Hundvalp i julklapp till mina föräldrar - Ras?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ängslig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 93
  • Visningar Visningar 6 649
Sv: Hundvalp i julklapp till mina föräldrar - Ras?

Hej!
Jag tycker att tanken är god, alltså att du vill köpa en hund till din föräldrar i julklapp.
Men, varför inte ta och kontakta någon uppfödare av den rasen du tror dina föräldrar vill ha.
Ge dem ett kort som julklapp och åk tillsammans och besök hunden/valparna.
Det blir ju en överraskning i alla fall till dina föräldrar att du tänkt så fint.
Jag tycker att de skall bestämma själva vad de vill ha för hund.

Själv tillhör jag pensionärsgänget som INTE skall ha någon eller några hundar enligt vissa skribenter.
Men, vilken tur jag har haft så fått köpa hundar av erfarna uppfödare.

Jag har pälskrävande, halv stora terrier och ändå så klarar jag av dem.
Vi tränar agility, viltspår och lite bruks.
Ställer även ut en hund på utställningar.

Umgås med 20-åringar, och kan nog säga att många av dem har inte samma tid att träna sina hundar som jag har.
Jag är hemma på dagarna och har stor inhängnad tomt.

Så du som skriver att du inte säljer hundar till pensionärer, lär dig av de uppfödare som hållt på i många år och kan sålla sina valpköpare.

Kanske vi pensionärer kan betydligt mera om hundar än vad du kan.
Har man haft hundar i 40-år och tränat o tävlat......ja då vet jag inte vad som krävs för att få köpa av dig.
Kram/rufsrufs

Spec inte äldre då jag personligen inte tycker de är helt hundra på hur en hund tas om hand på bästa sätt.

tycker det osar förutfattade meningar!!!

däremot skulle jag vara mer tveksam till yngre då det ofta är de som tagit på sig för mkt o säljer den stackars hunden när den är 1-2år gammal för att de inte fixar uppfostran m.m... och sedan skyller det på allergi, ändrade familjeförhållande och allt vad de nu heter. stackars de som verkligen har den anlednigen..

Välj en sällskapsras... min mormor hade en cool liten cavalier king charles dom kanske hör till sällskapsgruppen? Annars är ju dvärg och toy-pudlar mysiga och om man har nära till en hundfrisör slipper man pälsvårda dom så mkt själv :angel:

japp, cavaliern hör till sällskapsgruppen. Väldigt många uppfödare med valpar och omplaceringshundar just nu. Dock ska man vara oerhört noga med hjärtkollade föräldrar och så långt bak man kan. En helt underbar ras, som ligger mig varmt om hjärtat.

*KL*

INTE läst hela tråden, men ang cavalier så även om den hör till sällskapsgruppen, så jag har mött mer än en cavalier med rejält med jaktinstinkt, och även väldigt..energiska. Dvs långt från 'soffhund' (menar inget illa med uttrycket).

Min korsn pappis/cavalier var som spinoff det mest motions och arbetskrävande jag haft. Men jag skulle LÄTT skaffa en till.

I övrigt, så passar inte TS föräldrar alls, men jag brukar propagera för 'mer greyhounds åt pensionärerna' ;) DET är soffhundar deluxe, bara de får springa fritt en stund varje dag (på inhägnat område duger bra). I övrigt så lätta hundar som inte alls kräver så mkt motion man kan tro, lugna som filbunkar generellt inne, älskar soffor och leverpastej, men är alltid pigga på att följa med. Många är mkt följsamma och skulle oftast inte drömma om att prova grenen 'dra omkull Asta 78 med kopplet' Men det är en spinoff =)

Precis :angel:

Den ska lära sig sitt och sitta vackert under julgranen med en röd rosett runt! :mad::rofl:

Inget illa menat men jag tycker nog de två andra hundarna var finare! Dock är det ju inte utseéndet som är det viktigaste.

hehe ja han ser ju lite speciell ut:P det andra är en saluki valp och en papillon:P

Jag förstår inte riktigt heller. Är tanken finare om valpen är i deras hus på julafton?

Ska du nu köpa en valp och ge den till dem på julafton, se då för guds skull till att det VET om gåvan så det inte blir ett "Ååh, eeh.. Taaaack. Den ska vi.. eeh... vårda." och sedan får inte hunden tiden för att de helt enkelt inte finner SIN hund i den.

Att ge bort en levande varelse direkt - Nej!

Min julklapp till maken för 4 år sedan denna jul..

Mick_tjader-20071005%20009-mindre.jpg

I mitt fall med de hundar jag har, så skulle jag till rätt person och rätt mottagare kunna sälja en valp avsedd som julklapp/present, men givetvis inte till vem som helst!

Se mitt svar ovan ;)

Jag anser vare sig Mickens uppfödare eller mig själv som oseriös faktiskt :cool:

Men visst!! Och i ts:s fall så tror jag att hon känner sina föräldrar precis så väl som behövs för att veta vilken hund som passar, att en hund alls passar just då och att dom är kapabla att ta väl hand om den!

Okej då vet jag vad du tycker :)

Kan inte se den enorma likheten mellan TS och ditt fall, men men .

Jag kan hämta den lite innan jul om det är så också, den kan bo med min egna hund hos pojkvännen tills jul.

Men om nu föräldrarna ska vara med och välja mm, varför krångla till det? Det är ju inte det optimala för valpen, försiktigt uttryckt.
Är nutidens julklapps-hysteri viktigare?

LIA

Du kanske ska vara medveten om att många uppfödare inte säljer några valpar veckorna innan jul. Anledningen?

1. Valpen riskerar att bli en julklapp. Ett djur ska man aldrig ge bort i julklapp. Det kan bli missförstånd. En person kan säga att den absolut vill ha en hund, men ändå så blir det fel...Låt personen köpa sin hund själv.

2. Den viktigaste punkten. En julhelg är en otroligt stökig helg. Det är absolut inte rätt mot en valp att låta den genomgå sina första veckor under jul...Den första valptiden ska vara LUGN och TRYGG!

Jag tycker att det är otroligt fel mot valpen att ge bort den i julklapp, hur gärna än dina föräldrar vill ha den. Det är fortfarande en stökig helg...

Vi har ingen släkt här på jul, det är bara jag mamma o pappa, och kanske pojkvännen då, så det är alltid väldigt lungt och stilla här.
Jag kan hämta den lite innan jul om det är så också, den kan bo med min egna hund hos pojkvännen tills jul. :D

Vad ska den lilla valpen tro egentligen? Först blir den hämtad av någon, sedan träffar den din pojkvän - ännu en person. Därefter träffar den din hund. Den hamnar i er bostad. Ni lever ihop fram till jul. Då träffar valpen YTTERLIGARE en person PLUS en person till, d.v.s. dina föräldrar. Plus en ny bostad...Den trodde att du, pojkvännen och din hund var dennes familj, men sedan placeras den plötsligt hos dina föräldrar när den väl hittat trygghet hos er. Hur ska valpen kunna finna någon trygghet med en sån början på livet. En valp påverkas mer än vad du verkar förstå, av omgivningen, personer o.s.v.

I början ska valpen vara med SINA ägare och i SIN bostad. Den måste lära känna sin familj innan den introduceras till nya personer...Vad ledsen jag blir av att läsa det här...

Okej då vet jag vad du tycker :)

Kan inte se den enorma likheten mellan TS och ditt fall, men men .

Likhet är kanske inte enorm i slutet, men jag fick den uppfattningen att du + några ansåg allt i den vägen vara oseriöst?

2. Den viktigaste punkten. En julhelg är en otroligt stökig helg. Det är absolut inte rätt mot en valp att låta den genomgå sina första veckor under jul...Den första valptiden ska vara LUGN och TRYGG!

Det är inte så hos alla..

De senaste jularna har det bara varit vi i familjen här hemma och hela jul och nyår har förflutit som vilka lugna dagar som helst..

Vad ska den lilla valpen tro egentligen? Först blir den hämtad av någon, sedan träffar den din pojkvän - ännu en person. Därefter träffar den din hund. Den hamnar i er bostad. Ni lever ihop fram till jul. Då träffar valpen YTTERLIGARE en person PLUS en person till, d.v.s. dina föräldrar. Plus en ny bostad...Den trodde att du, pojkvännen och din hund var dennes familj, men sedan placeras den plötsligt hos dina föräldrar när den väl hittat trygghet hos er. Hur ska valpen kunna finna någon trygghet med en sån början på livet. En valp påverkas mer än vad du verkar förstå, av omgivningen, personer o.s.v.

I början ska valpen vara med SINA ägare och i SIN bostad. Den måste lära känna sin familj innan den introduceras till nya personer...Vad ledsen jag blir av att läsa det här...

:angel:

Micken köptes från V-ås, åkte upp till en kompis (6 mil från mig) med en vän till henne och bodde där några dagar med hennes hundar och familj innan vi åkte ner för att barnen skulle "byta julklappar" och då fick maken honom där och stabilare, coolare och tryggare hund finns inte och då är det ändå en finsk spets vi talar om..

En normal valp blir inte förstörd av det arrangemanget faktiskt, för valpar tål mer än många inbillar sig.

Obs att jag påstår inte att alla och vem som helst ska göra så, men man ska heller inte överdramatisera det hela..

Som jag skrev: Rätt köpare och rätt mottagare funkar det för.

Min julklapp till maken för 4 år sedan denna jul..

Mick_tjader-20071005%20009-mindre.jpg

I mitt fall med de hundar jag har, så skulle jag till rätt person och rätt mottagare kunna sälja en valp avsedd som julklapp/present, men givetvis inte till vem som helst!

Jag håller med dig, är det rätt person så kvittar det om det är en present eller inte. Mina föräldrar har själv sålt en valp till en tjej som skulle ge den till sin mor i present eftersom den gamla hade dött. Berhöver jag säga att det blev en underbar present som mamman bara älskade över allt annat. Dottern ringde och berättade hur det hde gått när de kom fram. (skulle åka 60 mil med valpen) innan dom åkte så hade valpen varit hos dom i några dagar. Och när vi var uppe i staden där dom bodde så kom dom och visade hunden. Lyckligare och mer älskad hund får man leta efter.

MEN det gäller ju som uppfödare att ta reda på fakta runt personen man säljer till precis som vid vilken försäljning som helt.

Det är inte så hos alla..

De senaste jularna har det bara varit vi i familjen här hemma och hela jul och nyår har förflutit som vilka lugna dagar som helst..

Men om man tex inte vet att man ska få en hund av sitt barn, så kanske man inte planerar julen så? Du har ju ett stort inflytande på julfirandet i din egen familj, och visste ju i hög grad om att det passade med en hund till av jaktras.

Man kan nog tänka sig att ts har bra koll på hur jularna brukar vara hos sina föräldrar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 794
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 498
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 255
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka