Hur är hästfolk???

straumur

Trådstartare
Ja kära bukare nu måste ni hjälpa mig med ett socioligiarbete som jag har. Jag valde att titta på hur hästfolk är, och nu ska vi generalisera så det bara ryker om det. För det måste jag.:p

Vet inte hur många av er som är hästfolk, men vilka typsika saker kan ni se i hästvärlden om hur folk beter sig? Klär sig? pratar? Pratar om? Hur är man mot varandra? etc.

Haha please hjälp mig, ja behöver ett MVG på detta :D:D

Sv: Hur är hästfolk???

Hästfolk sägs vara bra ledare eftersom man får det naturligt med allt ansvar man måste ta.;)

Positivt om hästfolk brukar ju vara att de inte är rädda för att ta i, kan ta ansvar osv.

Men det negativa, det vet ju bara annat hästfolk :devil: Alla är besserwissar, nåde den som ger råd! Men samtidigt har man rätt att lägga sig i andras hästeri, eftersom man aldrig har fel ;)

De lägger allt krut på hästen men går gärna omkring själva i trasiga skor. Så länge hästen har det bäst! (på gott och ont)

Hästfolk räknar galoppsprång mellan lyktstolpar oc vägpinnar. Hästfolk spänner automatiskt benen i en sidförande hjälp när man ska svänga snävt med bilen.
Hästfolk smackar på folk i affären som står i vägen.
;)

Haha jaa, den har jag träffat endel som har svårt att överhuvudtaget inte kan prata, tänka på eller skämta om nåt annat än hästar. Å nåde den som skulle råka säga "hästjävel!" :angel:

Pappa brukar alltid säga, fina hästar och transporter har de men dåliga bilar och stökiga hem har de oxå. Alltså att hästen är prionr 1.

Tror även det med ledarskap. Hästtjejer är vana att hålla sig till regler och kan ta tuffa ledares anvisningar (ex ridskolelärare).

Envisa

Tuffa som klarar lite motgångar i livet.

Nördar, två hästjejer på en arbetsplats har alltid ngt att prata om.

Tjejer (vilket det ofta är) klarar sig själva och är ofta väldigt självständinga.

Är duktiga på att linda mamma och pappa runt fingret. En ny transport skulle sitta fint :D... Alltså är duktiga i det sociala spelet.

:laugh:

Man kan ofta förolämpa en hästägares hem, dennes klädsmak, inredning, mamma, pappa, syskon, mor/farföräldrar, pojk/flickvän och bästa vänner utan att få någon nämnvärd reaktion, men ett ont ord om dennes häst och man hinner inte yttra ett ord till förrän ens huvud är skilt från resten av kroppen. :p

kl*

Kom på en sak till. Varför ät dte så mycket bögar i hästvärlden?? På våran lokala ridskola är det 3 bögar som springer runt där, tror nästan inte att det är en slump heller. Och varför är det nästan bara killar när man kommer upp på de högre nivåerna? :p

Envisa

Tuffa som klarar lite motgångar i livet.

Nördar, två hästjejer på en arbetsplats har alltid ngt att prata om.

Tjejer (vilket det ofta är) klarar sig själva och är ofta väldigt självständinga.

Är duktiga på att linda mamma och pappa runt fingret. En ny transport skulle sitta fint :D... Alltså är duktiga i det sociala spelet.

:laugh:

Ooops, jag passar visst in i mallen.
Men annars håller jag med om allt. :p

Min morfar har sagt flertalet gånger 'lita aldrig på hästfolk' och med det menar han att säljer man hö ska man ta kontant för dem lägger alla pengar på hästen och måla vitt trästaket att pengarna tar slut:p:D

Hästmänniskor blir bra djurägare överhuvudtaget, visitera hunden eller katten är något man gör dagligen, även lyfta tassarna och kolla över dem. Och vet att djuren behöver komma ut och röra på sig varje dag, även kaninen! Dem har ett stort säkerhetstänkande då dem är vana att handskas med stora djur.

Inte heller klagar dem på hästskit på vägen eller hovspår på stigen i skogen, dem undrar bara direkt vem det kan vara som rider här av nyfikenhet. Hästmänniskor som kör bil vet också betydelsen av att dämpa farten vid möte av häst och kan snabbt läsa av situationen vid orolig häst etc.

Två hästmänniskor som möts utanför ett stall har otroligt mycket att prata om och kan hålla på så i timmar, men har dem häst i samma stall blir det direkt andra toner då man ju själv tycker man vet lite bättre än den andre;) Men ingen regel utan undantag, fast visst förekommer det otroligt mycket hästskit i hästmänniskornas värld!:eek:

Hästmänniskor är moderiktiga oftast, men hemmavid är dem mest klädda i bekväma kläder och inte rädda för smutsa ner dojorna i en lerig hage eller få håret tillplattat av en ridhjälm...

Dessutom använder dem smackningar när dem är stressade och någon är ivägen (människa som hund)

Dom har långt (gärna blont) hår i hästsvans.

Ja kära bukare nu måste ni hjälpa mig med ett socioligiarbete som jag har. Jag valde att titta på hur hästfolk är, och nu ska vi generalisera så det bara ryker om det. För det måste jag.:p

Vet inte hur många av er som är hästfolk, men vilka typsika saker kan ni se i hästvärlden om hur folk beter sig? Klär sig? pratar? Pratar om? Hur är man mot varandra? etc.

Haha please hjälp mig, ja behöver ett MVG på detta :D:D

Ska du skriva om hästfolk så måste du få med HIERARKIER, tror knappt att det i någon annan värld är så tydliga gränser och maktordningar som i hästvärlden.

Jag gjorde ett litet arbete om "hästfolk" för ett tag sedan, fick bra kommentarer om det. Det är ett himlans intressant ämne.

Lite fördomar, positiva som negativt, sett från min sida.

* Vet allt (även utanför hästvärlden)
* Ansvarstagande
* Skitsnackare
* Tävlingsinriktade
* Målmedvetna
* Dominanta (därav skitsnack och mycket stallbråk kanske? :angel: )
* Djurvänner öht
* Märkesfixerade
* Lätt för att kritisera, svårt att ta kritik
* Tuffare till sättet, oftast inga mesar

...Det var väl vad jag kom på. :p

kl*

Kom på en sak till. Varför ät dte så mycket bögar i hästvärlden?? På våran lokala ridskola är det 3 bögar som springer runt där, tror nästan inte att det är en slump heller. Och varför är det nästan bara killar när man kommer upp på de högre nivåerna? :p

Vet inte om jag tycker att tre bögar är så särskilt många. Personligen tycker jag att hästfolk är jäkligt rädda för olikheter. Men att kolla på representationer är intressant, tex kommer du nog inte se särskilt många flator, eller folk med invandrarbakgrund m.m. Däremot blonda tjejer med rika föräldrar finns det ganska gott om.

Jag tycker att tre bögar på ett och samma ställe är mycket, iaf bögar som kommit ur garderoben.

På min skola förra året med 500 elever var det bara en som vågade erkänna det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 345
Senast: LovingLife
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 096
Senast: LenaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar