Hund sköts i trädgård

Sv: Hund sköts i trädgård

Bara för att man har rätt till det behöver man inte göra det.

Då har vi kommit så långt att polisen inte bröt mot lagen.
Att han sedan så tidigt på morgonen tog ett beslut under en bråkdels av en sekund som vi här under timmar nagelfar och kritiserar är en annan sak.

Jag anser att man tog rätt beslut. Att lägga ner undersökningen.

Vilka vi har kommit fram till det? Det var inte det Sol skrev i alla fall.

Och vaddå tidigt på morgonen? Poliserna byter av kl 9 så vid 4 tiden är mitt på arbetsdagen för de som var i tjänst det passet.

Det är mycket möjligt att utredningen skulle läggas ner. Men den var ju nerlagd innan den ens startade.

Vilka vi har kommit fram till det? Det var inte det Sol skrev i alla fall.

Och vaddå tidigt på morgonen? Poliserna byter av kl 9 så vid 4 tiden är mitt på arbetsdagen för de som var i tjänst det passet.

Det är mycket möjligt att utredningen skulle läggas ner. Men den var ju nerlagd innan den ens startade.

1 ditt påstående -"Men den var ju nerlagd innan den ens startade." säger ju allt egentligen
2Vad vet du om vilka tider hundföraren hade, han kanske var utkallad från ngn bakjour, dessutom är nog kl 04.00 tidigt på morgonen vad du än anser.

*KL*

Jag reagerar mer på att polismannen lämnade hunden skadeskjuten, vid liv med smärtor
Det av nått borde ju vara emot svensk djurskydds föreskrifter

*KL*

Jag reagerar mer på att polismannen lämnade hunden skadeskjuten, vid liv med smärtor
Det av nått borde ju vara emot svensk djurskydds föreskrifter

Det i sin tur håller jag med om. Har man tagit ett beslut om att skjuta ska man för f**n se till att det blir ordentligt gjort!

Grejen med poliser är att de följer order, för att det är deras jobb.
Polisen frågade om han skulle stanna, men fick order att fortsätta.
Vad han velat göra i den situationen om det varit upp till honom själv är säkert annorlunda, men nu fick han ordern att fortsätta.

Frågan var om han sagt att hunden var skadeskjuten innan han fick order att fortsätta, om så var fallet så tyvker jag att den som gett order om att fortsätta ska stå till svars för hundens lidande.

Att den avlivades 2 timmar efter den blivit skjuten är inte acceptabelt, detta skulle skett omedelbart

Och darfor ar det fel att utredningen ar nedlagd utan att familjen fatt nagra besked ... eller en ursakt.

1 det är inte rätt att polisen lämnar hunden att dö-

2 Vad är det för ett mähä till hundägare som låter sin hund plågas i 2 timmar?

Hade det varit min hund så hade jag naturligtvis avslutat dess lidande per omgående.

Och det finns ingen ursäkt...en yxa finns i varje hem eller så går man till grannen och lånar en!!!

Du ligger här helt utanför lagstiftningen! Att ge sig på att avliva utan att ha kunskapen är ett brott!
PL

2 Vad är det för ett mähä till hundägare som låter sin hund plågas i 2 timmar?

Hade det varit min hund så hade jag naturligtvis avslutat dess lidande per omgående.

Och det finns ingen ursäkt...en yxa finns i varje hem eller så går man till grannen och lånar en!!!

Jag gissar att väldigt många svenskar inte kan, rent praktiskt, avliva ett djur på ett smärtfritt sätt mha en yxa. Det är ju ingenting man lär sig i skolan direkt och att slå ihjäl en hund i den storleken är liksom ingen lätt sak. Vet du inte vad du gör är risken ganska stor att du bara tillfogar ännu mer lidande och då ägnar du dig helt plötsligt åt djurplågeri.

2 timmar är ingen konstig tid för att ta sig till en veterinär. När jag bodde kvar norröver hade jag lätt 1,5 timme till närmsta veterinär.

Och nej, en yxa finns inte varje hem. Vad fasen ska jag göra med en yxa? Jag bor i hyreslägenhet mitt i staden. Vad behöver jag en yxa för? Jag har ingen verktygsbod, jag har en verktygslåda.

Jag gissar att väldigt många svenskar inte kan, rent praktiskt, avliva ett djur på ett smärtfritt sätt mha en yxa. Det är ju ingenting man lär sig i skolan direkt och att slå ihjäl en hund i den storleken är liksom ingen lätt sak. Vet du inte vad du gör är risken ganska stor att du bara tillfogar ännu mer lidande och då ägnar du dig helt plötsligt åt djurplågeri.

2 timmar är ingen konstig tid för att ta sig till en veterinär. När jag bodde kvar norröver hade jag lätt 1,5 timme till närmsta veterinär.

Och nej, en yxa finns inte varje hem. Vad fasen ska jag göra med en yxa? Jag bor i hyreslägenhet mitt i staden. Vad behöver jag en yxa för? Jag har ingen verktygsbod, jag har en verktygslåda.

En skiftnyckel, ett järnrör, en sten, allt som går att slå ihjäl en människa med går att avsluta ett djurs lidande med. Och folk dödas i lägenheter veje vecka.

Från skottplatsen är det 15 minuter till ängelholm inom den radien finns tillräklig hjälp att få.

Ring polisen och fråga vem som är ansvarig för eftersök i ditt närområde ex.
betala honom 1000 spänn och få det gjort..vad som helst bara inte hunden lider i onödan.....

Du ligger här helt utanför lagstiftningen! Att ge sig på att avliva utan att ha kunskapen är ett brott!
PL
Vilken kunskap behövs för att slå in skallen på ett lidande djur? veterinärexamen?

det var visst ngn pensionär som blev åtalad för att ha avlivat en hund med en slaktmask...om man inte får det hur ska ja då ta julnasse av daga i december?

Senast ändrad:

Det kanske var så att enbart slaktmasken användes? Isf fullt förståeligt.
I vilket fall så är det fullt mänskligt att hoppas att hunden skulle överleva och där med tar man den till veterinären.
Att börja slå ihjäl djur för egen maskin hoppas jag inte att ngn hålls med.
Antingen åker man till veterinären elle ber en jägare.

En skiftnyckel, ett järnrör, en sten, allt som går att slå ihjäl en människa med går att avsluta ett djurs lidande med. Och folk dödas i lägenheter veje vecka.

Från skottplatsen är det 15 minuter till ängelholm inom den radien finns tillräklig hjälp att få.

Ring polisen och fråga vem som är ansvarig för eftersök i ditt närområde ex.
betala honom 1000 spänn och få det gjort..vad som helst bara inte hunden lider i onödan.....

Och folk som dödas med en skiftnyckel dör snabbt och smärtfritt menar du? Du ska dessutom göra detta när du har två småbarn hemma, vill du verkligen sätta den bilden på deras näthinnor? "Lugn barn, mamma ska bara slå ihjäl Fido."

De flesta människor har ingen aning om att det finns jägare som ägnar sig åt eftersök av trafikskadat vilt, avskjutning av förvildade katter etc. Än mindre hur man kan få tag i dem. Med två småbarn hemma är det inte säkert att man bara kan sätta sig i en bil och köra iväg. Är du dessutom chockad och antagligen har chockade barn blir det inte lättare (bara att lyfta en hund av den storleken in i bilen lär kunna ta tid, det skulle inte vara en snabb och enkel sak för mig iaf).

Vilken kunskap behövs för att slå in skallen på ett lidande djur? veterinärexamen?

det var visst ngn pensionär som blev åtalad för att ha avlivat en hund med en slaktmask...om man inte får det hur ska ja då ta julnasse av daga i december?

Nej, men du ska veta exakt vart på huvudet du ska slå för att hunden ska dö på en gång! Det hör inte till allmänbildningen.

Julnasse får ju en fin gasbedövning innan han bultas. Det gissar jag att pensionärens hund inte fick.

Vad som hände var väl att polisekipaget först blev hindrade i sin tjänsteutövning sedan att de blev angripna. Redan att de blev hindrade gör att polisen har rätt att avliva den andra hunden.

Var i lagen står det att polisen har rätt att skjuta för att de blir hindrade i sin tjänsteutövning?

Nej, men du ska veta exakt vart på huvudet du ska slå för att hunden ska dö på en gång! Det hör inte till allmänbildningen.

Julnasse får ju en fin gasbedövning innan han bultas. Det gissar jag att pensionärens hund inte fick.

Nej du julnassen får ingen gasbedövning för han slaktas hemma, och de tjurar som slaktas med bultmask får heller ingen gasbedövning.
De grisar som gasförgiftas dödas eller fölamas väl med el...

Var i lagen står det att polisen har rätt att skjuta för att de blir hindrade i sin tjänsteutövning?

Eftersom åklagaren känner till händelsen (genom anmälan) och han lagt ner den så har väl inget direkt lagbrott skett.Han är ju skyldig att driva saken vidare om lagbrott skett och bevisen räcker, här var det ju solklart att polisen skjutit hunden under tjänsteförrättning.
Vad som kan diskuteras(och bör diskuteras) är varför polisen inte avlivade hunden på plats direkt i samband med incidenten.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Kanske skulle jag postat tråden på Förälder, men jag provar här. För att göra en lång historia kort så fick jag för snart ett år sen...
2
Svar
28
· Visningar
3 256
Senast: Migo
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 224
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka