Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har spenderat en spännande natt som första barnmorska när mentorns äldsta avelstik fick sin sista kull inatt. Det är sju år sedan senaste (och hittills enda) gången jag varit med om en valpning, så jag är mycket tacksam för att få ha varit med.
Lite segdraget förlopp med 1,5-2 timmar mellan valparna, men otroligt lärorikt, och det behövdes ingen veterinärresa. (Min mentor brukar tydligen alltid ha otur med veterinärbehov när hon låter någon vara med på en valpning för att lära sig, jag är den första som fått vara med på minst 15 år :) ).
Jag fick göra det mesta av det praktiska med valparna, med mycket stöttning och påminnelser självklart :)
3 tikar, tyvärr en med gomspalt, men de andra två lever vidare och frodas, iaf senast jag kollade läget för någon timme sedan. Ja, jag känner mig lite som en hönsmamma :D Ska försöka hålla mig ifrån att hälsa på i några dagar iaf. Får se om jag lyckas :D

På tåget hem från Ammos uppfödare.
Ammo har varit en riktig stjärna i både skyddet och lydnaden.
Uppfödaren och figgen kör fortfarande själva med honom men nu börjar han fatta att hon är en resurs - inte bara en tant som styr upp en ;) Så snart kanske jag kan vara förare i skyddet igen, vi får se.

Jag börjar få till hur jag ska göra i fria följet och iom det kan vi komma vidare för att börja plocka bort hjälper.
Ska nog kunna få ett snyggt och flashigt fritt följ på honom!

Fick även träffa @Lilla-S o Lusse igen, alltid kul 😍

Så har hundantalet hemma reducerats från 11 till 3 på bara några veckor. Det känns onekligen lite tomt utan alla huliganer!
Lille Finn sköter sig, i natt fick han sova i vårt sovrum och gjorde det utan ett pip på hela natten, från 22.30-05.30 när sambon gick upp.
Jag är egentligen inte alls sugen på valplivet igen, så det kommer nog bli sambon som har huvudansvaret för den här lille parveln :) Han är en trygg och glad liten skit, och verkar helt obrydd om att alla syskonen flyttat. En praktisk fördel med att behålla en valp är ju helt klart att han helt enkelt bara fortsätter vara med sin mamma i hundgården på dagtid som han varit den senare hälften av sitt liv. Det är ju oftast denna delen som är svårast att få till med en valp tycker jag, och det hade kunnat bli lite knixigt om det inte gått att lösa så här eftersom det inte var riktigt enligt planen att spara en.
Rapporter från valpköparna vittnar om trygga valpar som landat fint i sina hem, och som är i fullt sjå med att ställa till med hyss :D

Idag har båda rävarna vaccinerats. Asni märkte inte ens sprutan, hon tyckte bara att det var skitfestligt med ett flygande bord, att gosa med veterinären och äta gotta. Hon var superduktig i väntrummet också, låg så lugnt och väntade även när folk och hundar gick förbi.
Inget avvikande hälsomässigt på varken Asni eller Tinja, sånt är ju alltid trevligt att höra :D Allting är som det ska.

Rabiesvaccin, hur ofta ska den fyllas på? Fick lite hjärnsläpp här och vi ska eventuellt till Riga i november så det är ju bra om allt är i ordning innan dess.

Tränade precis lite tricks med damerna. De var jätteglada och jätteduktiga :D

Nu har jag lite beslutsångest. Ska ut och motionera dem innan jag lägger mig. Frågan är om vi ska ta en cykeltur eller om det bara blir promenad till någon lämplig inhägnad där de kan springa... Det ska regna snart och tja, mina damer tycker ju att det inte går att vara ute då :grin: Får nästan kolla om jag har en overall till Aysu här eller inte. Har jag inte det så kommer hon börja frysa om vi ger oss ut på cykeltur i regn, för hon blir kall så fort hon blir blöt om benen.

Nu vilar lilla Pästos bakom huset :heart Fruktansvärt beslut att ta, men innerst inne vet jag att det var rätt. Nu får hon leka med sina grankottar och hålla koll på oss från andra sidan.

Nu vilar lilla Pästos bakom huset :heart Fruktansvärt beslut att ta, men innerst inne vet jag att det var rätt. Nu får hon leka med sina grankottar och hålla koll på oss från andra sidan.
:heart Det jävligaste med att ha djur är ju att dom inte hänger med lika länge som vi själva. Och även om det är 1000 ggr mer värt att ha dom en stund än inte alls det gör det ju ont när det är dags.

Bill vädrar in premiären på skogsfågel. Han blir snart 4 år och jag tycker att han har utvecklas enormt på sista tiden. Fin kontakt trots ett riktigt intensivt sök och stadgan är betydligt bättre. Bästa lilla hund, vad jag tycker om dig!
B3.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
733
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka