Hund som morrar och nafsar vid hantering

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Carlaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 83
  • Visningar Visningar 14 196
C

Carlaa

Ja, Jag har tagit över min brors hund nu och han ska vara här ett år nu. Min bror har i princip alltid haft problem med hanteringen på hunden då hunden morrar åt honom.

Hunden är en blandras och är 2.5 år.

Jag visste att han hade problem men fattade det på min bror som att det inte var så allvarligt.

Nu när hunden har bott in sig och vi har fått upp en relation tog jag honom till vet för att klargöra att han inte morrade av smärta på något sätt. Så var inte fallet blev konstaterat. Jag började då själv hantera hunden smått och märkte ganska snart att problemen var större än jag väntat mig. När jag torkar tassar efter promenad, När jag måste klippa klor, När jag måste borsta pälsen på honom, rengöra öron mm. Då morrar han och har nafsat efter mig en gång.

Jag tog kontakt med en vän som sa att, NÄR han morrar så skäll inte på honom, ignorera beteendet. Belöna honom när han är duktig och lugn istället. Är du osäker så skaffa en munkorg till honom så du kan hantera honom lugnt och tryggt utan att behöva vara rädd eller osäker vid hanteringen, för är du rädd och osäker blir hunden det också. Mycket kontaktövningar i träningen och hanera spontant.

Jag har gjort detta nu men är osäker på munkorgen, samtidigt som jag inte vill bli smakprov. Hur hade NI gjort?

Sv: Hund som morrar och nafsar vid hantering

Jag hade tagit mycket i hunden. Lugnt men bestämt. Håll i halsbandet och sitt brevid hunden medan du stryker den över kroppen börjar han morra vid ett specifikt ställe så stanna där med handen tills han tystnat, ev klia lite där. Ryck inte undan handen!!! Stryk på benen och håll lite i dem, morrar han så ignorera och fortsätt stryka, var lugn hela tiden och låtsas som att det regnar. Detta utvecklar du sedan till att tillslut kunna ta tag i hundens skinn i nacke/rygg/hals (inte hårt naturligtvis). Du får lära hunden från början att det inte är något särskilt att bli undersökt eller pysslad med. Märker han att du är trygg i hanteringen blir han också det.

Munkorg kan du ha om du vill, men är det "bara" nafs hade jag nog tagit risken. Om munkorgen lugnar dig hade jag dock valt den i ditt ställe.

Ja, jag känner att jag skulle kunna uppträda lugnare om jag hade den, då jag kan vara garanterad att han inte kan nafsa mig.

Det är synd att detta problem ska finnas för annars är han världens goaste hund. helt underbar att jobba med vid träning och alltid lika glad med en ständigt viftande svans :)

Jag försöker att alltid göra hantering som han inte gillar till något possitivt. En trevlig mysstund med godis och smek.

Vad gällande munkorg så har jag faktiskt köpt en, en såndär med "bur" så han kan flåsa om han skulle behöva. Den sitter mycket bra och bekvämt på honom då den är måttbeställd.

Denna veckan är dessutom perfekt för mannen i huset jobbar utomlands så det är bara jag, katterna och hunden hemma. Så det är lungt och tryggt då.

Jag tycker att munkorgen är en toppenidé eftersom hunden aldrig kommer att slappna av om inte den som hanterar honom gör det.

Som nämnt tidigare gäller det sedan att bygga upp ett förtroende, hantera massor utan att faktiskt göra något som att klippa klorna.

Ett hett tips är också att trötta ut honom rejält innan du försöker, ta en promenad så länge som du hinner med, en eller två timmar. Om hundar är rejält fysiskt trötta får de lättare att acceptera allt konstigt som vi människor hittar på.

Jag har klövjeväskor till min vovve för att han ska kunna få så mycket motion han behöver även de dagar som jag inte pallar gå i ett par timmar.

Jag kan tänka mig att klicker skulle fungera, också! Gillar han godis? Då förknippar han dig och din hantering av honom med nåt riktigt positivt och koncentrerar sig på det. Tills han vant sig vid att hantering är nåt bra.
Är du säker på att han inte har ont och alltså är orolig att du ska göra illa honom?

Å andra sidan är åtminstone jag lite emot att man ska blanda in hjälpmedel när man vill skapa sig en relation till hunden. Klickern är ett jättebra hjälpmedel till mycket, men ska den ligga som grund till en relation?

Å andra sidan är åtminstone jag lite emot att man ska blanda in hjälpmedel när man vill skapa sig en relation till hunden. Klickern är ett jättebra hjälpmedel till mycket, men ska den ligga som grund till en relation?

Jag är böjd att hålla med. Ser klickern främst som ett träningshjälpmedel. Det är skillnad på hundträning och hunduppfostran. Jag tror inte man får mer respekt av en hund som morrar vid hantering om den börjar se en som en godisautomat.

TS, jag har själv en kaxig liten skit här hemma som testat samma sak. Jag har varit lugn, ignorerat beteendet och fortsatt med det jag ska ha gjort. Han har insett att morrandet och nafsandet inte funkar och jag ser jätteresultat. Förr tog det 20 min att klippa en klo, idag tar jag allihopa på tio minuter. Lite tjafs i början förstås men jag tror det försvinner också snart. Dock ser jag att han gärna testa samma fula metoder på andra, så det kan mycket väl vara så att beteendet blivit värre med dig än för din bror just för att du är "ny" för hunden.
Kan tillägga att jag först fick tipset att mata med godis efter varje kloklipp. Hunden var inte dummare än att såg igenom det det och det uppstod en ny kamp för varje klo. Jag tror inte på den metoden på en kaxig hund. Kanske på en hund som beteer sig illa för att den är osäker dock... *funderar*

På med korgen, andas djupt och sen är det envishet och jävlar anamma som gäller. :)

Senast ändrad:

Jag håller med dig.
Jag tycker inte man ska blanda in klicker. Klicker är inlärning, hantering är relation.
Att bygga upp en hantering mellan ägare och hund baserat på "mutor" är långt ifrån att bygga upp en stadig relation som bygger på tillit. Annat är det med t ex tandvisning på tävling, då kan man lägga in ren och skär lydnad och arbeta med klicker för att hunden ska acceptera hantering från en främmande människa.

TS: Ha munkorg på hunden om du är rädd för att bli biten! Är du osäker i situationen kommer hunden garanterat bli det, precis som din vän sa.

Jag hade gjort som beskrivits tidigare, milt men bestämt hanterat hunden tills den märker att inget kommer hända mer än just detta. Ofta, flera gånger varje dag, men undvika det när hunden är "naturligt uppstressad", t ex när den vill gå ut på morgonkissen, eller står och stampar vid köksbänken för att den vill ha mat. Börja i situationer där hunden naturligt är lugn. Men träng dig heller inte på den, gå t ex inte fram till hunden när den ligger i sin korg och börja greja med den. Hunden måste få ha frizoner också. Sitt istället mitt på golvet eller passa på att greja lite mer ingående när hunden kommer fram och vill bli klappad.

Kan du leka med hunden utan någon leksak? Kan ni puttas och busa utan att han reagerar med att spänna sig?

Senast ändrad:

Jag kan leka helt fritt med hunden, vi kan busa, knuffas, brottas utan att han spänner sig och blir osäker. Så är han jättehärlig för vi kan ha skitkul ihop :)

Och jag är hundra på att han inte morrar av smärta då han är ordentligt igenomgången av en vet. Han är till och med röntgad (vad jag fattade på vet så röntgar man vanligen inte blandraser, tråkigt tycker jag då man gör det av hälsoskäl).

Just nu är största problemet tasstorkningen vid dörren, för här ute på landet är alla vägar lervälling när snön har smält bort. När jag ska torka dom morrar han åt mig och nafsar precis som jag nämnt tidigare.
När jag ska träna på detta (jag kommer ha munkorg på för att JAG ska kunna slappna av och känna mig säker) bör jag ha honom liggande eller sittande?

Jag hade pillat på hunden så mycket som möjligt bara. Pillat på klor och tassar även vid mys i soffan. Göra det till en gosestund helt enkelt. Jag är väldigt fysisk med mina hundar!

Sen hade jag själv sagt lugnt; "Lägg av" om någon av mina egna skulle gurgla eller nafsa och bara hållt kvar handen. Inte göra en stor sak av det.

Vid handdukstorkandet hade jag nog haft hunden ståenden. Så man slipper konflikterna vid "Sitt/Ligg", "Men stanna! Ligg/sitt!". Utan bara ha honom stående.

Hade heller inte blandat in godis alls i detta.

Jag hade pillat på hunden så mycket som möjligt bara. Pillat på klor och tassar även vid mys i soffan. Göra det till en gosestund helt enkelt. Jag är väldigt fysisk med mina hundar!

Sen hade jag själv sagt lugnt; "Lägg av" om någon av mina egna skulle gurgla eller nafsa och bara hållt kvar handen. Inte göra en stor sak av det.

Vid handdukstorkandet hade jag nog haft hunden ståenden. Så man slipper konflikterna vid "Sitt/Ligg", "Men stanna! Ligg/sitt!". Utan bara ha honom stående.

Hade heller inte blandat in godis alls i detta.

Du skriver att din bror alltid haft problem, skulle hunden vara född så? Tycker det låter märkligt. Jag skulle ta mig en funderare på varför hunden väljer ett avståndstagande beteende.

Givetvis är hunden inte född sådan utan det handlar helt enkelt om okunskap från min brors sida. Hunden nafsade min bror en gång och efter det har han blivit osäker och har tagit hunden till vet varenda gång klor ska klippas mm.

Jag däremot känner att jag varken har tid eller ork att fara in till stan och vet varenda gång en klo ska klippas eller tassar ska kollas.

Han är ju en jättetrevlig hund i alla andra lägen, jag tror det handlar om att hunden är ouppfostrad. Han VILL inte och har lärt sig att säger han ifrån så får han som han vill. Det är min teori.

Jag förstår. Du har redan fått tips på både habitering och flooding för att avhjälpa problemet, du får väl prova dig fram till vad som funkar. :D

Lite nyfiken, bara - vilka raser har den i sig?
När du säger att din bror tagit hunden till veterinären för kloklippning etc - kan veterinären hantera hunden utan att bli nafsad eller har han/hon haft munkorg på den? Jag känner hundar som är riktigt otrevliga med matte/husse vid pälsvård etc, men där Trimmaren kan göra i stort sett vad hon vill och hunden står som ett litet ljus! :cool:
Sen håller jag med om att mitt tidigare förslag, om klicker, kanske inte var det smartaste. Även om jag iochförsig tycker att all träning bygger upp förhållandet mellan hund och människa.
Sen tycker ju inte alla hundar lika mycket om fysisk kontakt. Min egen är SUPERsocial och vill helst sitta ovanpå folk hela tiden, stoppar in huvudet under ens arm för att bli kramad, etc. Andra hundar tycker mest att fysisk närhet är jobbig och onödig, och får den då slippa detta genom att morra, är det klart den lär sig detta rätt snabbt.

Tycker tipset om klicker är kanonbra - det handlar ju om en hund som i grund och botten har någon dålig erfarenhet av hantering, som nån skrev här så är han ju inte född sådan men det finns ju nån anledning i botten till varför han naffsade första gången, dvs. hunden var inte helt trygg med hanteringen från början, oavsett anledning.

Jag måste erkänna att jag inte alls fattar varför man inte skulle kunna använda klicker för att rätta till något sådant här? Man vill skapa en positiv känsla vid hantering, finns ju inga som helst fel i att belöna hunden för att den lär sig acceptera att bli hanterad?

Sen kan jag mycket väl tycka att munkorg är utmärkt om man i vissa lägen måste hantera hunden och är osäker på om man kan riskera att bli biten - det kanske inte går att vänta med kloklippningen medan man tränar upp hundens tolerans för hantering och då gör man det bästa för tillfället. Om munkorgen gör att man som ägare känner sig trygg och kan vara avslappnad så är det väl en jättebra tillfällig lösning.

