Hund sköts i trädgård

Sv: Hund sköts i trädgård

Det hade varit samma sak om hunden hade gått i en hundgård och hundägaren inte hade varit där.

Så du menar att man ska ha uppsikt hela tiden hund är i hundgård?

Det är allmänt känt att du inte tycker om hundar men nu får du väl ändå ge dig! Ska vi stå över hundarna varje sekund?

Fast det gjorde hon väl inte? Kommunicerade med gärningsmannen alltså.
Jo det gjorde hon.
Det står här.
http://hd.se/hoganas/2012/07/23/jag-fattade-inte-att-brutus-var-pa/

Var står det att denna hunden brukade vara ute på rymmen?
Samma ställe.
Här http://hd.se/hoganas/2012/07/23/jag-fattade-inte-att-brutus-var-pa/

Dessutom spelar det ju ingen roll i det här fallet eftersom hunden var inne i sin trädgård och polisen kom och inkräktade där. Helt jämförbart med en hästhage faktiskt.
Nej inte jämförbart.
In i en hästhage kommer inte andra hästar bara in sådär.
Staketet hindrar det.

Men vad är enligt dig skillnaden på en, med staket, inhägnad tomt och en, med staket, inhägnad hundgård? Att hundgården är mindre ja, men förutom det?
Staketet.
En hund kommer varken ut eller eller in i en hundgård som är stängd.
Det hände att Brutus rymde när han fick korn på någon tik, då så håller inte staketen hundgårdsstandard.

Så du menar att man ska ha uppsikt hela tiden hund är i hundgård?

Nej det var just det jag inte menade.

Jag menade att en hund i hundgård är samma sak som en häst i hagen.
Och att man i båda dessa fall skall kunna lämna djuren utan uppsikt.
Men att en villaträdgård som det händer att hunden rymmer ifrån är en annan sak.

F.ö. så gillar jag när folk läser vad jag skriver i stället för att hitta på vad de tror att jag menar.

Min trädgård är alltså säker som en hundgård.

Och det är en stor skillnad mot en trädgård där det händer att hunden rymmer efter tikar.
I en sådan trädgård så måste man ju ha uppsikt, för där så kommer ju även andra hundar lätt in.

Hur stor är sannolikheten att någon liksom bara skulle råka springa över din väl inhägnade tomt med höga staket och låst grind?
För min del så tror jag inte att det någonsin kommer att hända.

Fast det har ju faktiskt ingen betydelse i sammanhanget att hunden brukade rymma för just nu hade den ju inte rymt utan var där den skulle. Det var dessutom inte bara en annan hund som kom in på tomten utan det var ett bihang i form av en människa med där också, de hade nog gått in där genom en grind kan jag tänka mig.

Jag har min tomt inhägnad på så sätt att mina hundar faktiskt inte tar sig ut - det finns dock inte bara en utan två grindar och dessa är inte låsta utan bara stängda (med handtag som hundarna ej kan öppna). Hundarna kommer inte ut men en människa gör det ganska lätt. Dessutom kommer det ibland in katter på tomten (dessa brukar dock ganska fort inse sitt misstag). Skulle jag alltså enligt ditt tänk få skylla mig själv om någon kom in på min tomt och sedan sköt mina hundar?

Det var dessutom inte bara en annan hund som kom in på tomten utan det var ett bihang i form av en människa med där också, de hade nog gått in där genom en grind kan jag tänka mig.
Det tror jag inte.
Tjuvjakt går nog inte genom präktiga grindar och höga staket.

Jag tror helt enkelt att staketet i Brutus trädgård var undermåligt för att lämna hund utan tillsyn i trädgården.

Skulle jag alltså enligt ditt tänk få skylla mig själv om någon kom in på min tomt och sedan sköt mina hundar?
Men hallå, hur vanligt är det att hundar blir skjutna?
Det är ju inte som att det går runt ett gäng galningar och skjuter hundar i trädgårdar som sport.
Så naturligtvis måste man normalt sett tro att det inte kommer att hända.

Men om det då händer och du är där, så skulle jag bli oerhört förundrad om du inte försökte att skydda din hund genom att kalla in den eller beordra den att gå bort från det som hotar den.

Nu har jag kollat alla länkar i tråden plus några artiklar till men hittar ingenstans att det står något om befintliga/obefintliga bitmärken på hunden/hundarna? Det står däremot att föraren inte hade några bitmärken.

Jag sag ocksa det, men logiken sager mig att om det hade funnits bitmarken pa polishunden hade vi fatt veta det.

Vad spelar det för roll i den här situationen att han var på rymmen ibland?

Och kommunicerade gjorde väl hon och polisen knappast innan han blev skjuten?

Men om det då händer och du är där, så skulle jag bli oerhört förundrad om du inte försökte att skydda din hund genom att kalla in den eller beordra den att gå bort från det som hotar den.

Självklart - men jag är inte alltid där. Jag är alltid hemmavid vid tillfällena då hundarna är ute men ofta är jag inne och gör annat medans hundarna är ute. Beroende på vad jag gör så kan det ta allt från 5 sekunder till en minut eller så innan jag kan vara på plats ute om något skulle hända.

Vad spelar det för roll i den här situationen att han var på rymmen ibland?
Det visar att staketet är så beskaffat att det antagligen är lätt att ta sig över det.
Något som ökar sannolikheten för att andra hundar och oönskade människor kommer in i trädgården.
Samt att det antagligen inte är ett staket som duger för att lämna hunden i trädgården utan uppsikt.

Och kommunicerade gjorde väl hon och polisen knappast innan han blev skjuten?
Det verkar svårt att avgöra.
Vissa saker som skrivs tyder på att de kommunicerade innan polisen sköt hunden.
Eller att hon i varje fall hade öppnat fönstret innan och borde ha hunnit att beordra hunden att gå undan för att sätta sig i säkerhet.

Det visar att staketet är så beskaffat att det antagligen är lätt att ta sig över det.
Något som ökar sannolikheten för att andra hundar och oönskade människor kommer in i trädgården.
Samt att det antagligen inte är ett staket som duger för att lämna hunden i trädgården utan uppsikt.

Men vad har det med denna händelsen att göra? Hunden var där den skulle vara, instängd i trädgården. Att den rymt någon gång tidigare hör inte hit. De har kanske lagat staketet efter det att hunden har rymt. Vad vet du? Hunden var där den skulle vara.

Staketet.
En hund kommer varken ut eller eller in i en hundgård som är stängd.
Det hände att Brutus rymde när han fick korn på någon tik, då så håller inte staketen hundgårdsstandard.

Det finns hundar som tar sig ut ur hundgårdar med 2 meters staket och det finns de som stannar innanför ett staket på 50 cm.

Med ditt resonemang angående staket som håller hund inne så ska det vara 2 meter högt och med tak över för att vara säkert. Både att ingen kommer ut och inte heller grannbyns överdjävliga klätterterrier kan komma in.

De flesta jag känner stängslar efter vad de har för hund. Sen kan det alltid dyka upp en situation som du inte förutsatt och hunden kommer ut ändå. Likadant som med häst, där kan hästar ta sig ut ur det mesta om de bara vill/blir tillräckligt skrmämda. Likaså finns det de som stannr fint bakom en sytråd. Har själv haft en extrem houdinehäst.

Men det där är ju att bara se det från insidan.
Det finns ju alltid en utsida på allting här i världen.
Och där så är det ju lämpligt att ha staket som är beskaffade så att de allra flesta individer håller sig på rätt sida om det staket som skall skilja dem åt.

Jag har haft hundar i hela mitt liv så du behöver inte kasta lagtexter efter mig. Jag vet vad som gäller.

Nånstans har du tappat det där med sunt förnuft. Mina hundar kan inte komma ut. Inget barn kan råka komma in i trädgården. Eftersom min tik-tant inte löper längre och min hane knappast kommer att börja löpa så är sannolikheten att en främmande hund skulle nosa sig ner till vår gård försvinnande liten.

Så mina hundar kommer att få strosa runt i trädgården även om jag sitter inne i huset eller om jag sover i hammoken och därför inte stirrar på dem hela tiden.

Varför är det inte lätt?
Ingår det inte vardagslydnad att kunna be sin hund att gå och lägga sig?
Man är ju ansvarig för allt vad hunden gör även på den egna tomten.
Även om det är något så lovvärt som att bita en inbrottstjuv.

ffa så kanske polisen noterat att det fanns en ägare i närheten som var vaken, och agerat annorlunda.

/Migo

*knapplån*

Jag kan inte begripa varför inte ägaren till den skjutna hunden kallade in hunden?
Hon stod i fönstret och såg allt men ropade inte in sin hund.

Nu har jag ingen aning, men det finns ju en hel del fönster som inte är öppningsbara, dvs hon har kunnat se ut men inte kunnat öppna och ropa in hunden, och det kan vara svårt att göra sin röst hörd genom ett stängt fönster.
Sen angående att kalla in, jag har bra inkallning på våran hund, men att vända ifrån någon som inkräktar på hans revir, det tar lite extra, dvs jag kanske skulle få lov att kalla in två gånger och tagit till den "arga rösten".

Men det som är märkligt är ju att för att våga skjuta med pistol så måste hunden har varit relativt stilla, på avstånd från hundförarens egna hund, annars hade risken var enorm att han hade skjutit sin egen hund om hundarna hade slagits, eller om Brutus hade gått till attack på hundföraren så borde ju hans hund gått i försvar.

Nu känner jag dock ingen större oro att ha våran hund i trädgården, jag tror att det handlar om en ung hundförare med adrenalinpåslag och antagligen rätt trött eftersom denne måste ha jobbat natt när den är ute kl 5 på morgonen på uppdrag. Det är ett farligt jobb som polis och det är mycket som ska fungera, det jag tycker är riktigt uruselt är bemöttande efteråt från polisens sida, de hade kunnat sköta det hela betydligt bättre och det hade inte blivit ett sådant pådrag.

Så mina hundar kommer att få strosa runt i trädgården även om jag sitter inne i huset eller om jag sover i hammoken och därför inte stirrar på dem hela tiden.

Ja och var någonstans läser du att jag har någon annan åsikt än det?

Vart får du det ifrån?

ffa så kanske polisen noterat att det fanns en ägare i närheten som var vaken, och agerat annorlunda.

/Migo

Självklart.
Men att polisen har gjort galet är nog inte så mycket att diskutera.
Och inte är skjutande poliser i trädgårdar något som förekommer sådär allmänt.

Frågan är hur hundägaren kommer att bedömas?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Kanske skulle jag postat tråden på Förälder, men jag provar här. För att göra en lång historia kort så fick jag för snart ett år sen...
2
Svar
28
· Visningar
3 256
Senast: Migo
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 224
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31