Hunduppdateringstråden del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag mötte jag en sån där jobbig min-hund-ska-hälsa-på-alla-människa igen.

Jag har mött henne förr, så när jag såg att hon stod mitt på vägen med sin hund kortade jag kopplet på min, tog in honom på motsatt sida och gjorde en liten extra lov precis runt henne för att markera. Min hund sträckte sig lite i kopplet mot hennes hund men annars gick han lugnt och fint bredvid mig.

Hon: Får dom inte hälsa?
Jag: Nej han kan vara lite tjurig (knappt sant, men den repliken brukar folk acceptera utan följdfrågor)
Jag fortsätter gå, varpå hon ropar till min rygg "det är bara för att du håller så hårt i kopplet! Inga hundar är sura av naturen!"
Jag vänder mig om och ropar tillbaka, lite lagom irriterat "du, jag tror att jag känner min hund bättre än du gör, men tack för hjälpen!"

Jag blir så irriterad! Varför ska människor hålla på såhär? :arghh:

Vad brukar ni säga/svara till folk som prompt vill att hundarna ska hälsa? Jag tycker liksom inte ens att jag ska behöva förklara mig, men uppenbarligen måste man det ibland.
"Nej.". "NEJ!". Folk kan kräva förklaring bäst de vill, det betyder inte att jag måste ge dem en!

Nej jag vet. Är väl jag som känner att bara ett "NEJ" kan låta otrevligt, men jag kanske får satsa på det ändå.

Jag har inte ork att vara trevlig mot folk som ifrågasätter mig på det där viset. "Får hundarna hälsa?" svarar jag artigt nej på. När det sen kommer ifrågasättande eller tjat så tar jag i med värsta pondusrösten och säger "NEJ". Funkar bra. Oftast...

Vad brukar ni säga/svara till folk som prompt vill att hundarna ska hälsa? Jag tycker liksom inte ens att jag ska behöva förklara mig, men uppenbarligen måste man det ibland.

Jag brukar säga att jag inte vill att hon ska få vanan att hälsa för att då drar hon i kopplet varje gång hon ser en hund och det kommer mina axlar inte orka i längden. Ingen har ifrågasatt den förklaringen.

Jag har inte ork att vara trevlig mot folk som ifrågasätter mig på det där viset. "Får hundarna hälsa?" svarar jag artigt nej på. När det sen kommer ifrågasättande eller tjat så tar jag i med värsta pondusrösten och säger "NEJ". Funkar bra. Oftast...
Du har rätt! Känns bra att höra det från någon annan, det är ju såhär jag vill göra egentligen! Ska prova nästa gång.

Jag brukar säga att jag inte vill att hon ska få vanan att hälsa för att då drar hon i kopplet varje gång hon ser en hund och det kommer mina axlar inte orka i längden. Ingen har ifrågasatt den förklaringen.
Undra hur många som köper den förklaringen när man har hund á la 2,5 kg i kopplet :angel: men annars rimligt ju! Jag vill inte heller att mina ska lära sig att det är OK att hälsa på allt och alla.

Undra hur många som köper den förklaringen när man har hund á la 2,5 kg i kopplet :angel: men annars rimligt ju! Jag vill inte heller att mina ska lära sig att det är OK att hälsa på allt och alla.
Man kan ju säga att man jobbat hårt på att hunden inte ska dra och att få hälsa på andra hundar förstör det arbetet. Borde också funka. (Om hunden drar får man säga att det är ett pågående arbete).

Man kan ju säga att man jobbat hårt på att hunden inte ska dra och att få hälsa på andra hundar förstör det arbetet. Borde också funka. (Om hunden drar får man säga att det är ett pågående arbete).
Tack, bra tips! Det är ju så frustrerande, för mina går väldigt fint och bra bredvid mig i princip varje gång, förutom när det är någon pajas som släpper fram sin hund mot mina. Då vill de ju hälsa såklart och drar ditåt. Och då tar vissa det som ett okej på att de får hälsa. Suck. Det är ju i sådana lägen jag absolut inte vill att de ska hälsa.

Jag har mött henne förr, så när jag såg att hon stod mitt på vägen med sin hund kortade jag kopplet på min, tog in honom på motsatt sida och gjorde en liten extra lov precis runt henne för att markera. Min hund sträckte sig lite i kopplet mot hennes hund men annars gick han lugnt och fint bredvid mig.

Jag: Nej han kan vara lite tjurig (knappt sant, men den repliken brukar folk acceptera utan följdfrågor)
Jag fortsätter gå, varpå hon ropar till min rygg "det är bara för att du håller så hårt i kopplet! Inga hundar är sura av naturen!"
Jag vänder mig om och ropar tillbaka, lite lagom irriterat "du, jag tror att jag känner min hund bättre än du gör, men tack för hjälpen!"

Stå på dig! Du gjorde helt rätt.

Senast i morse mötte jag en med en liten hund som sa ” hon vill gärna hälsa om hon får” och jag svarade att ”då blir hon nog uppäten”:cool: det tillhör att hunden redan var framsläppt till mina två och jag fick skynda förbi. Hade personen vetat nånting om hundar skulle hon sett att mina hundar inte riktigt var i hälsningsläge utan snarare kommer-den-lilla-hit-så-smäller-det-läge...

Stå på dig! Du gjorde helt rätt.

Senast i morse mötte jag en med en liten hund som sa ” hon vill gärna hälsa om hon får” och jag svarade att ”då blir hon nog uppäten”:cool: det tillhör att hunden redan var framsläppt till mina två och jag fick skynda förbi. Hade personen vetat nånting om hundar skulle hon sett att mina hundar inte riktigt var i hälsningsläge utan snarare kommer-den-lilla-hit-så-smäller-det-läge...
Tack!

Att folk vågar! Att de inte tänker på att det faktiskt kan smälla till och om man då har en liten hund så kan det gå riktigt illa för den. Jag har också små hundar och jag är alldeles för rädd om dem för att riskera något sådant...

Tack!

Att folk vågar! Att de inte tänker på att det faktiskt kan smälla till och om man då har en liten hund så kan det gå riktigt illa för den. Jag har också små hundar och jag är alldeles för rädd om dem för att riskera något sådant...
Jag låter ALDRIG mina hälsa i koppel oavsett storlek på mötande hund, önskar att fler hade den regeln, som du.

Var på SM idag och kollade och hundarna skötte sig faktiskt över förväntan. Har aldrig haft med alla hundarna tillsammans på såna ställen innan utan delat upp dom lite. Helt i onödan verkar det som :angel:

Viggo var trygg och sa inte ett ljud trots många trånga möten där man nästan gick in i varandra, flertalet hundar som skällde mot honom/oss. Ninja skötte sig som vanligt och Gripa var lie dragig och gasad i början men sen satt hon tom och kollade på skyddet lugnt och fint :up:

40090450_1844287925657161_8126237892520443904_n.jpg

40028909_1844287932323827_2372787186987696128_n.jpg

Ja, verkligen ledsamt. Det var så roligt att träffa den lilla mupphunden idag :heart
Det var så roligt att se honom med sin nya husse också, när det var något så stämde han av det genom att kolla på honom i stället för på mig. De har verkligen knutit ett fint band på den här korta tiden!
Så himla fint att läsa - även om det är tråkigt att han flyttar så verkar det ju vara hemmet med stort H för Otis :heart

När folk frågar mig om de inte får hälsa så gör jag som @Migo, säger bara "NEJ". Och om någon frågar varför, trots att jag tar i och verkligen försöker låta så sur som möjligt, så säger jag bara något i stil med "För att jag sagt nej". Ibland med tillägget "Jag tänker nämligen ha uppfostrade hundar som går fint i koppel, till skillnad från hur du gör" :angel:

När folk beter sig respektlöst (tex genom att inte acceptera ett nej) så tappar jag humöret direkt och har inget som helst emot att sådant folk ser mig som en otrevlig typ som de bör undvika. Det får de gärna göra. Börjar de uppfatta mig som så otrevlig att de undviker mig, tja, då har jag ju ändå lyckats.

(Ja, jag försöker alltid vara trevlig, men jag är mer mån om att få det lugnt och skönt på promenaderna än att vara omtyckt av alla)

Nu har jag två tröttnöjda hundar här hemma. 2 1/2 timme i skog, där Aysu gick lös i princip hela tiden och Ebrah var lös väldigt mycket. Och herregud vilket tempo de hade! De sprang, sprang och sprang. Sjukt hög hastighet och jag fick nästan bita mig i läppen när jag blev rädd att de skulle springa ihjäl sig eller slå ihjäl sig. Jag förstår inte hur de lyckas härja runt på det där sättet utan minsta skråma.

Mötte några hundar också, men de som var lösa var lydiga och de som var kopplade höll avstånd, så det blev helt odramatiskt allting. Så otroligt skönt! Passade även på att göra många inkallningar med Ebrah, att koppla henne och gå med henne i koppel 10-15 meter innan jag släppte igen osv. Det fungerade klockrent :)

Nu dröjer det iaf två veckor innan vi kan vara i samma skog igen, för innan det kan jag inte låna bil, men jag ska försöka få till liknande promenader fler gånger i alla fall.

39275664_236830103671428_6082265662183440384_n.jpg

40073990_475329069650987_7666325660524085248_n.png

Dammade av Rollo-kolan idag, han kan ingenting och har typ 1 minuts koncentrationsförmåga, men han tyckte att det var kul att få hitta fotpositionen lite, men varför ska det så mycket lättare att träna en stor hund? Får så jäkla ont i ryggen av att böja mig ner till Tonto och Floki. Och jag som hela tiden klagar på att jag inte ska ha en stor hund. :meh:

rr_by_tontorollostorm-dcl7cjb.jpg

Det var även en massa Rottisar som gjorde MH på klubben och min man är bra sugen, men orkar inte med en rottweiler. :cautious: Han har dock hotat med att ta Tonto och börja träna agility med honom. :p

ttt_by_tontorollostorm-dcl7d6u.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 124
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
733
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka