Hund sköts i trädgård

Sv: Hund sköts i trädgård

Och folk som dödas med en skiftnyckel dör snabbt och smärtfritt menar du? Du ska dessutom göra detta när du har två småbarn hemma, vill du verkligen sätta den bilden på deras näthinnor? "Lugn barn, mamma ska bara slå ihjäl Fido."

De flesta människor har ingen aning om att det finns jägare som ägnar sig åt eftersök av trafikskadat vilt, avskjutning av förvildade katter etc. Än mindre hur man kan få tag i dem. Med två småbarn hemma är det inte säkert att man bara kan sätta sig i en bil och köra iväg. Är du dessutom chockad och antagligen har chockade barn blir det inte lättare (bara att lyfta en hund av den storleken in i bilen lär kunna ta tid, det skulle inte vara en snabb och enkel sak för mig iaf).
De flesta människor har goda vänner, vänner som inte tar illa upp om man ringer för en nödsituation, jag har vänner som jag kan ringa och vänner har ringt mig mitt i natten för att be om hjälp så det argumentet håller inte.
Jag anser fortfarande det är fel att låta ett djur lida i 2 timmar, oavsett vems skulden är som försatt djuret i den situationen. håller du inte med mig om det?
Jag fick lära mig en sak när jag som liten skaffade mig mitt första husdjur. Nämligen att jag hade ansvaret för detta djur, blev det sjukt var det min skyldighet att i görligaste mån se till att det tillfrisknade och gick inte det så var det min förbannade(ordagrant så sa farsgubben)skyldighet att se till att djuret slapp lida. Att införskaffa sig de kunskaperna tillhör normalt djurägarvett och det inser nog de flesta eftersom de flesta vet var de får tag i en vet. Att sedanmånga veterinärer kan vittna om djurägares nästan sjuka önskan om att förlänga livet på sina små älsklingar är en annan sak.
Jag anser att en hund som inte kan leva ett värdigt smärtfritt liv ska läggas ner, den ska inte behöva lida bara för att dess ägare inte har vett nog att ta det tunga beslutet.

Det kanske var så att enbart slaktmasken användes? Isf fullt förståeligt.
I vilket fall så är det fullt mänskligt att hoppas att hunden skulle överleva och där med tar man den till veterinären.
Att börja slå ihjäl djur för egen maskin hoppas jag inte att ngn hålls med.
Antingen åker man till veterinären elle ber en jägare.

Visst men behöver man vänta 2 timmar för det?

Nej du julnassen får ingen gasbedövning för han slaktas hemma, och de tjurar som slaktas med bultmask får heller ingen gasbedövning.
De grisar som gasförgiftas dödas eller fölamas väl med el...

Majoriteten av de svenska julnassarna gasbedövas. Vid hemmaslakt kan jag bara hoppas att folk följer den lagstiftning vi har. Att avliva hundar med slaktmask är dock inte en godkänd avlivningsmetod så självklart ska det vidtas åtgärder om någon ägnar sig åt det.

De flesta människor har goda vänner, vänner som inte tar illa upp om man ringer för en nödsituation, jag har vänner som jag kan ringa och vänner har ringt mig mitt i natten för att be om hjälp så det argumentet håller inte.
Jag anser fortfarande det är fel att låta ett djur lida i 2 timmar, oavsett vems skulden är som försatt djuret i den situationen. håller du inte med mig om det?
Jag fick lära mig en sak när jag som liten skaffade mig mitt första husdjur. Nämligen att jag hade ansvaret för detta djur, blev det sjukt var det min skyldighet att i görligaste mån se till att det tillfrisknade och gick inte det så var det min förbannade(ordagrant så sa farsgubben)skyldighet att se till att djuret slapp lida. Att införskaffa sig de kunskaperna tillhör normalt djurägarvett och det inser nog de flesta eftersom de flesta vet var de får tag i en vet. Att sedanmånga veterinärer kan vittna om djurägares nästan sjuka önskan om att förlänga livet på sina små älsklingar är en annan sak.
Jag anser att en hund som inte kan leva ett värdigt smärtfritt liv ska läggas ner, den ska inte behöva lida bara för att dess ägare inte har vett nog att ta det tunga beslutet.