Varför är folk generellt så rädda att använda klicker när det gäller att lösa sådana här problem? Varför kan man inte använda klickern för att lösa problem som hör ihop med relationer mellan hund och ägare? Det handlar ju inte om att man blir en godisautomat, det handlar om att ändra (eller för den delen bygga upp från grunden om det handlar om en hund som inte har felbeteenden med sig) hundens inställning till något som den ogillar eller kanske till och med är väldigt otrygg med.

Själv har jag alltid använt belöning vid kloklippning, varje gång. Det finns många som säger att det är jättedumt att göra det för vad händer den gången jag inte har något godis men ändå måste klippa klorna...?

Ja, vad händer egentligen? Jo... hundarna har ju en sån otroligt positiv koppling till det här med kloklippning att hela momentet direkt lockar fram bra känslor i dem, det räcker att jag tar fram klotången så blir alla fyra helt till sig och nästan slåss om att få vara först... ;) Klart att de blir extra nöjda om de får godis men hela känslan i hanteringen är så välgrundat positivt att jag absolut inte MÅSTE ha godis numera, sen har jag det oftast ändå för jag tycker att det inte gör nån skada. ;)

Därmed inte sagt att det inte går att göra på de andra sätt som föreslagits här i tråden - jag säger alltså inte att det är fel och klickerträning är det enda rätta - men jag har som sagt väldigt svårt att förstå varför man inte borde använda positiv förstärkning till att lösa sådana här problem - hanteringsproblem, speciellt med en omplaceringshund, är ju i mina ögon en helt perfekt anledning till att jobba med sådana metoder.

Är jag ensam om att tycka så här? :)

Du har fått bra tips i tråden, även jag vill understryka vikten av att ta på hunden i stort sett hela tiden, som om det vore det naturligaste i världen.

Det finns en typ av ställning som heter typ "sitta ryggsäck", där du sitter bakom hunden med benen på var sida om den. Hunden ska sitta ner och härifrån kan du nå hela hundens kropp. Du kan lätt känna på tassar och stryka den över ryggen och bröstet, kolla på tänderna och titta i öronen. Jag tycker att du kan ta på hunden och berömma både beröring och lugn, om hunden inte är helt tokig i eller blir väldigt uppspelt av godis kan du belöna med godis.
Oftast blir ryggsäcksittandet väldigt lugnande och tryggt för hunden.

Hela grejen med ert problem är att få hunden att koppla beröring och hantering till något riktigt mysigt, därför är det viktigt att du tycker att det mysigt och kan vara trygg och lugn hela tiden. Även om hunden blir stressad eller otrygg ska du behålla lugnet. Tänk även på ditt röstläge när du hanterar den.

Senast ändrad:

Man kan ju använda sig av ideologin/metoden klickerträning - utan att använda själva verktyget.

Det går att shejpa och använda sig av betingning och positiv förstärkning utan att använda själva klickern, och det är faktiskt vad de flesta tips i tråden har handlat om.

Just nu är största problemet tasstorkningen vid dörren, för här ute på landet är alla vägar lervälling när snön har smält bort. När jag ska torka dom morrar han åt mig och nafsar precis som jag nämnt tidigare.
När jag ska träna på detta (jag kommer ha munkorg på för att JAG ska kunna slappna av och känna mig säker) bör jag ha honom liggande eller sittande?

Jag skulle haft honom stående.

Nä, det är du verkligen inte.

Jag har själv funderat på varför straff och varningar har slagit så enormt då det gäller inlärning. Speciellt då det inte finns någon vetenskaplig förklaring till att det skulle funka bättre än positiva metoder.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 323
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 629
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 696
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Min BC har precis fyllt två år, är precis så pigg och glad som en ung BC är och älskar att vi börjat träna agility! Han har alltid fått...
2
Svar
27
· Visningar
9 121
Senast: Ananas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka