Hund sköts i trädgård

Sv: Hund sköts i trädgård

Man får ha ganska så rejäla staket i ett villaområde bara man söker bygglov för dem.
Viktigt är sikten när man kör ut från tomten med bilen.
Jag har sett flera staket med hundgårdskvalitet i villaområden.

Ett staket som är öppet och genomsiktligt till minst 1/3 är alltid bygglovbefriat.
Källa: http://www.goteborg.se/wps/portal/!...gler/art_N300_FOR_bygglov_infobroschyr_staket

Så ett Gunnebostängsel på 2 m är helt tillåtet att ha.

Därför att det inte bara handlar om att hålla den egna hunden inne utan även om att hålla obehöriga ute.
Jag tror inte att det räknas som tillräcklig tillsyn med en lös, obevakad hund som alla möjliga kan få tillträde till.

Svar och delvis knapplån.

Det stämmer. Har du hunden lös på din tomt och den angriper någon/något som har tagit sig in på tomten, har du enligt lagens mening brustit i ditt ägaransvar. Däremot kan ditt skadeståndsansvar, kvittas bort om du har haft tydliga varningsskyltar om att det finns hund på tomten, uppsatta. Vi har skyltar på samtliga staket och grindar runt tomten av just den anledningen. Vi kommer därmed slippa betala men vi är fortfarande skyldiga till att ha brustit i vårt ansvar.

Kommer en polishundförare fram till en tomt när de spårar kollar de in och försöker se om det finns hund innan man går in, sedan är ju möjligheten att se något mer eller mindre begränsad och man kanske tvingas chansa, situationerna som poliser jobbar efter ser ju sällan ut som i instruktionsboken. Sedan vet alla som någonsin spårat med hund att det inte är plättlätt att gå runt en stor tomt och hoppas på att man hittar rätt spår. Tjuvar brukar sällan springa i raka linjer och räta vinklar a la SBK-spårupplägg.

Jag tror inte att hundföraren ville lämna utan att han blev beordrad att fortsätta spåra eftersom det inte fanns någon annan hund att sätta in. Då fick han vackert göra det. Det inga kallblodiga hundmördare som jobbar som hundförare, deras hundar är lika älskade som sällskap på fritiden som högt värderade kollegor under arbetstid. Detta kommer garanterat stötas och blötas länge och det är inget som bara läggs till handlingarna. Att den breda allmänheten sedan inte får insyn i det, är på både gott och ont.

Kl 5 på morgonen, hundföraren räknar knappast med att möta ngn då.
Adrenalin spänning,pressat läge och så dyker det upp en stor svart hund.

Jag vet inte, men i ett sådant läge spårar det lätt ur.
att som vissa här så kategoriskt uttala sig att polisen gjorde allt fel utan att ha alla fakta är naivt och dumt.

Fast alltså, ett spår efter inbrottstjuvar..
Är det verkligen ett pressat läge för en polis?
Det var ju för bövelen inget spår efter bankrånare med gisslan.

Sedan förstår jag inte varför alla reagerar så mkt på tiden??
Kl 5 är inte direkt supertidigt en vardag.
Jag åker till jobbet kl 5 och här omkring är det iaf en hel del folk som faktiskt går upp och rör sig vid den tiden.

Jag trodde aldrig att jag skulle säga det här, men jag håller med dig i ditt resonemang den här gången.

Jag har inte alltid syndigt provokativa inlägg alltså? haha...Men skämt åsidodet är naturligtvis en olycklig situation för alla inblndade parter.
Jag tror man kan säga att det bara finns förlorare här.

Fast alltså, ett spår efter inbrottstjuvar..
Är det verkligen ett pressat läge för en polis?
Det var ju för bövelen inget spår efter bankrånare med gisslan.

Spårar du en flyende inbrottstjuv, vet du inget om personen. Är personen hög? Psykiskt instabil? Beväpnad? Kommer personen fortsätta springa till ett fordon och ta sig från platsen eller kommer den försöka lägga sig i bakhåll och attackera förföljande polis?

Inte heller ovanligt att man befinner sig på en adress/område som man inte har 100% koll på. Lägg där till att polisen som spårar med sin hund, utöver ha koll och hela tiden ska och läsa sin hund, ska prata med ledningscentral och assisterande kollegor, han/hon ska tala om var man befinner sig, i vilken riktning spåret går för stunden och baserat på det försöka kalkylera vart det fortsätter gå och med hjälp av ledningscentralen dirigera assisterande kollegor att försöka genskjuta eller säcka in tjuven så att denne kan gripas. Det är en hel del att hålla reda på samtidigt som man släpas i högt tempo bakom en hund som gör sitt yttersta att hitta gärningsman snabbast möjligt.

Bostadsinbrotten har eskalerat lavinartat det senaste halvåret i större delen av landet. Det är proffsligor och inga förvirrade småbrottslingar som har råkat snava in i någons hem. Proffs gör det som krävs för att klara sig undan. Det är högt prioriterat hos polisen att få bukt med bostadsinbrotten.

Men du beskriver ju ett läge där polisen gjorde fel pga stressen. För det är väl ingen vettig metod att avbryta ett gruff mellan två hundar.
PL

Jag tycker inte att det är konstigt att det inte blir något åtal. Det som jag däremot kan tycka är väldigt konstigt är att polisen automatiskt har mindre trovärdighet än hundägaren för många här.

Vidhåller ändå att en hundförande polis bör vara kapabel att reda upp hundgruff på ett bättre sätt än att skjuta den i huvudet.

Därför att hundar som slåss sitter fast i varandra o då går det knappast att skjuta. Vidare därför att polisen inte blev biten i benet som han först trodde.
Någon undersökning av platsen eller den skjutna hunden verkar inte ha gjorts.
Det verkar absurt att behöva använda pistolen i ett sånt här läge.
PL

Kl 5 på morgonen, hundföraren räknar knappast med att möta ngn då.
Adrenalin spänning,pressat läge och så dyker det upp en stor svart hund.

Jag vet inte, men i ett sådant läge spårar det lätt ur.
att som vissa här så kategoriskt uttala sig att polisen gjorde allt fel utan att ha alla fakta är naivt och dumt.

En polis som inte kan hantera en sådan situation ska kanske inte vara polis. De ska klara av pressade situationer. Är man dessutom hundförare ska man banne mig kunna läsa av en hunds kroppsspråk och reda ut ett eventuellt gruff (för här var det ju inte tal om två hundar som tumlar runt och försöker döda varandra).

Inte helt otippat... Förstår inte hur man kan slippa undan straff vid ett så klockrent brott. Herregud

http://hd.se/hoganas/2012/07/25/aklagare-beslutar-om-ska-inledas/ där finns lite utförligare information. Usch förstår inte hur man kan lämna en svårt skottskadad hund åt sitt öde och fortsätta en tjuvjakt?

Darfor att tjuvjakt ar hans jobb. Det ar vad han ar utbildad till, tranad for, betalad for. Det ar ocksa den tjansten -vi- betalar for. (eller ja, rent kallt i dagslaget - det ni betalar for). Han ar inte utbildad djursjukvardare.

Oavsett hur han gjort hade han hamnat i skit...

Darfor att tjuvjakt ar hans jobb. Det ar vad han ar utbildad till, tranad for, betalad for. Det ar ocksa den tjansten -vi- betalar for. (eller ja, rent kallt i dagslaget - det ni betalar for). Han ar inte utbildad djursjukvardare.

Oavsett hur han gjort hade han hamnat i skit...

Nåja, poliser får avliva djur. Ibland drar de sig för att skjuta för att avliva eftersom varje skottlossning ska utredas men i det här fallet hade ju polisen redan skjutit hunden i huvudet så ett skott till hade ju inte gjort någon skillnad. Förutom att hunden fått lida mindre.

stannade han upp for o kolla livstecken o sadar? Jag kan se i ett snabbt handelseforlopp sa tar man nog lite forgivet att djuret efter ett skott i huvudet ar dod. Hade han kallt stallt sig och skjutit ytterligare ett skott hade han nog fatt skit for det med.

joda jag vet att de far, och i vissa fall forvantas, avliva djur.

Det jag menar ar helt enkelt att i situationen, hur han an vander och vrider sig sa hade han gjort nagot fel.

Nu minns jag inte om det stod något i texten om att polisen fortfarande var på plats, men såhär skrev ägaren:

"– Jag fattade själv inte att Brutus var skjuten på riktigt, jag trodde det var någon slags bedövning. När han reste sig och började gå med benen släpande efter sig trodde jag det var som han vaknat ur bedövningen. Trots att jag såg att blodet rann, så fattade jag inte."

Så hunden var inte medvetslös i alla fall.. vilket är det mest tragiska i hela händelsen tycker jag. Han borde helt klart åtminstone försäkrat sig om att hunden dog på plats :mad:

Senast ändrad:

jo, absolut. Nu vet vi tyvarr inte varken handelseforloppet eller tidsramen eller, tja nagot egentligen. Och ingen kommer veta heller.

Problemet med sadana har situationer ar den manskliga hjarnan som har en tendens att sudda ut detaljer, andra dom osv. Troligen sa kan varken agare eller polis ge en 100%ig korrekt forklaring pa hur, nar, var osv. Det ar mycket mojligt att polisen inte sag Brutus rora sig, att han var pa vag "ivag" redan.

Det ar jattelatt att tycka att "man borde", men om vi ser till oss sjalva. Vi alskar hundar, det kan vi utga ifran att den har hundforaren gor med. Mycket mojligt att det ar forsta gangen han behovt avlossa sitt tjanstevapen mot ett djur - vi kan tro att vi skulle gjort annorlunda, tankt annorlunda osv men hur vi agerar i en san situation och hur det paverkar oss vet vi inte forran vi varit dar. Samma for hundagaren, hon Borde ha kallat in hunden snabbare, hon borde ha det, hon borde ha dutt liksom. "Jag skulle minsann", du vet..

Det ar en tragisk handelse at "alla hall".

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Kanske skulle jag postat tråden på Förälder, men jag provar här. För att göra en lång historia kort så fick jag för snart ett år sen...
2
Svar
28
· Visningar
3 256
Senast: Migo
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 224
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka