Gått och funderat på det här på hundpromenaden (ja... det finns en anledning att jag bestämt mig för att hålla mig ifrån forum! ), och kommit fram till att den riktiga svårigheten (som jag ser det då) blir just med barn inblandade. Om man tänker sig situationen där ena ungen tar hundens kamptrasa, håller den över huvudet och skuttar runt och ropar "ahahahahaaaaa, nu är den min!!! ", hunden tar naturligtvis det som en viss inbjudan, och ungen blir ordentligt av med trasan (utan ilska från hunden). Jag (som hundmänniska) tar helt sonika och lyfter ungen på fötter, borstar av honom och frågar om han lärt sig något, och förväntar mig en liknande reaktion från pappan. Medan om partnern ogillar hundar så blir det "waaah, ditt odjur skadade barnet! "... Några blåmärken och skrubbsår stör inte mig (inte mer än vad det gör om det handlar om att lära sig cykla, tex), men jag har sett hur vansinniga en del blir bara för att det är just en hund som är "orsak" till skadan.
Med barn i bilden så har man ju ett delat ansvar för hur barnens liv ser ut, hur hanterar man att ena parten inte kan acceptera att hunden påverkar barnen (negativt som vissa skulle se det, medan jag tycker hundar kan vara utmärkta storasyskon - blåmärken och allt - och senare småsyskon med det ansvar det innebär), utan mer förväntar sig att den ska vara en hobby som alla andra? Något man kan lägga åt sidan sålänge när det inte passar, eller som kan bete sig som en robot och aldrig göra "fel"?
Med barn i bilden så har man ju ett delat ansvar för hur barnens liv ser ut, hur hanterar man att ena parten inte kan acceptera att hunden påverkar barnen (negativt som vissa skulle se det, medan jag tycker hundar kan vara utmärkta storasyskon - blåmärken och allt - och senare småsyskon med det ansvar det innebär), utan mer förväntar sig att den ska vara en hobby som alla andra? Något man kan lägga åt sidan sålänge när det inte passar, eller som kan bete sig som en robot och aldrig göra "fel"?