Hundras till nybörjare?

Sv: Hundras till nybörjare?

Ja, det finns ju aldrig några garantier att en hund du köper, oavsett ålder, kommer leva länge och slippa drabbas av sjukdomar. Rent generellt lever stora hundar inte lika länge som små. Men vissa raser har en del problem som är vanliga och som drar ned genomsnittet. Försäkringsbolagen brukar ha bra koll och på deras hemsidor kan du säkert hitta lite info om olika rasers statistik.

Precis som med oss människor får man räkna med att en äldre individ kommer drabbas av en del krämpor och sjukdomar som behöver vård, och även om mycket går att behandla så kostar det ju. Det ska avspegla sig i priset på hunden också tycker jag.

Du bör ta över försäkringen på hunden om det går, så att det inte blir någt tjafs om ifall skadan uppkom under tiden den var försäkrad i gamla bolaget eller i ditt bolag. Veterinärbesiktiga i samband med köp.

En 8-årig Golden låter ju inte skjutfärdig enligt mig , säg att den i normalfallet har 3-4 bra år kvar.

Ah tack för tipset om försäkringen och att kolla på ett försäkringsbolags hemsida, hade trott att en hund blev vuxen senare än 2-3 år gamla. Vad glad jag blir att få veta att man kan få flera år än vad jag trott tidigare med en vuxen hund :D
Det skulle ju bli lite sorgligt att få bara 3-4 år med sin nya hund.

Hur mycket skulle ett rimligt pris för den 8-åriga hunden vara tycker du?

*KL

Nu har jag fått ihop en liten lista över några hundraser som är mer eller mindre passande för mig. Är väldigt tacksam för all hjälp från alla som svarat :bow: Men tar gärna emot flera tips.

Jag är fortfarande nyfiken över den Finska Lapphunden och Eurasiern - om någon som läser detta har erfarenhet av dem. Berätta!

Men tar gärna emot flera tips.

Kom på att jag glömt säga coton de tulear om du gillade bichonerna, det är lite samma typ av hund som en havanais och samma trevliga temperament.

Om du gillar eurasier och det utseendet på hund kanske du också ska titta på keeshond.

Japansk spets är det visst ingen som sagt heller. Det kanske också är något att kolla på. Den brukar vara på tal bland raser som är lämpliga som första hund.

Som sagt; Cavaljer till exempel :D

I princip alla raser kan träna tävlingslydnad, alla kanske inte är lika lätta att vinna SM med dock.

Nästan alla raser bör det nog stå ;). Min kompis basenji har vid 1½ års ålder lyckats lära sig två kommandon och det är ligg och sitt. Dock inte samtidigt, så när det andra kommandot var inlärt hade han ingen aning om vad det första betydde ;). Men han är ju som tur var väldigt vacker att se på.

TS: Har du tittat på pincher, alltså den som förr hette mellanpincher? Mitt intryck är att de är lite lagom aktiva, de gillar att träna lite men trynar gärna under täcker de dagar det regnar. De jag har träffat har varit reserverade mot främlingar men glada för sin familj. De är släthåriga så pälsvården är minimal.

Varför är det så accepterat att ha golden och labrador som sällskapshund, men inte flat?

Kanske för att det finns goldens och labradorer som främst är avlade för show och sällskap medan flattarna främst avlas för mer aktiva sysslor?
Det är ju en jätteskillnad på energi och aktiveringsbehov mellan en showgolen och en flat!

a visst är det det, men både golden och labrador är ju också jakthundar. Men när man säger flat påpekas det alltid att det är en jakthund, men nästan aldrig när det gäller golden och labrador. Visst är flat en aktiv hund, men det betyder inte att man inte kan ha den som sällskapshund.

Klart att man kan ha den som sällskapshund. Aktiv sällskapshund.

Men i den här tråden vill ju TS uppenbarligen ha en bra mycket lugnare hund.

Ja nu ville hon ju ha en lugnare hund. Jag är bara lite trött på att det alltid måste påpekas att det är en jakthund och en del påpekar mer än gärna verkar det som (ingen speciell) att det inte är en sällskapshund utan en jakthund.
Har fått försvara mig och förklara många gånger.

Kanske är det så att folk som värnar om rasen vill att de ska förbli en jakthund, de kanske inte vill att rasen ska bli lika delad som ex golden och labbe.
Det är väl inte så konstigt?

Och en hund som avlas främst för jakt är ju just en jakthund.

Nej det är det ju inte egentligen. Men många raser används ju idag till mer än vad det egentligen var tänkta för.
Och bara för att det är en sällskapshund betyder det ju inte (i mina ögon) att den inte får göra nåt av det den är tänkt till. En flat kan ju få både apportera mycket och söka/spåra, även om man inte jagar med den.

cillamuffins; Förlåt mig, men kan det inte bero på inviden också? :rofl:
Tack för tipset men har läst om pinchern och tror tyvärr inte att den passar mig. Enligt rasklubbens hemsida verkar den vara mera aktiv än vad jag skulle vilja vara.

Lejonelle; Tack för tipsen! Keeshonden och den japanska spetsen intresserade mig men det fanns inte så mycket information om rasen på rasklubbarnas hemsidor.

Vet någon här inne något om de två hundraserna? :confused: Speciellt Keeshonden, där kunde jag inte hitta någon information om rasen - alls!

Senast ändrad:

Ja självklart. Och till någon som hade haft andra ambitioner än TS hade en flat kunnat vara ett alternativ.

Det är väl ingen som säger emot att flattarna kan vara aktiva sällskapshundar? Men då bör de ju också hamna hos någon med ett intresse för mycket träning.

Har du provat att googla raserna? Det brukar komma upp info från olika hemsidor och forum som säkert kan ge en bred bild!

Oj du skulle bara veta. Har blivit påhoppad många gånger bara för att man nämner flat och sällskapshund i samma mening,.

Så kallad vardagslydnad är inget problem, eller ja - självklart måste man lära hunden vad som är tillåtet och inte men Lapphunden är inte olydig.

Jag menar att den ofta tycker det är tråkigt att träna lydnad långa stunder som man ju gör om man håller på med tävlingslydnad. Lapphunden tycker (ofta) att det fort blir tråkigt och flrstår inte meningen med att göra samma sak många gånger efter varannv :).

Min hund fungerade bra att ha lös på gården men då vi hade en 70 - väg just utanför huset och det ibland prommenerade förbi hundar på andra sidan vägen fick han inte vara lös där utan noggrann uppsikt.

En nackdel med lapphunden, de flesta spetsar faktiskt, är att de har lätt till skall. Min kille skällde gärna när han lekte med andra, jag vande mig snabbt och reagerade inte på det men andra kunde uppfatta det som störande. Han skällde inte inomhus eller bara för att, utan det var just när han lekte med andra. Det här tror jag är något som går att träna bort men jag la aldrig någon energi på det.

Jo, det kan det förstås.

Men som jag har förstått så ÄR Aussien en mildare terrier sort än de flesta andra terriers

Å andra sidan gäller det ju inte bara Aussien... alla raser har individuella variationer

Eurasiern ÄR, åter igen, en helt fantastisk ras och jag tycker att rasklubben ger en ganska bra bild av den, men det är ju då den idealiska hunden. Likväl som det finns eurasier som knappt tittar efter vilt finns det de som jagar, det finns lika många skälliga som oskälliga osv. Hittar man knapparna kan man motivera de till mycket, och visst, vill man så kan man också ta sig till crufts freestyletävlingar med en eurasier, men absolut inte lika lätt som med en tollare :p
Men jag har förstått att det inte är det du vill ha. Eurasiern har lite vakt i sig, vad tänker du om det? De är ju också reserverade mot främlingar, är det bra enligt dig eller vill du ha en mer "social" hund?
Tycker också att du ska fundera på lapphundarna, främst den finska. I princip en eurasier men lite mindre, lättare till skall, mer will to please men inte klängiga.

Lejonelle; Tack för tipsen! Keeshonden och den japanska spetsen intresserade mig men det fanns inte så mycket information om rasen på rasklubbarnas hemsidor.

Vet någon här inne något om de två hundraserna? :confused: Speciellt Keeshonden, där kunde jag inte hitta någon information om rasen - alls!

Nej jag instämmer. Det var en dåig hemsida. Föreslår att du helt enkelt slår en signal till någon i rasklubben och ber dem berätta om allt som är bra med keeshond. Ett bra sätt att få information om olika raser är också att gå på en hundutställning och titta närmare på de raser som du är nyfiken på - då får man se många hundar vid samma tillfälle och får lite bredare bild och man kan prata med folk som är insatta i rasen.

Uj, har varit upptagen med skolan ett tag så jag har inte kunnat kolla in här - fick leta låångt tillbaka i listorna :grin:

Daff: Jag kom tänka på en sak som jag inte tagit upp ännu hittills. Tror du att det skulle gå att träna en finsk lapphund med handtecken istället för ord? Jag är nämligen gravt hörselskadad och funderar på att använda handtecknen istället för ord i träningen men jag kan ropa på hunden. Skulle hunden vara tillräckligt intresserad för det?

Jag har definitivt funderat på sistone på den finska lapphunden, det beror såklart på vilken uppfödning och personlighet men tycker att den verkar passa mig allt mer :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 740
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 688
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 790
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
807
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka