Hundvalp i julklapp till mina föräldrar - Ras?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ängslig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 93
  • Visningar Visningar 6 649
Sv: Hundvalp i julklapp till mina föräldrar - Ras?

Jag har redan skrivit att de självklart tillfrågats först! :mad:

De är inte så noga med ras, de är inte så kunniga om just olika raser utan vet vad de vill ha för typ av hund. När jag kommit fram till något som kan passa så kan jag lägga fram förslaget dock.

Jag skulle aldrig sälja en valp som "present" till någon, dvs att man inte får träffa de blivande ägarna. Jag känner heller ingen uppfödare som skulle göra det. Jag anser att det är oseriöst, referenser eller ej.

Ja egentligen heter de ju Shetlands Sheepdog men jag brukar kalla det för Shetlands Collie eller Mini Collie då man bättre förstår vad de e för hund då... För det är ju ändå en Collie i miniatyr... :)

Jo ofta köper man ju en ras som man tycker är söt eller vacker... Inte går jag å köper en ras som jag inte tycker har ett trevligt utseende... Men visst kan säga att Mini Collien å Papillon e trevliga hundraser istället om ni tycker det låter bättre....

Eller så köper man en ras som har en passande mentalitet, storlek och ev hårlag. Oavsett hur söt den är. "Söthet" och pälsfärg osv är iaf inget som jag prioriterar när jag väljer hundras, även om man kanske har det lite i baktanke.

Precis!
Den får ju gärna vara söt också, men det är väl nästan alla hundar.

I just det här fallet (obs obs!) tycker jag inte det låter helt vansinnigt att ge sina föräldrar en valp i julklapp, med tanke på vad som ligger bakom och att de faktiskt VILL ha hund igen. Man får ju hoppas att valpen får en lugn stillsam julhelg, dock, och slipper stora släktträffen med allt vad det innebär. Kanske kan valpen annars hämtas efter helgerna.
Även om man tingat valp från uppfödare kan man ha "oturen" att få en valp som är "färdig" kring jul, beroende på när tiken löpte. Jag fick själv hem min hund, som jag tingat över 1 år tidigare, på Lucia! Det var helt okej, faktiskt ännu bättre för oss än en sommarvalp, eftersom han den sommaren var lite större och redo att hänga med lite mer än en pytteliten valp!
En Cavalier låter som ett bra val åt föräldrarna tycker jag, MEN det ska ju till en väldig tur att hitta en bra, sund, valp som är leveransklar till Jul...! Men, som ts själv skrev, föräldrarna kan ju få ett foto tills vidare! Lycka till!

Jo ofta köper man ju en ras som man tycker är söt eller vacker... Inte går jag å köper en ras som jag inte tycker har ett trevligt utseende... Men visst kan säga att Mini Collien å Papillon e trevliga hundraser istället om ni tycker det låter bättre....

Driver du med mig? :crazy:
Man lever ju med hunden, då måste den ju passa mentalt. Det är väl skitsamma hur snygg den är om den inte passar en mentalt.

Hur lyckat är det att köpa en hård jakthund (tex en tysk) om jag bara ska gå med den ett par varv runt kvartet?

Jag kan rabbla dussintalet hundar som är snyggare än mina raser. Faktum med att ingen av dem tilltalar mig direkt utseendemässigt. Men jag ska ju leva med dem .- inte ha dom uppspikade som tavlor på väggen.

Vi har ingen släkt här på jul, det är bara jag mamma o pappa, och kanske pojkvännen då, så det är alltid väldigt lungt och stilla här.
Jag kan hämta den lite innan jul om det är så också, den kan bo med min egna hund hos pojkvännen tills jul. :D

Den ska dock inte ner i någon tät låda och kvävas, det läste jag för några år sedan om en hund som gjort. :crazy:

En japanese chin:D En liten lungn hund som kan vara med på allt med gillar endå att ligga hemma i soffan:) och inge päls vård alls fast att den är långhårig:)

Här har du min sötnos i mitten

trepojkarna.jpg

Alltid nåt, den ska alltså inte slås in.:D
Precis :angel:

Den ska lära sig sitt och sitta vackert under julgranen med en röd rosett runt! :mad::rofl:

En japanese chin:D En liten lungn hund som kan vara med på allt med gillar endå att ligga hemma i soffan:) och inge päls vård alls fast att den är långhårig:)

Här har du min sötnos i mitten

trepojkarna.jpg
Inget illa menat men jag tycker nog de två andra hundarna var finare! Dock är det ju inte utseéndet som är det viktigaste.

Driver du med mig? :crazy:
Man lever ju med hunden, då måste den ju passa mentalt. Det är väl skitsamma hur snygg den är om den inte passar en mentalt.

Hur lyckat är det att köpa en hård jakthund (tex en tysk) om jag bara ska gå med den ett par varv runt kvartet?

Jag kan rabbla dussintalet hundar som är snyggare än mina raser. Faktum med att ingen av dem tilltalar mig direkt utseendemässigt. Men jag ska ju leva med dem .- inte ha dom uppspikade som tavlor på väggen.

Självklart ska man ha en hund som passar det man vill ha den till... Men det är många hundraser som skulle passa mig men som jag inte skulle vilja ha för att dom inte faller mig i smaken.. Man ska ju gilla utseendet på sin hund... Men det finns även snygga/söta hundar som skulle passa mig oxå.. Å då e det ju klart att jag väljer en av dessa... :bump:

Välj en sällskapsras... min mormor hade en cool liten cavalier king charles dom kanske hör till sällskapsgruppen? Annars är ju dvärg och toy-pudlar mysiga och om man har nära till en hundfrisör slipper man pälsvårda dom så mkt själv :angel:

Folk klaga på mig oxå när jag tipsade om två raser jag tyckte va söta... Tyckte inte man kunde köpa en hund för att man tycker den e söt... Men inte köper iaf jag en hund som jag inte gillar utseendet på även om den e trevlig å så.. Smaken e som baken som man brukar säga...

Kan oxå påpeka att jag tyckte de andra två var finare...

*knapplån*

Jag skulle absolut inte sälja en valp som julklapp, och vad mera är - jag skulle inte vilja ha ett djur i present om jag inte fick vara med själv.

En hund ska man leva med i många år, och de ska leva nära. Även om jag ville ha en ny hund så skulle jag själv vilja vara med och bestämma vem som ska bo närmast mitt hjärta. Att ge bort ett presentkort på en valp - Ja. Att ge bort en levande varelse direkt - Nej!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 834
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 500
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 255
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka