Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
19-20 Oktober drar vi iväg på det årliga Schäferlägret på Visingsö. En massa workshops mm. Det är första gången vi är med.
Maken ska fördjupa sig i spår. Jag har ju ingen hund annars hade jag också gärna gått den kursen.
Nu står jag över kursandet denna gången och pluggar uppfödarutbildningen och motionerar övriga hundar i stället. Sen finns det en massa sköna folk att hänga med :)

Igår kom vi hem från vallningslägret! Det har varit en rolig och lärorik helg full med corgiprat och nu är jag jättesugen på att komma igång med lite mer vallningsarbete. Jag ska bara klämma in det någonstans mellan lydnaden, söket och spåret... :cautious:

Lasse var hetsig på fåren men betydligt lugnare på korna. Runda två i ko-hagen fick han till och med jobba lös och det gick jättefint. Lite väl modig ibland, vid ett tillfälle tog han sig en runda varav jag kallade in vilket ledde till en snyggt gjord men oplanerad delning av flocken. :angel: Vid slutet av dagen gjorde vi ett inofficiellt anlagstest på får, Lasse hamnade på delad förstaplats poängmässigt. Jag har dragits med en förkylning hela helgen så idag har tiden spenderats nerbäddad i sängen. Imorgon måste vi få till lite träning inför onsdagens lydnadstävling.

Igår kom vi hem från vallningslägret! Det har varit en rolig och lärorik helg full med corgiprat och nu är jag jättesugen på att komma igång med lite mer vallningsarbete. Jag ska bara klämma in det någonstans mellan lydnaden, söket och spåret... :cautious:

Du behöver en till hund att träna med :D :D :angel:.

Lät jätte-skoj! Jag var ju så sugen på det lägret också men det låg lite fel i tiden att låta Nessie hetsa(?) iväg efter får och kor. Hoppas på att man har en chans nästa gång att vara med :). Vill testa kanske med Nano också som ändå bör ha lite vall i sig som mini-aussie men få se om man har tid och möjlighet så småningom.
Vi ses på onsdag! Må bästa corgi vinna (helst får bägge två komma högt på poäng och placering) :love:.

Snart ska vi till klubben och träna agility med vovvarna, tänkte passa på att köra lite lydnad med Nessie också. I agilityn är planen att träna starter idag och hitta linjen så jag förhoppningsvis kan gå en bra bit ut på banan och slippa springa lika mycket. På onsdag som nämnt nu nån gång så blir det lydnadstävling, på torsdag ska jag hålla i den öppna agility-träningen på klubben, på lördag utställning (inte helt säker om jag orkar åka än) och på söndag blir det tävlingsledar-kurs (lydnad) på klubben hela dagen. Dessutom ska jag gärna hinna med att träna lite själv också då jag anmält mig till Sveriges starkaste kvinna i år igen som går om mindre än två månader. Jag skulle behöva lite fler timmar på dygnet tack!

Hela gänget på gräsmattan i förmiddags:
40640192_10215709779251717_8418014928111140864_n.jpg

Vi är i Härjedalen och jagar älg, Sara fick fatt i älg igår men inget skjutbart. Lyran fick först gå med mannen och skötte sig riktigt bra, även om hon inte hittade något vilt. På eftermiddagen gick vi en runda efter skogsfågel och herregud var Lyran gillade det :D Totalt 9 orrar observerade vi men det var inte lätt att komma åt dom. Har aldrig jagat skogsfågel tidigare men fick helt klart lite blodad tand :)

Tävlingslydnadskurs igår med blåräven :heart Det var härligt att köra loss med Tinja, hon behövde det verkligen. Det har blivit alldeles för lite nu med den heta sommaren som varit och sen valpen. Uthålligheten har tagit stryk, för hon somnade på två röda i buren när vi skulle hem :rofl:
FEC2E387-6C54-43BF-938E-A793209077C0.webp

Du behöver en till hund att träna med :D:D:angel:.

Lät jätte-skoj! Jag var ju så sugen på det lägret också men det låg lite fel i tiden att låta Nessie hetsa(?) iväg efter får och kor. Hoppas på att man har en chans nästa gång att vara med :). Vill testa kanske med Nano också som ändå bör ha lite vall i sig som mini-aussie men få se om man har tid och möjlighet så småningom.
Vi ses på onsdag! Må bästa corgi vinna (helst får bägge två komma högt på poäng och placering) :love:.

Jag behöver nog snarare fler timmar på dygnet! Det här med att hela tiden vilja göra allt allt allt tenderar ju att "allt" blir lite halvdant för vår del. Hade jag satsat mer på lydnaden hade vi ju varit uppflyttade nu, men både träningstid och tid till att tävla stryps ju av alla andra aktiviteter. Min sambo stressar som tusan över flytt och pikade igår med att jag "aldrig är hemma", vilket ju tyvärr är sant. :crazy: De senaste och kommande dagarna har sett/ser ut såhär:

Fredag 31/9: spårkurs 9-12, åka till vallningslägret senast kl 15.30
Lördag: vallningsläger heldag
Söndag: vallningsläger heldag (missar sökträning och två lydnadsgrupper), kommer hem
Måndag: telefonmöte med rasklubben kl 19-21
Tisdag: hjälpinstruktör på valpkurs inklusive körtid 16.30-21
Onsdag: sökträning inkl körtid 7.45-13, kvällstävling Strängnäs inkl körtid 16-22
Torsdag: instruktörsmöte 18.30-20, hemma 21
Fredag: "ledig"
Lördag: "ledig"
Söndag: tävling Linköping

Hilfe.

Jag behöver nog snarare fler timmar på dygnet! Det här med att hela tiden vilja göra allt allt allt tenderar ju att "allt" blir lite halvdant för vår del. Hade jag satsat mer på lydnaden hade vi ju varit uppflyttade nu, men både träningstid och tid till att tävla stryps ju av alla andra aktiviteter. Min sambo stressar som tusan över flytt och pikade igår med att jag "aldrig är hemma", vilket ju tyvärr är sant. :crazy: De senaste och kommande dagarna har sett/ser ut såhär:

Fredag 31/9: spårkurs 9-12, åka till vallningslägret senast kl 15.30
Lördag: vallningsläger heldag
Söndag: vallningsläger heldag (missar sökträning och två lydnadsgrupper), kommer hem
Måndag: telefonmöte med rasklubben kl 19-21
Tisdag: hjälpinstruktör på valpkurs inklusive körtid 16.30-21
Onsdag: sökträning inkl körtid 7.45-13, kvällstävling Strängnäs inkl körtid 16-22
Torsdag: instruktörsmöte 18.30-20, hemma 21
Fredag: "ledig"
Lördag: "ledig"
Söndag: tävling Linköping

Hilfe.

Haha, du får råka dubbelboka dig så att sambon är "tvungen" att gå på nån kurs med nån av vovvarna.. Rekommenderar agility grundkurs då den är fartig och det fungerade för maken ;). Han har ju typ bara klappat hund sen vi blev ihop för 14 år sedan fram till förra hösten då han fick hoppa in på agility-kursen då dottern hoppade av. Bästa som hänt oss, numera slipper jag ta hela ansvaret för hundträning och ordentliga rastningar då husse tränar dem när jag inte hinner. Enda negativa att agilityfolk tenderar att ha en utökande flock, börjar redan planera för hund nr fyra och det finns en risk att husse kanske vill ha nån till också så småningom då han "bara" har två..

Haha, du får råka dubbelboka dig så att sambon är "tvungen" att gå på nån kurs med nån av vovvarna.. Rekommenderar agility grundkurs då den är fartig och det fungerade för maken ;). Han har ju typ bara klappat hund sen vi blev ihop för 14 år sedan fram till förra hösten då han fick hoppa in på agility-kursen då dottern hoppade av. Bästa som hänt oss, numera slipper jag ta hela ansvaret för hundträning och ordentliga rastningar då husse tränar dem när jag inte hinner. Enda negativa att agilityfolk tenderar att ha en utökande flock, börjar redan planera för hund nr fyra och det finns en risk att husse kanske vill ha nån till också så småningom då han "bara" har två..

Agility blir det inte, det har vi ju inte hundmaterial till just nu. :p Däremot gick han faktiskt ett viltspår med Gibbs under helgen, lagt av vår blivande granne! Men det hjälper ju inte riktigt mitt schema.

På fredag blir det fullt hus här igen. Då kommer en 1-årig hane tillbaka hit på obestämd framtid då ägaren blivit allvarligt sjuk :cry: Han kommer troligtvis stanna en längre tid/lång tid då han kräver ganska mycket och ägaren kommer inte orka med det på länge troligtvis.
Kärt besvär då jag älskar denna hund, men samtidigt en lätt utmaning att ha en testosteronstinn grabb hemma då jag redan har en 2-årig hane :angel: Men det ska nog gå bra, då dom träffats förut och grabben har bra hundspråk och har stor respekt för storebror - men slyngeln är rätt brötig vid hundmöten, så här finns att jobba med.
Jag behöver verkligen hitta rätt familj till valpen Ice nu, för det kommer bli en utmaning att fixa aktivering, miljöträning osv separat för både tonårsgrabb och valp och dessutom ha en 2-årig hane som behöver en hel del mental aktivering för att må prima :nailbiting:
Har fått lite vibbar om jag vill sälja till en vän utomlands, men då måste han bli kvar här en tid pga rabiesspruta, pappersarbete osv och även kräva en hel del. Hade varit kärt besvär om den inte vore för att 1-åringen kommer hem :) Jaja, vi får se hur det går. Jag kommer inte ha några sömnproblem närmaste framtiden tror jag :rofl: Önskar jag hade någon vän som ville ha en valp för ett gäng veckor bara, för då hade saken varit biff :D

På fredag blir det fullt hus här igen. Då kommer en 1-årig hane tillbaka hit på obestämd framtid då ägaren blivit allvarligt sjuk :cry: Han kommer troligtvis stanna en längre tid/lång tid då han kräver ganska mycket och ägaren kommer inte orka med det på länge troligtvis.
Kärt besvär då jag älskar denna hund, men samtidigt en lätt utmaning att ha en testosteronstinn grabb hemma då jag redan har en 2-årig hane :angel: Men det ska nog gå bra, då dom träffats förut och grabben har bra hundspråk och har stor respekt för storebror - men slyngeln är rätt brötig vid hundmöten, så här finns att jobba med.
Jag behöver verkligen hitta rätt familj till valpen Ice nu, för det kommer bli en utmaning att fixa aktivering, miljöträning osv separat för både tonårsgrabb och valp och dessutom ha en 2-årig hane som behöver en hel del mental aktivering för att må prima :nailbiting:
Har fått lite vibbar om jag vill sälja till en vän utomlands, men då måste han bli kvar här en tid pga rabiesspruta, pappersarbete osv och även kräva en hel del. Hade varit kärt besvär om den inte vore för att 1-åringen kommer hem :) Jaja, vi får se hur det går. Jag kommer inte ha några sömnproblem närmaste framtiden tror jag :rofl: Önskar jag hade någon vän som ville ha en valp för ett gäng veckor bara, för då hade saken varit biff :D
Jag är hundlös om det kan vara ett alternativ.

Du har ingen uppfödarkollega som kan rycka in?

Svar till flera, det var en tanke o jag skulle inte föreslagit det om jag inte trodde att det skulle fungera.
Fast du erbjöd dig att ha unghund åt mig i våras också (flera flera gånger, trots att jag om och om igen påtalat att jag INTE lämnar bort dem...) när jag skulle till Norge. Jag vill inte tänka på hur katastrofalt det hade blivit. Förstår att det suger i hundtarmen, men det är kanske bättre att du umgås med nån hund på nära håll, istället för att vara långtidshundvakt till högaktiva unghundar vars ägare inte finns i närheten om något händer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
733
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka