Hur börja skilja sig med småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Måste inte båda vårdnadshavarna godkänna uttag ur minderårigt barns sparkonto? Jag vill minnas att det var så när jag skulle ta pengar från mitt sparkonto när jag skulle på ridläger som 12-åring. Jag fick ju inte ta ut det på eget bevåg men om båda mina föräldrar godkände det så gick det bra att ta ut.
Det bestämmer vårdnadshavarna gemensamt, huruvida båda vårdnadshavare krävs eller om var och en har rätt på egen hand att godkänna uttag.
 
Beslutet att båda ska kunna ta ut var för sig måste tas gemensamt, men kan såklart tas tillbaka av bara en av vårdnadshavarna (alltså återställa till att båda vårdnadshavare krävs). Om man har minsta tanke om att rätten skulle kunna missbrukas av andra parten är det en god idé att kontakta banken så fort som möjligt och ta bort den möjligheten.

Notera dock då att om en idiot utan fixat föräldraansvar finns i systemet så kan denne blockera alla uttag oavsett skäl fram tills att barnet blir vuxen som en ren maktdemonstration , men ibland är det klart bästa alternativet när idioter finns i systemet.
 
Han ser de ju inte. Men vi är ju gifta. Alla pengar, mina eller hand tillgångar kommer ju delad på.

Men jag hade hört att man kunde öronmärka på barnen utan att de pengarna då skulle delas på vid skilsmässa. Så då satte jag över kapital på fond.

Han har ju varit arbetslös/studerande i många omgångar. Jag har alltid gått heltid utom vid föräldraledighet. Och sparat undan .. därför känns det surt att dela på det
Det är tråkigt att det känns surt men det är ju vad det innebär att vara gift. Om den ena partens inkomst inte räcker ska den andre skjuta till pengar för att man ska kunna leva jämlikt som makar. Det står i äktenskapsbalken. Sedan kan man såklart reglera sparpengar osv med äktenskapsförord men om man inte gjort det är allt gemensamt.
 
Var försiktig med att försöka "smussla undan" pengar inför en skilsmässa. Är man gift utan äktenskapsförord som säger något annat så har man gått med på att allt delas. Du kan bli skyldig att betala tillbaka pengar som du försöker flytta undan för att få behålla själv. Jag förstår att det känns surt men otroligt många kvinnor blir räddade tack vare detta när de lämnat en man som kontrollerade alla tillgångar.

Här är det nog dags för dig att prata med juristen så du inte försätter dig i en dum situation.
 
Han vet om att pengarna är i ny sparform. Så jag har inte gjort något i hemlighet. Han ser ju i te mina konton, vi har bara ett servicekonto gemensamt. Däremot kommer ju allas våra tillgångar räknas på senare.
Det viktiga är att få in ansökan om skilsmässa.

https://www.familjensjurist.se/frag...en-dag-ska-ses-som-brytdatum-vid-skillsmassa/

"Den kritiska tidpunkten" vid äktenskapsskillnad

Bodelning mellan makar ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes (äktenskapsbalken 9 kap 2 §). Med dagen då talan väcktes avses den dag då ansökan om äktenskapsskillnad inkommit till tingsrätten. Denna tidpunkt kallas även "den kritiska tidpunkten". Det har alltså ingen betydelse om egendomsförhållandena ändras efter denna dag, eller med andra ord: Sådant som kommer i den ena makens ägo efter detta datum ska inte tas med i bodelningen.
 

Har jobbat under veckan, fast jag efter helgen ville sjukskriva mig... Men var iväg ikväll och målade i huset. Jag var själv där och velade mellan, "vad är det jag håller på med? Varför lägger jag inte ner den här tiden i MITT hus!" till. "men varför är det inte klart snart så vi bara kan bo här!"

Jag har fått papper från tingsrätten... Men de ligger under bilmattan i min bil .. jag har inte vågat än...
 
Jag har fått papper från tingsrätten... Men de ligger under bilmattan i min bil .. jag har inte vågat än...
Kom igen, du klarar det! Se till att få det gjort under helgen så att du kan skicka in senast söndag kväll, då kommer pappren fram så snart som möjligt. Den relationen du varit i är väl ändå inget du ska tillbaka till? Vad är det som gör att du inte vågar? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
5
· Visningar
352
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 802
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 861
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp