Hur börja skilja sig med småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker det där citatet som nämndes tidigare i tråden av @Hittarinte tål att upprepas. Det är mer än dags att sluta diskutera och involvera honom. Kör ditt race och informera honom när beslut är tagna.

Jag förstår inte varför du diskuterar lägenheten med honom? (Eller, jag förstår på ett sätt absolut, och menar inte att vara hård mot dig, men kanske bidrar min spontana reaktion med en pytteliten push mot ett annat förhållningssätt gentemot honom.) Varför är hans åsikt relevant? Han ska inte godkänna något. Han ska inte ha åsikter. Skit i honom nu. Du ger honom fortsatt livspartner-status när han såvitt jag förstår aldrig betett sig som en partner, tvärtom. Involvera en vän eller en terapeut eller en jurist om du behöver bollplanka. Vad han har att säga är värdelöst, för han har inte samma mål och syfte med det han säger som du. Syftet med det han säger är ju bara att skapa en så bra situation som möjligt för honom. Inte för dig. Inte för er relation. Inte för er familj. Han kommer säga det han i en given situation tror gagnar honom mest.
@Framtiden vet du vad, jag önskar att jag hade formulerat det här annorlunda. Det sista jag vill är att du ska känna dig kritiserad och att du behöver försvara dig här ❤️ Du har självklart ett behov av att ventilera era interaktioner i detalj, och det ska du få lov att göra. Jag förstår ju så väl. Jag reagerar med frustration för att jag, som så många, många andra, vet exakt vad du går igenom och ser hur han fortsätter manipulera dig i varje interaktion du återger. Men du ska känna dig stöttad, inte pressad. Och du gör ett grymt jobb redan som kräver enorm styrka. Så jag hoppas hoppas det jag säger landar rätt hos dig, som värme och medkänsla som det är menat.
 
Såg en lägenhet i ensamt hus idag. Klar att flytta in i. Dock dyrare än huset.

Men pratade med honom när jag kom hem. "vill jag lämna honom så fort? Står jag inte ut mer?"

När jag sa att jag tänkte på att bara ta fram papper och så då nämnde han att han är intresserad av huset, att han kan klara det om han får köpa ut mig med priset vi köpte för. Och att han,om han tar bara räntorna, kan bo billigt i vårt hus. Då jag frågade om jag fick köpa ut honom så är det till marknadsvärdet.

Bara undrar om jag ändock kan behöva flytta in i den lägenheten för att slippa drama med honom under tidens gång, fast det kommer bli assurt med höjd månadskostnad för ett tag. Det var ju så jag tänkte med huset .... Men det skulle bli så mycket billigare ....

Varför måste han vara så trög till att förstå och så verklighetsfrånvänd
Självklart ska det vara marknadsvärdet som gäller även för honom. Dessutom är det väl rimligt att den som har bäst ekonomiska förutsättningar tar huset. Får han ens lånelöfte? Hur klarar han ett uthålligt husägande om räntor och driftkostnader går upp? Vem är det troligt att barnen kommer att bo mest hos? Släpp inte huset för lätt, tycker jag. Kan du få stöd och pepp från din familj i detta?
 
Jag tänker mest. Ska jag tacka ja till lägenheten som språngbräda så jag inte bor kvar med honom, och sen ta ut mäklare osv?

Eller tänka att vi kan bo ihop och fixa alla papper, för att spara på ekonomin.... Därav att jag nämnde lägenheten för honom. Men oavsett hur det går med huset tar det ju tid att hitta bostad.
 
Jag tänker mest. Ska jag tacka ja till lägenheten som språngbräda så jag inte bor kvar med honom, och sen ta ut mäklare osv?

Eller tänka att vi kan bo ihop och fixa alla papper, för att spara på ekonomin.... Därav att jag nämnde lägenheten för honom. Men oavsett hur det går med huset tar det ju tid att hitta bostad.

Jag tycker det är dags för honom att leta annan bostad jag...

Ett råd är att kolla med banken så fort som möjligt om du kan ta över huset (sett från deras sida då, med tanke på lån). Det är inget han behöver veta något om, det är helt enkelt inte hans ensak längre. Du är din egen person och du vill inte ha en parrelation med honom längre. Dvs du fattar dina egna beslut vad gäller din tillvaro.
 
Jag tycker det är dags för honom att leta annan bostad jag...

Ett råd är att kolla med banken så fort som möjligt om du kan ta över huset (sett från deras sida då, med tanke på lån). Det är inget han behöver veta något om, det är helt enkelt inte hans ensak längre. Du är din egen person och du vill inte ha en parrelation med honom längre. Dvs du fattar dina egna beslut vad gäller din tillvaro.
Banken sa att vi måste ha ett mäklarvärde först
 
Banken sa att vi måste ha ett mäklarvärde först
Och igen, jag tänker att det är DU som behöver ett mäklarvärde. Boka. Kostnader nu är väl investerade pengar inför framtiden.

Informera sen honom om att det är bokat, för att ni ska veta vad ni har att spela med framåt. Vill han sen boka en egen värderingsman så är det hans sak.


Edit - skrev exakt samtidigt som Lingon 😊
 
Jag ska boka mäklare.
Förlåt mina kanske överdrivet raka svar, men jag har varit där du är nu. Man har passerat den punkt när det går att bli överens, då får man köra sitt eget race helt enkelt och ge upp på att få den andre att förstå. Det tar emot mycket om man är van att samarbete om saker och ting, men det var enda vägen framåt för mig! (och det fungerade oväntat bra)
 
Ang mäklare så finns det också ett flertal (åtminstone där jag bor) som har så att man kan boka gratis värdering av bostaden. Har inte kollat upp avtalen för det dock, om de har så att man ändå binder sig till att sälja eller något sådant, men ja, kolla upp vad det kostar med olika mäklare för det är inte alls säkert att det behöver kosta mycket.
 
Ang mäklare så finns det också ett flertal (åtminstone där jag bor) som har så att man kan boka gratis värdering av bostaden. Har inte kollat upp avtalen för det dock, om de har så att man ändå binder sig till att sälja eller något sådant, men ja, kolla upp vad det kostar med olika mäklare för det är inte alls säkert att det behöver kosta mycket.
Haft tre olika mäklare här för gratis värdering. Inga avtal, inga dolda kostnader. Fick ett presentkort för matkasse av en och fyra snygga glas av en annan.
 
Ang mäklare så finns det också ett flertal (åtminstone där jag bor) som har så att man kan boka gratis värdering av bostaden. Har inte kollat upp avtalen för det dock, om de har så att man ändå binder sig till att sälja eller något sådant, men ja, kolla upp vad det kostar med olika mäklare för det är inte alls säkert att det behöver kosta mycket.
Fast då är det muntligt, gratis, och banken behöver skriftligt sa dom
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
5
· Visningar
353
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 803
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 861
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp