Hur börja skilja sig med småbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det får nog bli så.

Han tog upp igår att skulle allt gå igenom, hur skulle nån av oss ha råd att köpa ut den andra med hur vårt hus gått upp i värde, och med räntor och amorteringar.

Funderar på att ta ut mäklare på muntlig värdering

Strunta i vad din man säger. Ta ut en mäklare och få en värdering. Prata med banken om dina möjligheter att ta över huset på egen hand. När du vet hur det ligger till och har bestämt dig för vad din plan A är så informerar du din man på en need to know basis.
 
Säger som ovanstående, gör en värdering. Mäklaren kan även hjälpa till räkna ut hur mycket det blir som den ena partnerna ska betala den andra vid utköpet.
De flesta banker vill ha en värdering innan de ens kollar på om du kan ta över befintliga lån+ ev låna till resten.
 
Säger som ovanstående, gör en värdering. Mäklaren kan även hjälpa till räkna ut hur mycket det blir som den ena partnerna ska betala den andra vid utköpet.
De flesta banker vill ha en värdering innan de ens kollar på om du kan ta över befintliga lån+ ev låna till resten.
Och ta en EGEN mäklare (din bankkontakt kan säkert rekommendera en); du har ingen skyldighet att informera din (snart ex-man, wiiehoo!) om vilken!
Det KAN vara så att han blir missnöjd och tycker att huset borde värderas högre för att du inte ska ha råd ensam (osv. osv.) men då får väl han bekosta en värdering själv!
Heja dig! :banana:
 
Okej Buke! Jag hör er 👍

Däremot så är vi ju gifta så vi har gemensam ekonomi. Ta vi båda ut så blir det ju ändå på vår ekonomi... Han vill inte ta ut någon när jag nämnde att det fanns att få muntlig, han har bra koll ändå på vad huset är värt :cautious::up::banghead:

OM vi kommer dit som han säger... Han sa innan jag åkte för att lämna in bilen att "jag hoppas bara du blir lycklig och finner dig själv,och att du vet vad du vill ha sen, sen bara hoppas jag att det är mig" ..... För att i nästa mening "då hämtar du barnen efteråt sen då? " Han har ca 5(!!) minuters promenad till sonens fritids, där sonen verkligen INTE velat gå då det är lov.... Men mannen MÅSTE ju läsa för de två kurser han läser. Men det är ju billigare att jag KÖR dit
 
Okej Buke! Jag hör er 👍

Däremot så är vi ju gifta så vi har gemensam ekonomi. Ta vi båda ut så blir det ju ändå på vår ekonomi... Han vill inte ta ut någon när jag nämnde att det fanns att få muntlig, han har bra koll ändå på vad huset är värt :cautious::up::banghead:

OM vi kommer dit som han säger... Han sa innan jag åkte för att lämna in bilen att "jag hoppas bara du blir lycklig och finner dig själv,och att du vet vad du vill ha sen, sen bara hoppas jag att det är mig" ..... För att i nästa mening "då hämtar du barnen efteråt sen då? " Han har ca 5(!!) minuters promenad till sonens fritids, där sonen verkligen INTE velat gå då det är lov.... Men mannen MÅSTE ju läsa för de två kurser han läser. Men det är ju billigare att jag KÖR dit
Snälla du. Fixa ett eget bankonto! Ett konto dit din lön (och ev. barnbidraget) går

En egen ekonomi stred kvinnor för redan för länge sedan.
Se till att bli självständig. Och täpp till insynen i dina pengar.
:heart
 
Okej Buke! Jag hör er 👍

Däremot så är vi ju gifta så vi har gemensam ekonomi. Ta vi båda ut så blir det ju ändå på vår ekonomi... Han vill inte ta ut någon när jag nämnde att det fanns att få muntlig, han har bra koll ändå på vad huset är värt :cautious::up::banghead:

OM vi kommer dit som han säger... Han sa innan jag åkte för att lämna in bilen att "jag hoppas bara du blir lycklig och finner dig själv,och att du vet vad du vill ha sen, sen bara hoppas jag att det är mig" ..... För att i nästa mening "då hämtar du barnen efteråt sen då? " Han har ca 5(!!) minuters promenad till sonens fritids, där sonen verkligen INTE velat gå då det är lov.... Men mannen MÅSTE ju läsa för de två kurser han läser. Men det är ju billigare att jag KÖR dit
Alltså, vilken drama queen han är. :cautious: Och du får ju verkligen svart på vitt här att du gör rätt för både dig och dina barn att lämna när han inte ens kan tänka till att han kanske behöver hamna på lite plus just nu genom att hämta sonen.

Även om man har ett hum om vad ett hus är värt är det definitivt bättre att ta ut mäklare för att få en objektiv bedömning av huset samt koll på hur marknaden ser ut för tillfället, för att förenkla det hela. Kan även vara bra vid bankmöten att någon utomstående värderat huset.
 
OM vi kommer dit som han säger... Han sa innan jag åkte för att lämna in bilen att "jag hoppas bara du blir lycklig och finner dig själv,och att du vet vad du vill ha sen, sen bara hoppas jag att det är mig" ..... För att i nästa mening "då hämtar du barnen efteråt sen då? " Han har ca 5(!!) minuters promenad till sonens fritids, där sonen verkligen INTE velat gå då det är lov.... Men mannen MÅSTE ju läsa för de två kurser han läser. Men det är ju billigare att jag KÖR dit
Det finns inga gränser för hur mycket JAG vill skilja mig från den här mannen och jag är inte ens gift med honom.
 
Okej Buke! Jag hör er 👍

Däremot så är vi ju gifta så vi har gemensam ekonomi. Ta vi båda ut så blir det ju ändå på vår ekonomi... Han vill inte ta ut någon när jag nämnde att det fanns att få muntlig, han har bra koll ändå på vad huset är värt :cautious::up::banghead:

OM vi kommer dit som han säger... Han sa innan jag åkte för att lämna in bilen att "jag hoppas bara du blir lycklig och finner dig själv,och att du vet vad du vill ha sen, sen bara hoppas jag att det är mig" ..... För att i nästa mening "då hämtar du barnen efteråt sen då? " Han har ca 5(!!) minuters promenad till sonens fritids, där sonen verkligen INTE velat gå då det är lov.... Men mannen MÅSTE ju läsa för de två kurser han läser. Men det är ju billigare att jag KÖR dit
Gör en bodelning. Nu. Det kan man göra "under bestående äktenskap", dvs utan att skilja sig och utan betänketid. På så vis får ni helt separerad ekonomi från nu, och sedan kan ni bara verkställa skilsmässan när betänketiden gått ut och ni fått sålt huset (eller en av er tagit över det). Fram tills det är sålt står ni givetvis som 50/50 ägare till det.
 
Okej Buke! Jag hör er 👍

Däremot så är vi ju gifta så vi har gemensam ekonomi. Ta vi båda ut så blir det ju ändå på vår ekonomi... Han vill inte ta ut någon när jag nämnde att det fanns att få muntlig, han har bra koll ändå på vad huset är värt :cautious::up::banghead:
Min advokat sa till mig för ett år sedan att jag skulle låta exmaken vara med på värderingen om han ville för att han inte efteråt skulle kunna säga att jag ”pratat ner” huset om han inte var nöjd med värderingen.

Min exmake påminner en del om din blivande. Hans syn på saken att allt skulle lösa sig om vi bara hade ”hett och passionerat sex” :meh: samtidigt som jag inte ens ville att han skulle röra vid mig.
 
Snälla du. Fixa ett eget bankonto! Ett konto dit din lön (och ev. barnbidraget) går

En egen ekonomi stred kvinnor för redan för länge sedan.
Se till att bli självständig. Och täpp till insynen i dina pengar.
:heart
Jag har varit på banken och försökte föra mitt privata pensionsparande till en fond på barnen,men som jag styrde över När de skulle få tas ut, som inte skulle kunna delas vid ev skilsmässa. Dagen därpå ringde banken och sa att jag hade fått fel information och nu sitter de pengarna i fonder jag måste skatta på om de tas ut :arghh::banghead:

Har inte så mycket mer utöver det.
 
Jag har varit på banken och försökte föra mitt privata pensionsparande till en fond på barnen,men som jag styrde över När de skulle få tas ut, som inte skulle kunna delas vid ev skilsmässa. Dagen därpå ringde banken och sa att jag hade fått fel information och nu sitter de pengarna i fonder jag måste skatta på om de tas ut :arghh::banghead:

Har inte så mycket mer utöver det.
Jag förstår nog inte riktigt. Flyttade de alltså dina pensionspengar felaktigt till andra fonder? Eller gavs du först senare korrekt information om ditt pensionssparande?
 
Jag har varit på banken och försökte föra mitt privata pensionsparande till en fond på barnen,men som jag styrde över När de skulle få tas ut, som inte skulle kunna delas vid ev skilsmässa. Dagen därpå ringde banken och sa att jag hade fått fel information och nu sitter de pengarna i fonder jag måste skatta på om de tas ut :arghh::banghead:

Har inte så mycket mer utöver det.
Men grundfrågan - att dina pengar ska inte han ha insyn i, är kvar.

Har du inte ett eget konto dit din inkomst går? Eftersom du skrev att ni har gemensam ekonomi? Jag fattade att ni hade tillgång till varandras pengar men fattade kanske galet.
 
Men grundfrågan - att dina pengar ska inte han ha insyn i, är kvar.

Har du inte ett eget konto dit din inkomst går? Eftersom du skrev att ni har gemensam ekonomi? Jag fattade att ni hade tillgång till varandras pengar men fattade kanske galet.
Han ser de ju inte. Men vi är ju gifta. Alla pengar, mina eller hand tillgångar kommer ju delad på.

Men jag hade hört att man kunde öronmärka på barnen utan att de pengarna då skulle delas på vid skilsmässa. Så då satte jag över kapital på fond.

Han har ju varit arbetslös/studerande i många omgångar. Jag har alltid gått heltid utom vid föräldraledighet. Och sparat undan .. därför känns det surt att dela på det
 
Jag har varit på banken och försökte föra mitt privata pensionsparande till en fond på barnen,men som jag styrde över När de skulle få tas ut, som inte skulle kunna delas vid ev skilsmässa. Dagen därpå ringde banken och sa att jag hade fått fel information och nu sitter de pengarna i fonder jag måste skatta på om de tas ut :arghh::banghead:

Har inte så mycket mer utöver det.
Kolla med banken vad som händer om du placerar om pengarna så snart du kan. Det är rimligen vinsten på fonderna som beskattas och det kan knappast bli särskilt mycket vinst på ett par dagar.

Å andra sidan betyder ju vinstskatt att fonderna just att fonderna har ökat i värde och det är ju bra. Det är ju bara en del av vinsten som beskattas. Det mesta av vinsten får barnen. Så fonder är inte dumt jämfört med sparkonto.
 
Men jag hade hört att man kunde öronmärka på barnen utan att de pengarna då skulle delas på vid skilsmässa. Så då satte jag över kapital på fond.
Det är rätt tänkt, men för framtiden, glöm inte att pengar du sparar i dina barns namn är barnens, vilket innebär att alla vårdnadshavare har rätt att se och använda de pengarna såsom de vill. Här har många kvinnor gått i fällan att de har sparat summor till barnen, som mannen sedan tagit till att åka på semestrar med barnen etc. Pengarna har alltså inte hamnat på körkort, bostad etc som det var tänkt.
 
Det är rätt tänkt, men för framtiden, glöm inte att pengar du sparar i dina barns namn är barnens, vilket innebär att alla vårdnadshavare har rätt att se och använda de pengarna såsom de vill. Här har många kvinnor gått i fällan att de har sparat summor till barnen, som mannen sedan tagit till att åka på semestrar med barnen etc. Pengarna har alltså inte hamnat på körkort, bostad etc som det var tänkt.

Måste inte båda vårdnadshavarna godkänna uttag ur minderårigt barns sparkonto? Jag vill minnas att det var så när jag skulle ta pengar från mitt sparkonto när jag skulle på ridläger som 12-åring. Jag fick ju inte ta ut det på eget bevåg men om båda mina föräldrar godkände det så gick det bra att ta ut.
 
Det är rätt tänkt, men för framtiden, glöm inte att pengar du sparar i dina barns namn är barnens, vilket innebär att alla vårdnadshavare har rätt att se och använda de pengarna såsom de vill. Här har många kvinnor gått i fällan att de har sparat summor till barnen, som mannen sedan tagit till att åka på semestrar med barnen etc. Pengarna har alltså inte hamnat på körkort, bostad etc som det var tänkt.
Nej, man har inte rätt att använda barns pengar som man vill. Är man flera vårdnadshavare bestämmer man dessutom hur pengarna kan bestämmas över; exempelvis kan man sätta att alla vårdnadshavare måste godkänna alla uttag eller förflyttningar av kapital.

Men helt oavsett det så har man inte rätt att förfoga över sina barns pengar fritt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
5
· Visningar
352
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 802
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 861
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp