Enkelt. De har löjligt stark jaktlust och jag kämpar dagligen med träning för att få dem att hålla sig nära mig ute, inte sticka iväg på egna äventyr osv. I dagsläget använder de i princip bara synen för att få syn på vilt. Visst kan de märka av spår från vilt, men de är usla spårhundar, tappar spåren, spårar åt fel håll osv. Det gillar jag.
Om jag lär dem spåra vilt så har de ytterligare ett verktyg att ta till för att hitta viltet, och då är chansen minimal att jag kan kalla in dem. Att de skulle spåra enbart på kommando... inte en chans i världen. Det handlar då om att lyckas bryta dem när de redan börjat spåra, och jag tror inte att det är möjligt att bryta dem under pågående jakt.
Jag vet också flera som börjat träna viltspår med saluki och liknande raser som sagt att de ångrar det, just för att hundarna börjat dra iväg när de är lösa ute.
Och tja, jag märker inte av något som helst behov av att använda näsan för mina damer, behovet av att springa lösa och få "träna jakt" på sitt sätt, som de faktiskt gör när de leker tillsammans, det är enormt mcket större. Det är så de får utlopp för sin jaktlust, precis så som andra arbetande hundar får utlopp för sina drifter genom olika typer av bruksträning osv.