Hundvalp i julklapp till mina föräldrar - Ras?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ängslig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 93
  • Visningar Visningar 6 649
Sv: Hundvalp i julklapp till mina föräldrar - Ras?

Vi köpte katt till mamma på detta viset också, fast födelsedagspresent. Jag blev lynchad inne på 'katt-forumet' när jag nämde detta :D Men mamma blev superglad och katten är väl omhändertagen.:love:
Men hund kan jag tänka mig blir svårare - men jag har sett folk göra såhär så nån säljer ju tydligen...

Mamma katt var också så =) Jag hade hört lite med henne om hon tänkte/ville ha ny katt efter den som dog, och hon tyckte att ja, jo det ville hon nog, och förvånade mig med att då vilja ha en siames. Hon har INGEN erfarenhet av raskatter.

Hon fick sin siames. Uppfödaren har fortfarande inte träffat min mamma. Däremot träffat mig, och det slutade med att förutom mammas siames följde det med en Alexsiames hem :love:

Jag letade hund åt pappa här för några år sen. Hans gamla hade fått tas bort, detta tog pappa VÄLDIGT hårt. Han ville ha en ny hund, han 'behövde' en ny hund, men var ju oförmögen att så snart efter den gamla börja leta.

Så jag letade åt honom, ringde uppfödare, talade om i första meningen att det var till pappa jag letade hund och berättade om pappa osv. Nu skulle iofs jag inte köpa den ÅT honom, utan bara hitta tikvalp som lät bra åt honom och tycka 'här, jag har pratat med dem, ring det här numret och prata med Anna, hon har en valp som passar'. Men utefter det soms as och bemötandet etc då så hade jag med något undantag INTE haft minsta lilla problem att köpa en valp åt pappa och ge honom i present (inte julklapp dock, det var sommar). Bara de hade fått träffa mig etc.

Dock underlättas ju det hela av att pappa hade över 30 års erfarenhet av den aktuella rasen (riesen, bara renras som letades). Faktum är att den det blev, hennes uppfödare brukar ringa MIG och skvallra lite och så, maila mig deras nyhetsbrev etc. Dvs jag blev halv valpköpare utan att eg vara inblandad mer än att ha tagit första kontakterna, sen var jag med när pappa hämtade valpen med iofs. Och jag gick MH med henne, så jag är ju inblandad i hunden upp över öronen, men ändå..

Ska jag vara helt ärlig var det svårare att hitta någon som tyckte det var okej att hunden inte skulle ställas än att hitta någon som reagerade på att det var jag och inte pappa som ringde.

Hade jag råkat ha 12 000 kr över hade jag LÄTT köpt valp åt pappa och gett i lite för tidig födelsedagspresent, utan tvekan.

Så en julklappshund behöver inte alls vara fel. Men det KAN blir hur fel som helst. Generellt sett är jag emot djur som present, men under rätt omständigheter så ser jag inga probs med det.

Ang jul stökig helg så ska man inte generalisera. Här förflyter julen som vilken annan dag som helst, förutom att det står en ljusklädd gran i vardagsrummet, och äts lite mer och mer specifik mat än en vanlig dag. Men det är också allt.

Måste bara klämma in att det är otroligt generöst att köpa en valp till sina föräldrar! Särskilt med tanke på att det är en kostnad på minst 10.000:- vi talar om, snacka om julklapp :banana:

Däremot kan jag bli lite tveksam med tanke på beskrivningen av den förra hunden som bodde under trappan :confused: att en hund är gammal är ingen anledning till att den blir aggresiv. Om den inte var sjuk vill säga, då är det en förklaring men ingen ursäkt.

Alla hundar måste förr eller senare tas bort (eller avlider) klarar din mamma det om hon tog det väldigt hårt med förra hunden?

Avlivning är ett skäl för många människor att aldrig mer skaffa ett husdjur.

Jag förstår inte riktigt heller. Är tanken finare om valpen är i deras hus på julafton?

Ska du nu köpa en valp och ge den till dem på julafton, se då för guds skull till att det VET om gåvan så det inte blir ett "Ååh, eeh.. Taaaack. Den ska vi.. eeh... vårda." och sedan får inte hunden tiden för att de helt enkelt inte finner SIN hund i den.
Som jag har skrivit redan så vet jag till 100% att de vill ha en valp, och jag kommer självklart "förvarna" innan.

2. Den viktigaste punkten. En julhelg är en otroligt stökig helg. Det är absolut inte rätt mot en valp att låta den genomgå sina första veckor under jul...Den första valptiden ska vara LUGN och TRYGG!

Jag tycker att det är otroligt fel mot valpen att ge bort den i julklapp, hur gärna än dina föräldrar vill ha den. Det är fortfarande en stökig helg...
Om du hade läst lite noggrannare i tråden hade du nog vetat vad jag redan skrivit.
Våran jul och nyår är och har alltid varit väldigt lugn!
Det är bara jag, mamma, pappa och ev pojkvännen då.
Inget stök eller stress, vi gör inget speciellt. Bara slappar framför kalle anka..

Man kan nog tänka sig att ts har bra koll på hur jularna brukar vara hos sina föräldrar.
Precis :D

Måste bara klämma in att det är otroligt generöst att köpa en valp till sina föräldrar! Särskilt med tanke på att det är en kostnad på minst 10.000:- vi talar om, snacka om julklapp :banana:

Däremot kan jag bli lite tveksam med tanke på beskrivningen av den förra hunden som bodde under trappan :confused: att en hund är gammal är ingen anledning till att den blir aggresiv. Om den inte var sjuk vill säga, då är det en förklaring men ingen ursäkt.

Alla hundar måste förr eller senare tas bort (eller avlider) klarar din mamma det om hon tog det väldigt hårt med förra hunden?

Avlivning är ett skäl för många människor att aldrig mer skaffa ett husdjur.
Vad är det för fel med att han bodde under trappan?
Hallen ligger bredvid trappan och vi hade byggt ett tak under trappan och en mysig säng under så han hade ett par meter som sitt eget lilla utrymme. Jag ser då inget fel med det?
Han blev självklart aggressiv för att han inte mådde bra!
Gamla hundar kan mycket väl visa sin hälsa genom att bli aggressiva.

Självklart tar man det hårt när ens djur dör, ska man bara för det inte få skaffa ett nytt?? :crazy:

Men du får nog börja leta valp NU!! Om du säkert vill hitta en ur en bra kull som blir "klar" nån gång kring julen.
Jag tror säkert det blir bra, du känner dina föräldrar och din familjs situation och i ditt fall verkar det mest handla om att välja ras! Håll möjligheterna öppna för några olika raser så har du större chans att hitta en bra valp i tid!
Tibetansk spaniel kanske?

Ja, annars blir det kanske nästa jul.
Jag vill inte stressa heller.

Finns det några bra raser som är friska av sig?
Alltså inte kända för några hjärtfel osv osv

Bichon havanais är en av de friskaste raser som finns, ligger på typ femte plats på försäkringsbolagens tioitopplista över de friskaste raserna.
Men då bör man ha lite intresse för pälsvård eller hålla den nerklippt. Det är en ren sällskapshund, lite kvick, rolig och lyhörd.

rase_328_1.jpg

Ska läsa på om dessa!

Mamma är definitivt intresserad av att borsta och pyssla, alt klippa.
Hon vill inte ha en hund som ska trimmas, då det bara verkar finnas en duktig i närheten som pysslar med det och det är så dyrt.

När vi köpte våran hund i födelsedagspresent till mormor fick hon ett stort kort på födelsedagen med en av valparna på framsidan :D
Där stog det "Om du vill kan jag bli din.."

Mormor blev så glad att hon började gråta :love:
Och sen fick vi tillsammans med mormor åka upp för att välja hund, hämta honom och bara hälsa på. :D

Ja, annars blir det kanske nästa jul.
Jag vill inte stressa heller.

Stackars föräldrar, som ska kanske få vänta tills nästa jul på en ny hund :eek: ;)
Nä sätt i gång och leta nu så de får sin julklapp i år. Jag tycker det verkar genomtänkt och jag tror det blir bra :)

Med stökig helg menar jag inte bara att släkt/vänner kommer, eller att man själv åker i väg. Jag menar det allmänna julstöket, bak, fixa gran, klä granen, sätta upp julgrejer o.s.v. Det kan inte stickas under stol med att julafton och veckorna kring julafton är en lite mer stökig tid än annars.

Men trådskaparen skriver ju att deras jul är relativt lugn, så i sådana fall är ju utgångsläget bätte i alla fall.

Senast ändrad av en moderator:

:angel:

Micken köptes från V-ås, åkte upp till en kompis (6 mil från mig) med en vän till henne och bodde där några dagar med hennes hundar och familj innan vi åkte ner för att barnen skulle "byta julklappar" och då fick maken honom där och stabilare, coolare och tryggare hund finns inte och då är det ändå en finsk spets vi talar om..

En normal valp blir inte förstörd av det arrangemanget faktiskt, för valpar tål mer än många inbillar sig.

Obs att jag påstår inte att alla och vem som helst ska göra så, men man ska heller inte överdramatisera det hela..

Som jag skrev: Rätt köpare och rätt mottagare funkar det för.

Varför riskera något, när man kan ge valpen en lugn start? Det är inte säkert att alla hundar blir lika lugna och coola, som din hund. Även om det skulle vara så att EN valp på EN MILJON valpar blir otrygga av att träffa massor av olika människor i början, varför chansa när du kan ha fått den där EN på miljonen-hunden?

Med stökig helg menar jag inte bara att släkt/vänner kommer, eller att man själv åker i väg. Jag menar det allmänna julstöket, bak, fixa gran, klä granen, sätta upp julgrejer o.s.v. Det kan inte stickas under stol med att julafton och veckorna kring julafton är en lite mer stökig tid än annars.

Men trådskaparen skriver ju att deras jul är relativt lugn, så i sådana fall är ju utgångsläget bätte i alla fall.

Men är inte det lite steriotyp att säga att verkligen alla har det så?
Jag bakar inte, har ingen gran, och har knappt något pynt.
Jag åker på två middagar, en på julafton, är borta ca fyra timmar, och en annan dag jul, är borta ungeför lika länge, men skulle lika gärna kunna vara hemma.
Är det en stökig jul?
Jag tror många har det som mig, alla har nog inte den perfekta julstämmningen hemma.

Till TS, köp en valp, du gör ju vad som du tror blir bäst.
HAr dom sagt att de vill ha en valp, blir dom nog attans så glada över att få en. ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 834
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 500
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 255
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka