Var så orolig igår att jag inte kunde skriva. Ascot lades in igår för att genomgå gastroskopi
. Vi hade blivit informerade på dagis att han hade ätit upp delar av en tennisboll. Då var det dock försent för att åka till veterinären och kräkas. I och med att allmäntillståndet var bra (ingen feber, åt och bajsade bra) så åkte vi inte in till veterinären. Ascot kräktes dock vid fem på morgonen upp en bit boll och sen på dagis två bitar (fortsatt bra allmäntillstånd dock). Han fortsatte dock kräkas utan att det kom något mer boll bit (konstigt nog igen vid fyra-fem på morgonen) så igår åkte vi in med honom. Var så stressad över att man kanske skulle behövde öppna buken så på så sätt var det ju bra att man kunde göra en gastroskopi. Det var ju dock osäkert om det skulle hjälpa (om veterinärerna skulle hitta problemet). Det gjorde det dock!
Fick hämta hem honom igår eftermiddag
. Han mår bra men var påverkad av narkosen igår, vilket ju inte är så konstigt. Han höll på att somna sittandes igår när vi åt middag
. Knäppgök som inte la sig ner. Nåja vi gick och la oss tidigt och Ascot ansåg att det var bäst att ligga på mig (28 kg (han behöver gå ner 1-1,5 kg) liggandes över låren känns kan jag säga men det var tryggt att ha honom där. Nu är det vila i helgen samt skonkost som gäller för lille plutten.
Men alltså titta vad han hade i magen! Boll visste vi ju, men det svarta är ett cykelhandtag (ca 7 cm)!
Jäkla tur att den inte hade orsakat mer problem! Vågar inte tänka på vad som kunde ha hänt om den hade åkt upp när han kräktes, typ fastnat i halsen.
Magsäcken var mkt röd enligt veterinären, vilket jag verkligen förstår med detta i magen
. Har dåligt samvete för att vi inte åkte in direkt
.
Så lättat att allt har gått bra men har även mkt svårt att förstå varför han har svalt denna. Bollbitarna ska han ha svalt när han lekte med bollen så dom är ju ngt lättare att förstå. Men ett cykelhandtag i gummi? Frånsett under valpperioden så har han inte ätit saker.
Någon som vet vad detta kan bero på, alltså ätandet/sväljandet av saker? Ascot går ju på kortison sen i somras pga. hjärnhinneinflammation, vilket ju gör honom nästan besatt av mat. Men gummisaker?