Hur börja skilja sig med småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han ringde igår, för att fråga saker gällande barnen,men så drog det vidare till det tidigare samtalet, och menade att jag tolkat fel. Jag sa de saker jag skrev ner här "men du sa såhär igår". Han menar att jag som oftast tolkat negativt. Som om han säger 9 komplimanger och 1 negativ sak så fokuserar jag bara på det negativa.
Han bara fortsätter och fortsätter, manipulerar och är ful och försöker trycka till dig och göra dig förvirrad och osäker. Snälla överväg att BARA kommunicera via text/mail. <3 Var rädd om dig!
 
Han ringde igår, för att fråga saker gällande barnen,men så drog det vidare till det tidigare samtalet, och menade att jag tolkat fel. Jag sa de saker jag skrev ner här "men du sa såhär igår". Han menar att jag som oftast tolkat negativt. Som om han säger 9 komplimanger och 1 negativ sak så fokuserar jag bara på det negativa.
Går det att få lite, lite distans där du öppnar upp för möjligheten att du kanske inte måste försvara dig gentemot hans påståenden? Att vad han tycker och tänker och hävdar och försöker intala dig kanske inte är så relevant längre? Ni är inte tillsammans längre. Ni ska skilja er. Du agerar utifrån den verklighet du vet är sann. Du behöver inte förhålla dig till hans version, den får han leva med.
 
Han ringde igår, för att fråga saker gällande barnen,men så drog det vidare till det tidigare samtalet, och menade att jag tolkat fel. Jag sa de saker jag skrev ner här "men du sa såhär igår". Han menar att jag som oftast tolkat negativt. Som om han säger 9 komplimanger och 1 negativ sak så fokuserar jag bara på det negativa.

Du måste sluta prata med honom om annat än om barnen. Han tjafsar sönder dig fullständigt!

Det spelar ingen roll vad du än säger om de tidigare samtalen - hans bild kommer aldrig överestämma med din. Han kommer bara lyckas med att komma in under ditt skinn och göra mos av din hjärna.

Börjar han prata om annat än barnen, så avbryt honom och säg att du bara vill prata om barnen. Lyssnar han inte så lägg på luren. Det är inge farligt att lägga på luren - du har själv rätten stt bestämma över vilken skit du sk lyssna på.

/Lizzie
 
Han ringde igår, för att fråga saker gällande barnen,men så drog det vidare till det tidigare samtalet, och menade att jag tolkat fel. Jag sa de saker jag skrev ner här "men du sa såhär igår". Han menar att jag som oftast tolkat negativt. Som om han säger 9 komplimanger och 1 negativ sak så fokuserar jag bara på det negativa.

Mitt ex var/är en "normal" person, vi hade inte haft någon sorts misshandel i vårt förhållande, så våra situationer är ju inte jämförbara.
Men, ofta började våra samtal om något praktiskt, för att sedan styra mer över till varför förhållandet gått som det gått o.s.v.
Vi hade brutit upp i samförstånd, men ändå började allt mer och mer låta som om det var jag som lämnat honom.

Först gav jag de förklaringar jag kunde, men sedan insåg jag att oavsett vad jag sa (som inte var "låt oss försöka på nytt" typ) så skulle han aldrig bli nöjd med det.
Jag insåg också att det var inte mera min sak att försöka få honom att förstå, att jag behövde inte komma med en förklaring som han kunde vara nöjd med. Det var inte längre min uppgift att fixa saker för honom.

Det var skönt att komma till den insikten, för då kunde jag ta lite distans. Jag hoppas att du också ska komma till den insikten någon dag, du behöver inte förklara mer för honom, inte ens om något du (eventuellt) har sagt igår.
Jag önskar dig styrka i att orka fortsätta tuffa på framåt, en dag kommer dagen då du kan andas utan att han trycker ner dig under ytan.
 
Han ringde igår, för att fråga saker gällande barnen,men så drog det vidare till det tidigare samtalet, och menade att jag tolkat fel. Jag sa de saker jag skrev ner här "men du sa såhär igår". Han menar att jag som oftast tolkat negativt. Som om han säger 9 komplimanger och 1 negativ sak så fokuserar jag bara på det negativa.

Ja, de är HELT naturligt! Att han säger 9 komplimanger är ju inget speciellt att fokusera på. Folk ger varandra komplimanger hela tiden. Att han visar att han inte respekterar dig däremot är ju en stor sak som förtjänar stor uppmärksamhet. Tusen komplimanger kan inte väga upp en respektlös kommentar.
Hade han (helt hypotetiskt, jag vet att han har noll respekt) trots allt haft någon respekt för dig så hade han försökt förstå vad som blev jobbig för dig och själv tagit på sig ansvaret för vad som blev fel. Men det kommer han aldrig göra.

Nu tror jag inte han ger dig så mycket komplimanger, men att dölja sina respektlöshet mellan massor av komplimanger är ju en rätt vanlig metod hos manipulativa personer.

Men du kommer ALDRIG få honom att förstå detta. Du kan inte uppfostra honom. Han kommer ALDRIG se ditt perspektiv. Han kommer tycka att du gör fel. Så alla dina försök att förklara gör honom kommer vara fruktlösa. Vägen ur den här sitsen går via att acceptera att han kommer tycka att du är en svikare och en dålig mor och så vidare. Bara acceptera det!

Ju sämre han tycker att du är, desto bättre!!!
 
Han ringde igår, för att fråga saker gällande barnen,men så drog det vidare till det tidigare samtalet, och menade att jag tolkat fel. Jag sa de saker jag skrev ner här "men du sa såhär igår". Han menar att jag som oftast tolkat negativt. Som om han säger 9 komplimanger och 1 negativ sak så fokuserar jag bara på det negativa.
Ger det dig någonting att ha de här samtalen? Jag menar du är inte hans terapeut, hela skilsmässa handlar ju om att du inte orkar reda ut något med honom, att det är försent så därför släpper du taget om relationen. Nu är ni föräldrar och det är det som är er relation, då kan samtalen handla om barnen, framförallt det praktiska. Känslojunket kring er kraschade relation kan han ta med sin terapeut (det är helt enkelt inte ditt jobb speciellt inte nu, det finns helt enkelt inget att reda ut längre för er gemensamt).
 
Han ringde igår, för att fråga saker gällande barnen,men så drog det vidare till det tidigare samtalet, och menade att jag tolkat fel. Jag sa de saker jag skrev ner här "men du sa såhär igår". Han menar att jag som oftast tolkat negativt. Som om han säger 9 komplimanger och 1 negativ sak så fokuserar jag bara på det negativa.
Kan du skaffa dig ett standardsvar som funkar på allt och upprepa det igen och igen?
T.ex. Hur menar du nu? Eller Man kan tycka olika

Jag säger inte att det lätt och det bästa vore om ni inte pratade om annat än barnen, men mäktar du inte med att bara lägga på luren när han börjar kanske ett standardsvar vore en medelväg. Ju tråkigare du är att prata med ju större chansen är att han slutar med sina haranger, tänker jag.
 
Han ringde igår, för att fråga saker gällande barnen,men så drog det vidare till det tidigare samtalet, och menade att jag tolkat fel. Jag sa de saker jag skrev ner här "men du sa såhär igår". Han menar att jag som oftast tolkat negativt. Som om han säger 9 komplimanger och 1 negativ sak så fokuserar jag bara på det negativa.
Man behöver inte uppskatta komplimanger, de kan komma från fel person eller i fel situation, och det är ju inte heller alltid så att den som ger komplimangerna gör det för att denne vill göra en glad, syftet kan vara att få en att göra något som man inte vill.

Jag vet ju inte i vilka situationer han syftar på, men för mig låter det som att han vrider ett snäpp till. När han inte lyckas få dig dit han vill med smicker så kritiserar han dig för att du inte uppskattar hans smicker.

Om du orkar är det bästa du kan göra det som föreslagits tidigare, att säga att om han försöker prata om något utanför det samtalet ska handla om så lägger du på luren. Blir han förbannad så tala om för honom att det är han själv som skapar situationen genom att inte respektera samtalets form,
 
Kan du skaffa dig ett standardsvar som funkar på allt och upprepa det igen och igen?
T.ex. Hur menar du nu? Eller Man kan tycka olika

Jag säger inte att det lätt och det bästa vore om ni inte pratade om annat än barnen, men mäktar du inte med att bara lägga på luren när han börjar kanske ett standardsvar vore en medelväg. Ju tråkigare du är att prata med ju större chansen är att han slutar med sina haranger, tänker jag.

Det här tycker jag annars är ett bra tips, men jag skulle nog undvika alla sorts motfrågor då det kan tolkas som ett engagemang i samtalet. Bättre då som du sa att verka så tråkig som möjligt, zoona ut och svara typ Jaa, hmm och okej på det mesta.
 
Han ringde igår, för att fråga saker gällande barnen,men så drog det vidare till det tidigare samtalet, och menade att jag tolkat fel. Jag sa de saker jag skrev ner här "men du sa såhär igår". Han menar att jag som oftast tolkat negativt. Som om han säger 9 komplimanger och 1 negativ sak så fokuserar jag bara på det negativa.
När jag var 8-10 år så ringde det en mycket arg dam och skällde ut mig efter noter, eller det var inte mig hon skällde ut utan vårt nummer liknade numret till en matvaruaffär. Det var visst något fel på musslorna hon köpt.
Precis som jag var uppfostrad till så var jag artig och lyssnade på kärringens svada, jag försökte få en syl i vädret, tills hon tappade andan och då sa jag att hon ringt fel, sa att det inget gjorde när hon bad om ursäkt :crazy: och sa sedan "hej då".
Seriöst alltså, det tog många år innan jag insåg att jag borde lagt på luren för vi är så inpräntade med att man gör inte sånt.
Numera har jag tränat på hopplös telefonförsäljare med "Jag har sagt nej och vill inte köpa. Fortsätter du att tjata så skäller jag ut dig och det mår ingen av oss bra av. Ha en fortsatt trevlig dag, KLICK"
Kan du försöka något liknande. "Nu frångår du att prata om barnen och jag har annat för mig. Ha en trevlig kväll" KLICK.
Kan du börja tänka tanken att man får lägga på i örat på folk. Att det inte är det vidrigaste man kan göra mot en annan människa.
 
Det här tycker jag annars är ett bra tips, men jag skulle nog undvika alla sorts motfrågor då det kan tolkas som ett engagemang i samtalet. Bättre då som du sa att verka så tråkig som möjligt, zoona ut och svara typ Jaa, hmm och okej på det mesta.
Jag håller med dig. Den typen av frågor är bra i vissa situationer men här kommer de bara skada @Framtiden utan att leda någonstans vad gäller lösande av problemen. Det enda som har en möjlighet att hjälpa här är att klippa samtalet utan att ta en enda diskussion eller ens svara på det som sägs. Hej då är ett lysande svar och sedan tryck på den röda knappen.
 
Om du inte fixar att lägga på, kan du inte lägga ifrån dig luren i ett annat rum? Så kan han hålla på och gagga för sig själv om han nu gillar det. Personligen anser jag att lägga på-metoden är bäst, använt den själv med bra resultat. Dvs så fort samtalet eller tonen är respektlös så säger jag att "nu har du passerat gränsen och det accepterar jag inte. Jag kommer lägga på nu. Du får inte ringa igen om du inte kan uppföra dig". Men det finns flera vägar till Rom, det enda du INTE ska göra är att lyssna när han börjar gagga.
 
Han ringde igår, för att fråga saker gällande barnen,men så drog det vidare till det tidigare samtalet, och menade att jag tolkat fel. Jag sa de saker jag skrev ner här "men du sa såhär igår". Han menar att jag som oftast tolkat negativt. Som om han säger 9 komplimanger och 1 negativ sak så fokuserar jag bara på det negativa.
Jag tror att frågorna om barnen var svepskäl- Eller jag är övertygad om det. Var det verkligen något som han inte kunde reda ut själv och så bråttom att han var tvungen att ringa dig? Om allt är klart vid överlämnandena, skriv gärna en lapp om det är någon speciellt information typ skolutflykt så att det inte kan finnas någon anledning att ringa om (påhittad) fråga om barnen. Vilka strumpor de ska ha, frukostflingor eller vad det vara må i att ta hand om dem måste han reda ut själv. Har han inte gjort/löst det själv förut så får han lära sig det nu. Själv.
 
Jag tror att frågorna om barnen var svepskäl- Eller jag är övertygad om det. Var det verkligen något som han inte kunde reda ut själv och så bråttom att han var tvungen att ringa dig? Om allt är klart vid överlämnandena, skriv gärna en lapp om det är någon speciellt information typ skolutflykt så att det inte kan finnas någon anledning att ringa om (påhittad) fråga om barnen. Vilka strumpor de ska ha, frukostflingor eller vad det vara må i att ta hand om dem måste han reda ut själv. Har han inte gjort/löst det själv förut så får han lära sig det nu. Själv.
Rätt sannolikt.

Föreslår igen att TS tydligt klargör att det är kommunikation via sms som gäller från och med nu, och då endast relaterat till barnen.
 
Han ringde igår, för att fråga saker gällande barnen,men så drog det vidare till det tidigare samtalet, och menade att jag tolkat fel. Jag sa de saker jag skrev ner här "men du sa såhär igår". Han menar att jag som oftast tolkat negativt. Som om han säger 9 komplimanger och 1 negativ sak så fokuserar jag bara på det negativa.
Det är väl inte hans sak att bestämma hur du ska tolka och vad du ska fokusera på. Tycker han att du är negativ att prata med så får han väl sluta ringa. Du vill inte vara ihop med honom längre, hur svårt kan det vara att fatta? :meh:


Om du skulle bena ut vad som hindrar dig från att skicka in skilsmässopappren, vad exakt är det som tar emot? Ofta hjälper det att sätta ord på det som är jobbigt.
 
Han ringde igår, för att fråga saker gällande barnen,men så drog det vidare till det tidigare samtalet, och menade att jag tolkat fel. Jag sa de saker jag skrev ner här "men du sa såhär igår". Han menar att jag som oftast tolkat negativt. Som om han säger 9 komplimanger och 1 negativ sak så fokuserar jag bara på det negativa.
Svara honom att det där är skitsnack och lägg på nästa gång.
 
Man behöver inte ens förvarna innan man lägger på. Gillar man inte tonen eller temat är det bara att avsluta samtalet. En vuxen person borde själv kunna räkna ut varför man la på. Kan de inte det är det DERAS problem.
Va?! I en normal, sund relation är det ett helt absurt beteende och ett jättekonstigt resonemang tycker jag 😳 Men absolut kan man göra så om man inte är mån om relationen eller personen 😆

Vill dock vara tydlig med att jag tycker det är fullständigt acceptabelt och definitivt att rekommendera i TS fall.
 
Man behöver inte uppskatta komplimanger, de kan komma från fel person eller i fel situation, och det är ju inte heller alltid så att den som ger komplimangerna gör det för att denne vill göra en glad, syftet kan vara att få en att göra något som man inte vill.

Jag vet ju inte i vilka situationer han syftar på, men för mig låter det som att han vrider ett snäpp till. När han inte lyckas få dig dit han vill med smicker så kritiserar han dig för att du inte uppskattar hans smicker.

Om du orkar är det bästa du kan göra det som föreslagits tidigare, att säga att om han försöker prata om något utanför det samtalet ska handla om så lägger du på luren. Blir han förbannad så tala om för honom att det är han själv som skapar situationen genom att inte respektera samtalets form,

:bow::bow::bow: Det har kan inte upprepas tillrackligt ofta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
5
· Visningar
367
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 805
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 861
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp