Hund sköts i trädgård

Sv: Hund sköts i trädgård

Det står i lokaltidningen här nere idag att polisen säger att han trodde att hunden bet honom i benet, därför sköt han. Hundägaren säger att hunden var flera meter från polisen då han sköt. Det har sen visat sig att polismannens benskada inte var något hundbett.

Helt vansinnigt alltihop.

Det fetade... hur kan man tro att man blivit biten? Man måste väl veta om hunden har varit på en och satt tänderna i en eller inte?

Aftonbladet säger:

Hon säger att hon vaknade till av att två män, troligtvis gärningsmännen som var på flykt, ropar och skriker utanför hennes fönster.
En stund senare hör hon två hundar som rykt ihop.
– Jag springer till takfönstret på toaletten och ser Brutus stå i trädgården.

Kalla mig gärna dömande men jag tappade mycket respekt för hundägaren när man kan läsa sig till att hunden verkar ha spenderat natten i trädgården oövervakad. Denna detalj gör faktiskt att jag vidare börjar misstro att resten av berättelsen verkligen utspelade sig som hon förklarat. Hemsk händelse, oavsett vilket!

Om det ar en hund med mycket pals mar den formodligen mycket battre ute pa natten sommartid, atminstone om familjen inte har AC och om det ar normal svensk sommar. Jag kanner en Njuffe som lever mellan kjallaren och ute i sodra Stockholm hela sommaren ... och det ar for att han flamtar och inte vill vara inne i huset.

Aftonbladet säger:

Kalla mig gärna dömande men jag tappade mycket respekt för hundägaren när man kan läsa sig till att hunden verkar ha spenderat natten i trädgården oövervakad. Denna detalj gör faktiskt att jag vidare börjar misstro att resten av berättelsen verkligen utspelade sig som hon förklarat. Hemsk händelse, oavsett vilket!

Fast vadå oövervakad? Okej, är det inget staket runt och hunden rymmer så förstår jag din tanke. beror även på hur man bor. Men många hundar vill sova ute, min schäfer sov förra sommaren ute på balkongen då det alltid var öppet ut dit. Och de kvällar som vi hade ytterdörren öppen låg han ute i gräset, ville knappt komma när man ropade.. Hade vi haft staket runt trädgården hade jag låtit honom vara ute, förmodligen öppen dörr dock då jag gärna vill att han ska komma in och lägga sig hos mig :D och då blir det ju även svalt i huset.. Varför skulle en hund inte kunna vara ute på natten?

Fast vadå oövervakad? Okej, är det inget staket runt och hunden rymmer så förstår jag din tanke. beror även på hur man bor. Men många hundar vill sova ute, min schäfer sov förra sommaren ute på balkongen då det alltid var öppet ut dit. Och de kvällar som vi hade ytterdörren öppen låg han ute i gräset, ville knappt komma när man ropade.. Hade vi haft staket runt trädgården hade jag låtit honom vara ute, förmodligen öppen dörr dock då jag gärna vill att han ska komma in och lägga sig hos mig :D och då blir det ju även svalt i huset.. Varför skulle en hund inte kunna vara ute på natten?

+ Hastflicka

Ja där var jag lite förhastad och tänkte mig inte för :o Vet mkt väl att många hundar trivs bättre ute :o Min reaktion baserades nog på att jag personligen aldrig hade lämnat min hund oövervakad på sättet hon gjort. Jag trodde ju i mitt stilla sinne att man bara lämnade hunden ute under sådana omständigheter så att man känner sig trygg att hunden inte blir stulen eller liknande. Trodde inte alls det var under sådana omständigheter man lämnade sin hund utomhus :o

Men spelar det någon roll? Hunden var i sin egen trädgård när en främmande hund och person tränger sig in. Personen skjuter hunden som i det ögonblicket inte satt fast i personens ben eller var i ett slagsmål med den andra hunden.

Jag ska kunna ha min hund lös i min egen trädgård utan att riskera att den ska bli skjuten för att den försvara mitt hem.

