Hur bor ni?

Sv: Hur bor ni?

Jaha, hur är det ett svar på det jag skrev?

Folk får väl renovera sina lägenheter hur de vill - vill de göra det sämre hållbarhetsmässigt (om det nu ens är så) är det väl deras ensak.

Jamen självklart, precis som det står mig fritt att inte hålla med dig. Tycker generellt att det är tramsigt när folk pratar om att andra "våldför sig" på hus och lägenheter bara för att de själva inte tycker att de borde gjort si eller så. Herregud, att man ens orkar bry sig om nån annan bytt ut skåpluckor liksom...

Alltså, självklart får folk renovera hur de vill (så länge de inte köpt sig något Q- eller q-märkt) och bla bla bla.

Men visst kan man rent arkitektoniskt "våldföra" sig på hus, även om begreppet i sig kanske är lite osmakligt.

Arkitektådran i mig blir inte bara lite ledsen när man ser hur folk har förstört gamla fina välbevarade hus med att sätta in högblanka lådkök och klinker i vardagsrummet. På samma sätt som jag undrar hur folk är funtade när de sätter in "lantliga" kök i gammal stil i sitt nyproducerade nyfunkisradhus.

Hur jag orkar bry mig om detta? Ja det är väl lika konstigt som folk som orkar bry sig om all världens hockeyresultat, det senaste klädmodet eller hur man föder upp rastypiska labradorer på bästa sätt? ;)

Att man sedan inte ska vara direkt otrevlig och oönskat tala om för folk hur fult de har inrett sina hem är en sak. En helt annan sak som har mer med hövlighet än inredning att göra :)

(En annan aspekt är ju detta med att folk "renoverar" i onödan och ersätter fullt fungerande saker med annat (ofta av mer "modern" kvalitet) för att det inte råkade falla en i smaken har ju mer med hushållning med resurser att göra, och inte att "våldföra" sig på hus. Om det är rätt är ju också något som kan diskuteras.)

Senast ändrad:

Där har vi delade meningar men så är det ju, alla tycker inte lika.

Rent konstuktionsmässigt så höll kök (som det mesta annat) bättre kvalitet förr. Om 60 år kommer dagens nya kök inte vara i så bra skick som 50-talsköken är idag. En uppskruvad stomme av "ikeatyp" kan inte mäta sig med platsbyggda trästommar kvalitetsmässigt, vad folk än "tycker".

Däremot har ju moderna kök andra fördelar. Framför allt gällande funktionalitet och design anpassade till dagens behov och modern matlagning. Ett gott skäl att byta kök absolut. Vad ska man med ett kök av bra kvalitet till om det inte passar ens behov. Men det ändrar inte det faktum att man på lång sikt med stor sannolikhet byter ner sig kvalitetsmässigt :)

Kvalitetsmässigt kan det hända att det är bättre, men bättre för mig är när man har ett kök som är mer funktionsdugligt.

I huset vi är på G att köpa så är köket original från 60-talet och vore rätt okej om man bytte färg på skåpen och höjde bänkskåpen 5 cm samt satte en ny bänkskiva. Kanske kan lägga in en bild när affären är klar till helgen. För den som gillar såna kök så är detta nog fint, men inte i mina ögon så som det är nu.

Men något vitt högblankt kök kommer vi aldrig sätta in för det passar inte in i huset.

Kvalitetsmässigt kan det hända att det är bättre, men bättre för mig är när man har ett kök som är mer funktionsdugligt.

Nej vad som är "bäst" är ju såklart väldigt subjektivt. Och lite vad jag ville få fram var att du och inte_ung nog pratade om lite olika saker angående bra kvalitet :)

Fast jag förstod hur inte_ung menade men i slutändan så har vi olika syn på vad vi tycker är bra och mindre bra helt enkelt :)

Folk får väl renovera sina lägenheter hur de vill - vill de göra det sämre hållbarhetsmässigt (om det nu ens är så) är det väl deras ensak.

Nej det är det faktiskt inte.
Det är många ingrepp som kräver bygglov eller i varje fall bostadsrättsföreningens godkännande.
När det gäller hus så är det bara bygglov.

Man kan också se det som ett gemensamt kulturarv som som skall värnas eller en miljöfråga som angår alla.
Det finns redan många restriktioner vad gäller hur man får göra om så att utöka dessa p.g.a. allmänt intresse ser jag inte alls som orimligt.

Vilket fantastiskt ställe som du har hittat.
Sådär skulle jag trivas underbart bra med att bo.

Men då får väl folk som byter gammalt mot nytt försöka att inte sätta in rappel då så löser sig ju allt :)

Problemet är att det gamla stabila platsbygda i solida material är för de flesta alldeles för dyrt idag och därför byts det ut mot skräp helt i onödan.
Att tex köksskåp och garderober i solid trä är mycket bättre kvalitetsmässigt än laminat och spånskivor som de allra flesta nya kök består av går liksom inte att komma ifrån.

Jag håller med Inte_Ung att det är tragiskt att folk skeppar det gamla pga utseende eller funktion.
När det faktiskt går att behålla det gamla men samtidigt göra det funktionellt ;)
Det finns en hel del företag som sysslar med att tex byta skåpsinredningen i gamla kök så de fungerar som nya moderna med lådor osv istället för hyllplan.
Är luckorna fula/slita så går det ju att bara byta ut dem till ngt som passar en själv bättre.
Då är man både miljösmart och har sparat en hel del pengar och behåller både lite kulturarv och kvalitet.

Ja men självklart bryr jag mig om det. Jag gillar det klassiska som passar i de flesta hus. lite blandat med andra stilar. Så jag tror vi ska kunna få till ett snyggt kök.
Jag får väl slänga in bilder så kan ni ju alltid komma med tips.
Vi kommer inte skriva papperna på huset förrens till helgen men eftersom det till 99,9% är klart så ska jag väl våga lägga upp. Vill inte kalla något mitt förrens det ÄR mitt.

fast nja? back in the 50s var tex fuktspärrar inget vidare, man använde material som inte är hälsosamma och bakom det gedigna köket döljer sig både ditten och datten. Ett ikeakök sitter i 20 år utan problem, det räcker för de flesta.

Jag bor i ett timmerhus som är byggt i mitten-början av 1800-talet.
Men av timret syns nu noll och intet.
På 60-talet så moderniserades det och det var absolut ett övergrepp på huset.
Spegeldörrarna kläddes i masonit och köket konverterades till 60-tal.
Av det stora lantköket med vedspis, vedugn och spiskåpa syns inte ett spår.
Tack och lov så fick de vackra, välhållna och mycket väl fungerande kakelugnarna vara kvar.
De var inte eldade i på över 50 år nu när vi återupptog eldandet.

Jag kan förstå tidigare generationer som gjorde detta, de hade inte möjligheten att välja något annat hus då de livnärde sig av gården de bodde på.
Men att köpa ett sådant hus och göra på det viset vore ju galet.
Då så måste det ju vara bättre att välja ett annat hus som passar bättre i smak.

Huset är inte mitt, min sambo är 4de generation här på gården och han vill inte att jag lägger ut bilder av det på nätet.
Han arrenderar av sin far och vi bor bland faderns saker så det kan bli fel med en sådan exponering.

Fast på något sätt var 60-talsmoderniseringen mindre hård jämfört med den som sker idag. Under de sänkta taken finns stuckaturerna kvar. Bakom masoniten finns dörrspeglarna. Under plastmattorna ligger golvplanken kvar. Sådant går att återställa. Trenden som finns idag där man slår ut väggar för att "öppna upp" eller bryter upp ett vackert gammalt golv gör det omöjligt att återställa byggnaden till dess ursprungliga utseende.

Damen som har köpt min lägenhet (från 1929 med mängder av originaldetaljer) kommer att riva väggar och göra om hela planlösningen. Det platsbyggda skafferiet kommer sannolikt att ryka. Och mitt hjärta blöder en smula. Det är lite av en gåta för mig varför man köper en bostad som man inte verkar tycka om. Jag menar, det byggs ju mängder av nya bostäder, med exakt sådan planlösning som hon efterfrågar, på flera ställen inom ramen för bara ett par kilometer. Må pälsängrarna ta hennes finaste ulltröjor!

Hur ser det ut hos dig då? :)

Att folk byter ut gamla kök och badrum och skapar sin egen stil är väl bara bra - utvecklingen hade inte kommit långt om man inte gjort det. Vårt hus är byggt 1958 men köket renoverat i omgångar. Vi hade aldrig kunnat behålla det gamla platsbyggda skåpen och handgjorda luckorna - hade kostat multum att försöka få det att se vettigt ut. Kök är dyrt i sig att renovera men när det ser ut som hej-kom-och-hjälp (slitna, hugg och hack i alla luckor, ord inristade osv) och inte ens är lite ergonomiskt, ja då får man vackert backa och se till det realistiska. Alla har inte råd att installera solida Lidhult-stommar och luckor. En del tycker inte att det är fint, oavsett ålder på huset.

Bara att konstatera och acceptera att alla tycker vi olika :)

Ett ikeakök sitter i 20 år utan problem, det räcker för de flesta.

Fast njae ;)

Jag har flera kompisar som satt in Ikeakök som nu bara är några år gamla och de ser redan lite slitna och tråkiga ut..
En del har barn och andra inte, de är inga slarvrar så att de borde bli sunkigt pga det utan de har normal levnadsstandard.
Det enda köket av deras som fortfarande är fint är ett där luckorna är i solid ek, men stommarna är ju av spån och laminat och de är lite slitna på sina ställen..
Men de flesta av Ikeas luckor är ju inte i solida material utan oftast ngn typ av spånskiva..

Och om de ser ut så efter +/- 5 år så skulle jag inte vilja ha kvar det om 20 år...

*kl*

Här är då blivande husets nuvarande kök, med möbler som inte är mina.

bild_198_50ed7c42ddf2b30b792b648f.jpg

bild_199_50ed8343e087c351ccfa3de1.jpg

bild_200_50ed83dae087c32be0da0255.jpg

Vad vi tänkt ändra är att göra köket till ett L kök. Dvs, skafferiet ryker. Varför? För att skapa mer arbetsyta.
Bänken där den lilla kylen är kommer att rivas för att vi ska kunna få in en hel kyl och en hel frys. Det är inget vi kommer kompromissa på.
Bänken som är på sista bilden kommer att rivas för att få plats med ett större matbord samt kommer dörren till sovrummet att sättas igen.
Det är hur våra planer ligger nu i alla fall.
Det fanns en önskan från mig att ha en hörnspis där skafferiet är nu för att kunna nyttja bänken som kommer finnas bredvid till höger mot fönstret vid matlagning men eventuellt behåller vi spisen där den är.

Edit: Glömde säga att diskbänken kommer att höjas då den bara är 85 cm hög nu.

Ni är välkomna att lämna synpunkter och tips till förbättring.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 689
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar