Hund sköts i trädgård

Sv: Hund sköts i trädgård

Jag som jobbar med kor delar inte den uppfattning om att djuret skulle vara dött. Absolut inte. Kroppen lever i allra högsta grad och vad vet vi om vad djurets kropp känner under tiden.

Som jag skrev. En bonde bultade en ko som sedan levde i 15 min innan kroppen gav upp. Är det att vara död anser du?
Självklart finns det en orsak till varför djuret ska abvlodas efter!
Nej jag skulle istället säga att han satte skottet fel. och då är det inte metoden som är fel utan killen som håller i hantaget.
Även om man bultat massvis med kor i sina dagar så är det omöjligt att träffa exakt likadant och precist varje gång. Hjärnan är uppdelad, olika delar har olika funktioner. För mig är det uppenbart att beroende på hur man träffar kan man inte veta vad som händer i djurets kropp.

Naturligtvis kan saker o ting gå fel. Men att slå ut hjärnan är det i dag snabbaste sättet att ta livet av ett större däggdjur.
Men har du en bättre metod så ok, redovisa den då. Jag har slagit ikull allt från grisar till hästar med den och det fungerar varje gång...under förutsättning att man sätter skottet rätt!!!:cool:

Jag diskuterar inte metoder.
Däremot avfärdar jag helt din teori om att djuret stendör av en bultpistol.
Om hjärtat slår är inte ett djur dött. Vilket det fortfarande gör på en ko när man bultat den.
Det är jag absolut helt säker på så du kan säga vad du vill.

Varför han åtals, det var inte för att ha avlivat hund med bultpistol.

Snyggt att du rättar dig själv.

Vad gäller omedelbar död av att bultas... det är ju tämligen noga i vilken riktning du skjuter. Det är därför det noga angivs i lagstiftningen i vilken vinkel bulten ska penetrera respektive arts skalle (notera då att ingen beskrivning för hund finns eftersom det inte är en tillåten avlivningsmetod).

Och som sagt, tekniskt sett räknas inte bultning som en avlivningsmetod utan som en bedövningsmetod.

Jag diskuterar inte den frågan med dig - vilket du mycket väl förstår. Så ska du svara på mina frågor?

Varför jag skriver provocerande inlägg?
Det är rätt intressant att läsa hur folk reagerar.

De som vet minst brukar reagera med hat o okvädningsord

De som vet betydligt merkan man diskutera med.

I en del trådar så gör de upprörda känslorna att man inte längre tar till sig fakta utan slår ifrån sig allt som "LBB;s idiotier"

Sitter o jobbar mkt vid burken och då är det lagom att hopa hit knappa lite och ta en kopp java som avkoppling.

Men är som alltit noga med fakta...som du tydligen insett.

Snyggt att du rättar dig själv.

Vad gäller omedelbar död av att bultas... det är ju tämligen noga i vilken riktning du skjuter. Det är därför det noga angivs i lagstiftningen i vilken vinkel bulten ska penetrera respektive arts skalle (notera då att ingen beskrivning för hund finns eftersom det inte är en tillåten avlivningsmetod).

Och som sagt, tekniskt sett räknas inte bultning som en avlivningsmetod utan som en bedövningsmetod.

Absolut, om du sätterskottet i buken på djuret så lär det dröja dagar innan det dör.

Men så vitt jag vet finns inget snabbare sätt att avlva ett stort däggdjur än slakmask.Förutsatt att skottet sitter där det ska, men det gäller ju allting här i livet egentligen.

Mindre djur såsom hundar, katter etc så gör ett hagelskott samma nytta.

Det förorsakar en sådan chokverkan att djuret dör i stort sett omedelbart.

Blir ett djur skadat, så allvarligt att du bedömmer att det kommer att dö så är det din förbannade skyldighet att mimera tiden djuret plågas till ett minimum.
Håller du med om det?

Var och en efter förmåga. Man gör det man kan och det varierar från person till person. Så, det var sista gången jag försökte förklara för dig att människor är olika och är förmögna att göra olika saker.

Var och en efter förmåga. Man gör det man kan och det varierar från person till person. Så, det var sista gången jag försökte förklara för dig att människor är olika och är förmögna att göra olika saker.

Då är vi övereens om att djurs lidande ska hållas till ett absolut minimum och ens egna känslor måste stå i bakgrunden då det gäller detta tema.:cool:

Absolut, om du sätterskottet i buken på djuret så lär det dröja dagar innan det dör.

Men så vitt jag vet finns inget snabbare sätt att avlva ett stort däggdjur än slakmask.Förutsatt att skottet sitter där det ska, men det gäller ju allting här i livet egentligen.

Mindre djur såsom hundar, katter etc så gör ett hagelskott samma nytta.

Det förorsakar en sådan chokverkan att djuret dör i stort sett omedelbart.

Du kan sätta en bult/skott fel i skallen, det är därför slakterier är skyldiga att ha en back up redo vettu. Det händer också att det blir fel. Om djuret bedövas omedelbart eller inte beror helt på hur bulten/skottet går in i hjärnan. Bara för att något peneterar hjärnan dör inte djuret per automatik. Det har jag förklarat tidigare i tråden att både djur och människor överlever skott in i hjärnan rätt vad det är.

Hagel på katt blir jag allt mer tveksam mot efter att ha pratat med djursjukvårdspersonal som inte helt sällan får in resultaten av misslyckade avlivningar med hagel. Jag vet hur det ska funka i teorin, men i praktiken verkar folk ha svårt att avliva katter i fällor/lådor med hagel.

Då är vi övereens om att djurs lidande ska hållas till ett absolut minimum och ens egna känslor måste stå i bakgrunden då det gäller detta tema.:cool:

Nej, var och en efter förmåga innefattar bla. vad människor känslomässigt är kapabla till och inte. Du kan inte kräva att alla ska kunna. Du kan inte kräva att alla ska ha sinnestillvaro, kunskap, verktyg och mod. Tack och lov kräver inte lagen det heller.

Du kan sätta en bult/skott fel i skallen, det är därför slakterier är skyldiga att ha en back up redo vettu. Det händer också att det blir fel. Om djuret bedövas omedelbart eller inte beror helt på hur bulten/skottet går in i hjärnan. Bara för att något peneterar hjärnan dör inte djuret per automatik. Det har jag förklarat tidigare i tråden att både djur och människor överlever skott in i hjärnan rätt vad det är.

Hagel på katt blir jag allt mer tveksam mot efter att ha pratat med djursjukvårdspersonal som inte helt sällan får in resultaten av misslyckade avlivningar med hagel. Jag vet hur det ska funka i teorin, men i praktiken verkar folk ha svårt att avliva katter i fällor/lådor med hagel.

Det har jag med, vi har 2 st masker.

Att avliva en främmande fälltagen katt med hagel säkert är rätt enkelt.

Du tömmer bara fällan direkt i en jutesäck, knyter ihop den och stegar tillbaka en 10, 15 meter, så att svärmen täcker hela katten. Ingen risk för skadskjutningar. eftersom katten inte kan sticka.

Att avliva i fällan är dumt, dels kan du förstöra fällan och dels så sätter sig lukten av död i fällan

Än en gång vidhåller jag att ett djur med bedövad hjärna inte är död.
Slår hjärtat så lever djuret.
Eller är en människa i koma död? I princip samma sak där. Ingen hjärnfunktion men kroppen fungerar.

Du dödar inte ett djur med bult. Du slår ur hjärnfunktionen! Vid en illa miss kan djuret tom. kvickna till igen men så klart inte i ngt fint skick.
Att träffa exakt varje gång är omöjligt på tex kor. Dom håller gärna inte huvudet still.
Tack och lov har jag inte varit med om ngn grov miss. Men lever efter, det gör dom!

Att avliva en främmande fälltagen katt med hagel säkert är rätt enkelt.

Du tömmer bara fällan direkt i en jutesäck, knyter ihop den och stegar tillbaka en 10, 15 meter, så att svärmen täcker hela katten. Ingen risk för skadskjutningar. eftersom katten inte kan sticka.

Likt förbannat kommer sådana katter in för avlivning hos veterinär. Katter som har blivit skjutna genom i låda eller i en fälla (dvs. ingen risk för att de sticker) men som inte dör.

Än en gång vidhåller jag att ett djur med bedövad hjärna inte är död.
Slår hjärtat så lever djuret.
Eller är en människa i koma död? I princip samma sak där. Ingen hjärnfunktion men kroppen fungerar.

Du dödar inte ett djur med bult. Du slår ur hjärnfunktionen! Vid en illa miss kan djuret tom. kvickna till igen men så klart inte i ngt fint skick.
Att träffa exakt varje gång är omöjligt på tex kor. Dom håller gärna inte huvudet still.
Tack och lov har jag inte varit med om ngn grov miss. Men lever efter, det gör dom!

Självklart är det hela beroende på om du träffar rätt.
Men sitter skottet där det ska så är djuret dött.
Hjärtat kan slå en stund ytterligare men djuret är dött.
Samma sak om du húgger huvudet av en tupp, han kan ju tom flyga en bit efteråt men ingen kan påstå att han lever.

All upplevelse o bearbetning av vår omgivning sker via hjärnan, slår du ut den så slutar kroppen att fungera. du slutar att andas och syrebristen tar livet av de övriga funktionerna inom ngra minuter.

Allt under förutsättning att skottet sitter där det ska. om inte så är det ju en helt annan historia.

Likt förbannat kommer sådana katter in för avlivning hos veterinär. Katter som har blivit skjutna genom i låda eller i en fälla (dvs. ingen risk för att de sticker) men som inte dör.

Då bär sig folk fel åt.
Ingen katt överlever en eller två pärlor från en tolva på 15 meters håll i en jute säck.

Och ärligt, om första duvan inte tar, då är det väl bara att skicka iväg en andra istället för att åka till en veterinär...vad skjuter de med, luftgevär?

Det spelar egentligen ingen roll vad du stoppar i säcken,katter, småhundar, kaniner. Gå så långt tillbaka att svärmen täcker hela djurkroppen, håll mitt på och. 2 ggr direkt eftervarandra så är det över blixtsnabbt.

Att det fins de som klantar sig, ja dessa finns alltid, det finns de som petar sig i ögat med skeden när de dricker kaffe med....

Nej, var och en efter förmåga innefattar bla. vad människor känslomässigt är kapabla till och inte. Du kan inte kräva att alla ska kunna. Du kan inte kräva att alla ska ha sinnestillvaro, kunskap, verktyg och mod. Tack och lov kräver inte lagen det heller.

Hm..för och köra bil krävs att du har en viss kompetens. De flesta här håller nog med om att det krävs en viss kompetens för att hålla häst, att veta exempelvis att man inte ska släppa ut små hungriga schettisar på en saftig klövervall trots att det är hästarnas egen önskan.
Samma sak gäller hundar, jag anser att man har ansvar för dem och en asnvarsfull ägare tänker efter före och vet vart han ska ringa om det händer ngt.

Jag säger som Bagheeera;
-Säg mig, när du knockar dina elever hur tror du då att dom ska kunna lära sig?

Och nu pratar jag inte om avlivning, Landsbygdsbo.
Dina erfarenheter skulle kanske kunna komma till någon nytta om du slutade vara så jäkla provokativ.
Vi är en bunt ganska öppenhjärtade, hjälpsamma och empatiska typer här på Buke som reagerar på orättvisor. Alla har inte talets (ordets) gåva och därför får man läsa med lite godwill och inte anfalla som Don Quijote.

Tala för dig själv. Jag väntar fortvarande på ett svar om var i lag eller föreskrifter det står att slag i huvudet är ok i nödfall?
Om man gör det på ett ok sätt så lär man inte åka dit men den kunskapen är knappast ngt man kan begära av varje hundägare.
Sen är jag klart förvånad att du så överdrivet försvarar polisens rätt att göra vad som helst på någons tomt som tex att skjuta en hund för att den är ett hinder(ivägen?) med tanke på hur du ser på rätten till din egen mark där du verkar kunna gå hur långt som helst för att försvara den.
PL

Jag säger som Bagheeera;
-Säg mig, när du knockar dina elever hur tror du då att dom ska kunna lära sig?

Och nu pratar jag inte om avlivning, Landsbygdsbo.
Dina erfarenheter skulle kanske kunna komma till någon nytta om du slutade vara så jäkla provokativ.
Vi är en bunt ganska öppenhjärtade, hjälpsamma och empatiska typer här på Buke som reagerar på orättvisor. Alla har inte talets (ordets) gåva och därför får man läsa med lite godwill och inte anfalla som Don Quijote.

Om du läser igenom så ser du att jag för det mesta låtar andra avgöra vilken nivå jag lägger mig på., ta tex i den här konversationen, har jag varit provokativ o oförskämd mot dig?

Om du sedan kollar in en del andra så brukar elakeheterna komma efter det att man lämnar ämnet och börjar diskutera personfrågor istället.
Ok vill man angripa mig so person så kan jag leka den leken med, har ingenting emot det.

Och jag tror knappast att jag kan lära ngn ngt här, har knappast den kompetensen. däremot så brukar jag ha på fötterna när det gäller fakta vilket en del till sin förvåning upptäkt

Tala för dig själv. Jag väntar fortvarande på ett svar om var i lag eller föreskrifter det står att slag i huvudet är ok i nödfall?
Om man gör det på ett ok sätt så lär man inte åka dit men den kunskapen är knappast ngt man kan begära av varje hundägare.
Sen är jag klart förvånad att du så överdrivet försvarar polisens rätt att göra vad som helst på någons tomt som tex att skjuta en hund för att den är ett hinder(ivägen?) med tanke på hur du ser på rätten till din egen mark där du verkar kunna gå hur långt som helst för att försvara den.
PL

Förlåt att jag var oförskämd...skulle ju frågat hur du mår egentligen..inte varje dag som någon synar din bluff så flagrant:devil:

Nej det står ingenstans att ett eller flera slag mot huvudetför att avliva en skadadt hund är förbjudet.

Har tom i polismans närvaro skjutit en trafikskadad hjort med hagelbössa. i normala fall fall absolut förbjudet. Men jag råkade kmma när det just hänt.
Polisen hade ingen studsare i bilen och jag hade "gamla bettan " i skuffen och ett par treor i handskfacket så....

Jag håller stenhårt på min rätt när det gäller min mark, men om du istället för personangrepp brytt dig om att läsa har jag hela tiden sagt att polis under tjänsteutövning har rätt att gå in + att du som hundägare har full ansvar för din hund oberoende om den är på din mark eller din tomt undantaget hund som jagar.

Du verkar fortvarande inte fatta att jag skrev som jag gjorde om de två timmarna för att diskutera vidare om vart tiden tog vägen.
Det är enligt regelverket helt klart vilka avlivningssätt som är tillåtna, jag har inte hittat några undantag för skadade hundar!
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Kanske skulle jag postat tråden på Förälder, men jag provar här. För att göra en lång historia kort så fick jag för snart ett år sen...
2
Svar
28
· Visningar
3 256
Senast: Migo
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 224
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka