Alltså Lyran, har aldrig sett henne så trött som idag
Vi har varit hos mina föräldrar i helgen, de bor mitt ute i skogen (3 km till närmsta granne), har en massa djur och Lyran älskar att vara där. Mest för att de har katter
Hon får gå helt lös där och vill inget annat än att vara ute. Vi har jagat, umgåtts med syrran och hennes två små grabbar, jagat lite till, gått promenad i samhället, härjat med syrrans stövare och jagat lite till typ. Idag fick hon 2,2 mil i benen och jagade även gris, ögonen gick i kors på henne nu ikväll. Gissar på att hon lär sova gott inatt
Jaktligt så har hon tagit för sig och skällde ståndskall i 5 min på en gris innan hon behövde springa tillbaka till matte för stöd. Fortsätter utvecklingskurvan såhär så kommer det bli riktigt bra
Träffade dock på en gubbe på vår jaktmark när vi gick tillbaka till bilen igår, hans hundar hade gått in med älg till oss. Det första han frågade var ”å vad jagar man med en såndär?” med en riktig lilla gumman attityd och pekade mot Lyra. Jag blev såklart asförbannad men sansade mig, hatar gubbar som inte tycker kvinnor ska vara i skogen
Eller att jämthund/stövare/tax typ är de enda jakthundarna som duger. Visade sig dock att han inte hade koll på gränserna så jag knäppte till honom rejält och hoppas på att aldrig behöva träffa idioten igen...