Hund sköts i trädgård

Sv: Hund sköts i trädgård

Oavsett om hunden var hotfull eller inte så anser jag att en professionell hundförare bör kunna reda ut en sån här situation utan att ta till skjutvapen!
Svensson reder ju ut sånt så då bör väl för fanken en hundförare klara det.
Det var ju inte så att han var på en jakt efter ngn som handlade om liv och död..

Det är så jag också tänker. Han följer ett spår efter en inbrottstjuv. Det är ingen galen mördare med gisslan som ska räddas. Är det verkligen något man släcker ett liv för?
Och som du skriver så är det dagligen hundägare som reder upp hundslagsmål utan att skjuta någon hund.

Både hundägare och polis säger att polisen var flera meter från hunden då han sköt. Märkligt.

Ja jag får inte ihop det heller. Om hundarna inte var i fysisk kamp hade det väl bara varit för polisen att gå ut ur trädgården igen, gå runt och ta upp spåret på andra sidan.
Hade hundarna dock varit i fysisk kamp kan jag förstå att föraren ville skydda sig och sin hund. Man får ju tänka på att tyvärr är en polishund värd mkt och anses vara polisens ägendom så att säga. Så att fysiskt skada den andra hunden då är väl en gnutta försvarbart om man inte har ngt hjärta i kroppen.
Men samtidigt, hur fasen skjuter man en hund i huvudet medan två hundar slåss? Då lär man ju få vara som tagen ur en actionrulle.

Ärligt talat kan jag inte fantisera ihop ngn situation där ett skott är försvarbart i denna situation, för hundarna kan knappast ha varit i rejält slagsmål och därför bör hela situationen varit relativt simpel att ta sig ur.

Delvis kl

Tycker också allt verkar väldigt absurt. Kan inte för en sekund tro att hundföraren skulle dra ett vapen och skjuta om hundarna verkligen slagits - omöjligt att träffa rätt.
Om nu hunden var så attans aggresiv så borde den ju flygit på tjuvarna som ska ha flytt genom trädgården? Men uppenbarligen kan den inte ha sagt ett knyst eftersom föraren inte hade en aning om att det fanns en hund där (spåret måste ha varit riktigt färskt eftersom dom sökte med hund, har inte varit med om att dom gjort så annars).
Hoppas verkligen att ägaren drar detta så långt som det bara går, misstag/felbedömning eller var det nu var av denna kaliber är inte ok när man använder skjutvapen!

En annan fråga; får polisen ens använda skjutvapen för att freda sin hund (var kanske därför han hävdar att hunden gick på honom. Lustigt att det inte blev ngr märken på han då)? Är det inte bara för att skydda sig själv eller annan person?

Det står i lokaltidningen här nere idag att polisen säger att han trodde att hunden bet honom i benet, därför sköt han. Hundägaren säger att hunden var flera meter från polisen då han sköt. Det har sen visat sig att polismannens benskada inte var något hundbett.

Helt vansinnigt alltihop.

Otäckt detta, skjutvapen är ju inte deras första lösning på problem. Tänk om jag hade stått i rabatterna med en sån liten spade man gräver upp blommor med och han tolkat det som en kniv i samma trädgård, hade han skjutit mig med då?

Nu kan det ju vara så att vovven stått och morrat och hundföraren upplevt det som hotfullt men säg att han då valt att backa ut ur trädgården med draget vapen så har han i alla fall haft någonting.

Även om hunden var hotfull så tycker jag fasen inte att polisen har rätt att ge sig på den. Det var HAN som begick misstaget att klampa in där. Det var inte hunden som var på fel ställe så att säga.
Så som du säger, kunde han inte backa gått ut igen?
Hur jävla svårt kan de va att bara dra med sin hund och gå liksom om hundarna inte ens slåss..

Men rent spontant... Jag förstår att/om polisen agerade irrationellt. Dom jagade en buse och på artikeln att döma verkade spåret vara färskt. Pulsen var hög och från ingenstans kommer det en stor hund och attackerar den värdefulla tjänstehunden.

Men hur kan det vara ok att agera irrationellt mitt i en jakt? Det måste ju vara det absolut sista man vill att en polis skall göra.
Och detta är väl ändå ett typexempel som borde tas upp och tränas på i utbildningen. Att gå igenom någons trädgård och att där råkar vara en hund kan ju knappast vara ovanligt, eller?
Verkligen inte ok! Och absolut inte förståeligt från min sida.

Precis ... tank om det varit husagaren, eller en stor hogljud tonaring, som kommit springande mot polisen? Kanske hogljutt och med skrik som polisen inte hann uppfatta vad han sa? Nog maste man kunna forvanta sig att polisen klarar av snabba bedomningar battre an att skjuta hunden som ar precis dar den ska vara.

Om polisen med hund tar vägen genom mina hagar kommer mina hästar att galoppera fram till dem. Om polisen inte är hästvan, kommer han att skjuta hästarna då? För att han tror att han och hunden ska bli nersprungna?

KL Bitsår på ngn av hundarna? Polisens chef har föregått utredningen med att säga att han handlade ok o att rtg-bilder visar att hunden skjutits på nära håll. Krutstänk ?
PL

Panikslagen polis utan erfarenhet av hundbråk??
PL

Utan erfarenhet av hund låter det som. :crazy:

Jag kan inte fatta hur en hundförare, som lever med sin hund och är så tight med en hund kan lämna en skottskadad, döende hund. Jag kan liksom inte förstå hur det fungerar. Han fick order att fortsätta, ja men varför frågade han? Varför sa han inte bara till sambandscentralen att han har skjutit en hund som nu var döende och att han avbryter jakten på tjuven? Det måste han ju bedömma på plats, inte skylla på andra som inte är där.

Jag tänker på den stackars hundägaren som ensam med en bebis och en 6-åring ska lyfta in en 60 kg hund i bilen och tillsammans med barnen köra till djursjukhuset med den. Hur förklarar man det för 6-åringen?

Min fråga är då, hur fan rent ut sagt kan man sätta en polistränad hund i händerna på denna människa?
Mycket erfarenhet och kunskap borde ju rimligtvis va minimikrav för att hantera en sådan här hund!
Vad är det som säger att Brutus i dett fall startade det hela? Kanske var det polishunden som först gjorde utfall, ska då Brutus behöva sätta livet till för att polisen inte kan hanterna sin hund för den inte har kunskapen?
Nä fy fan vilken jävla soppa..
Förstår inte hur man kan försvara det här.
Hade hunden suttit med tänderna i polisens lår och gjort hugg på hugg hade det varit en sak. Men vanligt jäkla gruff, så fantastiskt jäkla okunnigt och löjligt!

Polishundförarna genomgår en gedigen utbildning så nej, man släpper inte ut vilken polis som helt med en tjänstehund.

Däremot är poliser individer och kanske man borde utreda om just denna polis är lämplig efter att ha agerat som han gjorde.

kl

Tårarna rinner varje gång jag läser artikeln om och om igen.. :cry:

"– Jag fattade själv inte att Brutus var skjuten på riktigt, jag trodde det var någon slags bedövning. När han reste sig och började gå med benen släpande efter sig trodde jag det var som han vaknat ur bedövningen. Trots att jag såg att blodet rann, så fattade jag inte."

Det är så hemskt så jag finner inga ord... :cry:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Kanske skulle jag postat tråden på Förälder, men jag provar här. För att göra en lång historia kort så fick jag för snart ett år sen...
2
Svar
28
· Visningar
3 256
Senast: Migo
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 224
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka