Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter hemma och funderar på att ta en cykeltur med hundarna... De skulle behöva göra av med lite energi och det går ju lite mer effektivt om vi cyklar istället för promenerar. Bara jag kommer i säng innan midnatt så hinner jag ändå få drygt 5 timmars sömn. Det borde jag klara morgondagen på.

Avskyr verkligen sådana gubbar... skönt att du kunde ge honom en knäpp på näsan :D
Så himla tradig attityd. Jag hoppas särbons jaktlag är igång fortfarande när jag tagit jägarexamen. De skriker efter skyttar, vilket kön man har är skit samma. De är glada bara någon vill ut på pass. Jag var med särbon på pass i år och de andra sa direkt: "Men har hon ingen bössa?! Det går ju att göra uppsiktsjakt..." :D

Samma när det gäller hundarna, det intressanta är att det är en bra hund.
Det hoppas jag med :) Klart du ska sitta med på uppsiktsjakt tills du är klar med jägarexamen!

I den delen av Småland lider nog många av avundsjuka och missunnsamhet, därav den otrevliga attityden. Han tyckte säkert att jag tog en del av hans jakt, samtidigt som han inte fått några döttrar som jagar... :banghead: I laget där mina föräldrar jagar är alla välkomna oavsett kön och hund, bara hunden är bra. Likadant i mannens jaktlag, men det finns så mycket förlegade åsikter hos vissa att man kan tro de lever kvar på 1700-talet typ....

Är ju inte jägare själv men har släkten full av jägare. Följt med pappa ut på älgjakt någon gång och bara varit med. Varit med vid urtagning och styckning så länge jag kan minnas även om jag inte utfört det själv.

Jag bodde en period hos min papppa när jag var 23 (däromkring) och hand hyresvärd och granne kom och bad pappa om hjälp att stycka gris. Mig skickade han hem, för han kände sig inte bekväm med en ung kvinna med (och lite andra ord) :mad: Jag har ärligt talat aldrig känt mig så särbehandlad som då. Jag var dels så arg på gubbfan och dels besviken på min far som inte sa ifrån, så jag grät faktiskt när jag kom hem. Jag gråter när jag är förbannad.

En annan man har haft en lilla grumman-attityd mot mig när det kommer till detta, men han blev snarare övertydlig i sitt förklarande och visande, men jag var iaf väldigt välkommen. Och då kan jag ta det.

Nu hävdar närmsta grannen att mina hundar skäller konstant nätterna igenom när jag jobbar. Enligt dom gjorde de det även i vintras/våras så jag ändrade om lite, hade de hos pappa en tid där de va knäpptysta. När jag är hemma är de tysta om inget stör de så de larmar en kort stund. Har flera gånger sen dess frågat om de är tysta och bett de säga till om de skäller men det har inte varit några problem, de har inte ens märkt de varit ute. Fören idag! Då de tydligen ska ha störts på nätterna sen i somras ändå.

Så har nån tips på nån övervakningskamera som funkar utomhus och i mörker? Gärna med ljudupptagning. Nu ska jag ta reda på hur det verkligen ligger till.

Nu hävdar närmsta grannen att mina hundar skäller konstant nätterna igenom när jag jobbar. Enligt dom gjorde de det även i vintras/våras så jag ändrade om lite, hade de hos pappa en tid där de va knäpptysta. När jag är hemma är de tysta om inget stör de så de larmar en kort stund. Har flera gånger sen dess frågat om de är tysta och bett de säga till om de skäller men det har inte varit några problem, de har inte ens märkt de varit ute. Fören idag! Då de tydligen ska ha störts på nätterna sen i somras ändå.

Så har nån tips på nån övervakningskamera som funkar utomhus och i mörker? Gärna med ljudupptagning. Nu ska jag ta reda på hur det verkligen ligger till.

Vilka irriterande människor :meh:

Du kan inte låna ett gps-halsband av nån jägare? De har skallindikator och vissa kan man ringa upp och lyssna på hunden. Typ B-bark eller liknande

Du kan inte låna ett gps-halsband av nån jägare? De har skallindikator och vissa kan man ringa upp och lyssna på hunden. Typ B-bark eller liknande
Verkar inte som att far min har så avancerade gps-halsband men han kanske känner nån som har. Jag tyckte hans åtelkamera borde kunna ge ett hum om vad de pysslar med på nätterna men den kunde han inte va utan.

Jag också :p

Hemma så är älgarnas nya favoritsyssla att demonstrativt gå ut och ställa sig på gärdena så gråhundarna ser dom. De är normalt sett tysta i hundgården, men när det står älg mitt framför näsan så kan vi inte begära att de ska vara tysta. Jag försöker motverka detta genom att ta in dom tidigare, men då kommer älgarna också tidigare :banghead: Nu passar de på att gå ut och ställa sig där även på morgonen :meh: Sara vill inte för allt i världen missa älgarna så henne får man muta rejält för att hon överhuvudtaget ska följa med in...

Fortsätter på min älgföljetong :p Igår efter jobbet såg jag (& hundarna) 4 älgar på gärdena framför huset. Tog med mig hundarna för promenad och går ungefär 400 m från huset in i skogen och möter en älg till. Att jag överhuvudtaget lyckades med att inte ramla är ett under, hundarna var som tokiga... I eftermiddags åkte M iväg med gråhundarna och Lyra för jakt fre-lör. Tror ni jag sett en älg efter att de åkt? Nä :meh:

Sara lär vara övertaggad imorgon mtp hur älgarna har retat henne senaste veckorna. :D

Vi är i Norrland så hundarna spenderar massa tid att springa i skogen. Imorse hittade Salladen bajs som han njutningsfullt mumsade i sig för att sedan kräkas upp det på mammas beiga köksmatta. Det var populärt. Tur han är söt.

Jag har en från dlink, kan kolla live via app eller datorn. Det står att den har nightvision men alltså det måste nog till en dyrare kamera för det, eller så fattar inte jag hur man får igång det :angel: Mina är ju ute i dagsljus så jag är nöjd. Finns på netonnet mfl, typ 1500kr.

Äntligen har Schäferhundtidningen med lite riktiga Schäfrar på bilderna! Helgas mamma ståtar med en helsidebild från SSM-IPO :)
Även morbror finns med från samma event.

Skägget har blivit nyfrisserad idag. Svärfar som är här för några dagar ville inte att jag skulle raka öronlapparna så nu ser det ut som om han har ett enormt huvud! O_o
Jag får ta fram trimmern igen när svärfar har åkt hem.

IMG_20181025_160031_221.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 125
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
735
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18