Hund som morrar och nafsar vid hantering

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Carlaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 83
  • Visningar Visningar 14 196
Sv: Hund som morrar och nafsar vid hantering

Jag har själv funderat på varför straff och varningar har slagit så enormt då det gäller inlärning. Speciellt då det inte finns någon vetenskaplig förklaring till att det skulle funka bättre än positiva metoder.

Jag har inte sett någon som sagt att hunden ska straffas eller "bli varnad" för att den beter sig som den gör. Alla (tror jag?), likt mig, säger att man ska vända situationen till något positivt och skapa en trygghet i hanteringen ägare-hund emellan. Och för att vända en stituation till det positiva behöver man enligt mig inte blanda in klicker och godis.

Senast ändrad:

Jag har pillat järnet på tassar och klor nu så fort tillfälle ges till mys stunder. Jag har inte blandat in klicker i detta utan enbart använt mig av rösten och lugna trygga händer.

Idag blev jag överraskad efter promenaden, Jag ställde hunden och började torka tassar en och en, mjukt och försiktigt med kill och smek. Inte ett morr fick jag. kanske en engångsgrej men det räckte för att jag skulle känna :banana:

Värre är det med klorna men vi jobbar på det, Varje dag och han får ta det vare sig han vill eller ej.

Jag läste lite om just detta problemet (hundcoachen) och där sas det att sålänge hunden morrar på ett icke varnande sätt (ytligt, inte djupt och varnande) så kunnde det tolereras att hunden morrade. Bör jag tolerera det eller ska jag bita ifrån där med så småningom?

Jag har inte sett någon som sagt att hunden ska straffas eller "bli varnad" för att den beter sig som den gör. Alla (tror jag?), likt mig, säger att man ska vända situationen till något positivt och skapa en trygghet i hanteringen ägare-hund emellan. Och för att vända en stituation till det positiva behöver man enligt mig inte blanda in klicker och godis.

Samma här? Blandrastik, hur i helsike fick du till den slutsatsen att det skulle blandas in straff eller varningar!? :confused:

Tycker tipset om klicker är kanonbra - det handlar ju om en hund som i grund och botten har någon dålig erfarenhet av hantering, som nån skrev här så är han ju inte född sådan men det finns ju nån anledning i botten till varför han naffsade första gången, dvs. hunden var inte helt trygg med hanteringen från början, oavsett anledning.

Jag vänder på resonemanget. Varför ska hunden få godis när jag rör vid den? Varför kan man inte lära hunden att hanteringen i sig är positiv? Vissa hundar tycker inte om hantering från början, men kan enkelt lära sig att tycka om det om man vänder det till något positivt utan mellanhänder. Det handlar ju om att hunden ska slappna av när man tar i den, och lära sig uppskatta smek. Klickern använder man för att skapa förväntan, i detta fall på godis. Hunden behöver mao inte tänka så mycket kring hanteringen mer än att "snart kommer belöning, snart kommer belöning" och det handlar ju inte om att få hunden att "stå ut" , utan om att känna att det är himla mysigt att få en klapp.

Därför är jag mot klickandet.

Jag tror att Blandrastik menade rent generellt, inte specifikt i det här fallet.

Jag förstår. Du har redan fått tips på både habitering och flooding för att avhjälpa problemet, du får väl prova dig fram till vad som funkar. :D

Du får som sagt hemskt gärna redogöra var du ser exempel på flooding samt varningar och bestraffningar.

Om jag utgår ifrån mig själv så handlar det om att min hund ska uppskatta och vara trygg i min beröring. Utan att det innefattar mat. Jag vill att vår relation ska baseras på annat än köttbullar och frolic. Plus att hantering för mig inte ska handla om förväntan. Hantering är något mysigt vi gör och vi har ett förtroende för varandra.

Jag har pillat järnet på tassar och klor nu så fort tillfälle ges till mys stunder. Jag har inte blandat in klicker i detta utan enbart använt mig av rösten och lugna trygga händer.

Idag blev jag överraskad efter promenaden, Jag ställde hunden och började torka tassar en och en, mjukt och försiktigt med kill och smek. Inte ett morr fick jag. kanske en engångsgrej men det räckte för att jag skulle känna :banana:

Värre är det med klorna men vi jobbar på det, Varje dag och han får ta det vare sig han vill eller ej.

Jag läste lite om just detta problemet (hundcoachen) och där sas det att sålänge hunden morrar på ett icke varnande sätt (ytligt, inte djupt och varnande) så kunnde det tolereras att hunden morrade. Bör jag tolerera det eller ska jag bita ifrån där med så småningom?

Vad underbart att höra! Jag hade själv väntat med just själva klippningen ett tag. Det är inte hela världen om hunden har lite långa klor under en kort period. Allt för att hanteringen ska bli så lite obehag som möjligt. Pilla, sprätt på klorna med dina naglar osv flera gånger om dagen, massera lite på rygg, tassar, ben och allt du kan få tag på.

Själv så har vi kloklippningen som mysstund. Båda mina nästan sover när det är klippdags. Men fast dom är såpass säkra på kloklippningen så har vi alltid en gosstund efter varje klippning. Då passar jag på att kolla öron, känna över muskler, kolla lite i hals och trampdynor.

Min beauceron Focus hade ett helvete med kloklipp som yngre (Där faktiskt Åsa A ryckt in utan klicker ;) ) men senaste 6-7 åren så har det varit helt problemfritt. Han är ingen hund som egentligen gillar klappar eller social beröring, så hanteringen vid vår gosstund är lite annorlunda mot mallen. Han får mer massage än puss och gos :D

Du får som sagt hemskt gärna redogöra var du ser exempel på flooding samt varningar och bestraffningar.

Vad jag menar med varningar och bestraffningar så har jag redan redogjort för att jag menade generellt. Punkt.

Huruvida att "bestämt hålla och och fortsätta klippa" blir flooding eller inte är ju enbart utifrån hundens känslor. De kan vi (båda du och jag) bara gissa oss till.
Men vad jag menar med flooding i just detta sammanhanget är att "bara fortsätta hantera/klippa what ever", men den förutsättningen att hunden inte "gillar läget" utan heldre håller på med något annat. Och med habitering att klicka eller bara fortsätta om hunden acceperar behandlingen.

Så om du fortsätter gå förbi en hund som gör utfall vid ett staket så är det också flooding gentemot din hund? För då fortsätter du med obehaget?

Den här jävla curlingskiten går mig verkligen på nerverna.

Så om du fortsätter gå förbi en hund som gör utfall vid ett staket så är det också flooding gentemot din hund? För då fortsätter du med obehaget?

Word.

tionioåttaju

Jag vänder på resonemanget. Varför ska hunden få godis när jag rör vid den? Varför kan man inte lära hunden att hanteringen i sig är positiv? Vissa hundar tycker inte om hantering från början, men kan enkelt lära sig att tycka om det om man vänder det till något positivt utan mellanhänder. Det handlar ju om att hunden ska slappna av när man tar i den, och lära sig uppskatta smek. Klickern använder man för att skapa förväntan, i detta fall på godis. Hunden behöver mao inte tänka så mycket kring hanteringen mer än att "snart kommer belöning, snart kommer belöning" och det handlar ju inte om att få hunden att "stå ut" , utan om att känna att det är himla mysigt att få en klapp.

Därför är jag mot klickandet.

Men så kan man ju tänka med allt - varför använda klicker överhuvudtaget (annat än i rent inlärningssyfte när man lär in moment/trix etc), om man hellre kan lära hunden att det är positivt i alla fall?
I TS fall tänkte jag mest att den här hunden behöver omprogrammeras så att hanteringen inte längre upplevs som negativ, kanske rentav hotfull. Man kan ju exvis använda klickern när man tränar hundmöten med en hund som beter sig stressat/aggressivt/utåtagerande. På samma sätt tänkte jag att klickern här kunde användas för att bryta genom det negativa skalet hos en hund som ju helt tydligt förknippar hantering med nåt otrevligt.
Nu har TS redan kommit en bit på väg så andra metoder fungerar säkert också, kanske bara hennes uppträdande och attityd har en del i det hela att göra, den förre ägaren kanske reagerade skrämt och backade när hunden morrade och förstärkte på så sätt det hela.
Lycka till i alla fall! :laugh:

Va?
Hur får du passerandet av ett staket till flooding? Vilket obehag?

Dina hundar kanske tycker det är kul när andra hundar gapar, gurglar och hugger i staketet ni går förbi?

Ett exempel till; åksjuka hundar. Där den egentliga lösningen är att faktiskt åka bil. Är det också flooding (vem hittade på det här ordet)?

Vad jag menar med varningar och bestraffningar så har jag redan redogjort för att jag menade generellt. Punkt.

Huruvida att "bestämt hålla och och fortsätta klippa" blir flooding eller inte är ju enbart utifrån hundens känslor. De kan vi (båda du och jag) bara gissa oss till.
Men vad jag menar med flooding i just detta sammanhanget är att "bara fortsätta hantera/klippa what ever", men den förutsättningen att hunden inte "gillar läget" utan heldre håller på med något annat. Och med habitering att klicka eller bara fortsätta om hunden acceperar behandlingen.

Jag antar att det är samma begrepp som förut kallades milt tvång.
Jag anser iaf att en hund kan behöva detta milda tvång (ej hysterisk hund för att poängtera, utan en närvarande hund) för att komma till insikt med att det är okej.

Jag tycker det är lite ledsamt och sorgligt med hundhantering idag. Att sätta upp ramar, regler och ha ett bra nej är något dåligt idag. Istället ska precis allt klickas in. Allt ska klickas för godis och den magiska klickern löser precis allt.

För min del bygger relation på just relation mellan hund och förare. Inte mellan hund och klicker. Det är något man får jobba på och förtjäna, inte något man ska behöva muta sig fram till.

Det är stor skillnad på relation och tävlingslydnad. Du kan ha en rutten relation med din hund men ändå ha en strålande fin planlydnad.

Hur menar du nu? Jag har ju haft (har, men i långt mindre utsträckning...) hundmötesproblem med min hund. Jag har kommit jättelångt med dem via en blandning av korrigering (behövs inget stenhårt i hans fall) och just det, godis! Går vi förbi ett staket med en rabiat jycke innanför (vi har ett par såna här i trakten;)) kan jag faktiskt göra en vända till utanför ovannämnde. Jag påminner Herr R med en snabb korrigering om han vill göra sitt utfall, och ger sen massor med beröm, och ibland godis, när han struntar i den rabiate och kollar in mig istället. Sen kan jag gå en vända eller två till, och han struntar blankt i den andra. Räknas det som flooding eller är jag lite seg idag...?

Jag tycker det är lite ledsamt och sorgligt med hundhantering idag. Att sätta upp ramar, regler och ha ett bra nej är något dåligt idag. Istället ska precis allt klickas in. Allt ska klickas för godis och den magiska klickern löser precis allt.

För min del bygger relation på just relation mellan hund och förare. Inte mellan hund och klicker. Det är något man får jobba på och förtjäna, inte något man ska behöva muta sig fram till.

Det är stor skillnad på relation och tävlingslydnad. Du kan ha en rutten relation med din hund men ändå ha en strålande fin planlydnad.

Hah, där hann du svara medan jag skrev! :laugh:
Jag håller ju faktiskt med dig, jag har ju, som jag tror jag nämnt till dig, gått ett OTAL sk "hundmöteskurser" och fått hjälp av diverse tränare, med klicker, inte minst, och det hela blev bara värre. Stressen han upplevde, framförallt vid träningen, och i synnerhet träningen där jag hade klickern i ena handen och mjukosttuben i den andra, var ofantlig. Sen gick jag en kurs i sk Jaktlydnad hos en grupp som hade Jeppe Stridh (!!!!!!!!!) som ledstjärna. Jag gick den för att få gå Viltspårkursen sen. Jag lät ingen av dem ta min hunds koppel, ingen fick rycka med karlakraft i honom, MEN jag korrigerade själv. Det visade sig att jag behövde använda väldigt liten korrigering, när det kom till kritan. Den kursen vände på hela vår tillvaro. Han är fortfarande knasig ibland och lär väl förbli, men numera är vi faktiskt tillbaka på Brukshundsklubben och ska gå Tävlingslydnad nu i april! Tidigare kunde vi inte ens vistas inne på planen!
Så. Jag tror inte på att allt ska botas och hanteras med klicker, långt därifrån. Men den ÄR ett utsökt hjälpmedel och hade jag en hund som absolut inte ville hanteras utan att morra och bitas, skulle jag mycket väl kunna tänka mig att förvåna den med klickern och mycket möjligt kunna vända hans attityd. Inledningsvis! OBS - inledningsvis!

Senast ändrad:

Jag tycker själv att klickern är ett bra redskap. Men inte för att bygga relation. Skulle jag ha godis i fickan vid hundmöten på Focus förr i tiden hade han nog gått fot hela vägen förbi ev utfallande kräk. Men då handlar det om att vara så sjukt godisfixerad att han lika gärna hade kunnat gått där med dig eller någon främmande. Jag vill att min hund ska lyssna och lita på mig och vara mottaglig. Inte bortrubbad i godisdimman.

Att man jobbar sig igenom ett problem, där hunden ska se och höra den andra hunden men vet att allt är lugnt för att matte sköter det. Inte att mina hundar ska gå upp fot i förväntan på att få sig en gotta eller boll.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 323
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 629
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 696
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Min BC har precis fyllt två år, är precis så pigg och glad som en ung BC är och älskar att vi börjat träna agility! Han har alltid fått...
2
Svar
27
· Visningar
9 122
Senast: Ananas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka