Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Måste kolla med er. Detta hör egentligen till kattråden men har fått för mig att fler läser här inne. Iaf, Katten Harley kom in en morgon efter att varit ute hela natten och haltade på höger bak. Vi avvaktade ett par dagar men bara marginell förbättring. Jag åkte till vet som Misstänkte söndrigt korsband ev spricka i benet men röntgen visade noll och nada. Vi skulle avvakta och han går just nu på metacam 10 dagar.

Nu till min fråga, om man klämmer på han så har han ont uppe vid höften, inte vid benet utan mer vid muskelfästet. Kan katter råka dra sönder muskelfästen och det är det som gör ont nu?? Ju mer han rör sig dessto bättre blir hältan för att sen förvärras när han vilat ett tag, lite skm när man har sjuk träningsvärk-ish. Började fundera på detta idag men vetten hade inte tid att prata i tfn idag så får ringa på måndag igen.

Nån som kanske har en tanke? @hemlig ??

Sherlock var nära att stjäla sin allra första matbit igår. Vad det var? Ett bröd som blivit lite för gammalt och visade tecken på begynnande mögel, som låg relativt nära kanten på diskbänken en liten stund innan den skulle förpassas ner i komposten. DET tyckte Sherlock visst var oemoståndligt. :crazy:
Detta är alltså hunden som sover en halvmeter från husses tallrik när husse går ifrån den, vad det än är på. :grin:

@Acto
Men gud :eek:
Ibland undrar man ju vad de får för sig för grejer.. Vilken tur att ni åkte in till veterinären!
Jag hade nog inte heller åkt in akut om någon av mina hundar svalt en bit av en tennisboll.. Hade inte fått göra annat än att åka in till veterinären då, Otis sätter ju i sig det mesta :cautious:
Igår stod han framför brasan och filosoferade. Trodde jag.
Han spanade egentligen in de små tändkubbarna, och innan jag hann reagera hade han smäckt i sig en sån :arghh: så jäkla snabb, en jäkla tur att han bara fick upp en ur påsen!
Och tur att det bara var lite bokspån och vegetabilisk olja, och att de inte var dränkta i typ tändvätska...
Nä det kändes ju inte akut eftersom vi bara trodde att det gällde bitar av en tennisboll. Men alltså cykelhandtaget! :eek: Kan bara inte förstå hur och varför han hade svalt den?! Förutom längden så är den ju rätt tjock, i alla fall 3-4 cm i diameter där den är som tjockast.

Tändkubbar, låter ju lika gott som ett cykelhandtag :meh:. Tur som sagt att det inte var tändvätska på!

Jag tror definitivt att kortisonet kan vara en stor del av förklaringen till cykelhandtaget @Acto
Svansson blir manisk med viss kortison (och snäppet bättre med en annan) så han dammsuger varenda ny millimeter när vi är ute i hopp om att hitta något ätbart (senast igår försökte han kasta sig av vägen ner i diket för att något såg gott ut och jag höll på att fara efter som en vante - så gör han inte när han är fri från kortison :meh: )

Så, om du inte har funderat på det tidigare tänker jag kanske att munkorg skulle kunna hjälpa er om han får i sig mycket annat? (Iaf under perioden nu med skonkost - det brukar ju snarare göra hundarna ännu mer maniska är min erfarenhet eftersom det ska trappas upp med givor osv)

Och så himla himla bra att det fick bra för honom! :love:

Nä det kändes ju inte akut eftersom vi bara trodde att det gällde bitar av en tennisboll. Men alltså cykelhandtaget! :eek: Kan bara inte förstå hur och varför han hade svalt den?! Förutom längden så är den ju rätt tjock, i alla fall 3 cm i diameter där den är som tjockast.

Tändkubbar, låter ju lika gott som ett cykelhandtag :meh:. Tur som sagt att det inte var tändvätska på!
Jag funderar mer på, var fick han ens tag på ett cykelhandtag?? Det är ju vanligtvis inte direkt något som ligger och skräpar hemma hos en :eek::rofl:

Jag tror definitivt att kortisonet kan vara en stor del av förklaringen till cykelhandtaget @Acto
Svansson blir manisk med viss kortison (och snäppet bättre med en annan) så han dammsuger varenda ny millimeter när vi är ute i hopp om att hitta något ätbart (senast igår försökte han kasta sig av vägen ner i diket för att något såg gott ut och jag höll på att fara efter som en vante - så gör han inte när han är fri från kortison :meh: )

Så, om du inte har funderat på det tidigare tänker jag kanske att munkorg skulle kunna hjälpa er om han får i sig mycket annat? (Iaf under perioden nu med skonkost - det brukar ju snarare göra hundarna ännu mer maniska är min erfarenhet eftersom det ska trappas upp med givor osv)

Jag har ju funderar på om det är kortisonet men har samtidigt tänkt att det bara borde gälla mat. Skönt att höra även du tänker att det är kortisonet då Ascot inte kommer behöva äta det i så många månader till.

Munkorg får det nog bli, i alla fall nu när han får skonkost och nog lite till. Har sett reklam för någon varian som just är för att hindra hundar från att äta. Tror den är i nätt eller liknande. Ska kolla på det!

Tack! :love:

Jag funderar mer på, var fick han ens tag på ett cykelhandtag?? Det är ju vanligtvis inte direkt något som ligger och skräpar hemma hos en :eek::rofl:
Eller hur! Vi antar att han har hittat den i skogen eller på en äng när han har varit ute med dagis (de hundar som kan (dvs har fungerande inkallning etc) får gå lösa däribland Ascot, så han är ju inte alltid inom koppellängd). Handtaget är inte nytt eller så utan verkar ha ha legat ute ett tag så den måste ha åkt av ngn cykel eller kickspark.

Jag har ju funderar på om det är kortisonet men har samtidigt tänkt att det bara borde gälla mat. Skönt att höra även du tänker att det är kortisonet då Ascot inte kommer behöva äta det i så många månader till.
Jag tycker, baserat på mina erfarenheter, att när det väl blir så maniskt så är allt tuggvänligt något som riserkar att slinka ner på jakten efter något ätbart. Svansson kan tex hålla typ en kotte - när jag säger spotta, vilket är ett relativt befäst kommando pga hans mathets och allergi, så sväljer han istället när han är som mest manisk. Så kanske var det någon sån grej som gjorde att Ascot svalde?
Men ja, jag tror ju att det blir mer hanterbart med maten utan kortison för dom blir bra knäppa alltså :o

Gällande olika typer av kortison, vilket blir Svensson bättre på och vilket blir han manisk av? Vi har inte tänkt på att testa olika kortison men kan nog vara en idé. Ska ta upp frågan med vår veterinär när vi har återbesök med anledning av hjärnhinneinflammationen.

Jag ville hellre ha sådana biverkningar på min dogo canario, han fick blåsatoni när han fick det mot bistick. :(

Själv är jag hundvakt åt en gammal Cavalier-hane. Fungerar bra mellan Svansson och honom men det är en mardröm att gå med båda två samtidigt :o Idag var vi på stranden - Svansson lunkar på, som vanligt i sin egen lilla värld och cavalieren drar åt andra hållet i kopplet samtidigt som han vrålskäller på andra hundar eller fastnar vid någon kissfläck. Sådär lite lagom enkelt att försöka få dem åt samma håll i samma tempo, framförallt som båda har mycket selektiv hörsel :cool: Men det var en en fin dag iaf :love:

Bifogade filer

• 30BC284C-B7F5-4F3F-A933-F1F6C5639DE4.webp
    30BC284C-B7F5-4F3F-A933-F1F6C5639DE4.webp
    133,3 KB · Visningar: 42
Gällande olika typer av kortison, vilket blir Svensson bättre på och vilket blir han manisk av? Vi har inte tänkt på att testa olika kortison men kan nog vara en idé. Ska ta upp frågan med vår veterinär när vi har återbesök med anledning av hjärnhinneinflammationen.
Svansson mår som bäst på Medrol - mycket mindre mani kring mat och färre biverkningar som stress och oro.
Prednisolon däremot är en mardröm - han sover i princip inte, äter ALLT, vankar av och an och reagerar på alla ljud osv för han är så stressad. Så det är jättestor skillnad och iom att han numera går på långtidsbehandling så hade det aldrig varit möjligt om han inte kunnat äta Medrol.
Jag ville hellre ha sådana biverkningar på min dogo canario, han fick blåsatoni när han fick det mot bistick. :(
Det låter som en jobbig biverkning och rätt ovanlig? Vad gjorde ni åt det? Blev det bättre när vovve slutade äta kortison?
Tror det är svårt att jämföra dock eftersom en har olika utgångspunkt - för oss är det katastrof när Svansson blir manisk kring mat eftersom det innebär att han äter allt och iom att han är allergiker (därav kortisonbehandling) blir han ännu sämre och så blir det en skitdålig ond spiral.

Okej - VEM ger Otis kortison i smyg?! :rage::rage::rage:

:p Närå, han har faktiskt blivit mycket bättre. Men ibland är det som att han inte kan komma på något bra argument mot de inre rösterna som säger åt honom att äta saker.
Typ som igår, han stod och tittade på brasan (=tändkubbarna som stod i en påse bredvid) i säkert någon minut. Tänker att han hade en intern överläggning med sig själv, om idén att avstå att testa jämfört med hur arg matte skulle bli OM han testade :p
Han tyckte uppenbarligen det var värt att testa :meh:

mvh, no packleader

Nä det kändes ju inte akut eftersom vi bara trodde att det gällde bitar av en tennisboll. Men alltså cykelhandtaget! :eek: Kan bara inte förstå hur och varför han hade svalt den?! Förutom längden så är den ju rätt tjock, i alla fall 3-4 cm i diameter där den är som tjockast.

Ja, alltså.. Att han bara lyckats svälja det där handtaget?!

Det låter som en jobbig biverkning och rätt ovanlig? Vad gjorde ni åt det? Blev det bättre när vovve slutade äta kortison?
Tror det är svårt att jämföra dock eftersom en har olika utgångspunkt - för oss är det katastrof när Svansson blir manisk kring mat eftersom det innebär att han äter allt och iom att han är allergiker (därav kortisonbehandling) blir han ännu sämre och så blir det en skitdålig ond spiral.

Jo det var otroligt ovanligt och min vet sa att hon inte sett ett så pass allvarligt fall av det, han fick läggas in fyra dagar på sjukhus med kateter och massa ultraljud. Sedan fick jag ta ut honom varannan timme för kisspauser och han fick gå på meds som skulle hjälpa honom att dra ihop blåsan. Men nu har vi markerat det i hans journal att kortison ges endast i nödfall där det verkligen måste ges och i små doser i fall det är en konstant allergi eller sådant.

Fridolf är tillbaka hos veterinären för intensivvård. Kraftigt smärtpåverkad, något höjd temp och tappad aptit igen.

Nu ligger han med dropp, har fått smärtstillande i blodet och är under tillsyn av behandlande veterinär. Det är inga nya stopp, han har inte tillräckligt hög feber för att det ska vara rupterad tarm, men vi är lite oroliga att det har blivit nekroser i tarmen. Om så är fallet, så får han somna in... Nu avvaktar vi alltså för att se hur han svarar på mer vila, smärtstillande och intravenös antibiotika.

Fridolf är tillbaka hos veterinären för intensivvård. Kraftigt smärtpåverkad, något höjd temp och tappad aptit igen.

Nu ligger han med dropp, har fått smärtstillande i blodet och är under tillsyn av behandlande veterinär. Det är inga nya stopp, han har inte tillräckligt hög feber för att det ska vara rupterad tarm, men vi är lite oroliga att det har blivit nekroser i tarmen. Om så är fallet, så får han somna in... Nu avvaktar vi alltså för att se hur han svarar på mer vila, smärtstillande och intravenös antibiotika.

Usch, beklagar. Hoppas allt går bra

NEJ! :heart Han skulle ju bli bra nu :( Känner så med dig!

Svansson mår som bäst på Medrol - mycket mindre mani kring mat och färre biverkningar som stress och oro.
Prednisolon däremot är en mardröm - han sover i princip inte, äter ALLT, vankar av och an och reagerar på alla ljud osv för han är så stressad. Så det är jättestor skillnad och iom att han numera går på långtidsbehandling så hade det aldrig varit möjligt om han inte kunnat äta Medrol.
Tack! Ska fråga vår veterinär nästa gång! Ascot får nämligen Prednisolon. :)

:heart Håller tummarna för att allt går bra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
112 668
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 050
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
57 774
Senast: bollen__
·
D
Övr. Hund Har du någonsin hamnat i nån dispyt/konflikt nån gång med nån närstående eller bekant eller kanske rentav främmande om din hund? Eller...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 555
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar