Hur börja skilja sig med småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner när jag läser alla inlägg att VI ställer väldigt höga och många krav på @Framtiden i vår strävan att hjälpa. Kanske vi måste låta henne andas lite. Bekräfta och finnas där. ❤ Inte addera till högen av alla som hon måste tillfredsställa.

Jag både instämmer och vill ändå att TS ska få alla möjliga tips att komma undan honom, om än så lite. De flesta talar nog av erfarenhet (som TS ju också så målande beskriver 💔) att varje gång man dras in tar så oerhört mycket på krafterna som man så väl behöver kunna använda till att reparera sitt eget mående.

@Framtiden Vilket JÄKLA kliv du tog idag! 😍 Fira det! Du är så himla bra 💪
 
Jag känner när jag läser alla inlägg att VI ställer väldigt höga och många krav på @Framtiden i vår strävan att hjälpa. Kanske vi måste låta henne andas lite. Bekräfta och finnas där. ❤ Inte addera till högen av alla som hon måste tillfredsställa.
Jag tror de flesta gör sitt bästa, och jag personligen tycker faktiskt tråden är en väldigt fin blandning av bekräftelse, solidaritet, praktiska råd och sunda perspektiv. Jag tycker många betonar det du lyfter, samtidigt som många är allvarligt oroliga för TS hälsa och säkerhet. Flera delar med sig av sina egna erfarenheter och säger att de vet precis hur det känns.

Sen är det i slutändan bara @Framtiden som kan bedöma om det är hjälpsamt, och så ska det vara.

Eftersom du inser vikten av den sortens stöd du pratar om är det ju jättefint om du bidrar med den sortens inlägg. För jag tror som sagt alla bidrar på de sätt de kan, trots att det är ett tungt och smärtsamt ämne som berör många personligen, och jag gissar att få härinne är utbildade för att ge krisstöd.
 
Jag tror de flesta gör sitt bästa, och jag personligen tycker faktiskt tråden är en väldigt fin blandning av bekräftelse, solidaritet, praktiska råd och sunda perspektiv. Jag tycker många betonar det du lyfter, samtidigt som många är allvarligt oroliga för TS hälsa och säkerhet. Flera delar med sig av sina egna erfarenheter och säger att de vet precis hur det känns.

Sen är det i slutändan bara @Framtiden som kan bedöma om det är hjälpsamt, och så ska det vara.

Eftersom du inser vikten av den sortens stöd du pratar om är det ju jättefint om du bidrar med den sortens inlägg. För jag tror som sagt alla bidrar på de sätt de kan, trots att det är ett tungt och smärtsamt ämne som berör många personligen, och jag gissar att få härinne är utbildade för att ge krisstöd.
Självklart vill ju alla väl. Och många här är både kunniga och har erfarenhet. Alla inläggen är ju dessutom skrivna av omtanke. Det är inte det jag adresserar. Det är inläggens totala tryck på att göra såhär och sådär. Att ge stöd och dela med sig är inte det samma som att ställa krav. @Framtiden måste ju också hinna med att landa i egna beslut.
 
Knoppar brister.jpg

(Karin Boye)
 
Självklart vill ju alla väl. Och många här är både kunniga och har erfarenhet. Alla inläggen är ju dessutom skrivna av omtanke. Det är inte det jag adresserar. Det är inläggens totala tryck på att göra såhär och sådär. Att ge stöd och dela med sig är inte det samma som att ställa krav. @Framtiden måste ju också hinna med att landa i egna beslut.
Nej, det var inte det jag trodde att du adresserade heller. Jag delar som sagt inte riktigt din bild av att det ställs några krav men tycker framför allt att @Framtiden själv får avgöra vad som funkar/inte funkar i tråden. Och att det kanske är upp till var och en att bidra med de perspektiv denne anser värdefulla.

Nu vill jag inte kapa tråden mer till en metadiskussion. Agree to disagree, @Luff.
 
Självklart vill ju alla väl. Och många här är både kunniga och har erfarenhet. Alla inläggen är ju dessutom skrivna av omtanke. Det är inte det jag adresserar. Det är inläggens totala tryck på att göra såhär och sådär. Att ge stöd och dela med sig är inte det samma som att ställa krav. @Framtiden måste ju också hinna med att landa i egna beslut.
Tycker också det är viktigt att ta upp det du skriver, är övertygad att alla vill väl men tänker allmänt om en står i en situation som @Framtiden och det skulle vara så att man går tillbaka eller gör något man inte "borde" göra kan det vara ännu svårare att berätta om sin situation eller ta hjälp igen, av rädsla för att bemötas av "vad var det vi sa" samt skamkänslor.
 
Jag tror på att du ska förbereda en fras som du upprepar så fort han vill diskutera något som inte har med barnen att göra. T.ex. "Jag tänker inte diskutera det med dig".
@Framtiden - jag gjorde/gör fortfarande som Lingon skriver (fast inte lika direkt kanske) - mina barns pappa har en tendens att totalt ignorera både mail (eller konstant byta epostadress utan att meddela att han använder en annan), sms OCH stänga av vår gemensamma googlekalender så han inte ser sånt som möten på HAB och inte får de 5 (maxantalet) notifikationer jag lägger in på varje sån sak, så jag MÅSTE liksom ringa ibland och han spårar liksom ur ämnet nästan direkt - och jag började helt enkelt säga mmm, mhm osv i någon minut, sen ta över och helt enkelt säga "Ah, du, eftersom vi pratat klart om barnen så måste jag gå NU för jag har en tid att passa/det ringer/jag har ett möte/jag måste fortsätta jobba/oj maten!/osv... och sen säger jag hejdå och avslutar samtalet innan han hinner avbryta och fortsätta. Och går vidare med min dag utan dåligt samvete - den biten (med samvetet alltså över att jag la på luren) blev lite bättre när två av hans barndomsvänner berättade att de typ gjorde likadant eftersom han kan hålla låda om totala meningslösheter i evigheter...
MEN det ÄR inte fel/elakt eller oartigt att konstatera att man har pratat klart om det man skulle göra och inte har möjlighet att fortsätta prata, påtala det och avsluta samtalet. Det gör vi ju hela tiden. Om ditt ex känner att han behöver prata med någon så finns det ju möjlighet att prata med sina vänner och familj eller kurator/terapeuter på VC liksom. DU har däremot inte den rollen!
 
Tycker också det är viktigt att ta upp det du skriver, är övertygad att alla vill väl men tänker allmänt om en står i en situation som @Framtiden och det skulle vara så att man går tillbaka eller gör något man inte "borde" göra kan det vara ännu svårare att berätta om sin situation eller ta hjälp igen, av rädsla för att bemötas av "vad var det vi sa" samt skamkänslor.
Men snälla finns det ens antydan till att någon skulle mötas av detta?

Blir rätt trött på den här typen av diskussion. Jag har sett liknande i en annan tråd och där slutade det med att folk inte vågade skriva så att TS blev helt ensam istället för att få stöd. Det var alltså inte TS i det fallet som ansåg hjälpen fel utan en välvillig människa som skulle "skydda" TS och i slutändan stjälpte lasset helt.
TS är i det här fallet en vuxen människa och vad jag sett fullt kapabel att säga ifrån. Jag tror nog att hon själv får avgöra om hon behöver något annat och i så fall är hon fullt kompetent att säga det.
 
Men snälla finns det ens antydan till att någon skulle mötas av detta?

Blir rätt trött på den här typen av diskussion. Jag har sett liknande i en annan tråd och där slutade det med att folk inte vågade skriva så att TS blev helt ensam istället för att få stöd. Det var alltså inte TS i det fallet som ansåg hjälpen fel utan en välvillig människa som skulle "skydda" TS och i slutändan stjälpte lasset helt.
TS är i det här fallet en vuxen människa och vad jag sett fullt kapabel att säga ifrån. Jag tror nog att hon själv får avgöra om hon behöver något annat och i så fall är hon fullt kompetent att säga det.
Inte i den här tråden kanske, men ja det finns givetvis såna tillfällen. Det är väl få som tycker kvinnor som utsätts för dessa män har någon skuld eller ansvar i att männen beter sig som rövhattar och idioter. Ändå är det mer regel än undantag vill jag lova att känna skam över att ha hamnat i dessa situationer/relationen. Trots att det inte på något sätt är kvinnans ansvar.

Det står väl inte i kontrast till varandra? Det går väl att synliggöra detta och bara nämna det för TS, det betyder ju inte att folk ska sluta skriva såna råd som getts i tråden? Oavsett om det gäller att det är helt okej att lägga på i örat på mannen eller att @Framtiden inte bör träffa mannen ensam?
 
Inte i den här tråden kanske, men ja det finns givetvis såna tillfällen. Det är väl få som tycker kvinnor som utsätts för dessa män har någon skuld eller ansvar i att männen beter sig som rövhattar och idioter. Ändå är det mer regel än undantag vill jag lova att känna skam över att ha hamnat i dessa situationer/relationen. Trots att det inte på något sätt är kvinnans ansvar.

Det står väl inte i kontrast till varandra? Det går väl att synliggöra detta och bara nämna det för TS, det betyder ju inte att folk ska sluta skriva såna råd som getts i tråden? Oavsett om det gäller att det är helt okej att lägga på i örat på mannen eller att @Framtiden inte bör träffa mannen ensam?
Fast du svarade på inlägg som handlade om att man skulle tänka på vad man skriver här och inte pressa TS för mycket. Det gör att jag tolkar ditt inlägg som att det finns riks att folk här skulle köra "vad var det jag sa" kortet vilket det inte funnits några tecken på hittills. Pratar du om generellt i samhället så är det helt klart ett problem och i så fall missförstod jag ditt inlägg.
 
Fast du svarade på inlägg som handlade om att man skulle tänka på vad man skriver här och inte pressa TS för mycket. Det gör att jag tolkar ditt inlägg som att det finns riks att folk här skulle köra "vad var det jag sa" kortet vilket det inte funnits några tecken på hittills. Pratar du om generellt i samhället så är det helt klart ett problem och i så fall missförstod jag ditt inlägg.

Jag kanske var otydlig eller fattade innebörden av @Luff s inlägg fel. Min poäng var att det kan låta så otroligt enkelt med råd utifrån att göra si eller så, men att det är en helt annan situation att vara mitt i det själv. Samt att TS (eller andra) inte ska dra sig för att våga fortsätta ta stöd/hjälp oavsett om det är elfte gånger man gått tillbaka och sedan vill lämna igen, eller om man inte tex fixat att klippa kontakten osv.
 
Fast du svarade på inlägg som handlade om att man skulle tänka på vad man skriver här och inte pressa TS för mycket. Det gör att jag tolkar ditt inlägg som att det finns riks att folk här skulle köra "vad var det jag sa" kortet vilket det inte funnits några tecken på hittills. Pratar du om generellt i samhället så är det helt klart ett problem och i så fall missförstod jag ditt inlägg.
Och där vill jag tillägga att om det ska vara en diskussion om vad som kan vara lämpligt generellt i samhället, då gör det sig bäst i en egen tråd. Här kan vi väl ändå hålla oss till att diskutera sådant som är relevant för TS?
 
Det jag vill undvika är att sitta och spekulera om hur TS upplever den här tråden över huvudet på TS, och utifrån dessa spekulationer/egna tolkningar utfärda riktlinjer till andra användare samt att det hela utvecklas till en metadiskussion i TS tråd.

@Framtiden, detta är fortfarande din tråd och du bestämmer hur du upplever den. Det finns inga krav och ingen skam. Tråden finns till för att du ska ha nytta av den.
 
Och där vill jag tillägga att om det ska vara en diskussion om vad som kan vara lämpligt generellt i samhället, då gör det sig bäst i en egen tråd. Här kan vi väl ändå hålla oss till att diskutera sådant som är relevant för TS?

Det jag vill undvika är att sitta och spekulera om hur TS upplever den här tråden över huvudet på TS, och utifrån dessa spekulationer/egna tolkningar utfärda riktlinjer till andra användare samt att det hela utvecklas till en metadiskussion i TS tråd.

@Framtiden, detta är fortfarande din tråd och du bestämmer hur du upplever den. Det finns inga krav och ingen skam. Tråden finns till för att du ska ha nytta av den.
Ber att få belysa de här två inläggen - läs gärna dem och tänk ett varv extra innan ni skriver i tråden så slipper vi att det blir tjafs eller annat OT som riskerar att skada en viktig tråd.

/Mod
 
Jag hör hans resonemang utan att vi har en riktig dialog, "men då hade du ju inte sagt ALLA skäl till att du ville gå isär,så hur skulle jag kunna veta och förändra då när du inte berättade"
Jag tänker att det borde finnas en annan typ av medvetenhet i en man jag vill dela mitt liv och mitt hem med. Om inte han diskar - vem gör det då? Om inte han lagar mat - vem gör det då? Om inte han visar kärlek - vem gör det då?

Det är liksom så korkat och enormt osexigt av en person att komma och säga att "jag kan inte bete mig för du har inte berättat för mig hur jag ska bete mig". Det är liksom så självklart att vi som är vuxna, mogna människor med ett normalt ansvarstänk inte beter oss hur som helst. Varför får han inte dåligt samvete när han hela tiden sitter och spelar och någon annan gör allting? Varför har han inget behov av att dra sitt strå till stacken? Varför mår han inte dåligt av att han lever på en annan människa?
 
Det blir bättre. Ge inte efter för dina impulser och känslor i det akuta skedet.

Bestäm en viss tid som du ska "stå ut" (gärna minst ett halvår) och försök tänka att de känslor som far runt just nu är en typ av chock. Efter en tid kommer allt att vara helt annorlunda och mer stabilt, och du kan fatta beslut på mer balanserade underlag.

(Skrivet i all välmening)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
5
· Visningar
367
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 805
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 861
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp