Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där blonda yrvädret jag har har efter mycket slit blivit helt underbar att träna med. Hon tar i, hon vill och hon kämpar faktiskt. Visst tappar hon fortfarande fokus ibland men hon återgår till jobb. Tidigare har det här engagemanget enbart visat sig i spår och sök så har periodvis undvikit att träna lydnad med henne för det har gett sån dålig känsla. Jag har vetat att hon har det inom sig för hon har visat det tidigare i korta stunder. Nu håller hon ihop hela träningspass. :banana: Ska försöka mig på en lydnads tävling snart och jobba på platsen för appellen så den hinns med i höst.

Börjar se ljuset i tunneln typ. De högra "mitt"sektionerna är inte fast utan bara satt dit så när vi rätat upp och skruvat fast dom kan vi iaf börja använda den :D Så får vi pyssla med finliret sen. :banana:
40343059_307192183378687_1256424383874859008_n.webp

På altanen stod det en hink med använda buntband som jag glömde ta undan igår. Hittade hinken på gräsmattan idag, den har ingen botten längre :angel: Förväntade mig att det skulle vara antingen buntband överallt eller i magen på en viss herre men döm om min förvåning när de låg i en prydlig hög på altanen? :rofl:

Blir så redigt trött på folk ibland. Vi går ju bara korta promenader med valpen. Det är inte speciellt svårt att känna igen oss, en fläckig aussie, brun labbe och brunvit valp. Inte många av den kombon i bostadsområdet.
Jag sa åt en kvinna på skarpen häromdagen när hon lät sin lösa, okastrerade hane springa fram till min kopplade löptik. Sa åt henne att jag har både valp och löptik och inte tid för att schasa undan folks hanhundar.

Ikväll sprang han in i vår flockigen! Kvinnan gör inte ett jäkla skit för att ta hand om sin hund, kallar lite lojt på den. Liksom förihelvete, hur svårt ska det vara att visa lite respekt?? :rage:

Blä. Desto snabbare jag kan flytta ut i skogen, desto bättre.

Skägget och jag har varit på kurs idag. En bekant utbildar sig till instruktör och behövde lite gröna hundar att lära lite. Skägget är iofs inte grön men jäkligt vrång och hans gör ofta saker på sitt vis, och inte på det vis man ämnat.

Det blev många goa skratt på oss båda när han drog igång. Fart är det då i honom. Men det blev inte alltid som det var tänkt. Just nu har han haft en period där han har förträngt komandot ligg, så det tränade vi på.
Nu kan han helt plötsligt inte sitt istället O_o

Om två veckor ska Helga och maken ge sig på IPO1 och i nuläget så är apporteringarna i princip helt ogjorda. Hon är rätt lost där. Fattar inte hur han ska hinna få till dem. Gissar att de kommer stå för provets pajasuppvisning :grin:

Sherlock har fått ögoninflammation. Vi har varit hos vet och han behandlas nu, men det är lite svårt att få bort det intorkade kletet som sitter i pälsen runt ögat. Har "wipes" menade för ögonklet men de funkar inget vidare. Det går att helt enkelt dra bort det men vill ju ogärna dra i pälsen när han redan har problem om det finns nåt enkelt knep för att tvätta bort det.

Sherlock har fått ögoninflammation. Vi har varit hos vet och han behandlas nu, men det är lite svårt att få bort det intorkade kletet som sitter i pälsen runt ögat. Har "wipes" menade för ögonklet men de funkar inget vidare. Det går att helt enkelt dra bort det men vill ju ogärna dra i pälsen när han redan har problem om det finns nåt enkelt knep för att tvätta bort det.
Olja? Brukar kunna lösa upp. Mandel/kokosolja alternativt raps.

En av våra cavalierer som vi hade när jag var barn hade rinniga ögon (inte samma men) - på honom var det viktigt att torka av ögonen varje dag under den perioder som ögonen rann och detta gjordes enklast med en bomullspad och varmt vatten (rätt varmt vatten dock inte så att det var obehagligt). På honom funkade detta bra, det var dock viktigt att torka av ögonen minst en gång om dagen så att ”geggan” inte fastnade för mkt.

Igår var husse på allmänlydnadskurs med Nano, jag var med och lyssnade lite i början och sen i slutet. Tyckte kursledaren var vettig och väldigt trevlig, jag sa till husse att han får ju plocka ut det som passar honom ur kursen och tänka framåt vad som är lämpligt för dem eftersom han vet att de kommer satsa på agility. Han vill ju t.ex. inte ha en hund som checkar av med honom hela tiden utan ha lite självständighet ute på banan. Han var ju inte alls pigg på kursen när jag anmälde dem men verkade ha kul ändå, Nano var tydligen riktigt duktig. Det enda de inte hade som hon inte förstod var ögonkontakten för att hon tränats på att kolla på handtecken vilket är mycket mer praktiskt i agilityn än att ha en hund som söker ögonkontakt :angel:.

Passade på att träna Nessie när de körde praktiska övningar, vi är lite oslipade nu igen då jag knappt tränade henne under löpet och nästa vecka har vi lydnadstävling igen :nailbiting:. Tränade lite på agilityplan med Nessie och nu lyckades hon ta riktigt bra slalom fast jag var en bit bort, hade t.o.m en tunnel mellan mig och slalomet nån gång. Just det där med att söka ögonkontakt och be om lov sinkar oss i agilityn, försöker jobba på att hon ska kunna kolla av banan istället och lyssna på kommandona. Jag kommer ha bra och dåliga dagar, vissa dagar kan jag knappt springa tre steg och andra kan jag springa en hel bana. Har kommit fram till att jag får jobba mer på distanshandlingen och bygga Nessies självförtroende om inte jag ska ge upp och låta husse tävla henne istället i agilityn. Typ utgå från att kunna få runt henne på en bana även mina sämsta dagar så kanske vi kommer nånstans så småningom.

Bandit-Nano:
38264021_10215473307660075_406971644767109120_n.jpg

Igår var husse på allmänlydnadskurs med Nano, jag var med och lyssnade lite i början och sen i slutet. Tyckte kursledaren var vettig och väldigt trevlig, jag sa till husse att han får ju plocka ut det som passar honom ur kursen och tänka framåt vad som är lämpligt för dem eftersom han vet att de kommer satsa på agility. Han vill ju t.ex. inte ha en hund som checkar av med honom hela tiden utan ha lite självständighet ute på banan. Han var ju inte alls pigg på kursen när jag anmälde dem men verkade ha kul ändå, Nano var tydligen riktigt duktig. Det enda de inte hade som hon inte förstod var ögonkontakten för att hon tränats på att kolla på handtecken vilket är mycket mer praktiskt i agilityn än att ha en hund som söker ögonkontakt :angel:.

Passade på att träna Nessie när de körde praktiska övningar, vi är lite oslipade nu igen då jag knappt tränade henne under löpet och nästa vecka har vi lydnadstävling igen :nailbiting:. Tränade lite på agilityplan med Nessie och nu lyckades hon ta riktigt bra slalom fast jag var en bit bort, hade t.o.m en tunnel mellan mig och slalomet nån gång. Just det där med att söka ögonkontakt och be om lov sinkar oss i agilityn, försöker jobba på att hon ska kunna kolla av banan istället och lyssna på kommandona. Jag kommer ha bra och dåliga dagar, vissa dagar kan jag knappt springa tre steg och andra kan jag springa en hel bana. Har kommit fram till att jag får jobba mer på distanshandlingen och bygga Nessies självförtroende om inte jag ska ge upp och låta husse tävla henne istället i agilityn. Typ utgå från att kunna få runt henne på en bana även mina sämsta dagar så kanske vi kommer nånstans så småningom.

Bandit-Nano:
38264021_10215473307660075_406971644767109120_n.jpg

Nyfiken fråga; varför skulle en allmänlydnadskurs (eller ens en tävlingslydnadskurs) vara något som skulle kunna tänkas vara kontraproduktivt för en framtida agilitykarriär? Jag tänker att det är två helt skilda saker och hunden generaliserar beteende beroende på vilken uppgift den ska göra?

Nyfiken fråga; varför skulle en allmänlydnadskurs (eller ens en tävlingslydnadskurs) vara något som skulle kunna tänkas vara kontraproduktivt för en framtida agilitykarriär? Jag tänker att det är två helt skilda saker och hunden generaliserar beteende beroende på vilken uppgift den ska göra?

Förstår nog inte frågan, jag har väl inte sagt att det är kontraproduktivt heller? Tvärtom så tycker jag det ett jättebra steg för att Nano ska komma ut och vara ifrån flocken bland andra hundar och människor och fokusera på husse. Sen är det ju alltid upp till en själv vilken behållning man får ut av kurserna och vad man vill ta till sig. Nano har redan tränats en del i grunderna i agilityn och borde kunna separera på träningarna. Däremot Nessie som tävlar både lydnad och agility hade jag tränat på ett annat sätt om jag från början vetat att vi skulle tävla agility men det visste jag inte då. Nessie har gått både valpkurs och allmänlydnad (och senare tävlingslydnad) där man fokuserar mycket på ögonkontakt och att hunden ska stämma av med föraren och vi kom igång med agilityn senare. Det har till viss del varit till hinder i agilityn då jag vill att hunden ska kolla av banan, min hand min röst och även jobba självständigt men inte söka ögonkontakt då det är opraktiskt. Det är något jag fortfarande jobbar på ett år senare att Nessie ska titta på hindrena istället för att hänga efter min blick men hon har ju från valpstadiet lärt sig att "be om lov" innan hon gör något så det är inte så lätt att lära om. Hade vi istället tränat henne även på handtecken och låtit henne ha lite mer självständighet redan från valpstadiet så hade det antagligen inte varit nåt problem alls, men på den tiden var agility inte ens påtänkt.

Inlämnad hund till veterinären, hatar det. Positivt är dock att hon kan hanteras av vem som helst. Stundtals tjurig men alltid snäll och glad.

jag sa till husse att han får ju plocka ut det som passar honom ur kursen och tänka framåt vad som är lämpligt för dem eftersom han vet att de kommer satsa på agility. Han vill ju t.ex. inte ha en hund som checkar av med honom hela tiden utan ha lite självständighet ute på banan.

Det enda de inte hade som hon inte förstod var ögonkontakten för att hon tränats på att kolla på handtecken vilket är mycket mer praktiskt i agilityn än att ha en hund som söker ögonkontakt :angel:.

Det var de här citaten jag tänkte på, där lät det som att du tyckte att det inte riktigt var kompatibelt att gå allmänlydnadskurs när man tränade agility, för att man ex kunde ”riskera” (mitt ordval) att få en hund som söker ögonkontakt/checkar av en på agilityplanen för att man tränar sånt på lydnadskursen. Jag har själv aldrig tänkt tanken på att det skulle smittas ofördelaktiga saker mellan grenarna man tränar, särskilt inte två så vitt skilda som lydnad och agility, därför blev jag nyfiken på hur du menade.

Men jag kan ju bara ha missuppfattat det du skrev och läst det snett :).

Det var de här citaten jag tänkte på, där lät det som att du tyckte att det inte riktigt var kompatibelt att gå allmänlydnadskurs när man tränade agility, för att man ex kunde ”riskera” (mitt ordval) att få en hund som söker ögonkontakt/checkar av en på agilityplanen för att man tränar sånt på lydnadskursen. Jag har själv aldrig tänkt tanken på att det skulle smittas ofördelaktiga saker mellan grenarna man tränar, särskilt inte två så vitt skilda som lydnad och agility, därför blev jag nyfiken på hur du menade.

Men jag kan ju bara ha missuppfattat det du skrev och läst det snett :).

Det var nog färgat av att det vid kurstillfället igår var vääldigt mycket prat om att ha en hund som ber om lov hela tiden typ i alla vardags-situationer och hela tiden hänger på ens blick. Agility eller inte agility så tycker inte jag att jag behöver en hund som måste hänga en i ögonen hela tiden och be om lov, dessutom smått opraktiskt då jag har en flock på tre. Husse reagerade också lite på det, det är inte riktigt nåt vi känner ett jätte-stort behov av att ta till oss då vår flock fungerar bra ändå.
Det verkade som de flesta andra hade problem av varierande grad med sina, allt från rymmare, aggressiva till att försöka "ta över" som husse eller matte beskrev det. I mitt stilla sinne tänkte jag uttråkade då de verkade mest hållas som sällskapshundar men alla var av arbetande bakgrund, hälften var blandraser av antingen jakthund eller brukshund resten var av bruksras. Iallafall när jag hörde pratet så lät det inte riktigt som om de flesta inte förstod att deras hundar kanske behövde mer aktivering än att ligga på soffan och ta nån promenad. Nano var den som var närmast "sällskapshund" och hon skulle nog vara helt odräglig utan att få träna och springa av sig ordentligt varje dag.

Idag är det rita för hela slanten som gäller. Nya raser ska läggas upp, beställningar göras. Under tiden sitter jag och undrar om jag ska beställa en dogofax till Asni eller bara göra en team-dogofax med kennelnamnet.. Jag är ju mycket för symmetri och att matcha och de har ju slutat med dogofaxer med färgad rand, vilket Tinjas är :cautious: Kommer störa mig för mycket på det tror jag, om de två individdogofaxerna är olika i annat än färg :p

Blah blah blah. Valpen leker med sin matskål och de vuxna sover. Bara att fortsätta rita :D

Vi var och tränade på klubben igår och fick till en del bra träning och en del mindre bra. Jag blir lätt frustrerad och nervös redan innan vi kommer just dit. Vilket smittar av sig och ger en frustrerad Gripa som är lite väl på tårna... Men ja. Det gick ändå bra tycker jag. Vi fick till en del plats med störning vilket ändå gick bra.

Men jag måste skärpa till mig och sluta ha sån prestationsångest och tänka på alla fel hela tiden :angel::banghead:

Gripa fick träna lite plats med störning av @emma82maria och hennes hane :D

40380071_1850441531708467_382526868466696192_n.jpg

Lite "hakan i backen" med omvänt lockande fortfarande
40432242_1850442111708409_4666540331414585344_n.jpg

40507943_1850441451708475_9027430569339781120_n.jpg

40463387_1850441518375135_2071050268266463232_n.jpg

Och en liten film :D

:o:o
Vi var och tränade på klubben igår och fick till en del bra träning och en del mindre bra. Jag blir lätt frustrerad och nervös redan innan vi kommer just dit. Vilket smittar av sig och ger en frustrerad Gripa som är lite väl på tårna... Men ja. Det gick ändå bra tycker jag. Vi fick till en del plats med störning vilket ändå gick bra.

Men jag måste skärpa till mig och sluta ha sån prestationsångest och tänka på alla fel hela tiden :angel::banghead:

Gripa fick träna lite plats med störning av @emma82maria och hennes hane :D

40380071_1850441531708467_382526868466696192_n.jpg

Lite "hakan i backen" med omvänt lockande fortfarande
40432242_1850442111708409_4666540331414585344_n.jpg

40507943_1850441451708475_9027430569339781120_n.jpg

40463387_1850441518375135_2071050268266463232_n.jpg

Och en liten film :D

Men oj vad jag tittar ner :o Det får du skälla på mig om vid nästa pass.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
733
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka