purity_666
Trådstartare
Nej, min parentes var bara för att visa att det handlade om intresse om att träna eller inte. Som åskådare vet jag såklart inte det, men det var info till tråden. Det handlar inte om att den ena fått en omplacering, den ena är i värsta slyngelåldern eller liknande förutsättningar. Varför är förutsättningarna orealistiska? Att två instruktörer, som har vuxna hundar som de haft sen valp, har olika intresse av att lära sin hund att dra eller inte dra i kopplet? Det borde väl finnas därute?Men du har ju ingen aning om deras historia med sina hundar. Dina påhittade förutsättningar är helt orealistiska i situationen. Och det är en himla skillnad på att "dra som en dåre" och "spänning i kopplet". Det spelar ju förstås ingen roll för mig eftersom jag, om jag inte redan känner ekipaget, återigen inte har en aning om vad de har i bagaget. Alltså blir det omöjligt för mig att bedöma dem efter hur de äntrar appellplanen. Men att kopplet inte ens skulle sträckas är en utopi.
Flera av oss som håller på med kurserna kan ha våra hundar lösa på plan. De som inte kan det, har sina anledningar. Att en flatte är lös är inte något jag höjer ögonbrynet åt. Det är ju en flatte? En följsam och samarbetsvillig ras. Det säger ju egentligen inte så mycket, liksom min corgi inte säger mycket om det heller.
Min erfarenhet av hundar och hundträning gör att dina förväntningar blir helt orimliga. Du har självklart rätt till din åsikt, men jag tror att du dömer ut väldigt många superduktiga instruktörer för att deras hundar skulle dra i kopplet. Och det är nog tråkigt för båda parter.
Att du lyckats med din egen hund säger ingenting om andras förutsättningar eller möjligheter.
Jag vet inte om du vill misstolka eller bara gör det. Du borde nog fatta vad jag menar med en hund som drar och hänger i kopplet, jämfört med en som går "normalt" Klart det kan bli spänning i kopplet, men inte hela tiden. Är det så hela tiden så drar hunden i kopplet.
Om det enda jag har att gå på är första intrycket så är det så jag kommer döma dom. Så mycket annat finns ju inte just då.