Lätt hänt! :)

Ja visst finns det ju en risk att hunden blir snodd, men det finns det ju med hundar i hundgård också.

<snip>Min reaktion baserades nog på att jag personligen aldrig hade lämnat min hund oövervakad på sättet hon gjort. <snip>

Det gjor inte jag heller ... men det beror nog mer pa var jag bor och vilka vilda djur jag har har tillsammans med min hunds personlighet. Jag vet att min hund skulle forsvara "sitt" omrade om jag inte ar dar och talar om vem som far komma och inte. Njuffen jag berattade om som bor ute hela natterna i Sodra Stockholm skulle jag dock bli oerhort forvanad om han sa ett pip om nagot kom in pa tomten (utom att ga fram och halsa). Den tanken fick mig dock att fundera pa hunden som blev skjuten, han lat uppenbarligen tjuvarna springa over tomten ... for mig ser det verkligen ut som om den enda han visade aggression mot var en annan hund.

Håller med, hela situationen känns bara konstig. Jag skulle tro att polisen blev rädd och bara handlade utan att tänka, eller något.. Hundarna var ju trots allt särade på. Varför ropar man inte efter ägaren så denne tar in hunden? Eller när man fått isär hundarna skickar ut sin egen (en polishund måste väl ändå klara att ta ett sådant kommando tänker jag?)...

Aftonbladet säger:

Vad är det som säger att hon inte släppte ut sin hund efter hon hört människorna?

kl

Börjar man jobba kl 7 är det inte alls konstigt om man släpper ut sin hund kl 5 på morgonen, speciellt inte om man har småbarn man måste förbereda till dagis och fritids. I sånna fall är det lika konstigt som att mina hundar var ute och kissade kl 1 i natt innan jag la mig.

Jag tycker det hela verkar vara konstigt. Varför i all sin dar skjuta en hund som inte uppenbart har varit aggressiv. Hade hunden varit aggressiv nog för att skjutas så tycker jag att föraren och tjänstehunden skulle kunna uppvisa märken efter den aggressiva hunden. DÅ kanske man kan förstå den här handlingen något bättre.

KL

Det mest tragiska i denna händelsen kan jag tycka vara är att med 99% säkerhet så kommer absolut nada göras och polisens agerande rättfärdigas.

Jag har totalt förlorat tilliten polisen och efter en sådan händelse kommer jag ALDRIG släppa lös min hund i min trädgård utan att jag ser precis vart i trädgården den befinner sig eller vad den gör.

Skämmes ta mig f*n.:mad:

Skuggan_ som inte vill att hennes hund ska skjutas.

Som jag skrev tidigare, när jag vaknar så ställer jag upp köksdörren så hundarna kan gå ut och in som de vill. Min trädgård är helt inhägnad bara för att hundarna ska kunna vara där utan att vi övervakar dem.

Mannen var ju på jobb, han har kanske släppt ut hunden när han körde på morgonen?

Nu är ju det här en enskild händelse, så jag har svårt att se varför man generellt skulle oroa sig för att få hunden skjuten av polisen i den egna trädgården :confused:

Det står i lokaltidningen här nere idag att polisen säger att han trodde att hunden bet honom i benet, därför sköt han. Hundägaren säger att hunden var flera meter från polisen då han sköt. Det har sen visat sig att polismannens benskada inte var något hundbett.

Helt vansinnigt alltihop.

Jag har inte blivit biten av hund många gånger, men då det hänt, då har jag varit ganska säker på att jag blivit biten.
Jag har dessutom aldrig blivit biten för att märka det först senare, så hur man kan TRO att man blivit biten förstår jag inte :confused:

Som andra skriver hoppas jag att detta utreds ordentligt, människor som springer runt med vapen i lagens tjänst ska vara utbildade nog att kunna hålla huvudet kallt och kunna bedöma om skjutvapen är nödvändigt att använda eller ej.

Hade han dessutom koll på kulfånget? Vart hade kulan tagit vägen om han missat hunden? In i huset? Eller genom en häck in till grannen? Vad hade hänt då?

Om polisen med hund tar vägen genom mina hagar kommer mina hästar att galoppera fram till dem. Om polisen inte är hästvan, kommer han att skjuta hästarna då? För att han tror att han och hunden ska bli nersprungna?

Min tanke också... :crazy:
Och poliserna håller varann om ryggen såklart, stackars lilla hundföraren trodde han blev biten och tar till dödligt våld. Såklart.

OM hunden bitit mot hundföraren när han slår och sliter i hunden, är det då alltid klockrent att hunden ska skjutas?
Jag har blivit biten när jag gått emellan hundar som slåss, och inte var det någon som menade att den bitande hunden skulle avlivas...

Aftonbladet säger:

Eftersom att sambon redan var ute på jobb, så verkar det väl troligt att sambon släppt ut hunden på morgonen så att mamman fick sova en stund till?

Och hade jag en bra trädgård och en jättehårig och varm hund, så hade jag kanske också lämnat köksdörren öppen så hunden kan ligga ute i svalkan om den vill. Varför skulle det betyda att hundägaren ljuger?

För att fortsätta på din tanke: Jag kan inte se skillnaden om man har en hund i en rejält inhägnad trädgård eller i hundgård? Mer än att i trädgården kan hunden umgås med resten av familjen och det är i allmänhet mer plats. Min kompis hade den här diskussionen med djurskyddsinspektörer som inte accepterade att hennes stora, inhägnade trädgård räknades som rastgård för hennes 5 mini-hundar. Inspektören tyckte att hon måste göra en speciell rastgård. Märkligt (men det har inte med detta att göra, sorry).

Jag tycker det är väldigt märkligt. Jag menar - polisen har väl fler alternativ för att freda sig än att skjuta hunden i huvudet??
Kunde han inte använt typ batong på kroppen? Skjutit hunden någon annan stans än i huvudet? Dragit i hundens bakben?

Med tanke på att han kunde använda vapen mot hunden utan att träffa sin egen hund kan det knappast ha varit ett så hetsigt bråk..

Tycker väldigt synd om hundägarna.

Saken är att om man slår en batong mot kroppen (oavsett om det är hund eller människa) riskerar man att ge splitterskador lärde jag mig på min vaktutbildning. Alltså att skelettet går i 1000 bitar och kan punktera både det ena och det andra. Därför får man på människor bara slå mot de största muskelgrupperna och i en speciell vinkel så att batongen "bara" ger en rejäl lårkaka och att man inte riskerar att skada något man kan dö av. Ett nyckelben: okej. Revben: inte okej. En hund som inte har den typen av stora muskelgrupper är det nog same same att skjuta som att slå med batongen.

Skjuta någon annanstans kan man säkert göra men det är nog inte jättelätt att välja ett "bra" ställe att skjuta iom hur en hund är byggd och man ska komma i en viss vinkel osv.

Hur ska man kunna dra i hundens bakben när man är själv med två hundar som bråkar?

Delvis kl:

Efter att jag läst att hundägaren sagt något om två hundar som rykt ihop försvarar jag nästan polisens agerande även om jag har förståelse för familjehunden som blev förbaskad av att ha en främmande vovve i sitt revir.

Men snälla du. Många hundägare hamnar i denna sitsen flertal gånger i sitt liv. Ibland kommer en lös hund fram och hundarna börjar slåss, ibland slåss de egna hundarna. Inte har vi något skjutvapen att rikt mot skallen på ngn hund.
Vist, tyvärr blir bråken mkt otäcka ibland speciellt om storleksskillnaden är stor men oftast så går det få isär dom eller så slutar dom själva och allt blir bra.
Men nu kan ju inte ens hundarna slagits eftersom inga bitmärken finns!!!!!
Alltså har hundarna förmodligen bara stått och gruffat lite vilket man lätt bör ha kunnat ta sig ifrån.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Kanske skulle jag postat tråden på Förälder, men jag provar här. För att göra en lång historia kort så fick jag för snart ett år sen...
2
Svar
28
· Visningar
3 256
Senast: Migo
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 224
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka