Hundras till nybörjare?

Sv: Hundras till nybörjare?

Hoppas att ni skulle kunna sätta undan lite tid till mig. Jag funderar på att skaffa hund efter jag har studerat färdigt och börjat jobba hemifrån, därför är jag nyfiken på vad för hundraser ni skulle kunna tipsa mig om och skulle vara ytterst tacksam för att få höra dem.

Jag har inte haft hund tidigare men har alltid varit förtjust i hundar, så en hundras passande för nybörjare skulle vara bra.

Och då har jag ju några viktiga punkter
- Ska kunna ha katt i samma hushåll
- Jag är, då man ska vara ärlig, inte den typen som går på långa promenader varje dag utan mera på kortare promenader
- Helst ingen pälsvård men har inget emot att kamma den då och då
- Sällskapshund, lite fostran bara
- Gärna ska den se ut som en hund också :p

Någon hundras som ni kommer tänka på?
Tack i förhand!

Är du sugen på liten hund kolla in russkiy toy

Jag har funderat på den och har den på "Önske"listan ifall jag skulle ändra mig om mitt val - tack iallafall!

Förresten, glöm min förra fråga - ställde den i lapphundstråden och fick svar där :D

Dem två raserna jag kan rekommendera är Cavalier King Charles Spaniel eller Golden Retriever. Cavaliern är ju passande i storlek och temperament, trots sin lite längre päls så gäller inte särskilt mycket pälsvård. Samma angående Golden Retriever, eller i alla fall enligt min erfarenhet. Min familj ägde en Golden Retriever och han var ganska korthårig för en Golden så vi borstade igenom pälsen ett par gånger i månaden, vilket kanske tog typ 5 min per gång? Pälsvård hör ju till alla hunder med päls, vissa behöver mer än andra bara. Dessutom har ju Golden Retriever (vilket gäller säkerligen alla retriever raser) ett underbart lynne, lättränad och i vissa fall en riktig soffpotatis. ;)

Tack för tipsen, de står på listan :)

Alla, jag snubblade över en Aussie här på någon tråd och undrar över hur mycket motion den kräver (då jag läste att den kan kräva ungefär lika mycket som en vuxen hund) och om den är för envis för en nybörjare? Även om man skaffar sig en lite äldre hund och inte valp?

Aussie är en väldigt aktiv ras. Kräver bra mycket mer än vad du har skrivit att du vill göra.

När jag hör "Aussie" förkortningen tänker jag på Australian Sheperd eftersom det är rasens smeknamn.... väl? I alla fall vad jag har fått lärt mig. :p

Tack för tipsen, de står på listan :)

Alla, jag snubblade över en Aussie här på någon tråd och undrar över hur mycket motion den kräver (då jag läste att den kan kräva ungefär lika mycket som en vuxen hund) och om den är för envis för en nybörjare? Även om man skaffar sig en lite äldre hund och inte valp?

Nu har jag inte läst hela tråden, men om kriterierna i ditt startinlägg stämmer så skaffa för sjutton ingen aussie!!
De är hundar som inte bara vill, utan kräver att få jobba, mycket!

För den aktiva männsikan som vill göra mycket med sin hund är det en underbar hund!:love:

/Snöstjerna- aussieägare

Nu blev det tokigt, förlåt att jag inte var mera noga med vilken hundras jag menade. Jag menade verkligen inte vallhunden där är jag medveten om vilka gränser jag har, hur söta de än är... :grin:

Jag menade att fråga om den australienska terriern, om rasens motionbehov och om den passar till nybörjare?

Varför är det så accepterat att ha golden och labrador som sällskapshund, men inte flat?

Jag har inte accepterat att golden och labbe enbart ska vara sällskapshundar.

Men faktum är att flatten är mindre "förstörd" och uppdelad än golden och labbe. Även om det finns puckon som avlar på stora, lata flattar med.

Då är jag med! :laugh:
Terriern har jag verkligen ingen koll på alls.

Snöstjerna- med det aktiveringskrävande aussiemonstret djupt sovande i hörnet av soffan...

Men säkert lika vacker och söt som aktiveringskrävande ... :love: Har varit förälskad i den rasen (bland andra) ett tag~

Jag har inte accepterat att golden och labbe enbart ska vara sällskapshundar.

Men faktum är att flatten är mindre "förstörd" och uppdelad än golden och labbe. Även om det finns puckon som avlar på stora, lata flattar med.

Kan bara hålla med om detta. Blir lika ledsen varje gång jag ser överviktiga golden/labbar gå sin dagliga promenad runt kvarteret. Skäms på sådana lata ägare.

Jag skulle vilja tipsa om Fransk Bulldogg. Vi har en sådan i familjen och den är verkligen en lagom familjehund! Den är en liten hund men som ändå är ganska "cool" (man känner sig trygg när man är ute och går sent på kvällen med den... :D ) Samtidigt kräver den inte alltför mycket aktivering utan trivs bra med att ligga i soffan med matte :o :angel: Visserligen har den trubbnos, men den är himla söt och den "ser ut som en hund" trots att den är liten. :) Den passar bra om man nöjer sig med att vara ute en liten stund varje dag men kan ändå tagga till och hänga med på en långpromenad i skogen. Naturligtvis ska ju alla hundar ha motion men denna ras kräver ju inte allra mest utevistelse.
Jag har ju inte träffat så många Franska Bulldoggar, så jag kan ha fel men jag tror att den skulle kunna passa dig! :laugh:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 740
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 688
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 790
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
807
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka