Hur börja skilja sig med småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har svårt att se att jag ska orka lägga på.

Men jag har börjat med en lista. För att klargöra för mig själv vad som tar emot.

Till att jag låg och grät inatt för att jag tänkte att han nog har rätt, det kan nog gå... Vi har ju så många år bakom oss... Vore det inte värt det för barnen osv osv ... (Jag vet hur det låter... )

"Aldrig mer men kanske en gång till
Jag har inget val, jag måste välja
Jag vet vad jag vill, jag vet ingenting"
(Molly Sandén -Sand)

Ändå så är det ju bara att tänka tillbaka. På hur mycket jag gnällde här innan... Fast då lyckas han komma in med sina ord i mitt huvud hela tiden. Jag hör hans resonemang utan att vi har en riktig dialog, "men då hade du ju inte sagt ALLA skäl till att du ville gå isär,så hur skulle jag kunna veta och förändra då när du inte berättade"

Jag sa till honom häromdagen också att han nog inte förstår vidden av sitt databeteende. Då kontrade han med att jag pratar i telefonen så ofta med min familj.
 
Jag har svårt att se att jag ska orka lägga på.

Men jag har börjat med en lista. För att klargöra för mig själv vad som tar emot.

Till att jag låg och grät inatt för att jag tänkte att han nog har rätt, det kan nog gå... Vi har ju så många år bakom oss... Vore det inte värt det för barnen osv osv ... (Jag vet hur det låter... )

"Aldrig mer men kanske en gång till
Jag har inget val, jag måste välja
Jag vet vad jag vill, jag vet ingenting"
(Molly Sandén -Sand)

Ändå så är det ju bara att tänka tillbaka. På hur mycket jag gnällde här innan... Fast då lyckas han komma in med sina ord i mitt huvud hela tiden. Jag hör hans resonemang utan att vi har en riktig dialog, "men då hade du ju inte sagt ALLA skäl till att du ville gå isär,så hur skulle jag kunna veta och förändra då när du inte berättade"

Jag sa till honom häromdagen också att han nog inte förstår vidden av sitt databeteende. Då kontrade han med att jag pratar i telefonen så ofta med min familj.

Jag tror på att du ska förbereda en fras som du upprepar så fort han vill diskutera något som inte har med barnen att göra. T.ex. "Jag tänker inte diskutera det med dig".
 
Jag har svårt att se att jag ska orka lägga på.

Men jag har börjat med en lista. För att klargöra för mig själv vad som tar emot.

Till att jag låg och grät inatt för att jag tänkte att han nog har rätt, det kan nog gå... Vi har ju så många år bakom oss... Vore det inte värt det för barnen osv osv ... (Jag vet hur det låter... )

"Aldrig mer men kanske en gång till
Jag har inget val, jag måste välja
Jag vet vad jag vill, jag vet ingenting"
(Molly Sandén -Sand)

Ändå så är det ju bara att tänka tillbaka. På hur mycket jag gnällde här innan... Fast då lyckas han komma in med sina ord i mitt huvud hela tiden. Jag hör hans resonemang utan att vi har en riktig dialog, "men då hade du ju inte sagt ALLA skäl till att du ville gå isär,så hur skulle jag kunna veta och förändra då när du inte berättade"

Jag sa till honom häromdagen också att han nog inte förstår vidden av sitt databeteende. Då kontrade han med att jag pratar i telefonen så ofta med min familj.
Han vill inte ändra sig han vill ha någon som försörjer honom och som städar och lagar mat. Han vill ha en mamma som tar hand om honom och har agerar ut för att han har panik över att behöva ta hand om
Sig själv.

Du gör barnen en fruktansvärd otjänst om du går tillbaka till helvetet du hade när du bodde med den mannen.
 
@Framtiden det spelar ingen roll vad du sagt och inte sagt. Du har all rätt i världen att lämna också världens snällaste och bästa partner. Man måste inte ha en orsak, ingen behöver ha gjort fel.

I ditt fall ser jag ju mycket som din man gör "fel", men de gångerna du börjar tveka på om du har rätt eller inte ska du försöka tänka att det inte spelar roll. Du har alltid rätt att gå.
 
Jag har svårt att se att jag ska orka lägga på.

Men jag har börjat med en lista. För att klargöra för mig själv vad som tar emot.

Till att jag låg och grät inatt för att jag tänkte att han nog har rätt, det kan nog gå... Vi har ju så många år bakom oss... Vore det inte värt det för barnen osv osv ... (Jag vet hur det låter... )
Det är klart att du inte kan lägga på idag. Det är så emot allt vi lärt oss och dessutom så har han en gigantisk makt över dig. Att lägga på går mot alla dina känslor för vad som är socialt acceptabelt och dina känslor av maktlöshet gentemot honom.
Det var för den saken skull jag förslog att du ska försöka fundera på det, försöka lära din hjärna att det är okej att lägga på när man inte vill prata med folk och träna på det mentalt en period innan du ens tänker tanken på att göra så gentemot ditt ex.
Och nej det kan inte gå att återuppta det hela med mindre än att du gör extremt stort våld på dig själv och utraderar din egen person helt. Ska du gå tillbaka så är det detsamma som att du skänker bort ditt liv och hela din själ till honom att misshandla tills inget finns kvar. Är det något du vill att din dotter lär sig, eller hemska tanke din son lär sig, att mannen har rätt att utradera kvinnans existens?
Jag skulle önska att jag kunde lyfta av dig lite av bördan så du fick chans att tänka en stund utan all den skuld och skam han försöker pressa på dig <3
 
Det är klart att du inte kan lägga på idag. Det är så emot allt vi lärt oss och dessutom så har han en gigantisk makt över dig. Att lägga på går mot alla dina känslor för vad som är socialt acceptabelt och dina känslor av maktlöshet gentemot honom.
Det var för den saken skull jag förslog att du ska försöka fundera på det, försöka lära din hjärna att det är okej att lägga på när man inte vill prata med folk och träna på det mentalt en period innan du ens tänker tanken på att göra så gentemot ditt ex.
Och nej det kan inte gå att återuppta det hela med mindre än att du gör extremt stort våld på dig själv och utraderar din egen person helt. Ska du gå tillbaka så är det detsamma som att du skänker bort ditt liv och hela din själ till honom att misshandla tills inget finns kvar. Är det något du vill att din dotter lär sig, eller hemska tanke din son lär sig, att mannen har rätt att utradera kvinnans existens?
Jag skulle önska att jag kunde lyfta av dig lite av bördan så du fick chans att tänka en stund utan all den skuld och skam han försöker pressa på dig :heart
Eller bara bestämma att de inte ska tala alls! Skriv ett mess med typ : jag vill inte prata mer utan tredje part eftersom ingen av oss mår bra av det. För att vi ska kunna kommunicera som bra föräldrar så måste vi göra det via text. Vill vi prata om vårt före detta förhållande kan vi göra det hos en terapeut. Härmed kommer jag inte svara på samtal, utan enbart på meddelanden, och enbart det som gäller viktiga saker kring barnen" typ.
 
...
Du gör barnen en fruktansvärd otjänst om du går tillbaka till helvetet du hade när du bodde med den mannen.
Det där ⬆️ !!!
Du vill inte att din son ska ha sin pappa som förebild i hur han ska behandla sina framtida flickvänner.
Du vill inte heller att din dotter ska växa upp i tron om att som du blir behandlad av deras pappa är som det ska vara i en relation.
Kanske, kanske är det lättare för dig att få in de där pappren om du tänker att du gör det för barnens skull! 💞
Snälla, snälla, vi är SÅ många som "bär dig till brevlådan" i tanken; tänk att vi är där fysiskt med dig också!
 
Eller bara bestämma att de inte ska tala alls! Skriv ett mess med typ : jag vill inte prata mer utan tredje part eftersom ingen av oss mår bra av det. För att vi ska kunna kommunicera som bra föräldrar så måste vi göra det via text. Vill vi prata om vårt före detta förhållande kan vi göra det hos en terapeut. Härmed kommer jag inte svara på samtal, utan enbart på meddelanden, och enbart det som gäller viktiga saker kring barnen" typ.
Fast det är lite samma sak som att lägga på, att exet har stor makt över TS och att hon har svårt att se sitt eget värde gentemot honom. Om det ska gå så måste hon ju klara av att inte svara och det är ungefär lika tabu att låta bli att svara som det är att lägga på. Den metoden funkar givetvis också men det finns även där massor av hinder att klättra över.
 
Jag sa till honom häromdagen också att han nog inte förstår vidden av sitt databeteende. Då kontrade han med att jag pratar i telefonen så ofta med min familj.
Och där kom nästa typexempel på hur manipulativ han är. Han säger något som ska slå en liten kil av tvivel mellan dig och de som står dig nära.

Lyssna inte på det skitsnacket om att du pratar för mycket med din familj.
 
Jag har svårt att se att jag ska orka lägga på.

Men jag har börjat med en lista. För att klargöra för mig själv vad som tar emot.

Till att jag låg och grät inatt för att jag tänkte att han nog har rätt, det kan nog gå... Vi har ju så många år bakom oss... Vore det inte värt det för barnen osv osv ... (Jag vet hur det låter... )

"Aldrig mer men kanske en gång till
Jag har inget val, jag måste välja
Jag vet vad jag vill, jag vet ingenting"
(Molly Sandén -Sand)

Ändå så är det ju bara att tänka tillbaka. På hur mycket jag gnällde här innan... Fast då lyckas han komma in med sina ord i mitt huvud hela tiden. Jag hör hans resonemang utan att vi har en riktig dialog, "men då hade du ju inte sagt ALLA skäl till att du ville gå isär,så hur skulle jag kunna veta och förändra då när du inte berättade"

Jag sa till honom häromdagen också att han nog inte förstår vidden av sitt databeteende. Då kontrade han med att jag pratar i telefonen så ofta med min familj.

Ett talesätt som är mer sant än många andra:
Den du älskar släpper du fri.

Att han försöker hålla dig kvar är inte för din eller er skull.
Om han på riktigt ville ditt bästa skulle han göra allt för att tillmötesgå dig och göra separationen så enkel och smärtfri som möjligt.
Han skulle lyssna på det du säger och respektera det.

Om han på riktigt brydde sig om dig och era barn skulle han inte göra detta svårt.

Den dagen du fått distans till detta kommer det att vara så tydligt för dig att han bara agerar utifrån sitt eget bästa.
Du kommer att vara en av oss som har det i bagaget och du kommer att följa dessa trådar med en intensiv önskan om att TS ska känna vilket stöd som finns. Du kommer att hurra över varje framsteg och du kommer att lida med TS i varje motgång.

Vi finns här genom alla dina val och kval. Vi står på din sida och vi vet att du kan och orkar.
 
Jag har beställt personbevis. Och fyllt i ansökan om stämning på papper. Men nu lägger jag det i en låda ett tag, för jag känner mig kräk/svimmfärdig
BRA!!! Det är otroligt starkt gjort! Ge dig själv ordentligt med credd för alla steg du tar! 👏🏻❤️ Heja heja! Var extra snäll mot dig själv idag nu. Tänk vad du åstadkommit! Klockan är inte ens elva och du har redan börjat ta dig över den största tröskeln. Hats off till dig @Framtiden!
 
Det där ⬆️ !!!
Du vill inte att din son ska ha sin pappa som förebild i hur han ska behandla sina framtida flickvänner.
Du vill inte heller att din dotter ska växa upp i tron om att som du blir behandlad av deras pappa är som det ska vara i en relation.
Kanske, kanske är det lättare för dig att få in de där pappren om du tänker att du gör det för barnens skull! 💞
Snälla, snälla, vi är SÅ många som "bär dig till brevlådan" i tanken; tänk att vi är där fysiskt med dig också!
En god vän sa på en dressyr träning att hon skulle vilja ha tränaren i ridhuset varje dag.
Tränaren replikerade -men jag står ju där, hela tiden.

@Framtiden - vi står där, vid din sida och strax bakom dig. Hela tiden.
Och håller dig i handen på väg till brevlådan :heart
 
Jag har beställt personbevis. Och fyllt i ansökan om stämning på papper. Men nu lägger jag det i en låda ett tag, för jag känner mig kräk/svimmfärdig
:heart

Jag tänker att eftersom du har svårt att lägga på i telefon, gör en lista på saker att säga som du har som ursäkt för att lägga på när samtalet glider ifrån barnen, typ:

Nu ringer nån, jag måste svara.
Nu knackar det på dörren
Jag måste börja med mat/har maten på spisen
Måste jobba nu
Hunden måste ut
Väntar på samtal
osv osv.

Prova säga nåt sånt och lägg sen på utan att lyssna på nån respons. Ringer han upp igen så messa tillbaka efter en stund att du inte har tid att prata i telefon.

För barnens skull så bör du se till att hans åtkomst till dig är minimal när du har dom då det påverkar DIN tid med dem. Du skulle väl aldrig själv komma på tanken att ringa och tjafsa med honom en längre tid när dom är där? Det är bara egoism och han vet mycket väl att han knäcker till dig och på så sätt indirekt förstör för sina egna barn när ni ska kunna umgås. Mitt ex terrade mig som allra mest när jag hade min dotter vilket gjorde mig helt förstörd tills jag skötte det mesta via sms.
 
Alltså allt det där snacket fram och tillbaka och vem som gjorde vad, och fick vem att känna vad, och missade chanser och upplevda uppoffringar. Det spelar ju ingen roll nu. Ni funkade inte ihop och nu är det slut och den enda framtid ni ska bygga tillsammans är era barns. Han måste hitta någon annan att älta med, det är inte ditt jobb.

Du är inte redovisningsskyldig varför du vill skiljas. Och det behövs inga andra skäl än att man inte vill vara tillsammans längre. Jag var gift med en bussig man, vi hade gård ihop, vi växte ifrån varandra och förhållandet förvandlades till vänskap och flöt på i kanske lite för många år för att det funkade och vi hade kul tillsammans. Men insikten att jag aldrig skulle få känna på att vara riktigt kär igen så länge jag stannade växte sig starkare och starkare och då blev det ju dags att gå. Det var ett stort steg, och jättejobbigt att göra honom ledsen. Men det blev ju bra, han hittade en riktig livskamrat ganska snabbt och så småningom även jag. En som får mig att känna mig stark och trygg och fin. Det är en av sakerna som du gläntar på dörren till nu, även om jag förstår att tanken är jättefrämmande i det här skedet. Att kunna säga ja om du möter någon som får dig att känna dig som en sprillans ny, röd Le Creuset.
 
Jag har svårt att se att jag ska orka lägga på.

Men jag har börjat med en lista. För att klargöra för mig själv vad som tar emot.

Till att jag låg och grät inatt för att jag tänkte att han nog har rätt, det kan nog gå... Vi har ju så många år bakom oss... Vore det inte värt det för barnen osv osv ... (Jag vet hur det låter... )

"Aldrig mer men kanske en gång till
Jag har inget val, jag måste välja
Jag vet vad jag vill, jag vet ingenting"
(Molly Sandén -Sand)

Ändå så är det ju bara att tänka tillbaka. På hur mycket jag gnällde här innan... Fast då lyckas han komma in med sina ord i mitt huvud hela tiden. Jag hör hans resonemang utan att vi har en riktig dialog, "men då hade du ju inte sagt ALLA skäl till att du ville gå isär,så hur skulle jag kunna veta och förändra då när du inte berättade"

Jag sa till honom häromdagen också att han nog inte förstår vidden av sitt databeteende. Då kontrade han med att jag pratar i telefonen så ofta med min familj.
Kan du prova att lägga ner telefonen en liten stund åtminstone? Lägg ner och räkna till 20, 30, 300 osv. Det är hjärntvätt han försöker med, det har inget med en konstruktiv dialog att göra så samtalen tillför inget. Det är enbart skadligt för dig.
 
Jag vet hur svårt det är att inte svara/lägga på och dåligt samvete. Och att sen inte bli indragen i diverse diskussioner där man hamnar på defensiven. Så, ett förslag som ibland fungerar, sätt honom på mute och lägg ifrån dig telefonen. Till slut kommer han inse att han pratar i intet och lägga på. Så fort han börjar prata om något som inte har direkt med barnen att göra tryck på mute knappen och så småningom kommer han lära sig lägga på så behöver inte du ha ångest över att inte svara eller att slänga på luren. Du behöver inte säga hej då eller något, bara mute.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
5
· Visningar
367
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 805
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 861
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp