Hur är hästfolk???

Sv: Hur är hästfolk???

Det jag spontant tänker på när det gäller hästmänniskor generellt är:
Mycket ledartyper. människor som tar tag i saker och problem istället för att gå och gnälla. Handlingskraftiga är nog rätt ord.
Omtänksamma är också en sak de flesta har gemensamt.
Inte rädda för att ta i.

En rolig grej bara: Jag har kommit på mig själv med att ofta säga "woah" till hundarna, bilen, skottkärran etc. när jag ska stanna.... :D (Är westernryttare och ordet står för "stopp")

Hästfolk räknar galoppsprång mellan lyktstolpar oc vägpinnar. Hästfolk spänner automatiskt benen i en sidförande hjälp när man ska svänga snävt med bilen.
Hästfolk smackar på folk i affären som står i vägen.
;)

eeh, Nej, det har jag aldrig gjort.

Hästfolk smackar på folk i affären som står i vägen.
;)

haha, jag kan säga att jag smackat på mina familjemedlemmar när jag velat flytta på dom :rofl: alltid lika roligt när man kommer på sig själv.. :angel: dessutom har jag börjat kalla brorsan för hästens namn :o haha, de är båda lika envisa :rofl:

Jag har kommit på mig att markera om någon kommer för nära utan min tillåtelse!!! Ha ha!! Viisst är vi skadade!! Jag brukar skilja på hästmänniskor o hästfolk. Människorna vet bäst, har allt nytt gärna i samma färg! Nya saker varje år tex täcke o så! Hästfolk är skogsmullar, skitiga. Återanvänder gärna hästfolkets täcken mm. Men jag kan ha fel!! ;)

Nu ska jag först börja med att säga att det finns hästfolk och HÄSTFOLK, positiva och negativa sorter.
Men när jag hör någon säga hästfolk så tänker jag direkt på HÄSTFOLK, den dåliga sorten.

Såhär ser jag på hästfolk:

Hur folk beter sig?
Hästfolk är allvetare även om dom bara haft häst 2-3år. Dom tillrättavisar och påpekar allt som andra gör.
Dom syns på långt håll för dom ser alltid granskande ut.
Hästen är för dom ett verktyg, inte en familjemedlem, det handlar enbart om resultat och prestation.
Missbrukare av bestraffningar när hästen ej pressterar som den SKA enligt sin utbildning, spö är ett hjälpmedel som i deras fall bli ett misshandelsverktyg.

Klär sig?
I ridbyxor, tror aldrig jag sett en hästmänniska komma till stallet i jeans tillexempel :p
Gäna lite dyrare ridbyxor det är liksom inget du köper på hööks.
Och dom älskar att visa upp sina nya ONÖDIGT dyra stövlar, ridbyxor, jackor e.t.c

Pratar om?
Enbart tävlingsresultat, stamtavlor, priser på hästar, kläder, täcket e.t.c
Snackar gärna skit om hobbyryttarna som inte har stamtavlehästar med Robbyn Z i något led,
vilka skit täcken dom använder, att deras hästar inte presterar något och ej klarar av att tävla,
hur deras sits är, hur deras häst rör sig....ja skit snacket är oändligt och det är enbart nedvärderande och jämförande.
Dom pratar om hur DOM skulle gjort med den hästen för dess ryttare är ju under all kritik e.t.c

Hur är man mot varandra?
Hahahaha FALSKA, den falskaste sortens människor finns i stall.
Dom är din bästa vän så länge du är där, men när du går kan dom inte snacka nog med skit om dig, hur du handtarar din häst, hur du rider e.t.c

Min erfarenhet är att det är så, men det är mycket möjligt att så inte är fallet. Kan nog variera en hel del också, beroende på vart man befinner sig o.s.v..

Häst folk är lite som hund folk..väldigt speciella.

ofta ganska driftiga

ofta besserwissar, alla vet bäst, och alla delar gärna med sig om hur andra borde göra. dock vill de sällan höra hur de själva borde göra.

de flesta är världsvana läktar ryttare som ser precis allt och kan lösa alla världens häst problem...från läktaren:angel:

gott självförtroende

konstiga enligt många som själva inte har häst...då de flesta jobbar mycket mest bara för att lägga nästa alla pengarna på hästen/hästarna.

går frivilligt upp i ottan för att pyssla, dona och fixa..åka flera timmar till tävling, betala massa pengar för att sedan vara inne på banan i någon/några minuter.

står ut i lera, regn och slask o är ute i stallet hela mörka vintern.
medan andra kommer hem från jobbet och lägger sig på soffan.

tycker inte att det är konstigt att hästen äter för mera än vad du själv gör.
betalar glatt högre stall hyra än den egna hyran.

köper glatt det 24e täcket till hästen, ny tröja till sig själv köpte man förra året någon gång.. på rea..

har själv disiplin och är säkra på sig själva.

inte så lätt att handskas med alla gånger av andra.

går som de bajsat på sig..

men har ofta mera planer för framtiden än annat folk.

och om något, är experter på att planera sina dagar. minut vis!

jag måste säga att all folk som har med djur att göra är speciella...;)hund, häst ,katt o.s.v
det är nog för att vi älskar ,lägger ner tid, betalar så mycke för dem .
Min "stora "erfarenhet inom häst världen :d är att många har svårt att berömma varandra eller vara possitiva mot varandra. Drt är lätt att kritisera men inte berömma..
sååååååå tråkigt tycker jag.
dock är vi några i mitt stall som kan det och vi hjälper varandra med allt. Hoppas det håller :crazy: tyvär brukar det inte vara så.

Sen måste jag säga att jag nog inte passar in i hästtjej mallen.
Invandrare, flyttade hemifrån tidigt "17", Inga rika föräldra(dock underbara), jobbar massor för att ha råd med mina djur. häst samt 4 raskatter.
men jag förstår mallen.
vi är bara två mörka i stallet och den andra är adopterad.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 345
Senast: LovingLife
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
15 096
Senast: LenaH
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar