Hundar förstår vad man säger

Tora

Trådstartare
I dagens Metro stod det om en studie gjord på hundar. Man har tydligen kommit fram till att hundar inte bara lyssnar på tonfallet utan även på vad vi säger.

Är det någon hundägare som egentligen är förvånad av resultatet? :D

Jag har alltid pratat med mina hundar och jag har upplevt att de har förstått det mesta man sagt. Ett exempel är i somras när vi pratade om att vi skulle åka och bada i Lygnern. Rätt som det var sprang båda hundarna till dörren och ville följa med och bada. Finns hur många exempel som helst.

Eller är det bara jag som upplevt att ens hundar många gånger verkligen förstår vad man säger?

Både och tänker jag. Jag tror att de lär sig att associera vissa ord till vissa aktiviteter, precis som de lär sig att associera vissa saker med aktiviteter :)
T ex om vi pratar vanlig jakt är det ingen av hundarna som reagerar, men säger jag typ "Jag tänkte ut och släppa XX en sväng i skogen nu", så springer båda hundarna till dörren. Går jag mot vapenskåpet är det samma sak, eller om jag plockar fram pejlen. Tar jag fram hundhandduken för dusch så försvinner de in under matbordet ;)

Igår släppte jag Otis i ett lövhägn för att träna söket. "Ut och sök!" ropade jag när han var typ 10 meter bort. Resultatet blev en hund som kom kutande i full fart tillbaka och slickade mig i ansiktet :cautious::laugh:

Inte det minsta förvånad, då jag har hundar som verkligen lyssnar på inte bara ord utan hela meningar - främst min tokiga Polly :)

Jag är inte förvånad, men å andra sidan upplever både jag och mina föräldrar att Aysu förstår otroligt mycket mer än hon "borde" göra. Vi brukar alla ha diskussioner med henne och det känns som om hon förstår väldigt mycket. Hon är en fantastisk hund på det sättet, så otroligt klok och fin.

Dessutom har hon lärt sig namn på alla i vår bekantskapskrets genom att lyssna på vad jag kallar dem. Det sistnämnda är säkert vanligt, men jag har inte upplevt att någon av mina andra hundar gjort lika tydliga kopplingar mellan namn och folk. Tex om jag säger att vi ska gå till mamma, då går hon i förväg hela promenaden och raka vägen till min mor, hon vet vart vi ska ;) Jag får även akta mig för att säga hennes favorithundkompis namn i allt för glad ton, för då börjar hon leta efter honom och tro att vi ska träffas.

Det de hade testat var ju om hunden förstår inlärda ord, i princip. Och det är väl ingen nyhet? :cautious:
Att de reagerar när man säger "duktig hund" om man brukar göra det men inte när man säger "skogsdunge" med samma tonfall är ju inte annorlunda än att de förstår skillnaden på "sitt", "ligg" och andra kommandon vi lär dem. Säger man "ska vi gå och bada?" och sen går och badar kommer ju hunden snabbt fatta vad det innebär.

Har en kompis som skrev såhär:
"Det låter otroligt att man först nu funnit belägg för att hundar kan lystra till ord och inte bara tonläge. Jag kan glatt säga "vasstrå!", "vass och flod!", "vaska guld!" men det är först med exakt samma tonläge jag säger "vassegod" som Dolle äter."
Så elakt att hojta "vass och flod" till en hund som väntar på "vassegod" :rofl:

Studien jag antar det handlar om undersöker att hundens hjärna hanterar informationen på samma sätt som vår, alltså att olika regioner behandlar olika input (avkodning för lexikal information behandlas i ett område, medan intonal information sköts i en helt annan simultan process) och resultatet sätts samman till en "slutsats". Jag tycker det är väldigt tråkigt när seriöst arbete trivialiseras, vi hundägare "vet" kanske att hundar förstår en massa men det är verkligen något helt annat än vad som studerats här...

Senast ändrad:
Studien jag antar det handlar om undersöker att hundens hjärna hanterar informationen på samma sätt som vår, alltså att olika regioner behandlar olika input (dekoding för lexikal information behandlas i ett område, medan intonal information sköts i en helt annan simultan process) och resultatet sätts samman till en "slutsats". Jag tycker det är väldigt tråkigt när seriöst arbete trivialiseras, vi hundägare "vet" kanske att hundar förstår en massa men det är verkligen något helt annat än vad som studerats här...
Ah, så problemet är att tidningar har dummat ner det till nåt helt annat än det egentligen är? Trist!

Ah, så problemet är att tidningar har dummat ner det till nåt helt annat än det egentligen är? Trist!

Japp, det låter så. Jag har inte läst Metroartikeln som trådstarten handlar om, men däremot studien i fråga och det matchar inte kan man ju säga... Väldigt trist, men tyvärr inte ovanligt.

Vi borde vara glada att hundar studeras på det här sättet (och det här är en typ av studie som även ger väldigt många uppslag till angränsande studier och utveckling av språkfunktion hos människor), istället blir det "vi mot forskarna" som om det de gjort är något fånigt. :(

Typiskt exempel är när Polly har sin boll och jag ber henne "kan du gå och leta efter Minis boll" och hon drar iväg och letar efter den andra tiken borttappade boll hemma :) Boll betyder ju annars hennes egen boll, men kombon "leta", "Mini-boll", och "hämta" i samma mening så vet hon precis vad hon ska göra :)
Bara ett exempel på att även hunden kanske inte förstår precis hela meningen med varje ord, så förstår den många ord tillsammans även om jag ändrar ordföljden osv. Sen bryr sig vissa hundar olika och alla är inte riktigt lika snabba i tanken, så här hemma är det just Polly som är den som kvickast fattar meningar.

Både och tänker jag. Jag tror att de lär sig att associera vissa ord till vissa aktiviteter, precis som de lär sig att associera vissa saker med aktiviteter :)
T ex om vi pratar vanlig jakt är det ingen av hundarna som reagerar, men säger jag typ "Jag tänkte ut och släppa XX en sväng i skogen nu", så springer båda hundarna till dörren. Går jag mot vapenskåpet är det samma sak, eller om jag plockar fram pejlen. Tar jag fram hundhandduken för dusch så försvinner de in under matbordet ;)

Igår släppte jag Otis i ett lövhägn för att träna söket. "Ut och sök!" ropade jag när han var typ 10 meter bort. Resultatet blev en hund som kom kutande i full fart tillbaka och slickade mig i ansiktet :cautious::laugh:
Ha ha ha! Mina är väldigt selektiva på vad de vill förstå :meh: :D

Just det där med att åka och bada så pratade vi om att bada i Lygnern. Hade de bara reagerat på bada så kunde de ju lika gärna gått till altandörren. :laugh:

Jag är väldigt pratig av mig, pratar ganska långdraget med mina hundar. Har alltid varit lite av en sån som säger mina tankar högt. Typ "ska jag göra soppa ikväll.. Nä blir nog tacos" och så kan jag gå och diskutera det lite med mig själv.

Detta är nog varför Tinja har en otrolig förmåga att förstå långa meningar :D Egentligen plockar hon väl ut ord ur meningarna som hon förstår, som när jag säger "men ska du inte ta och gå och lägga dig?" så lystrar hon till "gå och lägga dig" vilket hon vet vad det betyder. Men hon är väldigt lyhörd och förståndig, hon sitter ofta och lyssnar på samtal, som om hon försöker förstå vad vi snackar om :rofl:

Lagotton lärde sig lyssna på mig, både med ord och kroppspråk. Vi behövde inte alltid tala så andra hörde för att hon skulle förstå. Vi växte ihop med åren, helt enkelt.
Labben förstår också en hel del men inte alls på samma sätt. Men det kanske kommer :p

Japp, det låter så. Jag har inte läst Metroartikeln som trådstarten handlar om, men däremot studien i fråga och det matchar inte kan man ju säga... Väldigt trist, men tyvärr inte ovanligt.

Vi borde vara glada att hundar studeras på det här sättet (och det här är en typ av studie som även ger väldigt många uppslag till angränsande studier och utveckling av språkfunktion hos människor), istället blir det "vi mot forskarna" som om det de gjort är något fånigt. :(
SÅ himla tokigt tror jag inte att det skildrats:

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap...dar-forstar-orden-och-inte-bara-tonfallet:nyh

Och här är TT-s version, gissar att det är den som är i Metro också:

http://www.sydsvenskan.se/2016-08-31/studie-hunden-forstar-vad-du-sager

Fast ska väl tillägga också att det han pratar om där är en lite annan sak än vad som studerats i den här senaste studien. Att hundar förstår talat språk och har viss grammatisk förmåga är inte nytt, men att deras tolkningsprocess bygger på samma system som vårt är något helt annat. Att ett djur utan egen förmåga att uttrycka ett språk ändå har samma hjärnfunktioner för så pass grundläggande byggstenar som lexikal och intonal information - grundläggande för just vår typ av språk, inte kroppsspråk och annat som man kan i vissa fall argumentera utgör språkförmåga/kommunikation - är helt fantastiskt. Jag hoppas vi kan få information om det är unikt för hundar (som samutvecklats med oss) eller om det är gemensamt för tex däggdjur framöver...

Tack! Tänkte att jag med min fingertoppskänsla slagit rätt ner på Sveriges Cesar. :o

Fast han lät vettig och intressant. (Det gjorde i och för sig CM också, tills jag hittade till Hund :angel:)

Per är vettig och intressant! Läs gärna hans böcker. :D

CLd3Cq1.jpg

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 473
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 922
Senast: valpköpare
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 602
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023