det betyder inte att det är oprovocerat - det är bara att han reagerar så jäkla mycket fortare än de flesta andra.
Jag vet det så jag hissar upp honom i halsbandet om det kommer fram småhundar som är lösa, men jag tycker eg inte att han gör fel.
Ja, det va precis det jag sa....det är så det ser ut

Ja, aggressiva hundar är ofta rädda. Väldigt svårt att jobba med.

Och jo, de allra flesta incidenter har skett med blandrashundar som man hört om det senaste. Sen finns de oseriös avel på renrasiga hundar också.

Ursäkter och bortförklaringar på vadå? Vad tycker du att ägarna ska göra istället för att jobba på problemen?O_o

Jag anser som så att om folk hade haft lite respekt för andra och inte ansett att hundar är allmän egendom så hade många utav de tråkiga situationer som händer aldrig hänt.
Som hundägare kan jag möta precis "allt"
Jag möter ofta joggare/cyklister( med eller utan hund)
Joggaren stirrar min hund rakt i ögonen och rusar fram mot oss (eller dyker plötsligt upp precis bakom oss utan någon förvarning.) För min hund ser det säkert ut som om dom mötande är på väg att attackera oss.
Jag anser att en hund ska klara en sådan situation utan att bita joggaren eller ha ihjäl dennas hund.
Men, det är bara min åsikt.
Du har kanske en annan.

Jag pratar inte om ditt inlägg alls, jag har inte läst ditt inlägg
Jag diskutera det som står i huvudinlägget

För tycker jag inte att det är Okey att en hund biter människa oavsett (direkt angrepp borträknad)
Människor (även andra hundägare) beter sig ofta väldigt dumt åt
Oavsett om du har läst min inlägg eller inte så verkar jag med flera prata om helt andra saker än vad du gör, jag försöker förklara att det finns lägen där jag skulle ta ett hundbett utan att tycka att det var något fel på hunden, utan att jag själv var klantig. Sen finns det situationer där jag tycker att hundföraren borde läsa situationen bättre och inte försätta sin hund i sån situation, och så finns de tillfällen då det är något fel på hunden och den bör tas bort. Du verkar bara se en enda möjlig variant och det är att det är hundens fel och den ska inte göra så.
På samma sätt finns det olika anledningar till varför en hund biter en annan hund, i en del fall är det situationens fel, i en del fall är det förarens fel och i en del fall biter hundar andra hundar helt oprovocerat och då är det ett problem. Det går helt enkelt inte att dra allt över en kam och säga att det inte är okej och mena att det är hundens fel.

Joggaren stirrar min hund rakt i ögonen och rusar fram mot oss (eller dyker plötsligt upp precis bakom oss utan någon förvarning.) För min hund ser det säkert ut som om dom mötande är på väg att attackera oss.
Jag anser att en hund ska klara en sådan situation utan att bita joggaren eller ha ihjäl dennas hund.
Du har kanske en annan.

Hundens reaktioner har ju med mentalitet och göra - och faktiskt vad det är för typ av hund. Jag äger en hund vars grund att skydda sin förare mot hot (även om det knappast är det primära i avelsarbetet numera) , så skulle han fundera på att förvara oss mot hotet hade det inte varit konstigt. Nu är är han trygg, orädd och väldig glad i folk - så som max hade han skällt på joggaren men jag har faktiskt alltid bakhuvudet vilken typ av hund jag äger.
Jag hade tyckt det var underligare om grannes sällskapslabbe funderade på att bita joggaren faktiskt.

Lite halvt offtopic har jag nog aldrig sett en tråd där det framförs som en sådan extrem svårighet att få hundar att gå i koppel. Jag har sett min beskärda del av "problemhundar", ouppfostrade hundar, allmänt halvgalna hundar med nerverna på utsidan, men jag har aldrig stött på nån som inte alls går att ha i koppel om man nu vill lära dem det och har lite koll på vad man gör. (Undantag valpar, hundar man just fått i träning etc.) Så nej, jag personligen hade aldrig haft förtroende för en instruktör om den velat träna sin hund att gå i koppel men inte klarat det, då kan jag mer själv.
Det beror kanske lite på vad man lägger in i att kunna gå i koppel... ;) Det finns en hel del olika varianter, min egen tycker jag inte går så bra i koppel, speciellt inte ute på stan. Men å andra sidan så är vi i stan kanske en gång i halvåret och det är mycket att ha koll på. De gånger vi har varit längre perioder i en stad så har han efter något dygn fått koll på läget och går lika bra i koppel som han gör hemma på våra skogsstigar. Men skulle något se oss första promenaden i stan så skulle de antagligen anse att vi har mycket att jobba med. Till att börja med trodde jag att det hade med att göra med mycket folk/uppspelt hund, men efter jaktkurser med mycket folk ute i skogen med hundar och avkopplad hund så har jag inset att det nog mer än det totalat annorlunda miljön som är grejen. :D Men rent spontant skulle jag säga att han är dålig på att gå i koppel, samtidigt så kanske det snarare betyder att jag har högre krav för att bra koppelgående än att hunden i sig är dålig på att gå i koppel. Hänger du med på hur jag menar? Jag vet att jag borde ha lagt ner mer tid på miljöträning i stan och röra sig i stan men har prioriterat annat.

Oavsett om du har läst min inlägg eller inte så verkar jag med flera prata om helt andra saker än vad du gör, jag försöker förklara att det finns lägen där jag skulle ta ett hundbett utan att tycka att det var något fel på hunden, utan att jag själv var klantig. Sen finns det situationer där jag tycker att hundföraren borde läsa situationen bättre och inte försätta sin hund i sån situation, och så finns de tillfällen då det är något fel på hunden och den bör tas bort. Du verkar bara se en enda möjlig variant och det är att det är hundens fel och den ska inte göra så.
På samma sätt finns det olika anledningar till varför en hund biter en annan hund, i en del fall är det situationens fel, i en del fall är det förarens fel och i en del fall biter hundar andra hundar helt oprovocerat och då är det ett problem. Det går helt enkelt inte att dra allt över en kam och säga att det inte är okej och mena att det är hundens fel.
Nej, det är aldrig hundens fel.
Det är alltid ägarens fel.

Du har kanske en annan.

Nu har vi ju inte pratat specifika situationer. Så nej, jag tycker inte att hundar ska bita någon som joggar mot dom, om man har en sådan hund får man korta upp kopplet och ha hunden intill sig och ev ha munkorg. Men jag har mött många idioter med mina hundar som med fel hund hade kunnat bli rejält bitna.

När jag var på High Chaparral en sommar med fd schäfern så hoppar ett barn upp framför hans ansikte från ingenstans, knappt en halvmeter ifrån och skriker BUUU! Han reagerade inte utan kollade lite nyfiket, hade det varit fel hund så kanske han hade tagit en tugga av barnets ansikte, och det hade egentligen inte varit så konstigt.

På en fotbollsmatch sitter jag och en kompis på stolar intill en vägg och jag har lilla hanen mellan mina ben. Han syns dåligt och när en yngre man går förbi och får syn på honom kastar han sig på hunden, skriker "åååhhh en huuuund!" och greppar tag i honom. Viggo hoppar in under stolen för att komma undan och mannen tar in händerna efter O_o Allt gick väldigt snabbt och samtidigt som jag tar tag i mannens armar och säger att nej, han är rädd så säger mannen aj. Viggo nöp honom, med all rätt enligt mig. Nu blev det inte hål men hade han varit större hade det säkerligen kunnat göra ganska ont eller bli en skada.

Jag har varit med om folk som klappat fd schäfern på huvudet på perrongen i förbifarten, inte en gång, utan flera gånger. Jag har varit med om folk som klappat honom på rumpan när han sover. Jag har varit med om folk som låter sina barn springa fram så man får mota bort dom. Jag har varit med om folk som släpper fram sina hundar även när mina TYDLIGT visat att de inte vill ha något med den andra hunden att göra + att jag säger ifrån. Jag har varit med om folk som ska klappa Viggo trots att jag säger att han inte vill. Folk som klappar när man inte ser. Folk som klappar när man sover på tåget :crazy: (tiken som låg i mitt knä, hon är dock en väldigt trygg hund) osv osv.

Det finns så många situationer där folk beter sig vårdslöst mot hundar. Just hundar ska klara allt. Testa gå fram till en häst och klatcha till den på rumpan när den står och sover, så får man se vems fel det är när personen får en spark. Inte kommer det skyllas på hästen iaf. Men hundar, de ska minsann tåla allt.

Nu har vi ju inte pratat specifika situationer. Så nej, jag tycker inte att hundar ska bita någon som joggar mot dom, om man har en sådan hund får man korta upp kopplet och ha hunden intill sig och ev ha munkorg. Men jag har mött många idioter med mina hundar som med fel hund hade kunnat bli rejält bitna.

När jag var på High Chaparral en sommar med fd schäfern så hoppar ett barn upp framför hans ansikte från ingenstans, knappt en halvmeter ifrån och skriker BUUU! Han reagerade inte utan kollade lite nyfiket, hade det varit fel hund så kanske han hade tagit en tugga av barnets ansikte, och det hade egentligen inte varit så konstigt.

På en fotbollsmatch sitter jag och en kompis på stolar intill en vägg och jag har lilla hanen mellan mina ben. Han syns dåligt och när en yngre man går förbi och får syn på honom kastar han sig på hunden, skriker "åååhhh en huuuund!" och greppar tag i honom. Viggo hoppar in under stolen för att komma undan och mannen tar in händerna efter O_o Allt gick väldigt snabbt och samtidigt som jag tar tag i mannens armar och säger att nej, han är rädd så säger mannen aj. Viggo nöp honom, med all rätt enligt mig. Nu blev det inte hål men hade han varit större hade det säkerligen kunnat göra ganska ont eller bli en skada.

Jag har varit med om folk som klappat fd schäfern på huvudet på perrongen i förbifarten, inte en gång, utan flera gånger. Jag har varit med om folk som klappat honom på rumpan när han sover. Jag har varit med om folk som låter sina barn springa fram så man får mota bort dom. Jag har varit med om folk som släpper fram sina hundar även när mina TYDLIGT visat att de inte vill ha något med den andra hunden att göra + att jag säger ifrån. Jag har varit med om folk som ska klappa Viggo trots att jag säger att han inte vill. Folk som klappar när man inte ser. Folk som klappar när man sover på tåget :crazy: (tiken som låg i mitt knä, hon är dock en väldigt trygg hund) osv osv.

Det finns så många situationer där folk beter sig vårdslöst mot hundar. Just hundar ska klara allt. Testa gå fram till en häst och klatcha till den på rumpan när den står och sover, så får man se vems fel det är när personen får en spark. Inte kommer det skyllas på hästen iaf. Men hundar, de ska minsann tåla allt.
Jag vet att det är så
(Jag har blivit totalt helförbannad på folk också)
Vad finns det för alternativ, hundar måste kunna hantera det?
Vi hundägare väljer att ta ansvar för ett (många ggr) livsfarlig rovdjur.
Då måste vi också ta det ansvaret.
Inga alternativ finns.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 490
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 020
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025