Hur bor ni?

Sv: Hur bor ni?

Jag tycker att grunden i köket är väldigt fin, men det kosmetiska som färg, handtag och bänkskivorna kanske inte var i riktigt min smak.

Hade det varit mitt kök hade jag ändå gjort som jag skrev tidigare.
Behållt stommen, bytt lyckor, handtag, bänkskiva och satt in ett fint kakel, ja golvet hade för all del också blivit utbytt.
Skåpena där kylskåpet är hade jag modifierat/bytt ut så det finns plats för en fullstor kyl och frys.

Men jag hade inte rivit hela rasket, jag tycker det är ett bra planerat kök men som behöver modifieras lite för att passa era behov.

fast nja? back in the 50s var tex fuktspärrar inget vidare,
Ja badrum från den tiden är det ingen bra idé att spara på.

... man använde material som inte är hälsosamma och bakom det gedigna köket döljer sig både ditten och datten.
Ohälsosamma material kom nog litet senare om du menar flytspackel som problem så är det 60-70-tal.
Men visst, blåbetong med radon är ju ganska så 50-tal.
Och om det lurar faror bakom skåpen så har man ju inte mycket val.
Är rören ruttna och måste bytas så måste de ju det.

Ett ikeakök sitter i 20 år utan problem, det räcker för de flesta.
Det är däremot en ekonomisk och miljömässig alldeles för kort tid.
Husets livslängd helst.
I huset som jag bodde i förut så sitter ett 80-talskök som håller på att falla isär.
Men det är inte roligt att vara utan kök under en renovering så det har fått sitta där.
Bättre hade varit att slippa vara utan kök under någon period alls.

Jag tycker att grunden i köket är väldigt fin, men det kosmetiska som färg, handtag och bänkskivorna kanske inte var i riktigt min smak.

Hade det varit mitt kök hade jag ändå gjort som jag skrev tidigare.
Behållt stommen, bytt lyckor, handtag, bänkskiva och satt in ett fint kakel, ja golvet hade för all del också blivit utbytt.
Skåpena där kylskåpet är hade jag modifierat/bytt ut så det finns plats för en fullstor kyl och frys.

Men jag hade inte rivit hela rasket, jag tycker det är ett bra planerat kök men som behöver modifieras lite för att passa era behov.

Färgen är inte i min smak heller kan jag säga... Du skulle bara veta vilka gräsliga färger som gömmer sig i källaren...

Bänkskiva vill jag ha en i massivt trä. Vi har tittat på ek och valnöt.
Eftersom golvet under är av trästomme eller vad det heter så kommer vi att ta bort alla plastmattor i hela huset och sätta trägolv alt. laminat som ser ut som trä. Det beror på kostnaden.
Köket kommer gå i en ljus färg så jag vet inte riktigt vilken färg vi ska ha på golvet än.

Ja jag kan ju sätta in den gamla köksinredningen från 50-talet om jag så önskar. Generationerna här har varit hamstrar :) Nu är det dock 80-tals kök och jag drömmer om att göra ett gammalt lantkök då jag spisarna kvar från tidernas begynnelse. Inte alla som har två vedspisar (dock från olika tider)
i samma kök samt elspis ;) Bor i ett sk parhus från 1700-talets slut.

En nackdel med att sätta igen dörren till sovrummet är att barnen inte kan springa runt genom huset, fast det är klart det kan ju ibland kanske vara en fördel ocksa.

Jag tror det blir fint, och att höja diskbänken och sätta in större kyl och frys hade jag ocksa gjort.

En nackdel med att sätta igen dörren till sovrummet är att barnen inte kan springa runt genom huset, fast det är klart det kan ju ibland kanske vara en fördel ocksa.

Jag tror det blir fint, och att höja diskbänken och sätta in större kyl och frys hade jag ocksa gjort.

I detta fallet är det bara bra att inte kunna springa runt runt då ett av mina barn har ADHD och "duracellkaninen" är igång varenda kväll med sina maratonlopp här hemma, där det går att springa runt så. Då blir det heller inga "onödiga" springrundor i köket eftersom det inte kommer vara någon genväg till syrrans rum :) För vi tror det blir hennes i dagsläget.

Eftersom golvet under är av trästomme eller vad det heter så kommer vi att ta bort alla plastmattor i hela huset och sätta trägolv alt. laminat som ser ut som trä. Det beror på kostnaden.

Det ser ut att vara linoleum och inte plast. Till 99% så ligger där under ett undergolv av träplankor. De är egentligen inte till för att synas, men det fungerar faktiskt bra att slipa av lite och sedan olja. Det blir snyggt, om än inte lika gediget och hållbart som riktigt golvplank förstås. Men det tycker jag definitivt är ett alternativ jämfört med ett trist och själlöst laminatgolv. Dessutom är det nästan gratis!

Hur ser det ut hos dig då? :)
Som jag skrev i tidigare inlägg så håller köket en god och praktiskt 60-talsstandard.
Det är mycket lättarbetat och stommarna är platsbyggda.
Det fick en ytskiktsrenovering på 90-talet då diskmaskin kom in och vedspis åkte ut.
Köket passar bra i en lägenhet i stan, men jag hade hellre sett att det stora lantköket från 1800-talet hade fått vara kvar.
Det hade fått plats bredvid om man inte hade rivit kökfarstun med tillhörande skafferi och möljt in det samt en toalett i gamla köket.

Men min sambo fick ta över huset så här efter sin far och eftersom att det fungerar bra så låter vi det vara som det är i dagsläget.

Det där köket är inte något som ni behöver vara rädda om.
Men jag skulle om det var mitt kök behålla väggskåpen som har full höjd ända upp till taket.
Det får plats massor i dem utan att de tar golvyta.

Det ser ut att vara linoleum och inte plast. Till 99% så ligger där under ett undergolv av träplankor. De är egentligen inte till för att synas, men det fungerar faktiskt bra att slipa av lite och sedan olja. Det blir snyggt, om än inte lika gediget och hållbart som riktigt golvplank förstås. Men det tycker jag definitivt är ett alternativ jämfört med ett trist och själlöst laminatgolv. Dessutom är det nästan gratis!

Jag hoppas på att det är plank under för då tänkte jag göra som du skrev. Jag vill helst inte ha laminatgolv utan planen har väl varit i så fall att köpa massivt furuplankgolv och olja/betsa i någon fin färg om golven under inte är fina nog. Har sett det IRL och gått och känt på hemma hos en bekant och det är fint tycker jag.
Inte riktigt gratis men ett väldigt billigt alternativ ändå.
Annars vet jag inte vad man kan använda för trämaterial?

Alternativet är klinker i köket men dels tror jag det kan bli sterilt och dels kallt och då blir det en kostnad för golvvärme med.
Vi försöker fördela kostnaderna lite för hela huset behöver kärlek lite här och där.

KL

Jag hör till den skaran som får lite ont i själen när fullt fungerande inredning rivs ut och kastas. Att tala om 20 års livslängd för ett kök som en lång tid, tycker jag är vansinne.

Ofta hör man ordet underhållsfritt som något positivt, men egentligen betyder det att produkten inte går att underhålla. När laminatluckorna och spånskivestommarna börjar flagna är det svårt att reparera, en gammal stomme eller lucka var bara att skrapa av och måla om.

Jag hade så gärna haft ett gammalt kök, men mitt är från mitten av 80-talet och i dåligt skick. Det borde bytas ut av flera anledningar, men jag vill vänta så länge som möjligt. Främst för att jag vet hur dåligt jag kommer att må av att se allt avfall som blir resultatet av att riva ur köket.

Tipsar om trailern för filmen Trashed.

Klinker blir dyrt i längden.
Allt som man tappar, och jag menar allt, går sönder.
Jag vill aldrig mera ha klinker i ett kök eller badrum.

Väggskåp upp till takhöjd blir det :) Då spar vi samtidigt plats i köket för vi slipper sätta upp fler skåp än nödvändigt. Jag vill hålla köket öppet på de övriga väggarna.

Påminner er om att detta är en bildtråd i grunden - så in med bilder nu! :)

60-tals köken är ofta väldigt välplanerade, det var ju en hel vetenskap då där man mätte hur många moment det blev mellan disko och köksbänk osv. Så bo lite i ditt kök innan du börjar göra om det. Jag tycker det lite mintgröna är coolt. Däremot kanske man vill att alla skåpsluckor skall ha samma färg, om någon avviker bör det ju vara med en tanke bakom. Det där gulgröna kaklet eller vad det är som sitter ovanför bänken känner jag kanske inte så starkt för, men tapeten var ju cool!

Men eftersom du är mer new england så är det kanske inte din stil, med funkis.

Lite mintig inspiration
http://ljuvamagnolia.blogspot.se/2013/01/farg-i-inredningen-mint.html
http://stilinredningochdesign.blogspot.se/2011/09/washi-tape.html
Man får skrolla ner lite: http://hemtrender.com/category/inspiration-random.html

:bump:

Senast ändrad:

Men vad betyder det då? Sökte på ordet och det stod att det betyder "stenig mark". Vilket känndes som märkligt i sammanhanget. Men inte så kul med stenig mark därför är det väl negativt antar jag. Bara aldrig hört ordet förut, därför reagera jag :).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 688
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 299
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar