Hundras till nybörjare?

Sv: Hundras till nybörjare?

Exakt vad innebär det?

Precis som line_n säger, jag vill gärna se skillnad på fram och bak :angel: Menar nu absolut inte något illa, men vissa utställningshundar bland sällskapshundarna har blivit avlade så att man förundras över att de är släkt med vargarna :D

Line_n: Jo, därför ska jag tänka efter ordentligt innan jag skaffar hund. Och jag skulle nog vilja ha en hund som skulle kunna ta det lite lugnt om jag är sjuk :crazy:

Flatcoated retriever har jag faktiskt inte hört om, blev nyfiken - liknar rasen den vanliga retrieven i humöret? Vad är skillnaden?

Förresten, en lite allmän fråga som jag just kom på - tycker hundar om att ha vägar som de känner igen eller nya vägar att promenera på?

Ytterst tacksam för alla svar :D

Vad är "vanlig retriever?
Flatcoated är väldigt glad, älskar ofta allt och alla, väldigt sällskaplig, lättlärd. Vill göra saker. Tycker väldigt mycket om vatten. Den behöver ganska mycket aktivering, så det beror ju på vad du vill göra. Men den kan också ta det lugnt. Min hund förstår att jag inte orkar som vanligt när jag är sjuk, Vill du inte gå 2 timmar per dag ut utöver det träna nån timme så är det ju ingen ras för dig. Annars, om du vill hålla på med lydnad, agility, träna apport och sök för skojs skull så kan det ju vara ett alternativ. Min hund tycker apport är jätteroligt. Brukar gömma en dummy på olika ställen i huset/lägenheten och det tycker han också mycket om. Sen har jag inte min till jakt och kommer heller inte jaktträna. Jag tränar heller inte överdrivet mycket. Jag försöker träna minst en halvtimme varje dag, leker ganska mycket med honom. Men det blir inte alltid träning varje dag, men har han fått mycket motion, lek, och ligga i mitt knä så är han ganska nöjd ändå.
Jag kallar mig inte jätteaktiv, men klarar ändå av att ha en flat.
Den förra hunden vi hade var aktiv sällskapshund. Han fick hoppa lite hinder på gården när han var yngre, men han ledsnade fort. Apport, bada på sommaren, älskade vatten, dra lite på vintern. Kommer börja dra lite med min hund, och prova på agility.
Men som sagt, det beror ju på hur mycket du vill aktivera den och vad du vill göra. Men den fungerar som sällskapshund, men självklart, som med alla raser, behöver den ju aktiveras.

Hundar upplever det ju inte på samma sätt som vi att gå samma runda varje gång, för dete finns ju alltid nåt att lukta på. Men både hunden och du tycker ju om att gå en ny runda ibland.

Senast ändrad:

Vilken fin hund och katt! :love: Men hur blir det då om man skaffar en ny katt?

Vovzing: Nu blev jag lite nyfiken ändå, hur menade du då?

Jag menade att jag är ganska övertygad om att att alla raser kan träna lydnad, men att vissa kan vara något svårare att motivera.

Om vi ska fortsätta snacka Cavaljer så har de jag träffast varit mycket motiverade att lära sig - men de kräver inte massa träning varje dag. Vilket gör att jag tror att den är lämpligare som första hund än en mer "krävande" ras. För om du blir intresserad av träning så tror jag att Cavaljeren hänger med, men om du bara vill träna lite gran nöjer den sig nog med det med. Dessutom ska de tydligen ha mycket liten jaktlust.

Observera: Jag är inte säker på att allt jag säger om Cavaljerer stämmer in på alla, det kanske bara är de jag har träffat som är så. Det finns säkert fler raser som är liknande dessutom, så lita inte blint på vad jag säger utan läs på om rasen om du blir intresserad :)

Senast ändrad:

Jag tittade runt på de länkar jag har fått och blev förtjust nyfiken i en ras, Bolognese, då en sida listade upp fördelar med den som verkar passa mig. Jag undrar om någon har den eller känner till hur den är? Och vilka nackdelar det kan finnas? :crazy:

Senast ändrad:

Precis som line_n säger, jag vill gärna se skillnad på fram och bak :angel: Menar nu absolut inte något illa, men vissa utställningshundar bland sällskapshundarna har blivit avlade så att man förundras över att de är släkt med vargarna :D

Line_n: Jo, därför ska jag tänka efter ordentligt innan jag skaffar hund. Och jag skulle nog vilja ha en hund som skulle kunna ta det lite lugnt om jag är sjuk :crazy:

Så länge du håller dig till sällskapshundarna tror jag inte du behöver oroa dig.
Men det är nog bland de raserna du ska titta, om du mest vill ta kortare promenader och sen kanske prova lite allt möjligt när det känns kul :)

Finns ju många andra raser som också kan passa men allt beror på hur mycket du vill jobba med hunden.

Det här med fram och bak. Är det alltså trubbnosiga hundar du inte vill ha?
Annars är jag själv barnsligt förtjust i mops. Skulle verkligen vilja ha en gul tik :love:
Även Frallorna är trevliga (Fransk Bulldog).

Men vilken storlek vill du ha på hunden?
Vilken typ av päls?
Kan du nämna några raser som du gillar? Då kan folk komma med fler förslag på liknande.
Vill du att hunden ska vara öppen och glad mot alla?
Eller mest gilla familjen?

Ett tillägg till mitt tidigare inlägg. Några vi brukar möta på promenaderna ibland har en flat som är lugnet själv. Chansen att få en sån flat är dock kanske inte så stor.

Vovzing: Har du några exempel på raser som är svårare att motivera?
Har skrivit upp Cavalier då jag är lite intresserad av den :D Tack!

Det här med fram och bak. Är det alltså trubbnosiga hundar du inte vill ha? Ja, för det mesta.

Men vilken storlek vill du ha på hunden? Det spelar egentligen ingen roll, så länge de inte blir så små som en chihuahua. Men för det mesta gäller det ju större de är ju mer aktivitet behöver de, och som tidigare sagt så är jag kanske inte en så aktiv människa

Vilken typ av päls? Gärna lätt skött, så jag bara behöver kamma den

Har inte heller något emot att hunden är öppen och glad mot alla. Hellre det än en som morrar mot främlingar tycker jag personligen.

Jag är rätt öppen för förslag då jag inte riktigt har några favoriter utan är förtjust i hundar i allmänhet. Det enda är väl att jag inte är så förtjust i trubbnosiga hundar.

Senast ändrad:

Jag tittade runt på de länkar jag har fått och blev förtjust nyfiken i en ras, Bolognese, då en sida listade upp fördelar med den som verkar passa mig. Jag undrar om någon har den eller känner till hur den är? Och vilka nackdelar det kan finnas? :crazy:

Bolognese är en bichonras och som sådan är den lättlärd, social, gosig, intelligent och lätt att ha med att göra, en bra första hund. Om du tycker bolognesen är trevlig kan du också titta på andra bichonraser som Havanais och Löwchen. Löwchen är något större, max 32 cm. Det finns också Bichon Frisé och Malteser om du vill ha en lite mindre hund.

Min löwchenkille är 14 år och har varit (är) en helt fantastisk hund. Vi har gått en massa kurser och gjort många roliga saker tillsammans genom åren. Han är väldigt lättlärd och positiv. För två år sedan (han var då 11 år) var vi ute och vandrade en vecka, gick 2-3 mil varje dag. Det gick hur bra som helst. Andra dagar när jag är lite krasslig nöjer han sig med korta rundor.

En löwchen får ha vilken färg som helst och ska lejonklippas om man vill ställa ut. Min är nedklippt och har då en väldigt lättskött päls som inte fäller. De flesta brukar tycka att han är gullig. De vaktar bra, men jag tror inte tjuvarna skulle bli så rädda :o :)

Tack Lejonelle för informationen! Imponerande med en sån vandring.
Nä, tjuvarna skulle kanske inte bli så rädda :D

Jag är nu också nyfiken på två andra raser och om någon av er har mött någon hund av de två raserna, Kromfohrländer och Russkiy toy, så är jag nyfiken på vad ni tyckte om deras personligheter. Kromfohrländern liknar Jack Russeln lite och man har ju hört att Jack Russeln är lite "skällig"?

*tog sista knappen*

Så vida man inte skaffar sig en väldigt envis eller lat hund så kommer ni kunna ha kul att prova på allt möjligt ihop.

Cavalieren som någon föreslog tycker jag skulle vara ett utmärkt val till dig, pigg, vänlig, lättlärd, prefekt första hund, behändig storlek och kräver inte så mycket.

Andra raser att titta på tycker jag kunde vara yorkshireterrier, fransk bulldog (lite mer envis och egensinnig dock men o så charmig), dvärgpudel (en del pälsvård men lätta att klippa ner ju), tibetansk spaniel (men där upplever jag att cavalieren har mkt trevligare temperament), kanske dansk-svensk gårdshund eller dvärgschnauzer (men dom två har nog lite större tendenser att bli jobbiga om det inte blir ngn aktivering på ett tag, men nöjer sig med promenixar och lite trix eller nosjobb)

lycka till med letandet!

Jag är nu också nyfiken på två andra raser och om någon av er har mött någon hund av de två raserna, Kromfohrländer

Kromfohrländern liknar Jack Russeln lite och man har ju hört att Jack Russeln är lite "skällig"?

Kromfohrländer har foxterrier som en av ursprungsraserna men inte terriertemperament. Den rekommenderas inte som förstahund eftersom den lätt får problem med att vara för reserverad eller för dominant. Annars är den en mångsidig hund i lagom storlek som är lämplig för t ex agility. Den jagar inte och blir väldigt förarbunden, ger sig inte iväg på strövtåg.

Om du gillar terriertemperamentet finns många små och mellanstora terriers att välja på som kanske mer är vad du söker i så fall. Bedlingtonterrier kanske kan vara något om du söker en mildare mera lättfostrad hund.

Kromfohrländer har foxterrier som en av ursprungsraserna men inte terriertemperament. Den rekommenderas inte som förstahund eftersom den lätt får problem med att vara för reserverad eller för dominant. Annars är den en mångsidig hund i lagom storlek som är lämplig för t ex agility. Den jagar inte och blir väldigt förarbunden, ger sig inte iväg på strövtåg.

Åh det visste jag inte - tack för informationen!

Jag är mera av en amatör på detta med hundar så jag undrar vad terriertemperament är?
Faktiskt så har min mamma funderat på att skaffa en Jack Russel när hon går i pension, hon har haft en schäfer tidigare - tror du kan det kan passa?

Mycket tacksam för all hjälp :D

Det första jag tänker när jag hör ordet terrier är envis och ettrig :D
Min erfarenhet iallafall :p

Jack Russel är en liten söt hund som faktiskt kräver bra mycket mer aktivering än vad en del tror. Den bör absolut få rejäla promenader och ordentlig mental aktivering för att må bra.
Många JRT man träffar är understimulerade - och helt galna.

Jag brukar vara hundvakt åt en liten JRT, han aktiveras typ ingenting och är helt hyper. Men efter en rejäl långpromenad somnar även han lugnt när man kommer hem. Och jisses så glad han blir när man tränar - äntligen få använda huvudet!
Han älskar att vara hemma hos oss, egentligen hade jag velat ta över honom men man kan ju inte direkt tvinga folk att sälja sina hundar..

Senast ändrad:

Det första jag tänker när jag hör ordet terrier är envis och ettrig :D
Min erfarenhet iallafall :p

Jack Russel är en liten söt hund som faktiskt kräver bra mycket mer aktivering än vad en del tror. Den bör absolut få rejäla promenader och ordentlig mental aktivering för att må bra.
Många JRT man träffar är understimulerade - och helt galna.

Jag instämmer helt med detta. Terriers finns i så många olika storlekar och hårlag och färger att det är lätt att glömma att de har sitt ursprung i jakt och gryt. De är aktiva, robusta och ganska tuffa hundar, fantastiska i rätt sammanhang och hos den ägare som uppskattar just de egenskaperna.

En terrier kan vara en jättebra förstahund men man ska nog tycka om just den där ettrigheten och hitta ett bra utlopp för den. Ettrigheten och envisheten som gör att hunden orkar hur länge som helst kan ju också vara en plåga om hunden t ex envist och uthålligt gräver upp grönsakslandet eller jagar bilar som åker förbi.

En Chinese Crested ?

En Australisk terrier ?

Lite mindre modell på hundar. Jag gillar småjyckar de tar ju inte så stor plat i sängen :-)

Hm, det jag hör hur en terrier är får mig allt mindre tro att det passar mig :o Jag kan själv vara rätt envis och ettrig, så jag tänker mig snarare att en hund som är mild och lugn till humöret skulle passa mig bättre - fast det är väl svårt att hitta bland mindre hundar kanske?

Cirkus:
Chinese crested - den pälsen måste man väl ta hand om rätt mycket, eller har jag fel?
Aussien var fin, men envisa raser passar nog inte mig som är också envis - fast på ett lite negativt sätt :p

Fast Aussien är inte envis i terrier bemärkelse tycker jag. Tvärt om, de är väldigt milda men samtidigt pigga.

Jag har en själv och hon pryder lika gärna soffa som hon är med på ridtur. Otroligt följsam och lättsam på alla sätt och vis. Inte det minsta skällig, förutom att hon "larmar" om någon knackar på dörren, ett eller två skall sen inget mer.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 740
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 688
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 790
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
809
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!