Sv: Hund sköts i trädgård
Läser du vildare så ser du att polishunden var kopplad och hunden som blev skjuten var flera meter bort.
Saken är att om man slår en batong mot kroppen (oavsett om det är hund eller människa) riskerar man att ge splitterskador lärde jag mig på min vaktutbildning. Alltså att skelettet går i 1000 bitar och kan punktera både det ena och det andra. Därför får man på människor bara slå mot de största muskelgrupperna och i en speciell vinkel så att batongen "bara" ger en rejäl lårkaka och att man inte riskerar att skada något man kan dö av. Ett nyckelben: okej. Revben: inte okej. En hund som inte har den typen av stora muskelgrupper är det nog same same att skjuta som att slå med batongen.
Skjuta någon annanstans kan man säkert göra men det är nog inte jättelätt att välja ett "bra" ställe att skjuta iom hur en hund är byggd och man ska komma i en viss vinkel osv.
Hur ska man kunna dra i hundens bakben när man är själv med två hundar som bråkar?
Delvis kl:
Efter att jag läst att hundägaren sagt något om två hundar som rykt ihop försvarar jag nästan polisens agerande även om jag har förståelse för familjehunden som blev förbaskad av att ha en främmande vovve i sitt revir.
Läser du vildare så ser du att polishunden var kopplad och hunden som blev skjuten var flera meter bort.