Hund sköts i trädgård

Sv: Hund sköts i trädgård

Nej men mycket lattare an att skjuta en kula i "banan"...

Att pa sa nara hall med en pistol fa till ett skott som oskadliggor ett rorande mal HOPPAS jag innerligt vara svenska poliser kan. Annars har de inget i poliskaren att gora.

Att traffa ett rorande mal, som ar pavag mot dig, i ett sa pass stort omrade som en berneskalle faktiskt ar ar inte sa svart. Man far inte millimeter precision pa ett rorande mal - men att pa dryga metern traffa ett omrade pa uppskattningsvis 15*10 cm ar inte nagot man behover vara masterskytt for att lyckas med.

Daremot att lyckas skjuta sa ett en kula kommer fran sidan men traffar "rakt framifran" ar fysiskt omojligt.

Senast ändrad:

Men varfor ska man riskera liv och lemm for att nagon kanske tycker om sin hund?

Därför att hunderns liv är värt något i sig själv? Min dotter gick nyligen in i en kennelbrand och räddade livet på ett antal hundar. Därför att alla liv är värdefulla. Oavsett om någon "tycker om dem" eller ej.

Usch så illa berörd jag blev av ditt inlägg. Är ett hundliv inte värt något i sig själv?

Det ar val sjalvklart att det ar vart nagot!
Som jag skrev, jag alskar mina hundar lika mycket som nagon annan. De ar min gladje och min stolthet.

Men tvingas jag valja att riskera MIN halsa och MIN HUNDS halsa for att NAGON ANNANS hund anfaller for att skona den hundens agare, eller avliva sagda anfallande hund och klara MIN hund och MIG ur det utan skada sa ja, da skulle jag faktiskt gora det.

Min hund, for mig, kommer alltid ha mer varde -for mig- and din hund har for mig. Sen sager jag inte att din hunds liv inte ar lika mycket vard pa det stora hela, jag sager att jag valjer Min hund framfor DIN hund. Inte sjutton lusar jag till MIN hund for att den blir anfallen - jag kangar till den anfallande hunden... Inte skjuter jag MIN hund for att Nagon ANNANS hund utgor en fara for mig och min hund...

Att radda hundliv ar en underbar handling och din dotter skall ha en stor ELOGE for det. Men att ga in i en brand, hur hjaltemodigt det an ar och absolut beundransvart, gar inte riktigt att jamnstalla med sjalvforsvar vs en anfallande -stor- hund.

Senast ändrad:

Men varfor ska man riskera liv och lemm for att nagon kanske tycker om sin hund?

Men i den aktuella situationen handlade det varken om liv eller lem. Polisen ifråga blev inte biten. Inte heller hans hund. Ingen led någon skada förutom den skjutna hunden som i sin tur inte hade skadat någon.

Skulle jag bli attackerad av en hund eller om en hund skulle sätta sina käftar i mina katter eller (framtida) hund skulle jag göra vad som krävdes för att få bort hunden men det som är så osannolikt i den här historien är ju att ingen har blivit skadad förutom den skjutna hunden. Det är väldigt svårt att tro att det handlade om liv och lem när varken polishund eller hundförare hade drabbats av någon hundorsakad skada.

fast satter vi det i perspektivet att han hade stark misstanke om 3 busar i den direkta omgivningen...

Sa i scenariot har vi 3 busar,
2 hundar
och en hundforare.

Det ar ju det vi far utga ifran.
Blir hundforaren eller polishunden skadad ar han satt ur spel.
Och -om- de 3 busarna da ar dar...

UPPLEVER polismannen denna situation som livsfarlig är han banne mig inte lämplig att vara ute i tjänst. Det hade varit intressant om de verkligen hade tagit ställning i en rättegång men det lär ju aldrig hända.

Ehh ok? Tycker du på allvar att en polis med så dåligt omdöme är lämplig att ha springandes med skarpladdat vapen och en hund som han antagligen inte kan hantera eller lugna ner i kopplet utan att behöva skjuta ihjäl andras hundar? Det tycker absolut inte jag och jag anser att hela den här situationen är bisarr! Att förundersökningen lades ner utan att varken undersöka hundens kropp, brottsplatsen eller liknande säger ju sitt. Polisen håller varandra i ryggen och står inte för sina misstag helt enkelt. Nu kan man omöjligtvis få reda på sanningen. Från vilket avstånd hunden skjöts vet bara två personer. Polismannen och hundägaren. Polismannen låter i mina öron helt bortkommen med sina lama ursäkter, "Jag trodde att hunden bet mig" sen "anföll" den både tjänstehunden och eventuellt bet honom i benet som sedan visade sig vara en sträckning, inte eller hade tjänstehunden några bitmärken (öööh???). Javisst ja..

Senast ändrad:

vand pa det..
vad hade -du- gjort?

du ar ute efter 3 busar, mkt lite ar kant om dom, du kommer in i en tradgard dar du har starka indikationer att busarna befinner sig mkt tatt inpa dig. I tradgarden finns en hund, ingen agare inom synhall. Hunden i fraga ger sig efter din hund, du riskerar att komma emellan.

VAD gor du?

vand pa det..
vad hade -du- gjort?

du ar ute efter 3 busar, mkt lite ar kant om dom, du kommer in i en tradgard dar du har starka indikationer att busarna befinner sig mkt tatt inpa dig. I tradgarden finns en hund, ingen agare inom synhall. Hunden i fraga ger sig efter din hund, du riskerar att komma emellan.

VAD gor du?

Tja, håller ögonen öppna efter de tre "busarna" som sannolikt är farligare än hunden som inte ens huggit någon.:confused:

Det var väl en jävla tur att familjen inte hade en tonårsson som kom ut och försökte ta sin hund, vem vet hur polisen hade siktat och skjutit då...

Nu är inte jag polis men inte fasen hade jag skjutit ihjäl hunden iaf. Jag hade inte sprungit in i någons trädgård hursomhelst till att börja med, ser man där en hund så förstår de flesta hundmänniskor att reviret är det område som hunden försvarar mot inkräktare och särskilt andra hundar så då får man ta sig ut och omvärdera situationen. Nu lyckades ju till och med tjuvarna ta sig in där obemärkt, polis med hund hade inga skador, så livsfarlig var nog situationen knappast. När priset att ta fast några ynka inbrottstjuvar blir högre än en familjemedlems liv så har det gått jävligt fel. Att man sen bara kan lämna hunden skadeskjuten i huvudet sådär var mig fasiken det vidrigaste jag hört! Hunden led i 2 timmar innan den slutligen blev avlivad hos veterinären. 10 år gammal fick den sluta livet i plågor, utelämnad. VIDRIGT!!

Tja, håller ögonen öppna efter de tre "busarna" som sannolikt är farligare än hunden som inte ens huggit någon.:confused:

Det var väl en jävla tur att familjen inte hade en tonårsson som kom ut och försökte ta sin hund, vem vet hur polisen hade siktat och skjutit då...
:bow::bow: Mkt bra poäng! *RYSER!!*

Att radda hundliv ar en underbar handling och din dotter skall ha en stor ELOGE for det. Men att ga in i en brand, hur hjaltemodigt det an ar och absolut beundransvart, gar inte riktigt att jamnstalla med sjalvforsvar vs en anfallande -stor- hund.

Nej det är fasen så mycket farligare att gå in vid branden. Förutom elden var hundarna så chpckade att en del högg och slogs för att inte bli utburna. :grin:

Du skriver att du inte skulle riskera livet för att skilja hundarna åt, men allvar, hur många hundslagsmål uppstår dagligen i Sverige? Där ägarna går in och bryter? Och hur ofta blir folk ihjälbitna vid sådana tillfällen? Bitna ja, men vad är värst? Ett bett i en hundägare eller en skjuten hund?

Polisen sköt en hund som han trodde bitit honom och nu gett sig på hans hund. Men varken han eller hunden har blivit bitna. Att i det läget skjuta hunden måste vara övervåld.

Jag tycker inte om hur allting bara lades ner. Utan ordentlig utredning. Samma dag som hunden var skjuten, utan att ha pratat varken med hundägaren eller hundföraren, uttalade sig polisen om att allt gått rätt till. Hur vet de det redan då? Hundägaren, som var vittne, är fortfarande inte hörd och nu är allt nerlagt. Så kan man väl inte bedriva en seriös utredning?

Polisen har semester.
Här i min kommun la dom ner ett inbrott pga att inga bevis kunde säkras - Nä ingen polis åkte dit och kollade. Värdet på det stulna uppgick till 100000tals kronor och där fanns bl a fotavtryck synliga. Företaget ligger 2 km från polisstationen. Enligt ansvarig på polisen så skulle anmälaren återkomma med uppgifter. Va? ska den som blir utsattför brott leka CSI. Anmälaren ringde FLERA gånger men fick bara svaret att ärandet var nerlagt.
Misshandel på buss - INGA namn på vittnen (andra passagerare) togs av polisen och inte heller namnet på busschauffören. Övervakningsfilmen - oj då den blev överspelad för polisen bad inte om den heller. Men förhörde dom någon då? Ja offret blev noggsamt förhört om varför han blev misshandlad (hyresvärd till gärningsmannen). Gärningsmannen är ökänd men hans namn noterades inte heller....fast man vet vem han är. Ärendet nerlagt pga brist på bevis...

