Hundras till nybörjare?

Sv: Hundras till nybörjare?

Skulle inte rekommendera eurasier om man skaffar den i tron om att det är den perfekta familjehunden. Det är enormt mycket skillnader på utseenden och temperament inom rasen, och även inom kullarna, iom att den är så ung är rasstandaren fortfarande mycket av ett mål.
Även om de är helt underbara i rätt händer - en eurasier kräver sin ägare i form av varierad aktivering, konsekvens, förståelse och mycket mycket kärlek.

Måste tillägga att detta inte nödvändigtvis behöver vara svårt, det jag emnar är att bara för att den är en renodlad sällskapshund passar den inte alla.

Jaha, jag fick intrycket att de inte var speciellt krävande. Men jag känner ingen personligen utan gick bara efter vad jag läst på internet.

Men vad menar du med att den kräver konsekvens, förståelse och kärlek? Det gör ju alla hundar!

Jo, kanske var lite överdramatiskt skrivet... Naturligtvis är ju det måsten för alla hundraser :p
Syftade på att man ska vara beredd på att den är lite egensinnig, sen är det ju skillnad på individer osv, även om de är relativt lättlärda och "okrävande".

Men jag upprepar, jag vet väldigt många som fått just rådet eurasier när de letat efter en enkel sällskapshund som följer rasstandarden precis. Det finns till exempel ganska många eurasier som är skygga för främlingar och är tända på vilt, två utmärkande fel.
Så den perfekta familjehunden behöver det inte alltid vara bara för att den är avlad för just det ändamålet. I princip alla andra raser används ju också som enbart familjehundar, så det blir ju vad man gör det till. Eurasiern passar inte alla likaväl som en cavalier inte passar alla. Jag tycker man ska vara intresserad av själva rasen, dess behov och ändamål istället för att köpa en i hopp om att den ska utvecklas precis enligt boken. (Utpekar inte någon nu)

Men för att inte bara vara negativ så kan ju också bli hur underbart som helst med rätt hund och fostran :laugh:

Men det du skriver gäller ju i princip alla raser. Man måste alltid sätta sig in i rasen och man måste vara noga när man väljer uppfödare så att man får en bra hund.

I den här tråden vill ju TS bara ha råd om vilka raser hon kan kolla vidare på, tror knappast hon kommer gå och köpa en Eurasier imorgon bara för att förslaget kom upp :)

Men hur är de med aktivering IRL?

På internet kan man bland annat läsa att:
"Eurasiern har inga stora krav på motion och sysselsättning utan det viktiga för en Eurasier är att den får vara med sin familj på allt. "

Tycker inte du att det stämmer?

Senast ändrad:

Haha, nej, jag ville bara ge min syn på saken ;)

Jo, de är väldigt familjekära, men den jag känner närmast vill ha mycket hjärngympa och arbeta med hela kroppen på promenader - och han kommer ändå från linjer som i princip bara nöjer sig med att lufsa i skogen.

För mig är skyddet ingen viktig prioritet, utan jag skulle nog tycka om att om det kom någon på besök så skulle hunden vilja hälsa ... å andra sidan vilken inbjudan för en inbrottstjuv, en glad vovve med viftande svans :o xD

*kl
Nu när man hört en massa förslag med mindre sällskapshundar så är jag nyfiken på om det finns några förslag där ute om lite större hundar också? Vill ju gärna ha variation på raserna för att kunna besluta mig lättare~

Hoppas bara inte att jag är tjatig :D

Min hund älskar allt och alla, även främlingar, men han är vaktig om främlingen är hotfull eller ovanlig, som den gången när en kompis kom in till oss mitt i natten (när vi andra sov), det tyckte min hund var heldumt och morrade rejält tills jag gick upp och visade att det var okej.

Finsk Lapphund är riktigt trevliga som nybörjarhundar, jag har ungefär samma ambitioner som du, går längre promenader, tränar lydnad ibland och har en glad nöjd hund hemma :) och de är lite större hundar.
Om det inte vore för all pälsvård skulle jag annars rekommendera pudel som är en bra förstahund likaså, de behöver dock klippas men uppfödare hjälper gärna till med det.

Eohild; det är ju precis så jag vill gärna att min hund skulle vara. Älska allt och alla men vara vaksam för hotfulla och ovanliga främlingar :) Är det en finsk lapphund som du har?
Den verkar vara lagom stor i min smak tycker jag också. En nyfiken fråga, kan den bli lite sur om den inte får träna varje dag? Jag menar, ifall man blir sjuk - eller kan den också ta det lugnt de dagarna?
Men jag ska skriva upp den rasen, tack! :p

supercalifragilistic; men är det just bara slumpen att den hund som du känner är aktiv eller gäller det alla hundar i den rasen? Frågar då jag blev nyfiken på eurasiern och då du verkar veta lite om den :)

Piggelkot; (cavven står på listan då folk redan föreslagit den ;) ) har faktiskt undrat över golden men tänkt att det kanske fanns en anledning till att någon inte föreslagit den - är nyfiken, vad med rasen fick dig att förslå den?

line_n; nja, en grand danios är kanske en aaaning för stor haha. Dessutom är jag, tyvärr, lite nervös för extra stora hundar sedan jag som yngre besökte en halvsyster till mig och hon hade tre gigantiska prickiga hundar som skällde och som de hade jfullt sjå med att försöka hålla tillbaka (och rent av såg livsfarliga ut för lilla mig :eek:) och detta skrämde upp mig rejält :o

Fast jag föll i fällan om att bli förälskad i den skotska hjorthunden när jag kollade runt i SSK raslista :love:

Är så tacksam att så många svarar och ger mig förslag och svarar på mina, mer eller mindre, dumma frågor :crazy: Tack!

Ang golden så beror det på hur mycket du vill jobba med hunden. När jag läser dina inlägg verkar du vara ute efter en hund med väldigt lite krav men som gärna är med på det du vill hitta på. Stämmer det?
Golden är ju jättetrevliga hundar men jag tycker iallafall att de förtjänar mer än lite promenader.
Många goldens lever visserligen sådana liv, min hunds bästa polare är en golden men han får inte röra sig allt för mycket. Sen är han dragig och lite småjobbig också. Men snäll är han ju fortfarande.

Ska du titta på golden eller labbe så är det utställningsvarianten som borde vara aktuell för dig, de är lugnast.

kl

Hur är det med engelsk springer spaniel? Jag har absolut inte så stor koll på dem mer än att jag träffat några stycken på hyfsat nära håll som alla varit väldigt lugna, trevliga familjehundar som inte verkade ha tendenser till att klättra på väggarna om de inte fick tillräckligt med aktivering. Nu aktiverades ju iofs dessa men det var ju inget "supergo" i dom utan dom hängde med och hade kul liksom.

kl

Precis! Och han kommer från "passiva" linjer om man ska uttrycka det så, eurasiern är en väldigt individuell ras (självklart är individerna olika inom alla raser och blablabla) och man vet inte alltid vad man får.
En specifik sällskapshundsras är inte nödvändigtvis det givna valet (jag vet, det var bara ett förslag) för att man söker just en sällskapshund.

Känns som om jag upprepar mig lite :p

Vi är inne på våran 2:a Engelsk Springer Spaniel i familjen och våran nuvarande skulle jag inte rekommendera till en nybörjare, nog för att hon är snäll men hon har en förmåga att vara dominant.

Nu är våran inte direkt välmotionerad och det märks, då hon får ordentlig motion varje dag (långa promenader + hjärngympa i mängder) så kanske hon blir trött, men jag vet ärligt inte om jag har sett henne så pass trött fysiskt och psykiskt sen hon var valp.

Som jag upplever dom så är det hundar med massor av energi och energin håller i sig tills dom dör av ålder så kräver en hel del motion. Däremot så är dom verkligen med på ALLT och är ju egentligen en jakthund.. Dom kräver endel pälsvård, inte jätte extremt men våran har mycket hår och vi trimmar henne, förra vintern fick vi trimma hon extremt mycket för det fastnade så mycket blötsnö i pälsen att hon knappt kunde röra sig och så blir det lätt tovor i pälsen.

Fast annars är hon en underbar hund!

JeayL; Tack för den ärliga uppfattningen om Engelsk Springer Spaniel. Hade själv funderat över just samma saker efter ha läst om rasen på internet och du besvarade frågorna jag hade :p

supercalifragilistic; Då kanske en vuxen Eurasier skulle vara bättre så att man visste mera vad man får?

line_n; Men jag har ju tänkt använda hunden till vardagslydnad och tävlingslydnad också (kanske mer om resultatet blir bra) ... Fast jag får erkänna att en golden har frestat mina tankar då och då.
Är inte utställnings golden och labbar dyrare? Men det är kanske värt det också :angel:

Jag kan rekomendera Finsk Lapphund, jag har själv haft en under en period. De är väldigt vackra men kräver inte mycket pälsvård, jag borstade min kanske en gång i veckan. Dom klarar av att bara slappa inne om man är sjuk, men tar gärna långa prommenader och långa dagar ute. De flesta är inte så intresserade av att träna lydnad, de blir snabbt uttråkade och är svårmotiverade. Vardagslydnad är hyfast lätt att få på dem och de är i regel inte svåra hundar. Jag vet att det är någon här på Buke som har en Lapphund som hade problem med värme och helst låg ute hela dagarna men min hade faktiskt inga problem med värme
Man ska vara noga med var i från hunden kommer då vissa kennlar har avlat på enbart utseende och temperamentet kan då få lida.

5409_219670685550_718155550_7953654_2830053_n.jpg

Jag har inte koll på priserna för golden. Men kan inte tänka mig att show skulle vara mycket dyrare än DP eller jakt. Klart att det alltid kan skilja mellan olika uppfödare men inga stora summor. Och det är knappast en sådan sak som ska avgöra när man väljer :)

Daff; Åh vilken fin gentleman! :love: Jag tror att jag är kär..!

Är fundersam över det där med lydnaden, de kanske blir svårmotiverade men kommer de att ändå lyda när det gäller? Om man t.ex. är på någon hundgård och stunden kräver att man ropar tillbaka hunden - lyder den då?

Funderar över detta då över somrarna brukar vi vara på vårt sommarställe och ha dörrarna öppna hela tiden för att det ska bli svalt - då är det viktigt med en hund som lyder och som gärna håller sig nära.

Man ska vara noga med var i från hunden kommer då vissa kennlar har avlat på enbart utseende och temperamentet kan då få lida.

Tack för varningen, ska vara noga med detta ifall tiden kommer.

line_n; Nä det är klart, fast man kan inte förneka att pengar spelar en liten roll ibland :angel: Tack i allafall!

Senast ändrad:

Fast det är väl mera vanligt att de vuxna hundar som säljs är omplaceringshundar som har vissa problem, eller var kan man hitta vuxna hundar som säljs? :confused:

Fast det är väl mera vanligt att de vuxna hundar som säljs är omplaceringshundar som har vissa problem, eller var kan man hitta vuxna hundar som säljs? :confused:

Det kan precis lika gärna vara helt vanliga bussiga hundar. Hussar och mattar kan flytta utomlands, skilja sig, hamna på sjukhus eller utveckla någon allergi. Man flyttar kanske från hus till lägenhet eller man får barn. Eller tröttnar på hund, sånt händer också. Så problemet ligger inte alltid hos hunden. Men det är smart att ta reda på allt ordentligt. Blocket, vovve.net, bukefalos radannonser och hundforum kan vara några ställen att börja titta. Sök på de raser du är intresserad av eller på ordet "omplacering" eller "nytt hem" eller liknande så hittar du förmodligen en hel del vuxna hundar.

Om du vet vilken ras du riktar in dig på kan du också gå genom rasklubben, det kan finnas omplaceringar, vuxna valpar som blivit kvar eller djur som gjort sitt i aveln. Uppfödare brukar ha en förmåga att ha väldigt mycket hundar hemma :angel: och ibland kan de vilja placera ut någon hund till rätt köpare.

Edit: Det kan vara klokt att dra åt sig öronen om det står "behöver en fast hand", "det här problemet går att träna bort", "kan vara lite skällig" och liknande. Det är ju din första hund så du vill ha det så problemfritt som möjligt. Problem får man ändå, det behöver man inte söka upp.

Senast ändrad:

Ja det har du förstås rätt i, tack. Man vet inte vad som står mellan raderna i vissa annonser :cool: ... Problem ska jag undvika så gott jag kan också.

Halvt KL*

Jag läste för ett par dagar sedan en annons på en golden rasklubbs hemsida om en golden som sökte ett nytt hem och som var åtta år gammal. Om jag skulle kunna tänka mig skaffa en lite äldre hund, vilken ålder skulle då rent allmänt vara bra för liten, mellan och stor hund?
Jag vet inte så mycket om hundars åldrar och vill ju helst slippa råka köpa en hund som egentligen skulle må bäst av att slippa lida mera :cry:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 740
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 688
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 790
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
807
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka