Hur börja skilja sig med småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänk ut en bra belöning till dig själv när du har skickat in pappren för det förtjänar du verkligen! Tårta/pizzaparty med barnen/bubbel/spadag/en ny vårjacka/bjuda hem en god vän eller något annat som gör dig glad för din skull.

Kom också ihåg att man får sjukskriva sig även för psykisk ohälsa. Om du inte har gjort det än tycker jag att du ska berätta för chefen och ev kollegor hur ditt liv ser ut just nu så de är medvetna om att du har en tuff period.
 
Måste nog tyvärr överge tanken på huset. Det kom överaskningar där. Men har fått hjälp i att söka lägenheter i staden och strax utanför. Jag har ju bil.

Han vill fortfarande prata, "att hans känslor... Om det är dom som är problemet är att jag inte måste ta saker han säger så personligt"

Nä. Men alltså .. Jag är hur Jag är. Han är hur Han är... Vi går inte ihop

"Men om du väntar tills jag lugnat mig?"

Fast tänk om jag vill säga något som GÖR dig arg då?

"Eh, ja. Men alltså ."..

Sen går det ju inte ens att nämna elefanten i rummet. Hans missbruk.

Det är liksom dans på slak lina,men han försöker vara tillmötesgående eftersom han inte vill ha någon förändring.

Väntar spänt på svar på mail imorgon 🌸
 
Måste nog tyvärr överge tanken på huset. Det kom överaskningar där. Men har fått hjälp i att söka lägenheter i staden och strax utanför. Jag har ju bil.

Han vill fortfarande prata, "att hans känslor... Om det är dom som är problemet är att jag inte måste ta saker han säger så personligt"

Nä. Men alltså .. Jag är hur Jag är. Han är hur Han är... Vi går inte ihop

"Men om du väntar tills jag lugnat mig?"

Fast tänk om jag vill säga något som GÖR dig arg då?

"Eh, ja. Men alltså ."..

Sen går det ju inte ens att nämna elefanten i rummet. Hans missbruk.

Det är liksom dans på slak lina,men han försöker vara tillmötesgående eftersom han inte vill ha någon förändring.

Väntar spänt på svar på mail imorgon 🌸
Jag hoppas du kommer ut ifrån huset snart, han måste förstå att hans känslor är hans problem nu och att du inte känner något för honom. Det måste han acceptera nu. Skit i hans missbruk, det är ingen idé att ta upp det då han kan komma att använda det som ursäkt till ditt beteende och om han bara ändrar sig så ska du vara kvar. Han måste få in i huvudet att du inte vill vara med honom för du inte känner något för honom.
 
Måste nog tyvärr överge tanken på huset. Det kom överaskningar där. Men har fått hjälp i att söka lägenheter i staden och strax utanför. Jag har ju bil.

Han vill fortfarande prata, "att hans känslor... Om det är dom som är problemet är att jag inte måste ta saker han säger så personligt"

Nä. Men alltså .. Jag är hur Jag är. Han är hur Han är... Vi går inte ihop

"Men om du väntar tills jag lugnat mig?"

Fast tänk om jag vill säga något som GÖR dig arg då?

"Eh, ja. Men alltså ."..

Sen går det ju inte ens att nämna elefanten i rummet. Hans missbruk.

Det är liksom dans på slak lina,men han försöker vara tillmötesgående eftersom han inte vill ha någon förändring.

Väntar spänt på svar på mail imorgon 🌸
Jag får lov att återkomma till vad en psykolog sa till mig när jag försökte skilja mig: "Sluta diskutera och börja informera".

Det gick mig att hantera processen helt annorlunda och det gick till slut att få slut på relationen.
 
Han vill fortfarande prata, "att hans känslor... Om det är dom som är problemet är att jag inte måste ta saker han säger så personligt"

Nä. Men alltså .. Jag är hur Jag är. Han är hur Han är... Vi går inte ihop
Det är inte din uppgift att lära dig "hantera" hans misshandel. Det är hans uppgift att inte misshandla. För att duga som partner och pappa är minimum dessutom att behandla dig & barnen med omtanke och respekt.

Helt ärligt så finns det ingen som går ihop med en misshandlande partner. Ingen förtjänar att behandlas så som han behandlar dig och dina barn. Detta är långt bortom inkompatibilitet.

Så jag tycker inte att det är en fråga om hur ni är. Han beter sig inte som han gör för att han "bara är sån" och inte kan hjälpa det. Han väljer att behandla dig och dina barn illa. Han väljer att störa din sömn och bombardera dig med argument när du är som mest sårbar. Han väljer att försöka pressa dig att utföra sexuella handlingar trots att du inte vill. Han väljer att säga ofattbart elaka saker om era barn.

Jag vet att det är en tuff och tung process. Och det blir inte lättare av att ni fortfarande bor ihop och han har möjlighet att fortsätta manipulera dig. Mycket av det som känns så kämpigt just nu är ett direkt resultat av den psykiska misshandeln, det är det som är det ironiska i det hela. Det är mycket, mycket lättare att lämna en sund relation. Men försök bryta era mönster. Hur orättvist det än är så är det upp till dig. Försök undvika diskussioner med honom, försök att tysta hans röst i ditt huvud, försök testa tanken att det han säger kanske inte är värt att ödsla energi på, att innehållet inte behöver bemötas eftersom syftet ändå bara är manipulation. Och prioritera att hitta ett annat boende, vilket som helst. Kämpa på, du fixar det här ❤️
 
Måste nog tyvärr överge tanken på huset. Det kom överaskningar där. Men har fått hjälp i att söka lägenheter i staden och strax utanför. Jag har ju bil.

Han vill fortfarande prata, "att hans känslor... Om det är dom som är problemet är att jag inte måste ta saker han säger så personligt"

Nä. Men alltså .. Jag är hur Jag är. Han är hur Han är... Vi går inte ihop

"Men om du väntar tills jag lugnat mig?"

Fast tänk om jag vill säga något som GÖR dig arg då?

"Eh, ja. Men alltså ."..

Sen går det ju inte ens att nämna elefanten i rummet. Hans missbruk.

Det är liksom dans på slak lina,men han försöker vara tillmötesgående eftersom han inte vill ha någon förändring.

Väntar spänt på svar på mail imorgon 🌸
Grejen är ju att du inte vill. Du vill inte längre leva med honom oavsett vad han hittar på. Det räcker faktiskt, du behöver inte ha någon annan anledning. Det finns inget som gör att du måste leva med honom vad han än tycker. Vill du inte så räcker det, punkt slut.
 
Grejen är ju att du inte vill. Du vill inte längre leva med honom oavsett vad han hittar på. Det räcker faktiskt, du behöver inte ha någon annan anledning. Det finns inget som gör att du måste leva med honom vad han än tycker. Vill du inte så räcker det, punkt slut.
Detta är så viktigt! Jag fokuserade en del på misshandelsbiten i mitt inlägg för jag kan inte med att sånt beteende inte påtalas för exakt vad det är. Men det är självklart att det är helt legitimt att avsluta relationer som man inte vill vara kvar i, oavsett anledning. Det kan vara en hur underbart snäll och stöttande partner som helst, det är ändå legitimt.
 
Måste nog tyvärr överge tanken på huset. Det kom överaskningar där. Men har fått hjälp i att söka lägenheter i staden och strax utanför. Jag har ju bil.

Han vill fortfarande prata, "att hans känslor... Om det är dom som är problemet är att jag inte måste ta saker han säger så personligt"

Nä. Men alltså .. Jag är hur Jag är. Han är hur Han är... Vi går inte ihop

"Men om du väntar tills jag lugnat mig?"

Fast tänk om jag vill säga något som GÖR dig arg då?

"Eh, ja. Men alltså ."..

Sen går det ju inte ens att nämna elefanten i rummet. Hans missbruk.

Det är liksom dans på slak lina,men han försöker vara tillmötesgående eftersom han inte vill ha någon förändring.

Väntar spänt på svar på mail imorgon 🌸
Men ett så märkligt resonemang. Han saknar ju totalt insikt. Menar han att du ska anpassa dig, sänka dina egna mänskliga behov, för att han ska kunna leva vidare som vanligt och slippa ta ansvar??

Oavsett så spelar det där ingen roll. Det här är inte ett förhållande som du vill leva ditt enda, värdefulla, liv i. Det behövs inga förklaringar. Du har inte fått det här livet för att ta hand om honom och anpassa dig efter honom. Det här är ditt liv och din resa. Gör det bästa av den! Det kommer att bli jättebra!

Lycka till med boendet! :heart
 
Såg en lägenhet i ensamt hus idag. Klar att flytta in i. Dock dyrare än huset.

Men pratade med honom när jag kom hem. "vill jag lämna honom så fort? Står jag inte ut mer?"

När jag sa att jag tänkte på att bara ta fram papper och så då nämnde han att han är intresserad av huset, att han kan klara det om han får köpa ut mig med priset vi köpte för. Och att han,om han tar bara räntorna, kan bo billigt i vårt hus. Då jag frågade om jag fick köpa ut honom så är det till marknadsvärdet.

Bara undrar om jag ändock kan behöva flytta in i den lägenheten för att slippa drama med honom under tidens gång, fast det kommer bli assurt med höjd månadskostnad för ett tag. Det var ju så jag tänkte med huset .... Men det skulle bli så mycket billigare ....

Varför måste han vara så trög till att förstå och så verklighetsfrånvänd
 
Han tänker ju fortfarande att vi kan klara det här.

Han sa att han tyckte att det känts så bra sista veckan och att han egentligen inte ville säga något, men över påsk hade jag ju min mens.... Men att det ju varit bättre nu
Men alltså vad är det med män som tror att det är ett effektivt sätt att fixa till sin relation genom att nedvärdera sin partner till ett hormondrivet monster :confused::crazy::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
 
Såg en lägenhet i ensamt hus idag. Klar att flytta in i. Dock dyrare än huset.

Men pratade med honom när jag kom hem. "vill jag lämna honom så fort? Står jag inte ut mer?"

När jag sa att jag tänkte på att bara ta fram papper och så då nämnde han att han är intresserad av huset, att han kan klara det om han får köpa ut mig med priset vi köpte för. Och att han,om han tar bara räntorna, kan bo billigt i vårt hus. Då jag frågade om jag fick köpa ut honom så är det till marknadsvärdet.

Bara undrar om jag ändock kan behöva flytta in i den lägenheten för att slippa drama med honom under tidens gång, fast det kommer bli assurt med höjd månadskostnad för ett tag. Det var ju så jag tänkte med huset .... Men det skulle bli så mycket billigare ....

Varför måste han vara så trög till att förstå och så verklighetsfrånvänd
Han är inte trög eller verklighetsfrånvänd, jag ser någon som försöker manipulera dig för att själv få så stora fördelar som möjligt.

Att tänka att du låter honom köpa huset för ert inköpspris men vill att du ska betala marknadsvärde är riktigt korkat, men säger en hel del om hur han ser på dig.
 
Varför måste han vara så trög till att förstå och så verklighetsfrånvänd
Du får prata en annan typ av klarspråk med honom om du upplever att han inte förstår.
Men jag, och flera andra med mig, ser en annan typ av kille. Någon som förhalar och försöker få dig att ändra dig, eller i alla fall gå med på saker så att hans liv blir bättre. Han är ju inte ett dugg intresserad av att du och barnen ska ha det bra verkar det som, han vill bara att han själv ska ha det bra. Därav hans spelande också. Han skiter fullständigt i hur det påverkar er andra i familjen.
 
Tycker det där citatet som nämndes tidigare i tråden av @Hittarinte tål att upprepas. Det är mer än dags att sluta diskutera och involvera honom. Kör ditt race och informera honom när beslut är tagna.

Jag förstår inte varför du diskuterar lägenheten med honom? (Eller, jag förstår på ett sätt absolut, och menar inte att vara hård mot dig, men kanske bidrar min spontana reaktion med en pytteliten push mot ett annat förhållningssätt gentemot honom.) Varför är hans åsikt relevant? Han ska inte godkänna något. Han ska inte ha åsikter. Skit i honom nu. Du ger honom fortsatt livspartner-status när han såvitt jag förstår aldrig betett sig som en partner, tvärtom. Involvera en vän eller en terapeut eller en jurist om du behöver bollplanka. Vad han har att säga är värdelöst, för han har inte samma mål och syfte med det han säger som du. Syftet med det han säger är ju bara att skapa en så bra situation som möjligt för honom. Inte för dig. Inte för er relation. Inte för er familj. Han kommer säga det han i en given situation tror gagnar honom mest.
 
Men alltså vad är det med män som tror att det är ett effektivt sätt att fixa till sin relation genom att nedvärdera sin partner till ett hormondrivet monster :confused::crazy::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
Som @Görel var inne på tror jag inte en sekund att den här mannens ambition är att fixa sin relation. Jag tror han trycker ner och underminerar för att han ser att det ger honom fördelar i form av fortsatt makt och kontroll. Det är klassiska strategier. Och effektiva. Istället för att de kommer överens om senaste utflyttningsdatum så förskjuts diskussionen till att TS måste försvara sin status som rationell vuxen människa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
5
· Visningar
352
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 803
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 861
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp