Har precis läst ikapp tråden och vill säga två saker till dig,
@Framtiden .
Först så vill jag styrka det som alla andra sagt, att du har all rätt att ta stöd från kvinnojouren, och att du inte ska vara ensam med ditt ex nån mer gång. En nära vän till mig gjorde slut med sin sambo, lite samma känslor som du men aldrig fysiskt våld eller så. Hon skulle hämta lite grejer hos honom efter att hon flyttat ut, han hade varit känslosam och gråtit i telefonen. En helt normal kille och en tjej som skakade av sig att han varit ”ledsen och lite grinig”. Han dödade henne. Tack och lov hade de inga barn.
Men jag är också skilsmässobarn. Var nära dina barn i ålder. Min mamma lämnade för att hon fick dra ett så stort lass och pappa tog bara de roliga bitarna med oss barn, lek och sagoläsning och så. Visst var det jobbigt och stökigt kring själva flytten och omstruktureringen av livet, men det var det bästa mamma kunde gjort för oss barn. För även små barn märker ju när en förälder inte trivs med livet, fast jag kunde inte artikulera det. Jag trodde under hela min uppväxt att min mamma bara var sån, stressad och ’hunsad’ (i brist på bättre ord).
Ett av mina bästa minnen i hela mitt liv, seriöst top 3, är när jag såg min mamma för första gången. På riktigt såg henne, hela hennes person och glädje och kärlek till mig och sitt nya, fria liv. Det var en sommardag några månader efter separationen, det var fortfarande osäkert och rått, men vi åkte bil ut på landet, nån utflykt jag inte minns. Men jag minns hur hon skruvade ner bilrutorna och skruvade upp radion, och vi sjöng tillsammans och hon var så lycklig och jag bara badade i hennes lycka. Låten är fortfarande den jag sätter på när jag behöver känna mig stark och fri, precis som då.