Polisen har semester.
Här i min kommun la dom ner ett inbrott pga att inga bevis kunde säkras - Nä ingen polis åkte dit och kollade. Värdet på det stulna uppgick till 100000tals kronor och där fanns bl a fotavtryck synliga. Företaget ligger 2 km från polisstationen. Enligt ansvarig på polisen så skulle anmälaren återkomma med uppgifter. Va? ska den som blir utsattför brott leka CSI. Anmälaren ringde FLERA gånger men fick bara svaret att ärandet var nerlagt.
Misshandel på buss - INGA namn på vittnen (andra passagerare) togs av polisen och inte heller namnet på busschauffören. Övervakningsfilmen - oj då den blev överspelad för polisen bad inte om den heller. Men förhörde dom någon då? Ja offret blev noggsamt förhört om varför han blev misshandlad (hyresvärd till gärningsmannen). Gärningsmannen är ökänd men hans namn noterades inte heller....fast man vet vem han är. Ärendet nerlagt pga brist på bevis...

:eek: Jag ar schockad.

I den lilla grannstaden har hade en familj inbrott i sitt forad och grasklipparen var stulen. Polisen var dar och tog till och med fingeravtryck.:p Det ar dock en mycket liten stad men i stort sett inga brott ... sa polisen var nog uttrakad och ville ha nagot att gjora. :grin:

Om en polishund angriper min hund i min egen trädgård, har jag rätt att skydda min hund då med mitt gevär? :mad:

Vila i frid Brutus.
396904_10151077781938856_446111568_n.jpg
Min tanke går till familjen.
396084_10151077782593856_598759583_n.jpg

Nej inte om polishunden är ute på "tjänsteförrättning"

Men i den aktuella situationen handlade det varken om liv eller lem. Polisen ifråga blev inte biten. Inte heller hans hund. Ingen led någon skada förutom den skjutna hunden som i sin tur inte hade skadat någon.

Skulle jag bli attackerad av en hund eller om en hund skulle sätta sina käftar i mina katter eller (framtida) hund skulle jag göra vad som krävdes för att få bort hunden men det som är så osannolikt i den här historien är ju att ingen har blivit skadad förutom den skjutna hunden. Det är väldigt svårt att tro att det handlade om liv och lem när varken polishund eller hundförare hade drabbats av någon hundorsakad skada.

Vad som hände var väl att polisekipaget först blev hindrade i sin tjänsteutövning sedan att de blev angripna. Redan att de blev hindrade gör att polisen har rätt att avliva den andra hunden.

UPPLEVER polismannen denna situation som livsfarlig är han banne mig inte lämplig att vara ute i tjänst. Det hade varit intressant om de verkligen hade tagit ställning i en rättegång men det lär ju aldrig hända.

Jag tror inte han upplevde situationen som livsfarlig. Men att den andra hundet stoppade dem i ett uppdrag, ett skäl så gott som ngt att avliva den hunden.

Nu är inte jag polis men inte fasen hade jag skjutit ihjäl hunden iaf. Jag hade inte sprungit in i någons trädgård hursomhelst till att börja med, ser man där en hund så förstår de flesta hundmänniskor att reviret är det område som hunden försvarar mot inkräktare och särskilt andra hundar så då får man ta sig ut och omvärdera situationen. Nu lyckades ju till och med tjuvarna ta sig in där obemärkt, polis med hund hade inga skador, så livsfarlig var nog situationen knappast. När priset att ta fast några ynka inbrottstjuvar blir högre än en familjemedlems liv så har det gått jävligt fel. Att man sen bara kan lämna hunden skadeskjuten i huvudet sådär var mig fasiken det vidrigaste jag hört! Hunden led i 2 timmar innan den slutligen blev avlivad hos veterinären. 10 år gammal fick den sluta livet i plågor, utelämnad. VIDRIGT!!

För det första så har förmodligen hundekipaget blivit beordrade att utföra en spårning eller sök.
För det andra så skulle en människa förmodligen bli gripen om hon försökte förhindra detta, med det våld som situationen kräver.
För det tredje, stoppar ett djur en polisman i tjänst ska djuret antingen avlägsnas eller avlivas.

För det fjärde hävdar polisen till detta att de blev angripna.

Alltså gjorde åklagaren rätt att lägga ner anmälan.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Kanske skulle jag postat tråden på Förälder, men jag provar här. För att göra en lång historia kort så fick jag för snart ett år sen...
2
Svar
28
· Visningar
3 256
Senast: Migo
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 224
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31