Ser fram emot imorgon då vi ska på kurs i personsök. Tänker mig att jag ska kunna motionera både hunden och barnen samtidigt .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Olja? Brukar kunna lösa upp. Mandel/kokosolja alternativt raps.Sherlock har fått ögoninflammation. Vi har varit hos vet och han behandlas nu, men det är lite svårt att få bort det intorkade kletet som sitter i pälsen runt ögat. Har "wipes" menade för ögonklet men de funkar inget vidare. Det går att helt enkelt dra bort det men vill ju ogärna dra i pälsen när han redan har problem om det finns nåt enkelt knep för att tvätta bort det.
En av våra cavalierer som vi hade när jag var barn hade rinniga ögon (inte samma men) - på honom var det viktigt att torka av ögonen varje dag under den perioder som ögonen rann och detta gjordes enklast med en bomullspad och varmt vatten (rätt varmt vatten dock inte så att det var obehagligt). På honom funkade detta bra, det var dock viktigt att torka av ögonen minst en gång om dagen så att ”geggan” inte fastnade för mkt.Sherlock har fått ögoninflammation. Vi har varit hos vet och han behandlas nu, men det är lite svårt att få bort det intorkade kletet som sitter i pälsen runt ögat. Har "wipes" menade för ögonklet men de funkar inget vidare. Det går att helt enkelt dra bort det men vill ju ogärna dra i pälsen när han redan har problem om det finns nåt enkelt knep för att tvätta bort det.
Igår var husse på allmänlydnadskurs med Nano, jag var med och lyssnade lite i början och sen i slutet. Tyckte kursledaren var vettig och väldigt trevlig, jag sa till husse att han får ju plocka ut det som passar honom ur kursen och tänka framåt vad som är lämpligt för dem eftersom han vet att de kommer satsa på agility. Han vill ju t.ex. inte ha en hund som checkar av med honom hela tiden utan ha lite självständighet ute på banan. Han var ju inte alls pigg på kursen när jag anmälde dem men verkade ha kul ändå, Nano var tydligen riktigt duktig. Det enda de inte hade som hon inte förstod var ögonkontakten för att hon tränats på att kolla på handtecken vilket är mycket mer praktiskt i agilityn än att ha en hund som söker ögonkontakt .
Passade på att träna Nessie när de körde praktiska övningar, vi är lite oslipade nu igen då jag knappt tränade henne under löpet och nästa vecka har vi lydnadstävling igen . Tränade lite på agilityplan med Nessie och nu lyckades hon ta riktigt bra slalom fast jag var en bit bort, hade t.o.m en tunnel mellan mig och slalomet nån gång. Just det där med att söka ögonkontakt och be om lov sinkar oss i agilityn, försöker jobba på att hon ska kunna kolla av banan istället och lyssna på kommandona. Jag kommer ha bra och dåliga dagar, vissa dagar kan jag knappt springa tre steg och andra kan jag springa en hel bana. Har kommit fram till att jag får jobba mer på distanshandlingen och bygga Nessies självförtroende om inte jag ska ge upp och låta husse tävla henne istället i agilityn. Typ utgå från att kunna få runt henne på en bana även mina sämsta dagar så kanske vi kommer nånstans så småningom.
Bandit-Nano:
Nyfiken fråga; varför skulle en allmänlydnadskurs (eller ens en tävlingslydnadskurs) vara något som skulle kunna tänkas vara kontraproduktivt för en framtida agilitykarriär? Jag tänker att det är två helt skilda saker och hunden generaliserar beteende beroende på vilken uppgift den ska göra?
jag sa till husse att han får ju plocka ut det som passar honom ur kursen och tänka framåt vad som är lämpligt för dem eftersom han vet att de kommer satsa på agility. Han vill ju t.ex. inte ha en hund som checkar av med honom hela tiden utan ha lite självständighet ute på banan.
Det enda de inte hade som hon inte förstod var ögonkontakten för att hon tränats på att kolla på handtecken vilket är mycket mer praktiskt i agilityn än att ha en hund som söker ögonkontakt .
Det var de här citaten jag tänkte på, där lät det som att du tyckte att det inte riktigt var kompatibelt att gå allmänlydnadskurs när man tränade agility, för att man ex kunde ”riskera” (mitt ordval) att få en hund som söker ögonkontakt/checkar av en på agilityplanen för att man tränar sånt på lydnadskursen. Jag har själv aldrig tänkt tanken på att det skulle smittas ofördelaktiga saker mellan grenarna man tränar, särskilt inte två så vitt skilda som lydnad och agility, därför blev jag nyfiken på hur du menade.
Men jag kan ju bara ha missuppfattat det du skrev och läst det snett .
DET är en acceptabel lösning@Fisherling alltså behöver Tinja OCKSÅ en ny dogofax
Men oj vad jag tittar ner Det får du skälla på mig om vid nästa pass.Vi var och tränade på klubben igår och fick till en del bra träning och en del mindre bra. Jag blir lätt frustrerad och nervös redan innan vi kommer just dit. Vilket smittar av sig och ger en frustrerad Gripa som är lite väl på tårna... Men ja. Det gick ändå bra tycker jag. Vi fick till en del plats med störning vilket ändå gick bra.
Men jag måste skärpa till mig och sluta ha sån prestationsångest och tänka på alla fel hela tiden
Gripa fick träna lite plats med störning av @emma82maria och hennes hane
Lite "hakan i backen" med omvänt lockande fortfarande
Och en liten film