Hund sköts i trädgård

Sv: Hund sköts i trädgård

Jag kan till exempel tycka att det här är 100 gånger värre:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15168016.ab

Ja, det kan man ju tycka. Det är ju rent, oprovocerat djurplågeri!

Men jag ser inte riktigt sambandet mellan ovanstående (fruktansvärda) händelse och en polis som, utifrån vad som hittills har kommit ut i media, tycks ha agerat helt uppåt väggarna galet i tjänsten? För det är väl lite det som är själva kärnan i diskussionen?

När ord står mot ord är det förstås svårt att veta vem av parterna som har (mest) rätt, och det är klart att situationer och händelser både kan uppfattas väldigt olika för personerna på plats och dessutom vinklas till en persons fördel i media, men jag hoppas också att polisen tar det här på allvar och gör en ordentlig utredning av det hela. Om det nu skulle kunna ge något.

*knapplån*

Jag kan inte begripa varför inte ägaren till den skjutna hunden kallade in hunden?
Hon stod i fönstret och såg allt men ropade inte in sin hund.

Ja, det är som sagt många frågetecken, kring både polisens, hundens och ägarens agerande.

Hon vaknade av ljuden i trädgården och tittade ut genom ett takfönster. Inte lätt att få kalla in hunden därifrån. Nyvaken, chockad och med bebis i famnen?

Varför är det inte lätt?
Ingår det inte vardagslydnad att kunna be sin hund att gå och lägga sig?
Man är ju ansvarig för allt vad hunden gör även på den egna tomten.
Även om det är något så lovvärt som att bita en inbrottstjuv.

Som sagt nyvaken, chockad och med bebis i famnen. Från ett takfönster. Innan hon ens hunnit öppna fönstet var det antagligen för sent att göra något.

Lång polisutbildning? De läser ju bara i två år!

Vilket ar en langre grundutbildning an pa manga andra stallen i varlden.

Varför är det inte lätt?
Ingår det inte vardagslydnad att kunna be sin hund att gå och lägga sig?
Man är ju ansvarig för allt vad hunden gör även på den egna tomten.
Även om det är något så lovvärt som att bita en inbrottstjuv.

For dig och mig ingar det i vardagslydnaden, men for de flesta som inte tranar och/eller tavlar med sin hund ar inte inkallning eller en lydnad tillracklig for att kunna lagga hunden fran en stor distance en prioritet.
Hade jag vakts pa samma satt ... tittat ut och sett polisen upptrada hotfullt mot min hund ... och om min hund inte haft ett hotfullt kropssprak ... hade nog jag ocksa focuserat pa att forsoka stoppa policen och inte tankt pa att i forsta hand saga till hunden att backa mera. Hunden var ju lugn, daremot inte polisen.

Håller med. Det är inte många hundägare som skulle kunna kommendera hunden att gå därifrån i det läget.
Och det ska man väl iof inte behöva heller eftersom hunden var på deras trädgård.

Jag var ganska trött när jag läste igenom Blåbärets länkar häromkvällen, men var står det att det INTE finns några tecken på bråk mellan hundarna? Jag minns inte att jag läst något om det, varken att det fanns eller inte fanns. Skulle du kunna visa vilken det är? :)

Men att kommendera undan hunden från det som verkar hotfullt är ju att försöka skydda sin hund.
Som med barnen, man ropar den ju till sig om det händer något hotfullt.

Vaddå akta sig? Mina hundar är ensamma i trädgården just nu. Ska jag stå där ute och kolla så det inte går in någon i trädgården och skjuter dem? Ska man inte kunna lämna hunden ensam i trädgården?

Vaddå akta sig? Mina hundar är ensamma i trädgården just nu. Ska jag stå där ute och kolla så det inte går in någon i trädgården och skjuter dem? Ska man inte kunna lämna hunden ensam i trädgården?

Utan att försvara polisen (vilket jag absolut inte gör) så är du som hundägare skyldig att hålla din hund under uppsikt även när den är trädgården. Det kan knalla in ett barn, en katt, en liten hund eller vad som helst som kan hamna i olycka med hunden. Du är skyldig att kunna förhindra/avstyra sådant. Så nej, man ska inte kunna lämna hunden ensam i trädgården om man tänker sig att man ska slippa behöva ha den under uppsikt. Då får man ta och bygga sig en ordentlig hundgård.

Minns inte vilken det var men det finns inga bitskador på varken hundar eller polis. Ryker två hundar ihop så vill de till en jäkla tur om någon inte ens får någon rispa. Sedan är det väl rätt osannolikt att polisen skulle lyckas skjuta en hund i huvudet medan den slåss med en annan hund. Kan inte tänka mig att pistolen skulle riktas mot två hundar som slåss varav den ene är ens tjänstehund, lika stor chans att träffa den som den andra hunden.
För mig är det helt enkelt osannolikt att hundarna skulle ha slagits ordentligt.

Men hon stod ju i fönstret.
Hon var där.

Och hur ofta kommer det tjuvjakt genom folks trädgårdar?
Det är ju inte som att det sker regelmässigt precis.
Ibland så händer hemska saker.
Och då så försöker man väl minimera skadorna?

Det är ju massor av saker som inte skall hända som ändå händer.
Det är därför som vi låser dörren på huset - även om ingen ju skall gå in i vårt hem och ta våra saker.
Eller sätter på oss säkerhetsbältet när vi åker bil - även om vi väl skall kunna köra till jobbet utan att bli påkörda.
O.s.v.
Vad som man väl "Ändå skall kunna göra" är ju tyvärr inte så att man kan göra säkert ändå.

Som när jag fick hästen stulen.
Jag skall väl ändå kunna hästen ute i hagen utan att någon tar den?
Men nej se det gick inte just då.
Med det inte sagt att det hör till vanligheterna att hästar blir stulna ur hagar.

Hur ofta blir hundar skjutna i trädgårdar?

Jag haller med. Min rottis och sonen's dobie har gjort det tre ganger, inte en rispa pa nagon ... da ingen av dem ville doda den andra hade vi heller inga problem att sara dem at. Det later som om det var fallet har ocksa. Om polisen bar pa pepper spray, varfor anvandes inte det? Vore det inte ett sakrare satt att oskadliggjora en hund som man tydligen ar radd att den ska forsvara sitt territorium?

Som när jag fick hästen stulen.
Jag skall väl ändå kunna hästen ute i hagen utan att någon tar den?
Men nej se det gick inte just då.
Med det inte sagt att det hör till vanligheterna att hästar blir stulna ur hagar.

Hur ofta blir hundar skjutna i trädgårdar?

Men varför var inte du där då? I stallet eller i hagen. För att förhindra att hästen blev stulen? Det är ungefär samma frågeställning.

Men varför var inte du där då? I stallet eller i hagen. För att förhindra att hästen blev stulen? Det är ungefär samma frågeställning.

Men det är det inte.
Det finns två stora skillnader.

Den första och största var just det att jag inte var där och att hundägaren var där och stod i ett fönster och kommunicerade med gärningsmannen.

Den andra skillnaden är att hästar brukar man ha i hagar som håller inne hästar.
Den hunden gick i en trädgård som inte hade staket som vare sig höll inne hunden, den var ibland på rymmen när den fick korn på någon tik, eller höll ute andra hundar.

Det hade varit samma sak om hunden hade gått i en hundgård och hundägaren inte hade varit där.

Men det är det inte.
Det finns två stora skillnader.

Den första och största var just det att jag inte var där och att hundägaren var där och stod i ett fönster och kommunicerade med gärningsmannen.

Fast det gjorde hon väl inte? Kommunicerade med gärningsmannen alltså. Så som jag tolkar det så vaknade hon, kollade ut genom ett takfönster (sådana brukar heller inte vara öppningsbara) och såg det hela men utan möjlighet att agera.

Den andra skillnaden är att hästar brukar man ha i hagar som håller inne hästar.
Den hunden gick i en trädgård som inte hade staket som vare sig höll inne hunden, den var ibland på rymmen när den fick korn på någon tik, eller höll ute andra hundar.

Var står det att denna hunden brukade vara ute på rymmen? Dessutom spelar det ju ingen roll i det här fallet eftersom hunden var inne i sin trädgård och polisen kom och inkräktade där. Helt jämförbart med en hästhage faktiskt.

Det hade varit samma sak om hunden hade gått i en hundgård och hundägaren inte hade varit där.

Men vad är enligt dig skillnaden på en, med staket, inhägnad tomt och en, med staket, inhägnad hundgård? Att hundgården är mindre ja, men förutom det?

Det kan knalla in ett barn, en katt, en liten hund eller vad som helst som kan hamna i olycka med hunden.

Jag har ett rejält staket 1,20 runt trädgården och en LÅST grind. Inget barn eller hund kan gå in där. Katter har vi själv och mina hundar struntar i främmande och familjekatter som passerar trädgården.

Dessutom har jag 750 m till närmaste granne som varken har barn eller hundar och det är mkt få människor som passerar på vår lilla grusväg. Några barn eller små hundar kommer alltså inte hit av sig själv.

Min trädgård är alltså säker som en hundgård.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Kanske skulle jag postat tråden på Förälder, men jag provar här. För att göra en lång historia kort så fick jag för snart ett år sen...
2
Svar
28
· Visningar
3 256
Senast: Migo
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 224
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31