Hur börja skilja sig med småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pratade just med en jurist som sa att en bodelningsförättare inte brukar gå in för att hjälpa till vid bodelning om inte skilsmässoprocessen är startad eller helst avslutad. Fan också.... Oj vilken ångest.

Han vill att vi ska ses och prata,igen. Jag har tydligen lovat det.

Barnen är här och jag vill bara gråta. Fan också.
Ja du måste tyvärr göra det officiellt för att komma vidare någonstans i det här. Annars blir du kvar i hans giftiga sörja. Snälla ta hjälp av en familjemedlem!

Du har full rätt att skilja dig för att DU vill det, ni behöver inte vara ett dugg överens.
Du är en otroligt stark och driftig person som har klarat av att försörja och vårda en hel familj under många år.
Du har många personer som står bakom dig.
Du kommer inte bli av med barnen.
 
Plus att det inte spelar roll. Hon får ändra sig om hon vill. Ts du ska INTE träffa honom! Snälla!

Ja precis! Jag var otydlig. Menade mest att förutom att man får ändra sig NÄR MAN VILL så kan ens svar också manipuleras fram på ett oerhört fult sätt där man öht inte ska känna någon "skuld" i att man eventuellt lovat något. Och denna mannen verkar verkligen vandrat en bra bit på den vägen redan där han totalt förvränger allt till sin fördel.
 
Pratade just med en jurist som sa att en bodelningsförättare inte brukar gå in för att hjälpa till vid bodelning om inte skilsmässoprocessen är startad eller helst avslutad. Fan också.... Oj vilken ångest.

Han vill att vi ska ses och prata,igen. Jag har tydligen lovat det.

Barnen är här och jag vill bara gråta. Fan också.
Nej du har inte lovat det. Du lovade en gång att prata med stöd av utomstående. Han bröt mot det och pressade dig till att prata med enbart honom varpå han utsatte dig för mer psykisk misshandel.
Så nej ni ska inte prata för du vill inte och så finns inget att prata om heller men det är underordnat
 
@Framtiden Snälla lyssna på råden om att inte träffa honom ensam. Sen har ni ingen som helst anledning att träffas öht just nu. Det här går bara i cirklar och varje vända tär på dig.

Han är desperat och tänker bara på sig själv. Det är när dessa män upplever att deras makt försvinner som de blir farliga. Och just nu krymper hans makt. Så snälla, snälla tänk säkerhet först.
@Framtiden Detta inlägg ⬆️ behöver du läsa in många ggr. Följ det oavsett om du tror att det behövs eller inte. Jätteviktigt!
 
@Framtiden - även om han var en hyvens snubbe som inte betett sig som ett kräk så gör du ingen av er en tjänst genom att låta honom älta och dra ut på allt utan även om det bara var så att du inte älskade honom längre (ja, man får skilja sig då också!) så är det bästa att få igång processen så att ni båda kan påbörja läkningen.
 
Pratade just med en jurist som sa att en bodelningsförättare inte brukar gå in för att hjälpa till vid bodelning om inte skilsmässoprocessen är startad eller helst avslutad. Fan också.... Oj vilken ångest.

Han vill att vi ska ses och prata,igen. Jag har tydligen lovat det.

Barnen är här och jag vill bara gråta. Fan också.
Nej nej nej! Vill han prata görs det med en tredje part närvarande, inte på tu man hand! Han utsätter dig för extrem emotionell stress och du har ingen skyldighet alls att hålla saker han påstår att du lovat. INGEN.

Ta en sak i taget och se till att du skickar in skilsmässoansökan, så har du öppnat dörren för stöd i er bodelning.

Blir så sjukt arg att höra hur han håller på, han skiter fullständigt i hur du mår och bryr sig bara om sig själv.
 
Det här har jag skrivit förut - kanske till och med i denna tråd? Något en psykolog sa till mig, vilket till slut fick mig att lyckas skilja mig: "Sluta diskutera och börja informera".

Det var en revolutionerande tanke för mig, att vi inte måste vara överens, och i och med att jag bytte strategi blev allting plötsligt genomförbart. Jag kunde helt enkelt presentera ett beslut och ett datum, och då tog de eviga diskussionerna faktiskt slut.
 
Nej, han har ju aldrig fått haft sina känslor eftersom jag blir så rädd.... Så jag är ju alltid i centrum och det har alltid varit så, iaf de senaste 10 åren..
Håhåjaja vilket bakvänt resonemang. Mitt ex sa nåt liknande, att jag borde gå i terapi så att jag inte blev rädd när han fick utbrott, skrek och slog sönder saker. Jag lämnade honom istället :grin:

Heja dig som är på väg att ta dig ur situationen!
 
Igår känns som en mardröm. Jag mår illa och orkar knappt äta.

Är det såhär varje dag/vecka kommer vara sen... Att han är så arg,bitter och hatisk... Jag misstänkte det. Men jag visste inte hur jag skulle må i det. Och alla år man ska samarbeta framför sig. En del av mig önskar att jag skulle ha väntat. Bara fortsatt som förut,då hade jag dom iaf varje dag :cry: :heart och alla de där sidorna hos honom jag visste fanns där var bara dolda...

Men ... vad vill du ge dina barn i deras uppvaxt? En mamma som inte sager emot, en mamma som vander bort blicken och sager ja, fast de vet att hon vill inte alls ... eller en mamma som star rak och visar att man alltid har ett val att sta upp for det man tror pa och vill ha ut av livet?

DU har en chance att bli den starka kvinnofiguren i deras liv. Den som visar att en kvinna inte alls maste "lyda" en man. Dina barn fortjanar att veta det.
 
Nej så snabbt går det inte. Tyvärr. För många finns den kvar länge. Flera år alltså. För andra resten av livet. Så snabbt som några månader har jag aldrig hört talas om att det går att resa sig på för någon.
Nej, så fort går det verkligen inte! Det tog minst två år innan jag trodde att jag var värd något alls. Även om jag kanske förstod det intellektuellt så var det känslomässiga inte på plats.

Nu 9 år senare så har han fortfarande förmågan att få mig att må skit, trots att jag vet att allt han säger (skriver - vi har inte pratat på 8 år) är total BS.
 
Men ... vad vill du ge dina barn i deras uppvaxt? En mamma som inte sager emot, en mamma som vander bort blicken och sager ja, fast de vet att hon vill inte alls ... eller en mamma som star rak och visar att man alltid har ett val att sta upp for det man tror pa och vill ha ut av livet?

DU har en chance att bli den starka kvinnofiguren i deras liv. Den som visar att en kvinna inte alls maste "lyda" en man. Dina barn fortjanar att veta det.
Här är det också bra att tänka på att barnen en dag kommer bli vuxna.
 
Jag fick lite dåligt samvete över att jag skämtade över @Framtiden s situation. Men uttalandet var såå absurt att jag inte kunde låta bli. Han verkar leva i en fantasivärld helt utan verklighetsförankring. Och kanske blir det ännu mer uppenbart med humor?
Förstår vad du menar och jag funderade också på att skriva nåt åt det hållet, samtidigt tror jag som du också att humor kan fylla en viktig funktion.

Edit: Och det var himla roligt 😆
 
Igår känns som en mardröm. Jag mår illa och orkar knappt äta.

Är det såhär varje dag/vecka kommer vara sen... Att han är så arg,bitter och hatisk... Jag misstänkte det. Men jag visste inte hur jag skulle må i det. Och alla år man ska samarbeta framför sig. En del av mig önskar att jag skulle ha väntat. Bara fortsatt som förut,då hade jag dom iaf varje dag :cry: :heart och alla de där sidorna hos honom jag visste fanns där var bara dolda...
Det går så klart inte att säga hur det ska bli för just er. Men troligtvis, statistiskt eller vad man ska säga, så är detta den värsta tiden. När ni är väl är skilda och han inte längre har något hopp om att styra dig dit han vill så kommer han lägga sin energi på annat än att vara arg och hatiskt mot dig. Det kanske aldrig blir bra stämning mellan er men det kommer inte fortsätta så här när ni väl är skilda.

Jag tror också att det kommer en dag då du tröttnar å att låta honom klanka ner på dig på telefon eller i verkligheten och kommer fram till att ni inte behöver kommunicera mer än att avtala tid för överlämning av barn och kanske i värsta fall något mess om att barnet ska ha med sig något visst klädesplagg eller så. Och då kommer hans makt över hur du mår att försvinna.

Många har påtalat att du inte borde prata med honom om er relation eller något annat än extremt praktiska frågor om överlämning. Jag förstår verkligen att du tänker att ni måste vara tillgängliga för varandra på grund av barnen. Men vem tjänar på det upplägget? Barnen som får en helt förstörd mamma? Du som blir helt förstörd? Eller han som vill manipulera dig?

Jag hoppas att alla inlägg här kan inspirera dig till att leka med tanken på att ni kanske inte alls behöver reda ut något alls eller berätta för varandra hur ni tänker och känner. Åtminstone inte förrän ni är skilda!! Det går att lägga på när man inte vill höra mer. Testa.

Allt detta kommer absolut att bli bättre om du bara får skilsmässan överstökad!!
 
Han ringde igår, för att fråga saker gällande barnen,men så drog det vidare till det tidigare samtalet, och menade att jag tolkat fel. Jag sa de saker jag skrev ner här "men du sa såhär igår". Han menar att jag som oftast tolkat negativt. Som om han säger 9 komplimanger och 1 negativ sak så fokuserar jag bara på det negativa.
 
Han ringde igår, för att fråga saker gällande barnen,men så drog det vidare till det tidigare samtalet, och menade att jag tolkat fel. Jag sa de saker jag skrev ner här "men du sa såhär igår". Han menar att jag som oftast tolkat negativt. Som om han säger 9 komplimanger och 1 negativ sak så fokuserar jag bara på det negativa.
Varför spelar det någon roll? En negativ sak är en negativ sak för mycket. Och det är inte precis antalet komplimanger som felat i er relation, utan hans totala respektlöshet, manipulation, och psykiska misshandel. Som han nu fortsätter med.

Snälla, snälla, svara inte i telefon. Du kan blockera hans inkommande samtal utan att för den delen blockera sms (tror jag, det går i min telefon i alla fall). Du är värd mer än att låta honom fortsätta med det här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
5
· Visningar
368
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 806
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 861
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp