Hund som morrar och nafsar vid hantering

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Carlaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 83
  • Visningar Visningar 14 196
Sv: Hund som morrar och nafsar vid hantering

*Kl*

Jag uppfattar termen 'flooding' som ett uttryck för när man utsätter hunden/djuret för obehaget tills det accepteras utan motstånd. På gott och ont.
Jag tog till exempel med en av mina hästar på en tredagars westerntävling i en sk 'westernstad' för x antal år sedan, och trots att den kusen var förfärligt rädd för smällare stod han inom kort som ett ljus mitt i stan bland knallpulverpistoler och skrikande barn. Förmodligen blev intrycken så många han han inte kunde/orkade ragera på dem alla. Flooding.
I det här fallet kände jag att det var positivt, för hästen blev inte på något sätt 'trubbig' inför andra intryck eller signaler. Han bara sket i smällarna.

Hade kusen däremot stängt av och slutat reagera på även andra stimuli under vistelsen had jag naturligtvis gått för långt och därmed tagit honom därifrån (han hade ändå inte kunnat prestera på tävlingsbanan). Tror att gränsen är rätt hårfin när det handlar om att utsätta våra djur för obehag under tvång....

Dina hundar kanske tycker det är kul när andra hundar gapar, gurglar och hugger i staketet ni går förbi?

Ett exempel till; åksjuka hundar. Där den egentliga lösningen är att faktiskt åka bil. Är det också flooding (vem hittade på det här ordet)?

Att åka bil med en hund som blir rädd och stressad av bilåkning i syfte att "bota" hunden är flooding, ja.
Att åka bil med en åksjuk hund är en annan sak, såvida inte åksjukan i sig gör hunden stressad och inte bara illamående.

Flooding använder man för att bota rädsla eller obehag för något. Tex du är rädd för spindlar. Du knyts fast vid en stol och någon häller hinkar med spindlar över dig. Så småningom så slutar du skrika=Floodning.

Det där med staketet får jag fortfarande inte till flooding.

Jag tycker själv att klickern är ett bra redskap. Men inte för att bygga relation. Skulle jag ha godis i fickan vid hundmöten på Focus förr i tiden hade han nog gått fot hela vägen förbi ev utfallande kräk. Men då handlar det om att vara så sjukt godisfixerad att han lika gärna hade kunnat gått där med dig eller någon främmande. Jag vill att min hund ska lyssna och lita på mig och vara mottaglig. Inte bortrubbad i godisdimman.

Att man jobbar sig igenom ett problem, där hunden ska se och höra den andra hunden men vet att allt är lugnt för att matte sköter det. Inte att mina hundar ska gå upp fot i förväntan på att få sig en gotta eller boll.

Nu ska jag sätta mig ner i godisdimman och fundera över min relation till min hund....... (Nä, dimman har lagt sig just nu eftersom Herr R befinner sig på heldagsklättertur med Husse!)
Nej, allvar! Nu får jag fundera ett tag.......

Att åka bil med en hund som blir rädd och stressad av bilåkning i syfte att "bota" hunden är flooding, ja.
Att åka bil med en åksjuk hund är en annan sak, såvida inte åksjukan i sig gör hunden stressad och inte bara illamående.

Flooding använder man för att bota rädsla eller obehag för något. Tex du är rädd för spindlar. Du knyts fast vid en stol och någon häller hinkar med spindlar över dig. Så småningom så slutar du skrika=Floodning.

Det där med staketet får jag fortfarande inte till flooding.

Fast flooding är ett nytt hittepåord för min del. Milt tvång är en sak än att knyta fast någon i en stol och hälla spindlar på?

Finns det inget mellanting för dig?

Min hane var fruktansvärt åksjuk, då "floodade" vi honom. Dvs vi åkte bil i flera timmar om dagen. Efter 2-3 veckor var åksjukan helt borta och han har aldrig kräkts i bilen efter det. Jag vet människor som haft sina hundar i hemmet enbart för att dom varit så åksjuka som valpar (på väg hem från uppfödaren) och efter det aldrig utsatt dom får bilåkning efter det. Helt förkastligt för min del!

Hur kan du inte få det till flooding? Om din hund tycker det är obehagligt med att hundar står och gör utfall vid vägen och du fortsätter raka vägen fram, trots att staketet löper med. Då utsätter du medvetet din hund för "milt tvång". Att gå framåt, förbi hundarna.

Jag antar att det är samma begrepp som förut kallades milt tvång.
Jag anser iaf att en hund kan behöva detta milda tvång (ej hysterisk hund för att poängtera, utan en närvarande hund) för att komma till insikt med att det är okej.

Perhaps.
Vill bara poängtera att allt utgår från hunden känslor, då finns det ju en risk då du inte vet hur hunden upplever behandlingen.

Sen vill jag bara poängtera till dig och Aliide som hatar curling att jag anser att alla använder sig av straff på något sätt och någon gång. Det är aldrig så svart/vitt att någon klarar av att bara använda sig av positiv förstärkning, det är bara båg.

Vad jag är så förvånad över är vår övertro på straff, nu pratar jag igen i generella termer. Det finns ju egentligen ingenting som säger att det funkar bättre än något annat. Sen tycker jag att det är asviktigt med att all träning och uppfostran är individ och rasanpassad.

Jag vänder på resonemanget. Varför ska hunden få godis när jag rör vid den? Varför kan man inte lära hunden att hanteringen i sig är positiv? Vissa hundar tycker inte om hantering från början, men kan enkelt lära sig att tycka om det om man vänder det till något positivt utan mellanhänder. Det handlar ju om att hunden ska slappna av när man tar i den, och lära sig uppskatta smek. Klickern använder man för att skapa förväntan, i detta fall på godis. Hunden behöver mao inte tänka så mycket kring hanteringen mer än att "snart kommer belöning, snart kommer belöning" och det handlar ju inte om att få hunden att "stå ut" , utan om att känna att det är himla mysigt att få en klapp.

Därför är jag mot klickandet.

Fast jag vill ju vända tillbaka igen... ;) Dvs. varför skulle man inte kunna jobba med att hunden får godis när jag rör vid den? Nu menar jag förvisso inte när jag får hem en 8 veckor gammal valp och börjar jobba med den, inte vanlig hantering i alla fall, jag räknar med att de flesta valpar tycker att det är ganska trevligt, åtminstone om jag väljer att göra det när den inte är totalt hyperuppe i varv och helst bara vill busa. Utan jag tänker på situationer som den som TS skriver om, omplaceringshundar som har dålig erfarenhet och liknande.

Visst blir det en viss förväntan men det är ju det jag vill ha fram - jag vill vända en för hunden inte helt bekväm situation till något som hunden ser som väldigt positivt. Jag menar inte - vilket kanske inte framgick i min text - att man ska hålla på och klicka och belöna resten av hundens liv, utan att man använder klickerträning/träning med positiv förstärkning (med eller utan själva klickerdosan då) till att ändra på hundens inställning, att vända en negativ sinnesstämning till en positiv.

Så snart hunden börjar få en positiv koppling till situationen som kommer förmodligen hela hanteringen att bli en positiv grej i sig och man kan ta bort godiset (eller bollen eller vad man nu använder som belöning - godis kan vara enklare/mer praktiskt än ett föremål men man väljer ju det som hunden verkligen ser som en belöning) och då kommer förmodligen själva hanteringen med smek och kel vara en mysgrej i sig själv.

Man kan ju klicka för en sinnesstämning - jag har testat på en av mina som är en något stressad individ och som gärna varvar upp när man tränar. Jag har klickat honom för ett något lugnare kroppsspråk; svans som stannar av, en sänkning av huvudet, en något mindre spänd kroppshållning - och även om det i början bara var saker som han gjorde omedvetet och utan att egentligen vara avslappnad så kom så småningom den avslappnade sinnesstämningen trots att han egentligen fortfarande hade en jättehög förväntan på belöningen. Blir ju ungefär samma sak med hanteringsträning med hjälp av klickerträning.

Vad jag menar är att bara för att hunden har en hög förväntan på sin belöning så betyder det inte att det inte skapar en bra sinnesstämning i själva momentet. Fast jag vet inte om jag lyckas förklara det vidare bra.... :crazy:

Jag är väl medveten om att det går att göra på flera sätt - det jag däremot inte riktigt begriper är varför så många här inne tycker att man INTE ska göra det med hjälp av klicker bara för att det handlar om uppfostran och relation snarare än momentträning. Något är ju fel, inte tvunget i relationen mellan hund och ägare men åtminstone i hur hunden uppfattar en viss situation.

Äh, jag vet inte... jag förstår bara inte riktigt varför folk har så mycket emot det och verkar anse att det är helt fel. Men det är väl jag som är konstig. :grin:

Fast flooding är ett nytt hittepåord för min del. Milt tvång är en sak än att knyta fast någon i en stol och hälla spindlar på?
.

Fast flooding är ju ett inarbetat begrepp, åtminstone när det gäller behandling av människor... :)

"Flooding - engelskspråkig term för en beteendeterapeutisk metod som används vid behandling av fobier och tvångssyndrom. Det är en variant av exponeringsbehandling."

Men igen. Varför vill du att varje gång du lägger handen på hunden så ska den i bakhuvudet tänka "godis"? Istället för att du tränar att handpåläggning betyder "matte är mysig för att hon klappar skönt och gör mig lugn".

Jag hajjar inte riktigt varför man vill ha en mellanhand i en så basal sak som att få sin hund att tycka om när man rör vid den.

Situationen kan bli bra med klicker, visst...men har hunden en förväntan på godis kommer den alltid att finnas där.

Fast flooding är ju ett inarbetat begrepp, åtminstone när det gäller behandling av människor... :)

"Flooding - engelskspråkig term för en beteendeterapeutisk metod som används vid behandling av fobier och tvångssyndrom. Det är en variant av exponeringsbehandling."

Fast det är en jäkla skillnad på flooding och flooding. Vill du befria en hund från skotträdslor slänger du inte in den i ett rum där det smäller och hoppas på det bästa, men du skulle kunna göra det med en människa i och med att vi med förklaringar och tankar kan bli införstådda med orimligheten i vissa rädslor. Hundar tänker inte så utan man får ju ta "pö om pö" och successivit vänja den vid ett obehag ( olika beroende på obehaget). Milt tvång är i TS fall ett bättre ordval än flooding.

Ja, det vet jag. Men jag förstår inte när uttrycket blev så negativt laddat. Jag har kommit över större delen av min sprutfobi tack vare KBT-terapi där det varit mycket exponeringsbehandling.

Det är inte så att jag blev uppbunden i en stol och personalen stack 200 nålar i mig och jag sattes i ett statiskt paniktillstånd.

Men igen. Varför vill du att varje gång du lägger handen på hunden så ska den i bakhuvudet tänka "godis"? Istället för att du tränar att handpåläggning betyder "matte är mysig för att hon klappar skönt och gör mig lugn".

Jag hajjar inte riktigt varför man vill ha en mellanhand i en så basal sak som att få sin hund att tycka om när man rör vid den.

Situationen kan bli bra med klicker, visst...men har hunden en förväntan på godis kommer den alltid att finnas där.

Men där håller jag med Åsa - och mig själv, som ju först tog upp klickern i TS sammanhang.
Jag tycker absolut att klickern kan vara befogad som verktyg att bryta genom en vägg av motstånd hos en hund - motståndet/obehaget har ju förmodligen tillkommit genom "en mellanhand" dvs något otrevligt som hunden sen förknippar med hantering. Och alla hundar tycker inte om fysisk hantering, så det kan vara svårt att genom kel och gos få en sådan hund att ändra sin inställning eftersom den inte gillar kelet och goset i sig.
Jag håller med om att klickern i det här fallet skulle vara en övergångsperiod för att just spräcka en bubbla, och jag tror inte att godistänket sitter kvar för evigt.
En relation byggs ju på andra grunder, och ska inte baseras helt på varesej godis ELLER korrigering.

Nu gillade TS hund så vitt jag vet övrigt gos.

Och det är väl ingen som skrivit något om bestraffning eller korrigering? Mestadels att ignorera gurglande och torka vidare.

Den här jävla curlingskiten går mig verkligen på nerverna.

:confused:

Men vad gör man när man t.ex. har en hund (unghund, omplacering) som får panik bara man ens försöker klippa klorna? Som skriker rakt ut och om man fortsätter att, lugnt och bestämt men absolut inte elakt, hålla i hunden för att visa att det här inte är något farligt, så kissar den på sig i ren panik? Inte fasen funkar det att lugnt och sansat bara fortsätta hantera.... eller ja... jag ska erkänna att jag inte försökte för det gjorde lite för ont i mig att ens försöka framhärda när en hund är så rädd. Vanlig hantering gick bra men så fort det handlade om klorna så fick hon panik.

Med klicker och godis hade jag på två veckor (och nu tränade jag inte så vidare värst flitigt utan det var väl nåt pass på nån minut om dagen och förmodligen inte alla dagar om jag känner mig själv rätt....) fått en hund som frivilligt sträckte fram tassen till mig och lugnt accepterade kloklippningen även om hon fortfarande inte direkt gillade situationen.

Ytterligare nån tid framöver, med klippning med vanlig godisbelöning efteråt, så var hunden avslappnad vid kloklippningen, utan nån extrem förväntan på godis.

Det går säkert att göra på andra sätt också men för min egen del så fann jag den här lösningen vara den allra bästa.

"Curlingskiten"? Jag antar att "curling" i det här fallet avser det uttryck som kommit fram med "curlingföräldrar" som skämmer bort och överbeskyddar sina barn. För min del är det något helt annat än att använda sig av positiv förstärkning och negativt straff när man tränar hundar....

Fast nu läser du inte lite väl mycket i den här tråden. Vem har sagt att man ska kramphålla fast i en hunds ben trots att den skriker i panik och kissar på sig?

Själv har jag skrivit att kloklippningen kan vänta, tills hunden är helt bekväm med simpelt pill på tassarna.

Curlingen menas med att man skyddar hundarna ifrån allt obehag och försöker istället gå runt problemen.

Hur kan du inte få det till flooding? Om din hund tycker det är obehagligt med att hundar står och gör utfall vid vägen och du fortsätter raka vägen fram, trots att staketet löper med. Då utsätter du medvetet din hund för "milt tvång". Att gå framåt, förbi hundarna.

Fast du har hitintills aldrig skrivit att min hund tycker det är obehagligt med andra hundar som kastar sig mot ett staket. Jag kan inte läsa dina tankar :D
Sen hur jag beter mig med en rädd hund i en sådan situation beror på hundens beteende. Det är mycket rasindividuellt.

Dina hundar kanske tycker det är kul när andra hundar gapar, gurglar och hugger i staketet ni går förbi?

De flesta hundar tycker nog att min grannes tre S:t Bernads är relativt obehagliga när dom hugger i staketet när man går förbi. Vrålar som idioter längst med ett staket som är 15 meter ;)

De flesta hundar tycker nog att min grannes tre S:t Bernads är relativt obehagliga när dom hugger i staketet när man går förbi. Vrålar som idioter längst med ett staket som är 15 meter ;)

Det är ont om gurglande St Bernads där jag bor, jag fick helt enkelt inte ihop bilden, men nu förstår jag vad du menar.

Men är det också flooding? För du skulle helt enkelt kunna vända och strunta i att gå förbi.

Men där håller jag med Åsa - och mig själv, som ju först tog upp klickern i TS sammanhang.
Jag tycker absolut att klickern kan vara befogad som verktyg att bryta genom en vägg av motstånd hos en hund - motståndet/obehaget har ju förmodligen tillkommit genom "en mellanhand" dvs något otrevligt som hunden sen förknippar med hantering. Och alla hundar tycker inte om fysisk hantering, så det kan vara svårt att genom kel och gos få en sådan hund att ändra sin inställning eftersom den inte gillar kelet och goset i sig.
Jag håller med om att klickern i det här fallet skulle vara en övergångsperiod för att just spräcka en bubbla, och jag tror inte att godistänket sitter kvar för evigt.
En relation byggs ju på andra grunder, och ska inte baseras helt på varesej godis ELLER korrigering.

Hunden kommer inte att gilla goset och kelet mer för att man ger den godis under handpåläggningen. Man börjar naturlitgtvis med en så simpel grej som att bara känna på hunden för att få den att acceptera själva handpåläggningen. Därefter går man vidare till tasspill, klopill, slutligen kloklipp. Man kan massera/klia eller liknande medan man stryker och pillar. Just för att ge en positiv känsla...dessutom, vad gör man med en hund som i dessa situationer inte vill ha godis?

Hunden kommer inte att gilla goset och kelet mer för att man ger den godis under handpåläggningen. Man börjar naturlitgtvis med en så simpel grej som att bara känna på hunden för att få den att acceptera själva handpåläggningen. Därefter går man vidare till tasspill, klopill, slutligen kloklipp. Man kan massera/klia eller liknande medan man stryker och pillar. Just för att ge en positiv känsla...dessutom, vad gör man med en hund som i dessa situationer inte vill ha godis?

Fast... min erfarenhet är att om man använder en belöning som hunden verkligen vill ha (vilket ju är hela grunden till belöningsträning) - och belöningen behöver ju förstås inte vara godis om nu inte hunden gillar godis - så kommer hunden väldigt snabbt faktiskt att gilla kelet och goset eftersom det är kopplat till belöning dvs. positivt för hunden. När den kopplingen väl är gjord så kommer ju kelet att ha blivit positivt i sig själv.

Det var det jag försökte förklara när jag drog en parallell till det här med att klicka för avslappning - initialt är hunden inte avslappnad utan använder bara signaler som även används när den är avslappnad men efterhand så blir hunden avslappnad både fysiskt och psykiskt, det följer liksom med av sig själv.

Fast jag förklarar nog rätt uselt är jag rädd... :grin:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 323
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 629
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 696
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Min BC har precis fyllt två år, är precis så pigg och glad som en ung BC är och älskar att vi börjat träna agility! Han har alltid fått...
2
Svar
27
· Visningar
9 121
Senast: Ananas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka