Hund sköts i trädgård

Sv: Hund sköts i trädgård

Saken är att om man slår en batong mot kroppen (oavsett om det är hund eller människa) riskerar man att ge splitterskador lärde jag mig på min vaktutbildning. Alltså att skelettet går i 1000 bitar och kan punktera både det ena och det andra. Därför får man på människor bara slå mot de största muskelgrupperna och i en speciell vinkel så att batongen "bara" ger en rejäl lårkaka och att man inte riskerar att skada något man kan dö av. Ett nyckelben: okej. Revben: inte okej. En hund som inte har den typen av stora muskelgrupper är det nog same same att skjuta som att slå med batongen.

Skjuta någon annanstans kan man säkert göra men det är nog inte jättelätt att välja ett "bra" ställe att skjuta iom hur en hund är byggd och man ska komma i en viss vinkel osv.

Hur ska man kunna dra i hundens bakben när man är själv med två hundar som bråkar?

Delvis kl:

Efter att jag läst att hundägaren sagt något om två hundar som rykt ihop försvarar jag nästan polisens agerande även om jag har förståelse för familjehunden som blev förbaskad av att ha en främmande vovve i sitt revir.

Läser du vildare så ser du att polishunden var kopplad och hunden som blev skjuten var flera meter bort.

Jag är inte säker men har för mig att pepparspray numera är en del av utrustningen. Om det inte är så att den endast bärs vid vissa insatser?

Med en sådan rubriksättning blir trovärdigheten i artikeln inte särskilt hög.
Men jag har tyvärr svårt att tro att det görs ngn riktig utredning med teknisk undersökning utan ord kommer nog att stå mot ord.
PL

Är det bara jag som funderar på varför han inte bara sköt honom igen, när han var så svårt skadad? Är polisen hundförare bör den ju ha någon känsla för djur, och om till och med ägaren ber att de ska skjuta hunden, varför f*n gör man inte det då?

Förmodligen kommer polisen undan med detta rättsligt. Däremot så kan jag tänka mig att han har fått höra ett och annat av sin chef. Men det är inte tillräckligt..
Det är omöjligt att genom artiklar säga vad som verkligen hänt eller inte fullt ut.
Men eftersom inga bitskador på varken hundar eller förare finns så tror jag mer på hundägaren. Om nu brutus skulle varit så nära inpå polisen som han påstår så har jag oerhört svårt att tro att hans tjänstehund skulle tycka det var helt grönt att ha en morrandes hund så nära inpå sig själv och sin förare. Jag tycker att ett slagsmål bör ha uppstått i den situationen. Och eftersom det uppenbarligen inte gjorde det så kan hundarna aldrig ha varit tillräckligt nära varann eller så var Brutus inte ett dugg hotfull.

Man kan inte flippa ur totalt om man är polis. Man bör bli tränad att klara av de mest märkliga situationerna och inte fasen var denna särskilt märklig?!

Är det bara jag som funderar på varför han inte bara sköt honom igen, när han var så svårt skadad? Är polisen hundförare bör den ju ha någon känsla för djur, och om till och med ägaren ber att de ska skjuta hunden, varför f*n gör man inte det då?

Jo jag ifrågasatte detta i #5 och i #36.

Precis ... nog borde man kunna krava av en polis att han ska kunna fundera ut ett annat satt att "oskadliggora" en hund han overaskar i hundens revir an att skjuta den och lamna den att plagas. Hur vore det att anvanda peppar spray i den situationen? Med tanke pa hur lang och hard Svensk polis utbildning ar vore det konstigt om det inte tas upp vad man gjor i den typen av situation.

Och jo ... jag har funderat pa varfor han inte sag till att hunden slapp lida ... nar tillochmed agaren bad om det.

Måste ha läst lite fort då ;). Tycker verkligen att det är konstigt...

Hastflicka: Håller helt med som vanligt :).

Man kan inte begära det omänskliga, men här verkar polisen inte klarat rimliga krav. Men vi kommer nog aldrig få veta,
PL

Men spelar det någon roll? Hunden var i sin egen trädgård när en främmande hund och person tränger sig in. Personen skjuter hunden som i det ögonblicket inte satt fast i personens ben eller var i ett slagsmål med den andra hunden.

Jag ska kunna ha min hund lös i min egen trädgård utan att riskera att den ska bli skjuten för att den försvara mitt hem.

Nej på så sätt spelar det absolut ingen roll. Hundne ska inte bli skjuten vart den än är när det händer, om så hunden driver runt på gatan (såvida den inte är oerhört agressiv). Det finns nog ingenting som rättfärdigar vad polismannen gjort!

Nej visst, men denna situation verkar långt ifrån omänsklig. Hoppas att de verkligen ser över hans lämplighet som polis och hundförare..

KL

Min personliga åsikt är ganska... neutral i läget.
Jag har förståelse för polisens agerande, det var en skarp situation och en jakt efter brottslingar. Å andra sidan är det såklart tragiskt att hunden blev skjuten. Jag tror däremot inte att det var så oprovcerat som ägaren vill få det att framstå som.

Jag kan till exempel tycka att det här är 100 gånger värre:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15168016.ab

Skarpt läge? Ett spår efter inbrottstjuvar...
Är en inbrottstjuv skäl att släcka ett liv på en familjemedlem?
Som jag sagt innan, om hunden hindrat polisen från att ta fast ngn som utgjorde fara för ngn annans liv så hade det varit mer förståeligt.

Hunden var säkert inte helt oskyldig men som sagts innan. Ngt slagsmål lär inte ha ägt rum och som hundförare inte kunna ta sig ut en situation med lite hundgruff på annat sätt är patetiskt.

Ja, det är vad du tycker och känner.
Jag tycker och känner annorlunda.
Och oavsett vad någon av oss tycker och känner så spelar det inte så stor roll, eftersom det redan är efteråt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Kanske skulle jag postat tråden på Förälder, men jag provar här. För att göra en lång historia kort så fick jag för snart ett år sen...
2
Svar
28
· Visningar
3 256
Senast: Migo
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 224
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka