Hund sköts i trädgård

Sv: Hund sköts i trädgård

Hm..för och köra bil krävs att du har en viss kompetens. De flesta här håller nog med om att det krävs en viss kompetens för att hålla häst, att veta exempelvis att man inte ska släppa ut små hungriga schettisar på en saftig klövervall trots att det är hästarnas egen önskan.
Samma sak gäller hundar, jag anser att man har ansvar för dem och en asnvarsfull ägare tänker efter före och vet vart han ska ringa om det händer ngt.

Så för att få ha hund ska man klara av att slå ihjäl en hund i njuffe-storlek? Är det vad du säger?

Alla djurägare vet vart man först och främst vänder sig när man har ett skadat djur: till en veterinär.

Så för att få ha hund ska man klara av att slå ihjäl en hund i njuffe-storlek? Är det vad du säger?

Alla djurägare vet vart man först och främst vänder sig när man har ett skadat djur: till en veterinär.

Jag ifrågasätter om det ska behöva ta upp mot 2 timmar att avliva en svårt skadad hund i ett så tättbefolkat område som nordvästra skåne.

Och de flesta vet att om ett djur är så dödligt skadat som det rörde sig om där så är det en så snabb avlingning som möjligt som gäller, vilket även ägaren var i det här fallet eftersom hon bad polisen avliva hunden.....
och sedan dra ut processen i två timmar är för mig obegripligt....

Jag ifrågasätter om det ska behöva ta upp mot 2 timmar att avliva en svårt skadad hund i ett så tättbefolkat område som nordvästra skåne.

Och de flesta vet att om ett djur är så dödligt skadat som det rörde sig om där så är det en så snabb avlingning som möjligt som gäller, vilket även ägaren var i det här fallet eftersom hon bad polisen avliva hunden.....
och sedan dra ut processen i två timmar är för mig obegripligt....

För att försöka få dig att förstå, och nu hittar jag på klockslag för att det hela ska bli enklare för dig,
kl 05, polisman kommer in i trädgården, blir rädd och skjuter mot hunden
kl 05 05 matte kommer ut och ber polisen avliva hunden, här antar jag helt kallt att det nog tar en stund att diskutera saken, jag skulle inte godta ett nej första gången, så vi kan gissa att det tar cirka 10 - 15 min
kl 05 20 matte bestämmer sig för att få med sig hunden till veterinär, ringer sin make, han ska ta sig hem och lasta in hunden i bilen. Min gissning är att det tar kanske minst 30 min allt som allt.
kl 06 är nog det tidigaste de har lyckats tagit sig till en jouröppen vetrinär, kommer in med hunden och veterinären gör antagligen en genomgång av hunden, ger första hjälpen, smärtlindrar och inser att det nog inte går att rädda livet på huden. Att det tar en timmer är varken konstigt eller märkligt,
kl 07 hunden avlivas av veterinären på rätt sätt...

Så nej jag ser inget konstigt i att det kan ta upp till två timmar... Tiden rinner fort, skrämmande fort ibland... Men visst har man aldrig varit i en krissituation så är det lätt att sätta sig till doms över andra.

Svårt att förstå? Avlivningsmetoder är klart föreskrivna, inga undantag finns såvitt jag vet skrivna. Detta innebär att det kan bli ganska godtyckligt hur det bedöms om någon misslyckas med en akut yxavlivning.
Att som du mena att det är var o ens skyldighet att försöka bäddar för svårare lidande o risk att den som försöker blir dömd för djurplågeri.
Vet ett fall där länsvet anmälde en lastbilschaufför för att kört över huvudet på en trafikskadad ren utan att kunna svara på frågan om renen dog direkt(vi andra blev ganska upprörda när h*n berättade) h*n jobbar sen länge söderut.
PL

För att försöka få dig att förstå, och nu hittar jag på klockslag för att det hela ska bli enklare för dig,
kl 05, polisman kommer in i trädgården, blir rädd och skjuter mot hunden
kl 05 05 matte kommer ut och ber polisen avliva hunden, här antar jag helt kallt att det nog tar en stund att diskutera saken, jag skulle inte godta ett nej första gången, så vi kan gissa att det tar cirka 10 - 15 min
kl 05 20 matte bestämmer sig för att få med sig hunden till veterinär, ringer sin make, han ska ta sig hem och lasta in hunden i bilen. Min gissning är att det tar kanske minst 30 min allt som allt.
kl 06 är nog det tidigaste de har lyckats tagit sig till en jouröppen vetrinär, kommer in med hunden och veterinären gör antagligen en genomgång av hunden, ger första hjälpen, smärtlindrar och inser att det nog inte går att rädda livet på huden. Att det tar en timmer är varken konstigt eller märkligt,
kl 07 hunden avlivas av veterinären på rätt sätt...

Så nej jag ser inget konstigt i att det kan ta upp till två timmar... Tiden rinner fort, skrämmande fort ibland... Men visst har man aldrig varit i en krissituation så är det lätt att sätta sig till doms över andra.

Jag har nog räknat ut tt det var så det skedde. Och det är ju inget formelt fel i hur det skedde. Bara det att JAG anser det vara förlång tid för ett djur att lida, JAG hade förmodligen löst det betydligt snabbare.
JAG hade förmodligen ,om jag inte klarat av det själv knallat över och ring på hos en granne och även hos nästa tills jag hittat ngn som kunde hjälpa mig, visste ju när vetrinären öppnade. så...

Eller så hade jag ringt jourhavande distriktsveterinär som har telefontid dygnet runt
"Distriktsveterinärerna i Hässleholm
Till Distriktsveterinärerna i Hässleholm, är du välkommen med din hund, katt eller annat smådjur. Vi arbetar även ute i fält med både hästar och lantbrukets djur. Vi har jour dygnet runt året om för alla djurslag. Vi är alla officiella veterinärer som utfärdar bland annat hälsointyg vid export. Vi är behöriga id-kontrollanter samt chipmärkare.
"

Så hade det kanske inte behövt dröja 2 timmar.......

Senast ändrad:

Sen behöver inte jouröppet innebära att veterinär finns på plats direkt.
Distriktsveterinärer har beredskap i hemmet!
Själv har jag efter nedläggning o omplacering 55 min körtid till mottagningen.
PL

Senast ändrad:

Eftersom åklagaren känner till händelsen (genom anmälan) och han lagt ner den så har väl inget direkt lagbrott skett.Han är ju skyldig att driva saken vidare om lagbrott skett och bevisen räcker, här var det ju solklart att polisen skjutit hunden under tjänsteförrättning.
Vad som kan diskuteras(och bör diskuteras) är varför polisen inte avlivade hunden på plats direkt i samband med incidenten.

Alltså det var INTE något svar på min fråga. Jag frågade var i LAGEN det stod att de hade rätt att skjuta när de blir hindrade i sin tjänsteutövning.

Så ta fram lagtexten där det står är du snäll.

Jag har nog räknat ut tt det var så det skedde. Och det är ju inget formelt fel i hur det skedde. Bara det att JAG anser det vara förlång tid för ett djur att lida, JAG hade förmodligen löst det betydligt snabbare.
JAG hade förmodligen ,om jag inte klarat av det själv knallat över och ring på hos en granne och även hos nästa tills jag hittat ngn som kunde hjälpa mig, visste ju när vetrinären öppnade. så...

Eller så hade jag ringt jourhavande distriktsveterinär som har telefontid dygnet runt
"Distriktsveterinärerna i Hässleholm
Till Distriktsveterinärerna i Hässleholm, är du välkommen med din hund, katt eller annat smådjur. Vi arbetar även ute i fält med både hästar och lantbrukets djur. Vi har jour dygnet runt året om för alla djurslag. Vi är alla officiella veterinärer som utfärdar bland annat hälsointyg vid export. Vi är behöriga id-kontrollanter samt chipmärkare.
"

Så hade det kanske inte behövt dröja 2 timmar.......

Att de har jour betyder inte att de är på kliniken 24/7 utan just att de har jour. Är veterinären upptagen på annat håll får du vänta. Samma om du kommer till djursjukhuset och ett annat akutfall håller på att undersökas då får du vänta. Svårare än så är det inte. Det finns inte hur många veterinärer som helst i tjänst under jourtid.

Att de har jour betyder inte att de är på kliniken 24/7 utan just att de har jour. Är veterinären upptagen på annat håll får du vänta. Samma om du kommer till djursjukhuset och ett annat akutfall håller på att undersökas då får du vänta. Svårare än så är det inte. Det finns inte hur många veterinärer som helst i tjänst under jourtid.

Veterinären var kanske inteupptagen på annat håll så det hadekanske inte behövt dröja ett par timmar..?

Sedan återstår alternativet att ringa polisen och fråga vem som har jouren på eftersök av trafilskadat vilt för ens närområde.
Ringa honomoch erbjuda honom en lusentapp för att förkorta hundens lidande...bara som ett exempel.
Fast vi svenskar ska ju inte ta egna initiativ utan vänta till storebror bestämmeråt oss....och detäråt h-e!

Att det inte finns ngt regelverk som ger dig rätt att akut avliva en hund genom slag i huvudet har jag redan skrivit flera gånger. Att risken för åtal är liten om det görs snyggt har jag också skrivit! Läs bättre! Det är ju du som surrat om regelverk som ger rätten!
Vad jag reagerat på från början är att du försöker skuldbelägga folk som fattar att de inte kan o därför inte försöker slå ihjäl.
PL

Att det inte finns ngt regelverk som ger dig rätt att akut avliva en hund genom slag i huvudet har jag redan skrivit flera gånger. Att risken för åtal är liten om det görs snyggt har jag också skrivit! Läs bättre! Det är ju du som surrat om regelverk som ger rätten!
Vad jag reagerat på från början är att du försöker skuldbelägga folk som fattar att de inte kan o därför inte försöker slå ihjäl.
PL

Den som skaffar sig ett djur skaffar sig även ett ansvar, alltför många tycks inte inse det.

Det ansvaret innebär att bla ta de obekväma beslut som avlivning innebär och även att verkligen ställa upp för sitt djur när det kniper. Det är varje djurägares förbannade skyldighet.

Om du missköter din bil, det ger jag faan i men om du inte tar ditt ansvar som djurägare så är du värd förakt, det är inte att skuldbelägga det är en realitet.

Och att ifrågasätta att det ska behöva ta 2 timmar för att avliva en hund är5 inte att skuldbelägga det är att ifrågasätta om ngn har brustit i sitt djurägaransvar.....

Men om djurägaren omgående kontaktade veterinär o hunden kom in inom en timme kan det likväl tagit två timmar till avlivning.
Att i ett villaområde gå ut o knacka dörr kl 0530 o fråga om ngn vill skjuta ens hund i trädgården låter väl lite flummigt.
PL

Men om djurägaren omgående kontaktade veterinär o hunden kom in inom en timme kan det likväl tagit två timmar till avlivning.
Att i ett villaområde gå ut o knacka dörr kl 0530 o fråga om ngn vill skjuta ens hund i trädgården låter väl lite flummigt.
PL

Nu är du nere och diskuterar på en nivå som ingen av oss kan ärligt bemöta.
Jag slår fast att du håller med mig att det är på djurägarens ansvar att se till att hans djur tillfogas så lite lidande som möjligt även när det gäller avlivning.
Att du inte är emot att slå ihjäl ett djur om inga andra möjligheter står till buds och att det enda du reagerar på är mitt sätt att ""skuldbelägga"" vilket jag kallar för djurägarens förbannade skyldighet.

Att en slaktmask är ngt av det snabbaste avlivningsinstrument vi har till förfogande för större däggdjur förutsatt att den hanteras rätt.

Mellan raderna läser jag att du skulle agera som jag då ett djur ligger och lider.

Ja det skulle jag, men jag begär inte att andra skall kunna göra det!
Sen är det inte helt enkelt att avgöra om ett svårt skadat djur går att rädda till ett vettigt liv.
PL

KL

Jag vill inte vara med i diskussionen mer men vill bara påpeka faktafel:

Hundägaren trodde att polisen skjutit hunden med bedövning/elpistol och förstog inte genast att den var döende. Hon har berättat att hon satt vid hunden och väntade på att bedövningen skulle släppa då polisen kom tillbaka. Detta har tagit tid.
Polisen säger att de ringt djurambulans, vilket också tagit tid.
Djurägaren har bett polispatrullen som kom ut att köra hunden alt avliva den på plats. Det är väl mest naturligt att be beväpnad polis, med bilar, som finns på plats, om hjälp innan man försöker få hjälp av grannar.

Utan att orka diskutera.

Ja det skulle jag, men jag begär inte att andra skall kunna göra det!
Sen är det inte helt enkelt att avgöra om ett svårt skadat djur går att rädda till ett vettigt liv.
PL

Nej men jag gör följande bedömning, en 10 år gammal hund, stor och tung med förväntad livstid på omkring 10 - 11 år då, vid en skottskada som gör att hunden inte kan resa på sig och knappt är kontaktbar.....då är det lämpligt att snabbt avsluta det hela och jag tror att du skulle göra samma bedömning. Trots att jag inte är proffs.

Det är väl en rimlig bedömning men att få en vettig teknisk utredning av vad som hänt när det gäller ett sånt här intrång i privatlivet är väl inte för mycket begärt.
Du har kommit med två tvärsäkra juridiska påståenden här som du inte backat upp. Det ena om att slå hundar i skallen o det andra om rätten att skjuta en hund bara för att den hindrar. Vi är nog många som bara ser detta som surr om du inte plockar fram ngt.
PL

Det är väl en rimlig bedömning men att få en vettig teknisk utredning av vad som hänt när det gäller ett sånt här intrång i privatlivet är väl inte för mycket begärt.
Du har kommit med två tvärsäkra juridiska påståenden här som du inte backat upp. Det ena om att slå hundar i skallen o det andra om rätten att skjuta en hund bara för att den hindrar. Vi är nog många som bara ser detta som surr om du inte plockar fram ngt.
PL

Ok omjag har fel då öppnas utredningen igen och så fälls polisen för tjänstefel.
Om int så händer ingenting...vad tror du kommar att ske?

Trevligt att ett proffs gör samma bedömning som jag..;)

Vad det gäller lag så detväl tämligen klart att du inte åker dit för djurplågeri om du slår ihjäl ett dödligt skadat djur som ligger o plågas, även om du gör det på ett amatörmässigt vis.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Kanske skulle jag postat tråden på Förälder, men jag provar här. För att göra en lång historia kort så fick jag för snart ett år sen...
2
Svar
28
· Visningar
3 256
Senast: Migo
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 224
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka