Så är det ju. Jag var över trettio (kanske över trettiofem med, jag minns inte säkert) när jag insåg att det var psykisk misshandel han hade pysslat med. Jag lämnade honom när jag var tjugo. Det han gjorde mot mig som skavde hade jag inga ord för. Hans elakhet fanns det inga ord för. Misshandel var ju när någon slog och det gjorde han inte. Han var ju snäll....
Jag läste många trådar här på buke (och om normaliseringsprocessen, vad misshandel är osv. på andra ställen med) innan det gick upp för mig vad det faktiskt var som skavde och gjorde ont och jag är så tacksam för att jag nu har ord för det och att jag steg för steg kunde ta in vad det var som hade hänt. För, det här är inget som man bara jaha, han gjorde si eller så och det gjorde det här med mig men nu är han borta och allt är bra utan det tar tid. Det tar tid att inse vad som hände, att sätta ord på det som hände och det tar tid att få ordning på alla känslor för ibland var det ju bra. Bara det att det dåliga var dåligt i alldeles för hög grad. Men att därifrån bli den man vill vara igen tar tid och det måste få ta tid.
Det är såklart av välvilja många skriver att du inte ska prata med honom men det är väldigt svårt att inte göra det när man har barn tillsammans och det är väldigt svårt att låta bli att lyssna på den där som under så lång tid har haft så stort inflytande på en. Men, en dag så kommer du också att vara fri. Steg för steg, dag för dag. Jag tror på dig och du har buke bakom dig