Shit vad naiv du är. Oerhört många har inte någon bekant som kan ställa upp och nödavliva djur. På landet på så vara för där finns jägare i varannat om inte i varenda hus. Eller en eller annan bonde som har dängt ihjäl både kattungar och griskultingar.

I stan är det inte alls självklart. Jag känner massor av folk som kan avliva djur i nödsituationer, problemet är att de bor 100 mil härifrån. Små djur anser jag mig utan problem kunna nödavliva själv, men en hund i njuffestorlek? Nej. Hade jag haft vapenlicens och vapen hemma, javisst, men det har jag inte och jag tänker inte skaffa det enbart för att kunna nödavliva större djur.

Jag har också växt upp med att man ska ta ansvar för sina djur, men däri ligger inte i att ge sig på och försöka avliva djur om man inte vet hur det ska göras snabbt. Jag är dessutom förälder och anser att mitt ansvar inför mitt barn är mångdubbelt större vilket innebär att jag inte skulle ställa mig och försöka krossa skallen på en stor hund inför små barns ögon.

Självklart ska man avsluta ett djurs lidande så fort som möjligt, men det betyder inte att du måste avliva djuret själv. Kan du inte så ska du inte. Då är det bästa du kan göra att ta se till att någon annan gör det och det kan gå olika snabbt beroende på en mängd faktorer. Du är dock osedvanligt naiv om du tror att alla känner någon som bor nära som kan döda en stor hund på ett humant sätt.

Shit vad naiv du är. Oerhört många har inte någon bekant som kan ställa upp och nödavliva djur. På landet på så vara för där finns jägare i varannat om inte i varenda hus. Eller en eller annan bonde som har dängt ihjäl både kattungar och griskultingar.
Okunskap är ingen ursäkt
I stan är det inte alls självklart. Jag känner massor av folk som kan avliva djur i nödsituationer, problemet är att de bor 100 mil härifrån. Små djur anser jag mig utan problem kunna nödavliva själv, men en hund i njuffestorlek? Nej. Hade jag haft vapenlicens och vapen hemma, javisst, men det har jag inte och jag tänker inte skaffa det enbart för att kunna nödavliva större djur.
skottplatsen ligger så vitt jag förstod ute på kulla berg ca 1 kvarts bilresa från ängelholm, inga 100 km från veterinär
Jag har också växt upp med att man ska ta ansvar för sina djur, men däri ligger inte i att ge sig på och försöka avliva djur om man inte vet hur det ska göras snabbt. Jag är dessutom förälder och anser att mitt ansvar inför mitt barn är mångdubbelt större vilket innebär att jag inte skulle ställa mig och försöka krossa skallen på en stor hund inför små barns ögon.
Tar tar väl max 30 minuter att fixa hjälp om man bor i södra sverige..så de ursäkten håller inte
Självklart ska man avsluta ett djurs lidande så fort som möjligt, men det betyder inte att du måste avliva djuret själv. Kan du inte så ska du inte. Då är det bästa du kan göra att ta se till att någon annan gör det och det kan gå olika snabbt beroende på en mängd faktorer. Du är dock osedvanligt naiv om du tror att alla känner någon som bor nära som kan döda en stor hund på ett humant sätt.
Den ursäkten håller om du plötsligt har ett lidande stort djur i knät. Men har man som i det här fallet haft djuret i ett antal år så har det nog funnits tid att informera sig...om viljan funnits...

Om du har små barn så håller du väl reda på var du kan omgående hjälp, det anser du förmodligen det vara din skyldighet och att ursäkten, jag visste inte knappast håller om ngt skulle hända.
Jag anser att man har samma skyldighet vad det gäller djur.Var får jag tag i hjälp om ngt händer, är väl en baskunskap vare sig man är ansvarig för djur eller barn? eller

Senast ändrad:

Majoriteten av de svenska julnassarna gasbedövas. Vid hemmaslakt kan jag bara hoppas att folk följer den lagstiftning vi har. Att avliva hundar med slaktmask är dock inte en godkänd avlivningsmetod så självklart ska det vidtas åtgärder om någon ägnar sig åt det.

Instruktioner för slakt:
Vid bedövning får slakteriet fixera grisar med hjälp av bedövningsbox eller hålla fast djurets huvud med trynbrems eller liknande. Mindre djur får hållas fast manuellt. Slakteriet får bedöva grisar med bultpistol, kulvapen, hagelgevär, elektricitet eller koldioxid. Efter utförd bedövning och innan avblodning påbörjas ska slakteriet kontrollera att djuret eller djuren är bedövade. Avblodningen måste påbörjas inom 60 sekunder efter bedövning med skjutvapen eller koldioxid och inom 20 sekunder efter bedövning med elektricitet. Avblodning ska utföras genom att båda halspulsådrorna öppnas. Observera att avblodning alltid måste göras efter att djuret skjutits med bultpistol eller annat vapen, även om köttet inte ska bli livsmedel. Efter avblodning ska slaktaren kontrollera att djuren är döda innan de får gå vidare i slaktprocessen.

Så de flesta slaktsvin bultas inte, däremot nötkreatur o hästar.
de gasas eller bedövas (lamslås) med el innan man skär halsen av den för avblodning.

Med en bultpistol skjuter man in en kula eller stång i hjärnan på djuret = omedelbar död.

Vi använder slaktmask till vår julgris, en gammaldags farlig variant med en 9 mm kula i.

Eftersom grisen är van att hanteras så är den inte orolig utan får lite godis och sen..

"Måste man ha tillstånd för att avliva sitt djur?
Det finns inget hinder för djurägare att avliva sina djur. Däremot finns det bestämmelser om hur djuren ska avlivas. Den vanligaste metoden att avliva hundar och katter är att låta en veterinär avliva djuret genom en överdos av narkosmedel. Det är också tillåtet att skjuta djuret under vissa förutsättningar. Hundvalpar och kattungar som är yngre än 14 dagar får avlivas genom slag mot huvudet."

Det här är i en normal kontrollerad situation, i ett nödläge är saken annorlunda då får du även avliva äldre djur med slag mot huvudet.

Senast ändrad:

Okunskap är ingen ursäkt

Jo, faktiskt. Svensk lagstiftning anger att man ska vara väl förtrogen med avlivningsmetoden man använder. En mycket liten del av Sveriges befolkning har någon möjlighet att rent praktiskt lära sig att nödavliva djur. Även om man kan det rent teoretiskt betyder det inte att man kan utföra en i praktiken.

skottplatsen ligger så vitt jag förstod ute på kulla berg ca 1 kvarts bilresa från ängelholm, inga 100 km från veterinär

Nej, men du vet inte hur snabbt ägaren faktiskt i den s k verkligheten kunde ta sig till veterinären.

Tar tar väl max 30 minuter att fixa hjälp om man bor i södra sverige..så de ursäkten håller inte

Det beror helt på omständigheterna.

Den ursäkten håller om du plötsligt har ett lidande stort djur i knät. Men har man som i det här fallet haft djuret i ett antal år så har det nog funnits tid att informera sig...om viljan funnits...

Och i verkligheten kan du rent teoretiskt ha kunskapen att avliva ett djur, men det är en helt annan sak än att rent praktiskt kunna göra det. Du kan tom tillhöra den gruppen människor som är rätt säker på att du kan avliva, men som i skarpt läge inte klarar av det. Det kan ingen klandras för och det är ingenting du åker dit för rent rättsligt heller så länge du tex. tar djuret till en veterinär så fort du kan.

Om du har små barn så håller du väl reda på var du kan omgående hjälp, det anser du förmodligen det vara din skyldighet och att ursäkten, jag visste inte knappast håller om ngt skulle hända.
Jag anser att man har samma skyldighet vad det gäller djur.Var får jag tag i hjälp om ngt händer, är väl en baskunskap vare sig man är ansvarig för djur eller barn? eller

Ja, barn tar man till sjukhus/vårdcentral så fort man kan. Sällskapsdjur tar man (enligt normal svensk norm, inte i din värld) till veterinären så fort man kan. Problemet när man har småbarn och djur är att om ett barn blir sjukt kan du lämna djuren hemma och åka men om djuret behöver åka till veterinären kan du inte bara lämna barnen och åka. Antingen måste du ringa in en barnvakt som 1) kan komma 2) invänta att barnvakten kommer. Alternativt ska du lyckas packa med dig barn och djur till veterinären och det sker inte i en handvändning.

Med en bultpistol skjuter man in en kula eller stång i hjärnan på djuret = omedelbar död.

Fel. Djuret förlamas. Jag vet en oerhört obehaglig bonde som tog bultpistol utan att avbloda vilket resulterade i att hjärtat slog 15 min efter innan kroppen gav upp.
Du får inte använda bultpistol utan att avbloda.

Jo, faktiskt. Svensk lagstiftning anger att man ska vara väl förtrogen med avlivningsmetoden man använder. En mycket liten del av Sveriges befolkning har någon möjlighet att rent praktiskt lära sig att nödavliva djur. Även om man kan det rent teoretiskt betyder det inte att man kan utföra en i praktiken.Där håller jag delvis med dig, men om det tar 15 minuter att fixa fram sakkunnig personal(i ett tättbebygd område som nordvästra skåne/södra halland) så är det ingen ursäkt i mina ögon att vänta 2 timmar

Nej, men du vet inte hur snabbt ägaren faktiskt i den s k verkligheten kunde ta sig till veterinären. Området är en tätbebyggd landsbygd/by och det finns hundratals grannar man ta kontakt med så?....

Det beror helt på omständigheterna.

Och i verkligheten kan du rent teoretiskt ha kunskapen att avliva ett djur, men det är en helt annan sak än att rent praktiskt kunna göra det. Du kan tom tillhöra den gruppen människor som är rätt säker på att du kan avliva, men som i skarpt läge inte klarar av det. Det kan ingen klandras för och det är ingenting du åker dit för rent rättsligt heller så länge du tex. tar djuret till en veterinär så fort du kan.Nej men varför vänte i två timmar när man kan fixa det på en bråkdel av den tiden?

Ja, barn tar man till sjukhus/vårdcentral så fort man kan. Sällskapsdjur tar man (enligt normal svensk norm, inte i din värld) till veterinären så fort man kan. Problemet när man har småbarn och djur är att om ett barn blir sjukt kan du lämna djuren hemma och åka men om djuret behöver åka till veterinären kan du inte bara lämna barnen och åka. Antingen måste du ringa in en barnvakt som 1) kan komma 2) invänta att barnvakten kommer. Alternativt ska du lyckas packa med dig barn och djur till veterinären och det sker inte i en handvändning.
Jag vet inte hur du har det men jag har vänner som kan ställa upp, grannar etc. Av den enkla anledningen att de vat att jag ställer upp när de behöver hjälp. Jag och de flesta skulle nog hjälpa till om ett djur lider oberoende hur väl man käneer varandra...

Yadayadayada, en massa irrelevant dravel.

Ja, de flesta svin i Sverige gasas. Att grisar får slaktas med slaktmask innebär inte att hundar får slaktas på samma sätt, det råder olika regler för olika djurslag. Pensionären som avlivade sin hund med slaktmask använde alltså en otillåten avlivningsmetod för jag tvivlar att det handlade om en nödavlivning.

Jag vet att man får ta till i princip vilken metod som helst i en nödsituation där det handlar om att avsluta ett djurs lidande, men en grundpelare i svensk djurskyddslagsstiftning är att den som avlivar oavsett situation kan hantera avlivningsmetoden. Bedömer du att du inte kan avliva ett djur i en nödsituation ska du enligt svensk lagstiftning inte göra det eftersom du då riskerar att bara utsätta djuret för ännu mer lidande.

SJVFS 2008:69
2 § Den som ska bedöva eller avliva ett djur ska vara väl förtrogen med den bedövnings- respektive avlivningsmetod som ska användas.

Ja, de flesta svin i Sverige gasas. Att grisar får slaktas med slaktmask innebär inte att hundar får slaktas på samma sätt, det råder olika regler för olika djurslag. Pensionären som avlivade sin hund med slaktmask använde alltså en otillåten avlivningsmetod för jag tvivlar att det handlade om en nödavlivning.

Jag vet att man får ta till i princip vilken metod som helst i en nödsituation där det handlar om att avsluta ett djurs lidande, men en grundpelare i svensk djurskyddslagsstiftning är att den som avlivar oavsett situation kan hantera avlivningsmetoden. Bedömer du att du inte kan avliva ett djur i en nödsituation ska du enligt svensk lagstiftning inte göra det eftersom du då riskerar att bara utsätta djuret för ännu mer lidande.

SJVFS 2008:69
2 § Den som ska bedöva eller avliva ett djur ska vara väl förtrogen med den bedövnings- respektive avlivningsmetod som ska användas.
Det gäller vid slakt = planerad organiserad avlivning av djur.
Vad det gäller pensionären skulle jag tro att han använde en bultpistol med 9 mm kula och den slår rakt igenom hunden och fortsätter varför risken för ska är extremt stor. Kulan kan träffa folk eller fä i direkt närhet.
Annars håller jag nog hagelbössan för den bästa avlivningsmetoden för hundar. Ingen stress, inga människor som håller fast den utan den knallar bara omkring och äter av de godsaker somligger utlagda då blixten slår ner. Döden är omedelbar.
Ja det gäller vid ett normalt läge.
Men då ett djur är påkört, skadskjutet eller på annat sätt akut måste avlivas för att undvika lidande så får du använda de medel som står till buds.

Då har du att välja mellan ett utraget lidande eller ett betydligt kortare pga en inte normal avlivningsmetod..

Jag tvivlar starkt på att en hundägare skulle åka dit för djurplågeri om han medelst ett järnrör slår ihjäl sin påkörda hund, trots att han kankse måste slå flera ggr. Du har att välja mellan pest o kolera och jag väljer det som åsamkar djuret minst lidande,,,vad gör du?

Senast ändrad:

Där håller jag delvis med dig, men om det tar 15 minuter att fixa fram sakkunnig personal(i ett tättbebygd område som nordvästra skåne/södra halland) så är det ingen ursäkt i mina ögon att vänta 2 timmar

Igen, du känner inte till de exakta omständigheterna. Jag är helt övertygad om att hundägaren hade fixat fram sakkunnig personal på 15 minuter om hon hade kunnat.

Området är en tätbebyggd landsbygd/by och det finns hundratals grannar man ta kontakt med så?....

Så ditt förslag är att mamman ska lämna en döende hund på gården och släpa med sig sina två småbarn (vill jag minnas att det var) och springa runt i grannskapet (det är inte säkert att hon känner så många) för att försöka hitta någon som kan döda hennes hund? Det skulle ju faktiskt kunna ta ännu längre tid.

Nej men varför vänte i två timmar när man kan fixa det på en bråkdel av den tiden?

Det ska du såklart inte göra, men du utgår ifrån att den aktuella hundägaren kunde lösa situationen snabbare. Det vet vi inte. Hon är inte du.

Jag vet inte hur du har det men jag har vänner som kan ställa upp, grannar etc. Av den enkla anledningen att de vat att jag ställer upp när de behöver hjälp. Jag och de flesta skulle nog hjälpa till om ett djur lider oberoende hur väl man käneer varandra...

Ja, jag har bekanta som skulle kunna ta hand om mitt barn förutsatt att de har möjlighet. De kan ju vara utomlands eller vara sjuka. Semester är ju inget ovanligt under sommartider... som exempel. Jag har dock endast ett par inom en armslängds avstånd som jag skulle lämna över mitt barn till. För alla andra skulle det ta minst en timme att bara komma hit (eller för mig att åka). Avlivning känner jag ingen här som skulle kunna hjälpa mig med. Det är mer sannolikt att folk skulle ringa till mig, men jag ger mig som sagt inte på att försöka avliva stora hundar.

Sedan finns det ju människor som faktiskt inte har ett särskilt stort socialt nätverk.

Det gäller vid slakt = planerad organiserad avlivning av djur.

Ja det gäller vid ett normalt läge.
Men då ett djur är påkört, skadskjutet eller på annat sätt akut måste avlivas för att undvika lidande så får du använda de medel som står till buds.

Då har du att välja mellan ett utraget lidande eller ett betydligt kortare pga en inte normal avlivningsmetod..

Jag tvivlar starkt på att en hundägare skulle åka dit för djurplågeri om han medelst ett järnrör slår ihjäl sin påkörda hund, trots att han kankse måste slå flera ggr. Du har att välja mellan pest o kolera och jag väljer det som åsamkar djuret minst lidande,,,vad gör du?

Men om du inte är väl förtrogen med en avlivningsmetod finns, i synnerhet med ett större djur, en betydande risk att du inte lyckas avliva djuret utan du utsätter det för onödigt lidande vilket du enligt Djurskyddslagen inte får.

Jag vet vad jag gör i en nödsituation, men det betyder inte att alla andra kan göra detsamma. Jag är mycket väl medveten om att människor är olika. Lagen gör ingen som inte anser sig kunna avliva ett djur skyldig att göra det, tvärtom avråder den människor från att utsätta djur för onödigt lidande och avlivningsförsök orsakar faktiskt ganska ofta onödigt lidande.

Det finns en hel bok skriven av en jurist som tar upp just sådana rättsfall, där folk som inte är förtrogna med avlivningsmetoderna försöker avliva djur. Både friska och sjuka. Den ger ingen vidare trevlig läsning.

Lustigt att du undviker att svara på inlägg där du haft fel.
Du avblodar julegrisen hoppas jag?

Ja det stod att det tog två timmar innan hunden avlivades! Sen tog det väl ett tag hos veterinären, undersökning, röntgen o avlivning.
Vad beträffar bultpistol är det en bedövningsmetod o inte med säkerhet omedelbart dödande.
Du får gärna visa vad det står att det är tillåtet att slå in skallen på en hund i nödfall!
PL

Senast ändrad:

Lustigt att du undviker att svara på inlägg där du haft fel.
Du avblodar julegrisen hoppas jag?

Vadå fel, normalt tänkande är helt klart, du ska undvika att djur lider i onödan

Blir ett djur skadat, så allvarligt att du bedömmer att det kommer att dö så är det din förbannade skyldighet att mimera tiden djuret plågas till ett minimum.
Håller du med om det?

Prata sedan gärna med sakkunniga om det är mot lagen atti stället för att vänta timmevis, själv ta djuret av daga med de medel man har..

Vad det gäller julgrisen.
Naturligtvis,den hängs omedelbart upp i bakbenen efter skottet, halsen o de två stora pulsådrorna skärs upp och blodet blir till blodpudding. Inte direkt min favorit men i torkad form ett 5*hundgodis.

Vi gör samma sak med de nöt vi lägger ikull.

Vi äter i stort sett bara egenproducerat kött + vilt.

wurst.jpg

Klippte en bildfrån nätet hur det kan se ut när vi är klara i november;)

Vadå fel, normalt tänkande är helt klart, du ska undvika att djur lider i onödan

Blir ett djur skadat, så allvarligt att du bedömmer att det kommer att dö så är det din förbannade skyldighet att mimera tiden djuret plågas till ett minimum.
Håller du med om det?

Prata sedan gärna med sakkunniga om det är mot lagen atti stället för att vänta timmevis, själv ta djuret av daga med de medel man har..
Fast detta handlade ju inte ens mitt svar om?
Utan att du påstod att bultpistol innebar omedelbar död ;)

Fast detta handlade ju inte ens mitt svar om?
Utan att du påstod att bultpistol innebar omedelbar död ;)

Ett rätt satt bultpistolskott innebär omedelbar död eftersom antingen en blykula eller en stålstång slår in i hjärnan på djuret = omedelbar död.Eftersom ett djur utan hjärnfunktion är dött. Sedan så klassas metoden in som bedövande och lagen säger att inom 60 sek efter skottet ska kroppen avblodas. Men ställ dig frågan hur stor sanolikhet det är att ett djur lever som fåt hjärnan penetrerad av en blykula eller järnstång som drivs in med en krutladdning.

"Ett blodspår syns i snön. Det kommer från en hund som avlivats med en bultpistol. Hundens hud är flådd, men dess svans har dock sparats. För att användas som sopborste.

Det var makabra scener som mötte djurskyddspersonalen från Länsstyrelsen i Sundsvall när de kom på inspektion till en gård i trakten.

– Vi gjorde en så kallad oanmäld kontroll, med anledning av tidigare brister i djurhållningen på gården, säger djurskyddshandläggaren Pernilla Stamm till Dagbladet. Det oanmälda besöket gjordes den 9 december.

– Vi mötte syner som vi inte räknat med.

På ett loft låg fem stelfrusna katter uppradade på takbjälkarna.

Bredvid de döda katterna, på en annan bjälke, hängde en snara ned från en slaktkrok. Polisen ska nu undersöka om katterna, som enligt länsstyrelsen hade ”märken runt halsen”, snarats till döds i den.

I ett annat skjul hittades två utsvultna älgar instängda. Gårdens ägare uppgav för djurskyddspersonalen att han hittat dem två veckor före midsommar. Älgarna var i så dåligt skick att de avlivades på plats.

– Gårdsägaren gillade inte att de sköts, säger Pernilla Stamm till Dagbladet.

Polisen ska nu utreda om den man i 70-årsåldern som äger gården kan ställas till ansvar för djurplågeri.
– Det är upp till polisen att avgöra om brott begåtts. Straffet för djurplågeri är böter eller fängelse i högst två år – men det slutar oftast med böter, säger Pernilla Stamm till Dagbladet.

Länsstyrelsen ska också pröva om 70-åringen ska få djurförbud."

Varför han åtals, det var inte för att ha avlivat hund med bultpistol.

Jag som jobbar med kor delar inte den uppfattning om att djuret skulle vara dött. Absolut inte. Kroppen lever i allra högsta grad och vad vet vi om vad djurets kropp känner under tiden.

Som jag skrev. En bonde bultade en ko som sedan levde i 15 min innan kroppen gav upp. Är det att vara död anser du?
Självklart finns det en orsak till varför djuret ska abvlodas efter!

Även om man bultat massvis med kor i sina dagar så är det omöjligt att träffa exakt likadant och precist varje gång. Hjärnan är uppdelad, olika delar har olika funktioner. För mig är det uppenbart att beroende på hur man träffar kan man inte veta vad som händer i djurets kropp.

Jag diskuterar inte den frågan med dig - vilket du mycket väl förstår. Så ska du svara på mina frågor?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Kanske skulle jag postat tråden på Förälder, men jag provar här. För att göra en lång historia kort så fick jag för snart ett år sen...
2
Svar
28
· Visningar
3 256
Senast: Migo
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 224
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka