Hundras till nybörjare?

Sv: Hundras till nybörjare?

Jag tänker mig snarare att en hund som är mild och lugn till humöret skulle passa mig bättre - fast det är väl svårt att hitta bland mindre hundar kanske?

Inte alls. Frågan är kanske vad du menar med "mild och lugn". Du kanske kan berätta lite om hur du ser på livet med hund och vad du vill att du och hunden ska göra tillsammans? Genom träning kan man åstadkomma mycket men man ska inte söka en ras som är för långt ifrån det man vill använda hunden till.

För att tipsa vidare om fler raser som kan vara intressanta:

Bostonterrier och bedlingtonterrier är viserligen terriers till namnet men har inte den där ettrigheten utan är lättfostrade och trevliga hundar. Bostonterrier dras tyvärr med en del rassjukdomar och de är dyra i inköp. Man kan få vänta lite på en valp.

Någon av de mindre pudelsorterna kan också passa dig om du vill ha en riktigt lättlärd hund som det går att göra mycket med.

Och papillon eller phaléne vet jag inte om någon nämnt i tråden? Det är samma typ av hund fast med olika öron, därav olika rasnamn. Väldigt trevliga och lättsamma hundar, dem jag har träffat.

Lancashire heeler tycker jag själ är en jättefin och trevlig positiv och rolig hund men kanske inte "mild och lugn", den har behov av en uppgift men är lättlärd och lydig.

Sen har vi spetsarna. Allt från de riktigt små till större. De är kvicka och reaktionssnabba hundar vilket gör att de kan uppfattas som lite skälliga, de säger till.

Mops är också en hund att titta vidare på. De är bara så... otroligt gulliga!! Och trevliga. Dem gillar jag mycket.

Sen finns det ju många andra hundar också. Tibetansk spaniel, t ex. Den vet jag inte så mycket om men kanske någon annan gör det? Har bara träffat en, men den var trevlig.

Oj så många olika hundraser att titta på! :love:

Och livet med hund... jag vill ha en hund för att jag kommer att arbeta hemifrån och då behöver liksom något som drar ut mig (inte bokstavligen!) ut på promenader och annat så att jag inte sitter och ugglar inne hela tiden för att jag försjunkit mig ned i ett arbete :p Vardagslydnad ser jag fram emot och tävlingslydnad låter också kul. Jag behöver helt enkelt annat att också fokusera på förutom bara arbete, annars medan jag arbetar så är det kul med en hund som bara ligger vid en och samtidigt ger mig ro på så vis.

Låter det vettigt? Eller låter det som att jag aldrig i livet borde skaffa hund? :o

Oj så många olika hundraser att titta på! :love:

Och livet med hund... jag vill ha en hund för att jag kommer att arbeta hemifrån och då behöver liksom något som drar ut mig (inte bokstavligen!) ut på promenader och annat så att jag inte sitter och ugglar inne hela tiden för att jag försjunkit mig ned i ett arbete :p Vardagslydnad ser jag fram emot och tävlingslydnad låter också kul. Jag behöver helt enkelt annat att också fokusera på förutom bara arbete, annars medan jag arbetar så är det kul med en hund som bara ligger vid en och samtidigt ger mig ro på så vis.

Låter det vettigt? Eller låter det som att jag aldrig i livet borde skaffa hund? :o

Det går helt bra att ha en hund som mer en promenadkompis, men då ska du kolla mer in på sällskapshundarna (som du redan har gjort) :) Jag menar många tanter har småhundar och alla mår inte dåligt för det (de är kanske lite ouppfostrade bara), så du lär inte bli en dum hundägare om du dessutom tycker lydnad verkar roligt!

Lyssna på vad alla säger, men ta bara till dig de råd som du tycker verkar vettiga :)

Puh, bra att veta att jag inte är helt opassande som hundägare då ;)

En liten sak är jag nyfiken på - man ser ju så många familjer som har större raser som t.ex. golden retriver men utför inget arbete med dem utan bara tar ut dem på promenader, är detta bra eller dåligt?

Nej, varför inte? Det låter väl som bra anledningar och som du vill hitta på saker med din hund. Det låter också som du kan erbjuda ett bra hem där hunden kan få vara med, och inte behöver ligga hemma ensam en massa timmar varje dag. De flesta raser skulle säkert få det bra hos dig, så jag tycker du ska fundera vidare.

Vilken typ av pälsskötsel du vill ha? Långa pälsar måste kammas och borstas, ibland klippas. Sträva behöver trimmas men fäller inte. Korta räcker att borsta lite då och då och de fäller ofta två gånger om året. Nakenhundar måste badas och skyddas mot sol.

Vilken typ av utseende man föredrar är ju så olika. Platta nosar medför ofta att hunden måste föda med kejsarsnitt. Hos stora hundar finns höftledsproblem och hos små hundar problem med knälederna. Hängande öron kan ge öroninflammationer, hos vissa raser finns problem med ögonen. Rasbundna sjukdomar slår igenom på försäkringspremien så det kan skilja en del.

Om du tänker dig att träna lydnad som aktivering för din hund och för att förbättra kommunikationen mellan er går det bra med vilken hund som helst. För att vinna tävlingsklasser behöver du en hund som "tål" lite mer träning utan att bli uttråkad (självklart är det upp till dig att göra träningen rolig för hunden men det finns gränser), det är ett väldigt slipande på detaljer för att få det tävlingsmässigt perfekt. Då behöver du lite mera arbetsvilja i hunden och automatiskt får du också lite större krav på dig som ägare att sysselsätta hunden.

En reaktionssnabb, känslig hund kan vara rolig att jobba med men blir ju också mer känslig för dina misstag. En hund som är lugnare och inte lika känslig bryr sig inte så mycket om du gör fel men belönar dig inte heller lika lätt när du gör rätt.

Sen är det aspekten med skydd och vakt, om den är viktig för dig. Om du vill ha en hund som älskar alla eller håller sig lite för sig själv när det kommer främmande. Om det är viktigt att den är bra med barn.

Så fundera vidare, tänk dig gärna olika situationer och föreställ dig hunden som ligger där vid dina fötter. Och titta på mycket hundar, läs på om olika raser. Så hittar du nog din ras!

Hur vet du att dom bara tur ut hunden på promenad men inget annat?

En liten sak är jag nyfiken på - man ser ju så många familjer som har större raser som t.ex. golden retriver men utför inget arbete med dem utan bara tar ut dem på promenader, är detta bra eller dåligt?

Alla hundar behöver lite hjärngymnastik för att må bra, små som stora. Det är inte så att en stor hund automatiskt behöver mer av allting. Men många lite större raser är från början arbetande hundar och har då också med sig en större arbetslust som behöver utlopp. Men detta kan göras på många olika sätt och kanske inte alltid syns för en utomstående? Mina hundar t ex får ofta uppgifter att lösa inne, t ex leta upp godis som jag gömt.

Vissa raser blir mycket lugnare när de blir äldre, andra är aktiva långt upp i åren. Men visst är det många hundar som får för lite stimulans. Många sk problembeteenden kan försvinna om hunden får mer att göra. Sen är ju hundar olika också i hur de hanterar om de inte får sysselsättning. Vissa river huset, äter soffan, biter barnen. Andra slickar av sig pälsen eller deppar ihop.

Det behövs ofta inte så långa stunder, men det bästa är nya uppgifter hela tiden, inte samma gamla uppgifter om igen. Det är det som brukar bli svårt efter ett tag - att komma på något nytt för hunden, som den blir trött i huvudet av.

Den har visserligen redan nämnts tidigare men jag vill slå ett slag för tibetansk spaniel. En utmärkt familjehund som passar både unga och gamla, en frisk ras som utan problem kan bli över 13 år och fortfarande hålla sig fräsch. De är pigga och glada och hänger gärna med på allt som familjen kan tänkas hitta på men de har inget emot att ta det lugnt emellanåt heller. Pälsvården är väldigt enkel, ett drag med kardan 1 gång i veckan räcker utmärkt och de behöver inte klippas det minsta. Hanar har lite mer päls än tikar men annars är det ingen större skillnad pälsmässigt mellan könen. Jag har en av varje och jag älskar rasen numera från att tidigare ha varit tveksam till den p.g.a. det jag hade hört om den men efter att ha träffat den i verklighet så blev jag fast :love: De finns i alla möjliga färger, sobel i olika nyanser med eller utan svart mask, skuggad sobel, rödsobel, silversobel, svart, svart med vitt, svart-vit, vit, ljusbrun/creme, particolour, black and tan, liver and tan, tricolour osv. En färg för alla smaker i princip :D

Hanen
Chicko%2032.jpg

Tiken
Tindra%2021.jpg

Hur vet du att dom bara tur ut hunden på promenad men inget annat?

Nej förlåt, det lät nog fördomsfullt :o men tycker mig att det finns ganska många familjer där båda föräldrarna har jobb och en hund, kan inte tänka mig att alla är lika ansvarsfulla och håller igång hunden med träning också.

Lejonelle:
Angående pälsen så skulle jag nog föredra en päls som det räcker med att kamma och borsta men inget mer. Har inte emot om det fäller lite då min nuvarande katt fäller mycket ibland! Men klippa och trimma är jag nog lite för feg för :o
Jag vill nog gärna bara ha en "vanlig" (om man kan säga så) hund, inte för mycket päls eller för lång öron eller platt nos eller något liknande.
Hm, du har gett mig lite att tänka på.
För mig är skyddet ingen viktig prioritet, utan jag skulle nog tycka om att om det kom någon på besök så skulle hunden vilja hälsa ... å andra sidan vilken inbjudan för en inbrottstjuv, en glad vovve med viftande svans :o xD
Barn är dock inte i sikte på många, många år, om alls :p
Lydnadstävlingar har jag inte tänkt mig då jag själv är inte av rätt virke för tävlingar hehe.

Smulis: Vilken fina hundar du har! :love:

*kl
Nu när man hört en massa förslag med mindre sällskapshundar så är jag nyfiken på om det finns några förslag där ute om lite större hundar också? Vill ju gärna ha variation på raserna för att kunna besluta mig lättare~

Hoppas bara inte att jag är tjatig :D

Nej förlåt, det lät nog fördomsfullt :o men tycker mig att det finns ganska många familjer där båda föräldrarna har jobb och en hund, kan inte tänka mig att alla är lika ansvarsfulla och håller igång hunden med träning också.

det spelar knappat nån roll om det är en familj eller inte. Finns gott om hundar som inte får det dom behöver ändå.

För oss va det så här. Vi skaffade hund när jag och min syster var 7 år. Mamma och pappa jobbade skift, men mamma kunde bestämma lite själv och dom la ofta skiften mot varandra.
En sällskapshund som fick följa med på olika saker, tex ut i båten, dra lite på vintern, söka oss i snön, apport osv.
Att man har familj kan jag tänka mig kan vara bra aktivitetsmässigt så att säga, då man ju kan göra familjeutflykter med hunden och hitta på olika saker, så på ett sätt kan jag tänka mig att en hund i en familj får göra mer än en hund som bara har en ägare.
Men visst, finns det säkert en del familjer som har hund som inte riktigt hinner med.

Förresten, en lite allmän fråga som jag just kom på - tycker hundar om att ha vägar som de känner igen eller nya vägar att promenera på?

Mina bryr sig inte, det enda jag märker att de bryr sig om är hur stället vi går på är. De tycker tex mycket mer om att gå runt i skogen än att gå på vanliga promenadvägar runt centrum.
Jag däremot, dör av uttråkning om jag inte får variera mina promendrundor i alla fall lite :D

Jag känner en chinese crested, helt sanslöst söt och verkar inte kräva vidare mycket pälsvård eftersom matte klipper ner det mesta :angel:
Nu tror jag visserligen att matten aktiverar hunden ganska rejält med lydnad och trix och långa promenader (visserligen stadspromenader) men varje gång jag träffar den är jag helt förundrad över hur trevlig den är. Vaken, glad, otroligt lydig, snabbtänkt, och slänger sig inte över andra människor och hundar (snarare lite vinthund, går fram om någon kallar men inte tvunget annars).
Dessutom är den ju lagom stor, större än min mini-fjant (pootalian :D, blandning italiensk vinthund och toypudel) och mindre än min monster-bjässe (borzoi)....

Annars kan jag nog hålla med om pudel, tycker de är himla trevliga, och roliga!

Angående JRT, så skulle jag välja en annan ras alla dagar i veckan. Träffat MASSOR med jackar, och det är inte min typ av hund (mammas jack russel sitter här bredvid faktiskt :)). Kräver mycket lydnad och stimulans men vissa saker ger de sig liksom aldrig på. Envisa och ettriga, men självklart också både söta, lättlärda, roliga och påhittiga! Men vill man ha en lugn och stabil soffkudde eller pensionärshund så skulle jag inte föreslå JRT, faktiskt.

Lycka till!

Jag vill nog gärna bara ha en "vanlig" (om man kan säga så) hund, inte för mycket päls eller för lång öron eller platt nos eller något liknande.

*kl
Nu när man hört en massa förslag med mindre sällskapshundar så är jag nyfiken på om det finns några förslag där ute om lite större hundar också? Vill ju gärna ha variation på raserna för att kunna besluta mig lättare~

Nej då du är inte tjatig. Hur stor hade du tänkt dig då?

*kl

En ras jag hört mycket trevligt om är Eurasier. Den är medelstor och beskrivs väldigt trevligt på rasklubbens hemsida, se här.

Kanske att en sällskapsavlad cocker spaniel skulle kunna passa också?

Vinthundarna har du redan fått förslag om, men de är svåra att ha lösa och du bör ha en inhägnad som den kan få rusa runt i regelbundet.

Vill du ha riktigt stor hund så kanske en Grand Danois?

Förresten, en lite allmän fråga som jag just kom på - tycker hundar om att ha vägar som de känner igen eller nya vägar att promenera på?

Min vovve har väldigt kul den vägen som vi alltid går men då är det för att våra promenader handlar mycket om att vara tillsammans och inte om omgivningen, vi tränar, busar, hoppar upp på saker osv. När vi varit på en ny plats är han mycket tröttare när vi kommer hem pga av alla nya dofter och därför är det också svårare att ha en bra kontakt med honom på nya vägar eftersom han har nosen i backen. Då har jag en Lagotto Romagnolo som är avlad på nos för tryffelsök så det är kanske inte så konstigt.

Angående att det kanskeinte blir så kul med alla de här aktiviteterna när man provat eller när det är snö osv kan vara värd att tänka på även om jag aldrig känt så. Igår sprang jag märke 1 dressyrprogrammet med min hund fot i knädjup snö. Det var skitjobbigt men askul.
Det finns massor av grenar dessutom, om tävlingslydnad visar sig inte passa dig, alt din hund, finns det ju rallylydnad, en roligare gren med mindre krav på "miklitärisk korrekthet"

Åter till rasen. Jag tror inte heller att Flat är den hund du söker, de är säkert väldigt fina men har ett oerhört kontaktavstånd, när vi skulle skaffa hund och funderade över lagotton fick vi rådet att köpa en flat om vi ville testa rapport ( något som min bror var nyfiken, på, man skickar hunden ensam genom skogen för att meddela någon) därför att den var mycket mer självständig än lagotton och hade mer energi.

PS. När jag skrivit detta insåg jag att jag missat att läsa två sidor svar så jag har ingen aning om ifall mitt blev överflödigt.

Senast ändrad:

Jag är nu också nyfiken på två andra raser och om någon av er har mött någon hund av de två raserna, Kromfohrländer och Russkiy toy, så är jag nyfiken på vad ni tyckte om deras personligheter. Kromfohrländern liknar Jack Russeln lite och man har ju hört att Jack Russeln är lite "skällig"?

Vi tittade på Kromfohrländern och vet att vi lutade åt den men eftersom det finns så liten genbas var vi lite rädda för problem med aveln, inavel och sådant, och sen visade det sig vara hopplöst att få tag i en valp. Sedan när vi tingat vår lagotto bara poppade det upp massor med såna valpar för det ;)

Jag ögnade något här om trubbnosade hundar, själv är jag emot dem av princip även om de säkert kan vara fina individer men jag klarar inte raser som människan avlat bort hälsan ifrån. Däremot träffade jag en mopskorsning, han såg ut som en mops med lång nos och var urgullig. Dessutom kunde han andas vilket för mig är ett stort +

Senast ändrad:

Du har fått lite olika svar på den här frågan och jag ska ge mitt svar: Jag tycker hundarna blir stimulerade av att gå lite olika promenadvägar och få lite nya lukter i näsan. Jag bor på landet och har också en lägenhet i stan där jag jobbar och hundarna bor med mig där ibland. Jag märker skillnad på hundarna att en promenad i stan "tröttar" mer, speciellt om vi inte varit där på ett par veckor. Jag tror det beror på att det finns många fler hundar som har lämnat doftspår, mer att tänka på helt enkelt. Jag tror omväxlingen i sig är ganska nyttig och stimulerande, för när vi kommer hem på våra vanliga promenadvägar efter att ha varit borta några dagar är det också mycket mera intensivt luktande och markerande än när vi går där varje dag.

cavalier skulle jag nog säga. Det är inte en krävande rea som måste ut 3 h om dagen på promenad och träna varje dag. Men det är en hund som kan göra det, som älskar att både träna och promenera.. Så de borde verkligen få träna och promenera. JAg ser själv ingen mening med att äga en hund om man inte vill träna tsm med den och gå på promenader o.s.v.

Från egen erfarenhet vill jag säga att, skaffa inte en cavve, om den inte ska få vara i möblerna. Det är riktigt svårt att gosa mycket med en vovve som inte får vara i soffan eller sitta i knät när man tittar på tv. Vilket råkar vara cavvarnas specialitet. ;) Det går att jämföra med en BC som inte får valla, en älghund som inte får jaga o.s.v.

Hälsan är inte helt 100 på dem. Men de lever endå länge och väl. Köper du från en bra uppfödare får du oxå i regel en bra hund. ;)

Av mina 4 cavvar kommer tre från nu nerlagd kennel, den fjärde är egen uppfödning. åldern på dem är 8, 8, 7 och 5. Alla med friska bra hjärtan. :bump: Från de 4 kullarna vi tagit på hundarna har inte en enda valp haft hjärtfel. (dock är inte alla kollade) Bara för att vi köpte från en bra uppfödare.. :banana:

Annars finns det ju golden, papillon och någon vinthud (om tål jakten i dem)

Flatcoated retriever har jag faktiskt inte hört om, blev nyfiken - liknar rasen den vanliga retrieven i humöret? Vad är skillnaden?

Flatten är inte rasen för dig. Den är mer krävande än vad du verkar vilja erbjuda. Det är en aktiv jakthund och ska så förbli :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 740
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 688
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 790
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
809
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!