Hund sköts i trädgård

Sv: Hund sköts i trädgård

stannade han upp for o kolla livstecken o sadar? Jag kan se i ett snabbt handelseforlopp sa tar man nog lite forgivet att djuret efter ett skott i huvudet ar dod. Hade han kallt stallt sig och skjutit ytterligare ett skott hade han nog fatt skit for det med.

joda jag vet att de far, och i vissa fall forvantas, avliva djur.

Det jag menar ar helt enkelt att i situationen, hur han an vander och vrider sig sa hade han gjort nagot fel.

Vet inte om minnet sviker eller hittar på hjärnspöken nu, men var det inte så att ägaren bad polisen att avliva hunden när hon väl insåg hur illa däran hunden var?

Sedan är det väl oerhört dumt att ta för givet att hunden dör omedelbart bara för att den har fått ett skott i huvudet. Både folk och fä överlever sådant rätt vad det är.

Den biten har jag tyvarr inte last, om du vill och om du hittar det igen sa far du jattegarna skicka ett pm eller sa med en lank :)

Jo sjalvklart ska man aldrig ta forgivet att ett skott ar direkt dodande, men ater igen, i situationen sa ar det svart att saga hur hundforaren paverkats. :/

Fast stod det inte nanstans att hunden skots pa max en meters hall, bevisat via obduktion? (minns tyvarr inte var jag last det :/)

sen... vilket galet sprakbruk.. "mord" och "snuten". Daliga svar fran polismyndigheten tycker jag, sen ar det val egentligen helt ratt att pagaende forundersokning inte skall lackas till media alls.

att polismannen fragat "Varfor gjorde du ingenting?" tycker jag, personligen, tyder pa att han inte var ett skvatt bekvam med det som hant och var paverkad av det. Och faktum ar att det undrar jag med. :/

kan dra en parallel tll nagot som skedde inom min familj har, narkotika utryckning med tillhorande hund, de visste att det fanns hundar pa garden men pga utryckningen natur kunde de inte forvarna de som bodde dar. En hund kommer los och utmanar nark-hunden, polismannen ar redo att dra sitt tjanstevapen - da hojtar husse och ar dar snabbt, tar sin hund, ber om ursakt och gar ivag med hunden.

Inte vet jag om jag hade haft sinnesnarvaro nog for att agera som min familjemedlem gjorde (det var f.o. inte dom som utryckningen riktades mot) men jag hoppas att jag har det om jag nagonsin hamnar i en liknande situation.

Håller med om språkbruket.

kl
Har läst någonstans att hundägaren vaknade/tittade ut genom fönstret pga att hon hörde hundslagsmål, på ett annat ställe är det så synd om barnet som bevittnade hur deras hund blev skjuten.
Vad gäller att stanna på platsen så fick polisen/hundföraren order om att fortsätta jakten.

Vi får väl se hur det hela avlöper sso, efter obduktion o utredning.

I dagsläget uppfattar jag hela historien som effektsökeri o snyft i kvadrat från hundägarens o medias sida.

Fast om min hund blev skjuten så skulle jag med kräva en rättvis utredning.
Får man inget gensvar från polisen så är media det som biter. Tyvärr.
Jag har inte läst ngt om att hon hörde hundslagsmål, däremot morrandes hundar.

Polis/hundekipageet var ute i tjänsteförrättning. plötsligt dyker en stor hund upp och det uppfattar polismannen som ett hot mot "tjänsteförrättningen och sin hund och i slutänden sig själv. Han har då rätt och skyldighet att välja att avbryta, skydda eller se vad vad ska hända. Han valde att skydda, med verkningseld.

Hundägaren har strikt ansvar för sin hund, även inom den egna tomten

Så vill det sig illa kan hundägaren få stå med kostnaderna istaäälet.

Det våld som används i tjänsteutövning måste STÅ I PROPORTION till det hot som polisen står inför. I mina ögon har man i detta fall använt övervåld för att försvara sig. Jag förstår inte att man kan "släppa igenom" detta från polisens sida. Jag hoppas att hundens ägare kan driva detta vidare.

Vi vill ha BRA poliser som har förmågan att läsa av situationer och ta sansade beslut även under stress. Vad hade hänt om denna tjänsteutövare hade hamnat i en verkligt svår situation och då befunnit sig bland folk?

Det våld som används i tjänsteutövning måste STÅ I PROPORTION till det hot som polisen står inför. I mina ögon har man i detta fall använt övervåld för att försvara sig. Jag förstår inte att man kan "släppa igenom" detta från polisens sida. Jag hoppas att hundens ägare kan driva detta vidare.

Vi vill ha BRA poliser som har förmågan att läsa av situationer och ta sansade beslut även under stress. Vad hade hänt om denna tjänsteutövare hade hamnat i en verkligt svår situation och då befunnit sig bland folk?

Nej det ska stå i propotion till det hot som polismannen upplever.
Vid en senare ev rättegång så ifrågasätter man den upplevelsen och gör en bedömning om den var i propotion till den verkliga händelsen.

Så som varande ägare (nåja, helfodervärd) åt en Houdini i hundkropp så har jag faktiskt inget att anklaga polisen för i inläggets huvudfråga.
Houdini här hemma lyckades gräva sig ur hundgården när jag sov ( snyft, snyft, stackars vi nattarbetande...)

Hade Houdini, eller tidigare Fähundar, etc, etc.... skjutits av poliser tjänst så hade jag velat ha reda på omständigheterna, vilka skador som avvärjts genom ingripandet o vad jag kunnat göra för den drabbade hundens ägare. Nyligen upplevde en av mina vänner den ultimata mardrömmen, hund slapp ut, attackerade förbipasserande hund, muskelhundsägaren kastade sig mitt i för att avvärja skador på den anfallade hunden. Muskelhundsägarens hund blev så illa skadad o kunde inte räddas, den anfallna hunden överlevde efter intensiv veterinärvård.
Musselhundsägaren blev av med några fingrar, skulle polisen riskerat dito för sin hund?

Polisen har peppar sprey pa sig ... dessutom kan det omojligt ha varit ett fullt ut hundslagsmal da han skot hunden i huvudet. Det tyder alltsa pa ett helt annat scenario an situationen du beskriver.

Jag tror att det jag reagerar mest emot ar den automatiska "support" polisen fatt, att hans handlande har forsvarats fran officiella kanaler och att de inte klart och tydligt markerat att en undersokning i fallet pagar eller uttryckt ett beklagande for hela situationen. Det kanns som om det inte "tas pa allvar" ... hur hundagaren kanner det verkar inte viktigt. Det faktum att hunden lamnades svart skadeskjuten har inte heller bemots pa ett tillfredstallande satt.
Det hade rackt om polisenmakten (inte den enskilda) hade tagit pa sig atminstone en bit av ansvaret ... om de hade beklagat vad som hande och pratat om att se over rutiner, etc, etc, for att de flesta skulle ga fran oppen ilska och avsmak, till att sorgset skaka pa huvudet och uttrycka forstaelse och sorg.

oh fyyy... :/ vilken mardrom! Mycket bra poang dock.

Att ga in mellan 2 stora hundar i slagsmal kan betyda rejala skador pa en sjalv. Och det ar en risk vi verkar ha glomt bort i traden...

Allmant:

Jag tanker se till mig sjalv,
om jag star med min hund och blir hotade utav en los hund dar jag inte kan se agaren, och hunden i fraga inte backar ner/backar undan. Ar situationen som sadan att det riskeras STORA skador pa min hund eller mig... sa... ja, for mig ar valet faktiskt enkelt. :cool: tyvarr kanske jag ska saga. Men varfor ska man riskera liv och lemm for att nagon kanske tycker om sin hund?

Utgor min hund en fara for nagon och jag brustit i mitt agaransvar sa forstar jag faktiskt att nagon gor ett sadant val. Sen betyder inte det att jag inte skulle vara arg eller ledsen... jag skulle lipa ogonen ur mig och svara som en borstbindare. Jag alskar, sjalvklart, alla mina hundar. Men kommer vi nagonsin i en situation dar mina hundar/min hund utgor en fara - i synnerhet for en arbetande polisman - sa har jag full forstaelse for att min hund/mina hundar oskadliggors. Det ar -mitt- ansvar som hundagare att se till att min hund -inte- utgor en fara for andra, eller andras hundar. Ingen annans.

Om en polishund angriper min hund i min egen trädgård, har jag rätt att skydda min hund då med mitt gevär? :mad:

Vila i frid Brutus.
396904_10151077781938856_446111568_n.jpg
Min tanke går till familjen.
396084_10151077782593856_598759583_n.jpg

om du ar villig att ersatta skattebetalarna.

Alltsa
En polishund satts i -farliga- situationer, som de flesta svenssonhundagare ALDRIG skulle satta sin hund i. De ar minutsiost tranade. Imo sa ar vardet i en polishund vs en korsningshund som ar ett rent husdjur inte ens jamforbart. Lika lite som en medelsvensson hundagare ar jamforbar med en polis.

De som blir "bashade" i den har traden riskerar liv och lemm for "oss". De riskerar sina hundar, sina egna liv.

Min tanke gar faktiskt inte till familjen. Min tanke gar till polisen som i fullt padrag blir mott utav en morrande stor svart hund i en tradgard dar han har en stark misstanke om att garningsmannen kan finnas. Hunden i sig ar en farlig distraktion, att den dar till utgjorde ett individuellt hot gor saken sa mycket varre.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15161663.ab

sag mig
hur manga har har sett en hanhund som forst "rycker ihop" med en annan hund stalla sig med sidan till 4 meter bort alldeles lugnt o fint?
Mitt svar: aldrig sett ett sadant beteende.

tillagg, vet inte om bilden luras

men om hunden star lungt med sidan till, utan fokus pa polisen och polishunden - HUR skjuter man den -framme- i pannan?

och hur lyckas man pricka hunden rätt i pannan om hundarna var i slagsmål och ett tumult uppstod? Var polismannen en aktionhjälte? Hunden stod enligt ägaren 3-5 meter ifrån polisen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Kanske skulle jag postat tråden på Förälder, men jag provar här. För att göra en lång historia kort så fick jag för snart ett år sen...
2
Svar
28
· Visningar
3 256
Senast: Migo
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 224
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31